Gå til innhold

Switch struper hastighet


Anbefalte innlegg

Ærede forumister!

 

Jeg har 2 stasjonære pc'er koplet til en Cisco 110 Serien 5 x Gigabit Switch, switchen står igjen bak en Netgear R8000 router. Av en eller annen grunn oppstår jevnlig problem med at hastighetene til datamaskinene strupes til ca 100/100 Mbit/s (testet mot internet, Viken fiber 300/300). Dersom jeg tar strømmen til switchen og setter på igjen normaliseres hastigheten. Noen som har forslag til hva som skjer? Er switchen defekt?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst en "unmanaged" switch som vil bety at den setter hastighet etter den første tilkoblingen den får. Jeg har en TP-Link "unmanaged" switch og den bestemmer hastighet etter første tilkobling og også IP adresser. Så den rotet til en del ting for meg, men det fikset jeg med å koble den kun til "hoved" routeren, en Asus RT-AC87U og da virket alt flott etter det.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som kabelbrudd, eller en ødelagt switch.

 

Har du prøvd å koble nettverkskabelen mellom switch og router ut og inn igjen når det skjer?

Kan ikke være kabel, alt fungerer som sagt når switchen koples av og på. Skal forsøke å ta nettverkskabel inn og ut, men tenker du at routeren struper hastigheten?

Lenke til kommentar

Jeg hadde lignende problem med en Cisco managed switch (SMB SG-200 eller noe slikt).

Den fungerte fint i flere måneder, så plutselig kom problemet. Når jeg rebootet den funket 1gbit noen dager, så datt det ned til 100mbit igjen.

Prøvde alt mulig, firmware upgrade, byttet router som den var koblet til osv. til ingen nytte.

 

Endte med å bytte til en unmanaged billig-switch og har ikke hatt problem siden.

Lenke til kommentar

 

Det kan høres ut som kabelbrudd, eller en ødelagt switch.

 

Har du prøvd å koble nettverkskabelen mellom switch og router ut og inn igjen når det skjer?

Kan ikke være kabel, alt fungerer som sagt når switchen koples av og på. Skal forsøke å ta nettverkskabel inn og ut, men tenker du at routeren struper hastigheten?

 

Jeg tenker at kabelen eller kontaktene er dårlige, og den resyncer til 100mbit/s link mellom router og switch pga høy packet loss ved 1gbps.

Kan komme av knekk på kabelen, billig kabel, dårlig kontakt i endene, nettverkskabel (kontakt) som sklir litt ut og mister kobling på noen pins.

 

Å koble nettverkskabelen ut og inn skal trigge en resync som burde gi deg 1gbit/s hastighet igjen - om både router og switch ellers er i orden.

Om du fortsatt har 100mbit/s etter å ha koblet den inn og ut - men får 1gbps når du restarter, så er det sannsynligvis noe galt inne i switchen - antageligvis samme problematikk med dårlig kontakt eller støy.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan høres ut som kabelbrudd, eller en ødelagt switch.

 

Har du prøvd å koble nettverkskabelen mellom switch og router ut og inn igjen når det skjer?

Kan ikke være kabel, alt fungerer som sagt når switchen koples av og på. Skal forsøke å ta nettverkskabel inn og ut, men tenker du at routeren struper hastigheten?

 

Jeg tenker at kabelen eller kontaktene er dårlige, og den resyncer til 100mbit/s link mellom router og switch pga høy packet loss ved 1gbps.

Kan komme av knekk på kabelen, billig kabel, dårlig kontakt i endene, nettverkskabel (kontakt) som sklir litt ut og mister kobling på noen pins.

 

Å koble nettverkskabelen ut og inn skal trigge en resync som burde gi deg 1gbit/s hastighet igjen - om både router og switch ellers er i orden.

Om du fortsatt har 100mbit/s etter å ha koblet den inn og ut - men får 1gbps når du restarter, så er det sannsynligvis noe galt inne i switchen - antageligvis samme problematikk med dårlig kontakt eller støy.

 

Takk for utfyllende svar! Skal teste neste gang dette skjer.

Lenke til kommentar

Dersom du har en annen switch, så er det også lett og teste om bytte av switch eliminerer feilen. Hva slags strømforsyning har denne switchen? en vanlig en med DC-spenning ut, eller med AC-spenning ut?

Dersom du har strømforsyning med AC-spenning ut (ikke så vanlig) så har jeg opplevd at disse ble dårligere over tid, og måtte byttes.

Lenke til kommentar

Dersom du har strømforsyning med AC-spenning ut (ikke så vanlig) så har jeg opplevd at disse ble dårligere over tid, og måtte byttes.

Men det kan umulig ha noe å gjøre med om strømforsyning er AC eller DC. En AC strømforsyning er jo kun en transformator og ingenting annet. Likeretter og regulator ligger da inne i apparatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det kan umulig ha noe å gjøre med om strømforsyning er AC eller DC. En AC strømforsyning er jo kun en transformator og ingenting annet. Likeretter og regulator ligger da inne i apparatet.

 

 

Jeg er enig med deg i at det ikke er logisk. :-) Likevel, slik er det, og nei, det var ikke et engangstilfelle. Over noen år skjedde dette med tre forskjellige enheter. Utstyret virket i omtrent ett år etter at det var installert, så begynte det å feile, og i løpet av kort tid var det ubrukelig. Hver gang så var løsningen å skifte strømforsyningen. Jeg er ikke sikker på om årsaken var støy fra strømforsyningen (dvs. utilstrekkelig filtrering i selve nettverksenheten) eller at spenningen falt utenfor spek ved belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...