Gå til innhold

[Løst] Kan en lærer gi deg fravær selvom du sitter fysisk i timen?


PettBerg

Anbefalte innlegg

Jeg har denne læreren på skolen min der jeg er utrolig lei og sliten av nå, han driver og "truer" med fravær og anmerkninger og hulder og bulder, ditt og dat.. men det jeg tenker da, er jo haha, lærere har jo også ett regelværk ståendes i ryggen dems?

 

*

 

Okei, så første time er norsk der denne lærern jeg har er, jeg sitter normalt i timen og følger med, dagdrømmer litt, snakker litt, følger med og det går om igjen. men jeg får ikke gjort en DRITT på grunn av noen lidelser jeg har psykisk.

 

Så plutselig kommer læreren, mot meg og sier "Skal du være med i undervisningen eller skal jeg bare sette fravær og anmerkning at du ikke er her, og hade til karakter i faget gutt"

 

dette er ikke første gang, men en av mange, men nå har jeg gått lei liksom? hvis noen skjønner hva jeg mener.

 

poenget med denne posten da, er det noe jeg kan gjøre for at denne læreren skal få smake på sin litt egen medisin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne læreren på skolen min der jeg er utrolig lei og sliten av nå, han driver og "truer" med fravær og anmerkninger og hulder og bulder, ditt og dat.. men det jeg tenker da, er jo haha, lærere har jo også ett regelværk ståendes i ryggen dems?

 

*

 

Okei, så første time er norsk der denne lærern jeg har er, jeg sitter normalt i timen og følger med, dagdrømmer litt, snakker litt, følger med og det går om igjen. men jeg får ikke gjort en DRITT på grunn av noen lidelser jeg har psykisk.

 

Så plutselig kommer læreren, mot meg og sier "Skal du være med i undervisningen eller skal jeg bare sette fravær og anmerkning at du ikke er her, og hade til karakter i faget gutt"

 

dette er ikke første gang, men en av mange, men nå har jeg gått lei liksom? hvis noen skjønner hva jeg mener.

 

poenget med denne posten da, er det noe jeg kan gjøre for at denne læreren skal få smake på sin litt egen medisin?

Hei, 

 

Nå blir det en del synsing av hva som foregår her. 

I terorien kan ikke en lærer gi fravær hvis dette er ordinær klasseroms undervisning og er bare tomme trusler.

Men jeg vil tippe på at læreren i dette tilfelle ikke vet hva annet han skal gjøre etter hva du sier du gjøre.

 

"Okei, så første time er norsk der denne lærern jeg har er, jeg sitter normalt i timen og følger med, dagdrømmer litt, snakker litt, følger med og det går om igjen. men jeg får ikke gjort en DRITT på grunn av noen lidelser jeg har psykisk."

 
 
Du forstyrrer undervisning og du mener det ikke er vits at du er i klasserommet pga psykisk lidelse?

Hvorfor gidde å møte opp i det hele tatt? Anmerkning er selvsagt noe dette kan føre til.

Lenke til kommentar

"Fravær" er et autonomt begrep med et meningsinnhold som er objektivt og uavhengig av den enkelte regelanvenders subjektive ønsker. Man kan ikke benytte fraværsføring som virkemiddel for en elev som ikke følger med i timen så lenge eleven fysisk er til stede. Da må man eventuelt bortvise eleven, jf. Utdanningsdirektoratets rundskriv 3/2016 om fravær.

 

Man kan føre anmerkninger som påvirker fagkarakteren og/eller adferdskarakteren. Det kommer an på ordensreglene fastsatt av fylkeskommunen/rektor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Referer til opplæringslova § 1-3, som sier du har krav på tilpasset opplæring.

Si at han skal legge tilpasse opplegget til ditt nivå og ikke på et nivå som ikke er mulig for deg å nå.

Det virker ut i fra ditt perspektiv at det er læreren som er problemet.

Dog spør du alle elever så er læreren uansett problemet i klassen... ikke noe du selv ser du kan gjør bedre?

Lenke til kommentar

Dersom du forstyrrer undervisninga så er det vell ingenting i vegen for at læraren kan få rektor til å utvise eleven, og då gi fråvær fordi du ikkje lenger er i klasserommet.

 

Dei andre elevane har også rett til å få undervisning.

 

Om du er psykisk sjuk og ikkje kan noke for oppførselen din så er fyrste steg å få ei diagnose slik at du kan få tilpassa undervisning.

Dette vil være til det beste for både deg og resten av klassa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fravær" er et autonomt begrep med et meningsinnhold som er objektivt og uavhengig av den enkelte regelanvenders subjektive ønsker. Man kan ikke benytte fraværsføring som virkemiddel for en elev som ikke følger med i timen så lenge eleven fysisk er til stede. Da må man eventuelt bortvise eleven, jf. Utdanningsdirektoratets rundskriv 3/2016 om fravær.

 

Man kan føre anmerkninger som påvirker fagkarakteren og/eller adferdskarakteren. Det kommer an på ordensreglene fastsatt av fylkeskommunen/rektor.

Så om man sover i timen kan ikke lærer føre det som fravær? 

Lenke til kommentar

Om du har lidelse håper jeg du har vært hos legen for å få papirer på dette. Det er utrolig viktig. Ellers anbefaler jeg deg virkelig å prøve å jobbe med holdningen. Det er ikke vits i å prøve å gå i noen krig mot læreren din. Han prøver bare å gjøre jobben sin, som er å lære deg mest mulig. Med holdningen du har er det bare du som taper. Virkelig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke gjør noe eller får noe utbytte av undervisningen så bør du heller bare droppe ut. Du koster fylkeskommunen 700kr dagen (ja, faktisk). 

 

Synes heller at du bør gå i deg selv. Du skriver jo at du forstyrrer undervisningen, og så klager du på at læreren gir beskjed at en konsekvens av det er anmerkning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...