Gå til innhold

multicom og forbrukerkjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Hei, bestillte noe før jul på salg hos multicom. Leveringsdato ble først utsatt med 6 dager, så en epost at de ikke kunne garantere til 20 denne måneden.

 

I mellomtiden er varen borte fra nettsiden deres.

 

På eposter skriver de at de ikke kan få varen fra noen leverandører selv om flere butikker har i mellomtiden fått varen inn.

 

 

Så jeg sender epost om dekningskjøp og dekket mellomlegg som de ikke besvarer eller hopper over.

 

på telefon nekter de heving og dekningskjøp ber meg sende epost og kun returnerer kjøpsumm. Så sender flere over 10 dager med krav som ikke besvares.

Tilslutt 27 dager etter bestilling sier de at de ikke kan skaffe varen jeg bestille, men blir tilbudt den i feil farge.

 

Jeg står igjen på mitt og de nekter:

 

Vi forstår at du heller ønsker dette.

Vi har imidlertid forsøkt å hjelpe deg ved å tilby deg et erstatningsprodukt.

Hører fra deg dersom du skulle ombestemme deg.

 

Så for n'te gang krever dekningskjøp. I mellomtiden måtte jeg kjøpe varen til dyrere pris (julegave) og den hadde ligget uåpnet med tanke på angrerett og om multicom ordnet opp.

 

Får svar da at de Snart kan skaffe varen og nekter dekningskjøp, samt at jeg i stedet burde klage til forbrukerrådet. pr.idag 20.1 er varen ennå ikke inne på deres nettsider.

 

Ser negativ omtale på prisjakt er blitt borte.

 

Noen som har erfaring med dette, godt tilbud som ikke leveres eller blir tilbudt erstatning til korrekt vare?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet i slike saker hvis det kun er 1 vare igjen eller den ikke er på lager.

Er det ofte vanlig i butikker\nettbutikker hvis prisene endres eller varen kan ikke skaffes alikevel pleier kundene å sitter med tapet enten økt pris eller kansellering av varen.

 

Så godt råd aldri bestill noe før det kommer på lager.

Ellers kan man tape penger på det.

 

Blir som å bestile tesla bil i dag:

http://www.tu.no/artikler/na-faller-prisen-pa-litiumionebatterier-raskere-enn-noen-gang/367874

Når det er rapportert batteriene blir billigere å prøve å få prute på prisen senere. Da du har gjort avtalen i dag ikke i fremtiden, men produktet leveres i fremtiden. Selv om praksis en del nettbutikker har åpenkjøp. Gis det vel ikke garanti for levering. Ofte tar de fleste nettbutikker forbehold i slike tilfeller. Men ja du burde fått gratis frakt eller et gavekort men den det er vel kanskje heller for å få deg å kjøpe hos dem igjen. Cdon og komplett kan tilby det vet jeg.

 

Fant f.eks:

Så var varen billigere hos multicom spørs du har særlig rettigheter.

 

Men det som er urettferdig:

 

Selgeren kan også kreve erstatning for det tapet han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra forbrukerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt forbrukeren godtgjør at kontraktsbruddet skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor forbrukerens kontroll som han eller hun ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 24 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Normalt er vel dette med tanke på faktura, som ofte ikke brukes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fant f.eks:

Dette går under selgerens plikt til å oppfylle kjøpet. Det blir ikke §§ 52-53 (som omhandler erstatning), men § 21.

 

Forbrukerkjøpsloven § 21 slår fast at med mindre det foreligger hindringer utenfor selgers kontroll, eller det ville medføre en stor ulempe/kostnad for selger å oppfylle sine forpliktelser.

 

Selger kan ikke slippe unna med at "leverandøren deres ikke selger varen". Hvis ingen leverandør selger varen er det noe annet.

Så var varen billigere hos multicom spørs du har særlig rettigheter.

 

 

 

Mulig jeg misforstår hva du prøver å si her, men sier ikke fbkjl § 21 nettopp at han har rett til å kreve oppfyllelse? At de må ta et tap fordi han foretar dekningskjøp tviler jeg på at kan defineres som en stor ulempe/kostnad.

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg fikk høre når jeg snakket med forbrukerrådet. Gaven ble fort en tusenlapp dyrere siden en måtte bestille annet sted, litt vanskelig å love annen julagave eller uønsket farge på den i slutten av januar.

 

Har klaget til forbrukerrådet, samt sendt en mail til prisjakt.no hvorfor negativ omtale er slettet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Her gjelder forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Kjøper krever etter §21 første avsnitt, 24 og 25. Selger krever rett etter § 21 andre avsnitt og 25 utenfor selgers kontroll. 

 

Når det gjelder vareleveranser er det mange ulike faktorer. Og det er ikke noe automatikk at det finnes varer på lager hos importør selv om andre kunder har fått senere eller samtidig. Siden verden har blitt mer global har også parallell import blitt mer utbredt, dette kompliserer saken. Siden alle måler avkastning  i fortjente /lagerhold har "just in time"  blitt viktig. De billige  går alltid tom først og de som holder veil pris eller høyere risikerer å "brenne" inne med varen, som kjøper her erfarte. Det er sjelden noen importør ligger med noe vesentlig lager hvis de ikke opererer som detaljhandel selv, med mindre de har økonomiske muskler og  kan tjene gode penger på "lagerpris" vs forehåndsordre pris.

 

I denne saken med en så stor aktør vil jeg tro de har live oppdatering av lagerstatus. Hvis de har rett burde de ha sagt ifra umiddelbart ihht. Fkjl. som nevnt over.

Lenke til kommentar

Her gjelder forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Kjøper krever etter §21 første avsnitt, 24 og 25. Selger krever rett etter § 21 andre avsnitt og 25 utenfor selgers kontroll. 

 

Når det gjelder vareleveranser er det mange ulike faktorer. Og det er ikke noe automatikk at det finnes varer på lager hos importør selv om andre kunder har fått senere eller samtidig. Siden verden har blitt mer global har også parallell import blitt mer utbredt, dette kompliserer saken. Siden alle måler avkastning  i fortjente /lagerhold har "just in time"  blitt viktig. De billige  går alltid tom først og de som holder veil pris eller høyere risikerer å "brenne" inne med varen, som kjøper her erfarte. Det er sjelden noen importør ligger med noe vesentlig lager hvis de ikke opererer som detaljhandel selv, med mindre de har økonomiske muskler og  kan tjene gode penger på "lagerpris" vs forehåndsordre pris.

 

I denne saken med en så stor aktør vil jeg tro de har live oppdatering av lagerstatus. Hvis de har rett burde de ha sagt ifra umiddelbart ihht. Fkjl. som nevnt over.

Det er ett år og åtte måneder siden forrige post i denne tråden. Tror du ikke saken kanskje er ute av verden for lengst? ;)

 

(Selv ikke Multicom er SÅ treig! Håper jeg ...)

Lenke til kommentar

Så godt råd aldri bestill noe før det kommer på lager.

Ellers kan man tape penger på det.

 

Blir som å bestile tesla bil i dag:

http://www.tu.no/artikler/na-faller-prisen-pa-litiumionebatterier-raskere-enn-noen-gang/367874

Når det er rapportert batteriene blir billigere å prøve å få prute på prisen senere. Da du har gjort avtalen i dag ikke i fremtiden, men produktet leveres i fremtiden. Selv om praksis en del nettbutikker har åpenkjøp. Gis det vel ikke garanti for levering. Ofte tar de fleste nettbutikker forbehold i slike tilfeller. Men ja du burde fått gratis frakt eller et gavekort men den det er vel kanskje heller for å få deg å kjøpe hos dem igjen. Cdon og komplett kan tilby det vet jeg.

Eh, hva?

 

Artikkelen din er fra 2017. Hva har Tesla med saken å gjøre? Prute på prisen senere?!

 

Edit: Hehe, så nå at kommentaren også var fra 2017. Men man kan jo godt si at LMH1 tok feil igjen da.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...