Gå til innhold

Kjøpe Windows fra MS US store?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Noen som har erfaring med kjøp (eller forsøk på sådan) av OS direkte fra Microsoft's amerikanske nettbutikk?

 

Jeg vil bare forsikre meg om at det ikke er noen problemer med gjennomførbarhet eller sluttresultat. Greit å spare 500 kroner, men ikke dersom det koster for mye.

 

Takker så mye!

Endret av schmuggle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først spare:Windows 10 Professional OEM Key

 

Problemet det er usikkert den er lovlig, da OEM lisens har man normalsett ikke lov og videreselge.

Usikkert det er en technet lisens eller utvikling lisens heller.

 

Problemet å kjøpe fra USA er både ved aktivering kan trenge VPN for å aktivere, og du risiker å få skattekrav moms hvis skattetaten velger å prioritere det.

 

Foreløpig har ingen blitt straffet å kjøpe på cdkeys.com men enkelte mistenker det kan være stjålet cdnøkkel eller man har fått\kjøpt gavekort som man selger det videre.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg er kun interessert i retail-nøkkel, og kun en som beviselig er autentisk (altså solgt direkte fra MS eller autorisert forhandler) slik at alt er i orden fra min side.

Er dog ikke så mye poeng i å kjøpe fra amerikansk nettbutikk om det medfører for store hindere i en support-/reklamasjonssituasjon.

Eller om det byr på regionale restriksjoner eller andre tenkelige problemer.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg er kun interessert i retail-nøkkel, og kun en som beviselig er autentisk (altså solgt direkte fra MS eller autorisert forhandler) slik at alt er i orden fra min side.

Er dog ikke så mye poeng i å kjøpe fra amerikansk nettbutikk om det medfører for store hindere i en support-/reklamasjonssituasjon.

Eller om det byr på regionale restriksjoner eller andre tenkelige problemer.

Tror ikke det skal være problematisk å kjøpe fra USA nei - og du trenger selvsagt ikke VPN for å aktivere amerikanske MS-produkter :nei:  - Men, jeg er ganske sikker på at når du forsøker å gjennomføre kjøpet vil du automatisk bli omdirigert til EU-shopen. - Har du forsøkt? (Mulig du kan omgå det ved å KJØPE med VPN)

 

Edit; Presiserer at jeg mer det ikke er problematisk å kjøpe fra usa HVIS DU FÅR DET TIL (Men jeg tror ikke du får det til ;))

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det skal være problematisk å kjøpe fra USA nei - og du trenger selvsagt ikke VPN for å aktivere amerikanske MS-produkter :nei:  - Men, jeg er ganske sikker på at når du forsøker å gjennomføre kjøpet vil du automatisk bli omdirigert til EU-shopen. - Har du forsøkt? (Mulig du kan oimgå det ved å KJØPE med VPN)

 

 

Microsoft stoppet muligheten for oss i Norge til å kjøpe direkte fra USA butikken ikke så lenge etter at Vista kom ut. Det er bare helt umulig å betale med et norsk bank/kreditt kort. Hjelper ikke om du har American Express osv (som jeg har), ingen kort utstedt i Norge fungerer.

Grunnen er vel at Microsoft er pålagt å kreve inn moms fra andre land, inkludert Norge.

 

Så om du ikke har noen du kjenner i USA som kan bruke deres adresse og kredittkort, så kommer du ingen vei med dette prosjektet.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Ser at du har planer om å kjøpe Windows 10 Pro. Noen grunn til at du skal ha Pro? Om du ikke trenger å kunne ta over pcen fra andre pcer via Remote Desktop eller trenger å melde inn pcen i et Domene, og/eller trenger Bitlocker for å kryptere disken, så ser jeg ingen grunn til å bruke Pro versjonen i forhold til Home.

 

http://www.pcadvisor.co.uk/feature/windows/windows-10-home-vs-windows-10-pro-uk-difference-3618710/

Lenke til kommentar

Selv har jeg også pro da jeg ser fordelen med den.

Enten kjøpe på norsk butikk\ microsoft store for norge, eller kjøp på kinguin.net.

 

Og fordelene er? At det er kult med Pro i navnet? Om du ikke har behov for de tre punktene jeg nevnte over, så er det absolutt ingen grunn til å velge Pro.

Lenke til kommentar

Har en windows 2016 server stående hjemme dog en RC versjon, så Pro er ikke så bortkastet.

Synd jeg ikke har klart å satt opp domene ennå. Må vel betale noen teknikkere for det. Da ikke lett å finne ut.

Men morsomt å teste uansett.

 

Om du driver å tester domener så er det selvsagt greit med Pro. Men om man ikke har slike planer, så er det bare å kaste bort penger mener nå jeg.

Personlig har jeg Pro på alle mine installasjoner, men det er fordi 1. jeg bruker Remote Desktop utstrakt. 2. Jeg har nesten ubegrenset med gratis Microsoft lisenser.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...