Gå til innhold

Spise Duer fra Kristiansand/Sørlandet


Lengsel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg husker at min far og jeg slaktet kjøpte duer for mange år siden når jeg var små. Jeg lurer på om duer i Kristiansand er giftige? Vi har jo ikke mye industri her. I Europa er kjøttet vel veldig belastet med toksiske stoffer men vet noen om duene her i Norge er sunnere?

 

Jeg er student, så jeg stillet meg bare spørsmålet, hvorfor ikke bare slakte duer isteden for å kjøpe den dyre kjøttet på butikken?

 

Hadde gledet meg over faglig svar.

 

Hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det kommer nok litt an på hvor du finner duene dine. Personlig ville jeg ikke spist "byduer" selv. Men jeg klarer ikke å finne noe konkret på at det er farlig å spise de. Det er bare litt uappetittlig å tenke på at de gulper i seg søppel og spyrester.

 

Mens duer som oppholder seg utenfor byen har jeg ingen problemer med å spise.

 

Vi har jaktet og spist duer fra Hamre området rett utenfor Kristiansand, men dette er "ringduer" og ikke "byduer". Smakte fortreffelig, og magesekken var full av korn. Men detter er trekkfugler, så de vil bare være i området når det er avlinger de kan spise.

 

Miljødirektoratet tillater bare jakt på ringduer, det er jaktsesong fra 21.08 til 23.12. Så man har ikke lov å jakte på byduer engang.

http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Jakttider%20-%20plakat.pdf

 

Wiki:

https://no.wikipedia.org/wiki/Duer#Arter_og_varianter

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør de smått plagsomme byduene såpass "fredet" da? De skitner til bygg, og etterlatenskapene deres tærer gjerne på verneverdige byggs fasader. Miksen av Skiten/mistet fjærene deres er full av ekkel midd, så det å få duer på loftet sitt f.eks. er ikke noe særlig bra for helsen din. Støv som er helseskadelig å innhalere.'

 

Husker vi en gang ga en bydue en sammenrullet kule tyggegummi. Montro om den fikk forstoppelse og døde av det? Har aldri før eller siden gjort noe liknende mot fugl. Men det var litt artig å se hvor grådig den gulpet i seg tyggegummiballen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan man ikke sette ut matere høyt oppe med erter eller noe annet billig føde, men med innebygget giljotin? Det er vel en human avlivningsmetode? Eller 400.000 Volt, da får du jo varen ferdig grillet.

Det er bare å snu halsen på dem så er de døde. Dyr er for å slakte. Denne grønne tankegod er helt latterlig siden den går utover mennesket. Og å si at mennesket er en dyr er makaber darvinisme.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen tidligere innlegg i denne tråden som påstår at mennesker er dyr. Kan du i så fall belyse hvor?

 

Grønt tankegods. Erter er grønne. Å spise dyr fra naturen er bra i økologisk forstand. Studenten ønsker å spare penger, så det er bra for lommeboken. Man får ikke nødvendigvis så lett tak i nakken på en due, uten å gjøre brødsmule materne, hu olga, hu jensine med flere - da svært sjokkerte over at du tar livet av de herlige skapningene som de har lagt sin elsk til.

 

Da er det bedre med feller som er litt skjult vekk fra syne for de som mater fugler, mus og rotter.

 

Men, til påstanden om at mennesket ikke også er dyr. Der er jeg uenig. Mennesket er og blir også dyr, det er vel egentlig noe ufravikelig noe. Det er bare å akseptere. Vi trenger ikke å kaste "hvordan man skal oppføre seg overfor andre mennesker og dyr" på båten for det om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...