Gå til innhold

Bibelhistorie - Patterns of evidence


marius77

Anbefalte innlegg

 

 

Dette har jeg blitt korrigert på selv, av det som må ha vært Gud! Og det går f.eks på, at hvis du f.eks er alkoholiker, så vil troa hjelpe deg å slutte. Hvis du driver hor, vil troa hjelpe deg å slutte, du får rett og slett mindre sexlyst. Hvis du er voldelig, vil troa hjelpe deg å roe ned tempramentet ditt. Det skjer av seg selv. Det er DER troa skal virke. Og for min del, som bl.a var en hissigpropp før jeg ble kristen, så har det definitivt hjulpet meg. Hvis du er gjerrig, vil du bli mer raus. Osv. Dette er noe av det.

 

Så etter din mening så handler den kristne tro om å overbevise seg selv så til de grader at til slutt placebo effekten gjør at sukkerpilla eller bibelen i dette tilfellet faktisk har innflytelse på kropp og sinn når det kommer til reelle problemer?

 

Må si det påminner om konseptet i filmen A Clockwork Orange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Han snakker vel om seg selv personlig og hva det betyr for han og måten han har erfart det på - hva troen ellers er sier han vel intet om for det kan han neppe vite, og like lite som det du kan bedømme fra din avstand til saken. Eller du vet vel enda mindre siden du ikke har erfaring i det hele tatt 

 

Og den filmen du nevner beskriver vanlig programmering av sinnet, eller oppdragelse og utdanning som det også kalles

Lenke til kommentar

Han snakker vel om seg selv personlig og hva det betyr for han og måten han har erfart det på - hva troen ellers er sier han vel intet om for det kan han neppe vite, og like lite som det du kan bedømme fra din avstand til saken. Eller du vet vel enda mindre siden du ikke har erfaring i det hele tatt 

 

Og den filmen du nevner beskriver vanlig programmering av sinnet, eller oppdragelse og utdanning som det også kalles

 

jeg tror troen og bibelen i seg selv har helberedende kraft, men det er TRO og ikke noe jeg kan bevise.

 

for min del kan dere tro hva dere vil, Gud ga mennesket fri vilje og bibelen er ment først og fremst for de som tror, ikke for ikke-troende, annet enn kanskje å ta som står for gammel visdom til å leve et godt liv.

Lenke til kommentar

 

Så etter din mening så handler den kristne tro om å overbevise seg selv så til de grader at til slutt placebo effekten gjør at sukkerpilla eller bibelen i dette tilfellet faktisk har innflytelse på kropp og sinn når det kommer til reelle problemer?

 

Må si det påminner om konseptet i filmen A Clockwork Orange.

 

 

Da har du missforstått hvorfor jeg diskuterer her. Jeg prøver ikke å overbevise folk om at det å lese bibelen gir dem noen ting hvis de har instillingen din. Jeg bare viser folk at kristne faktisk er helt rasjonelle normale mennesker med en forklaring på virkeligheten som både gir mening og har historisk forankring, så får folk TRO hva de vil. Ser ikke så mange andre selverklærte (og litt beleste) kristne ta til motmæle mot kristofobien jeg ser på dette forumet, så da får jeg gjøre den jobben. Og dessuten er det jo greit å få testet bibelkunnskapene mine litt, her inne får du jo mange rare problemstillinger som jeg kan finne svaret på, legge på minnet og ta med meg videre ute i det virkelige liv.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Siden det kommer fra WLC, så regner jeg med at det er filosofi og det kalam cosmologiske argument du viser til.

 

Det overasker meg at det fremdeles finnes troende som tror det beviser Gud.

 

 

Siden dette overrasker deg, så må du ha noe på lur som er så opplagt at du kan fortelle oss hvorfor det er en overraskelse.

 

På engelsk heter det  Debunked og fallacies exposed. Jeg vet ikke hva det heter på norsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Han snakker vel om seg selv personlig og hva det betyr for han og måten han har erfart det på - hva troen ellers er sier han vel intet om for det kan han neppe vite, og like lite som det du kan bedømme fra din avstand til saken. Eller du vet vel enda mindre siden du ikke har erfaring i det hele tatt 

 

Og den filmen du nevner beskriver vanlig programmering av sinnet, eller oppdragelse og utdanning som det også kalles

 

jeg tror troen og bibelen i seg selv har helberedende kraft, men det er TRO og ikke noe jeg kan bevise.

 

for min del kan dere tro hva dere vil, Gud ga mennesket fri vilje og bibelen er ment først og fremst for de som tror, ikke for ikke-troende, annet enn kanskje å ta som står for gammel visdom til å leve et godt liv.

 

 

Det er helt greit å tro på ett eller annet, fordi det er bare aktive handlinger som du bedømmer deg selv og blir bedømt på av andre.

 

Det er ellers ganske synd at såpass mange troende til enhver tid føler seg nødt til å gjenta og søke bekreftelser for at de tror på noe bedre, fordi det sier meg noe om at de samme troende også lever med mye tvil. Hvis de ikke tvilte ville de neppe la deg engasjerer i sånne diskusjoner som dette ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Siden det kommer fra WLC, så regner jeg med at det er filosofi og det kalam cosmologiske argument du viser til.

 

Det overasker meg at det fremdeles finnes troende som tror det beviser Gud.

 

 

Siden dette overrasker deg, så må du ha noe på lur som er så opplagt at du kan fortelle oss hvorfor det er en overraskelse.

 

På engelsk heter det  Debunked og fallacies exposed. Jeg vet ikke hva det heter på norsk. 

 

 

ser ingenting der som "debunker" noe som helst i den videoen jeg la opp. i evigheten er ikke engang 14 milliarder år en brøkdel av et sekund. Prøv en gang til.

Lenke til kommentar

 

Det er helt greit å tro på ett eller annet, fordi det er bare aktive handlinger som du bedømmer deg selv og blir bedømt på av andre.

 

Det er ellers ganske synd at såpass mange troende til enhver tid føler seg nødt til å gjenta og søke bekreftelser for at de tror på noe bedre, fordi det sier meg noe om at de samme troende også lever med mye tvil. Hvis de ikke tvilte ville de neppe la deg engasjerer i sånne diskusjoner som dette ..

 

 

tro handler da også om å nå ut til andre, og når det er så mye vrangforestillinger om hva kristen tro er og så mye hat mot kristne, er det viktig å vise folk at det bildet de blir servert er en løgn, og at kristen tro faktisk ikke er helt det de inbiller seg, haterne har fått holde på uimotsagt her lenge. hvis du tolker det som et utrykk for tvil tar du feil, jeg vet hva jeg har sett. men hvis du ser på trådene mine ser du at det er en spesiell gjeng her som hater kristne og forsøpler de, derfor har jeg vært i tvil om jeg gidder bruke særlig mer tid her mer for jeg gidder ikke delta i et gjørmebad av respekt for Gud, meg selv og andre kristne, men denne tråden har enn så lenge gått relativt greit (takket være mod).

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det handler om å nå ut til andre forutsetter vel det at den andre vil lytte, ellers treffer i eventuelt budskap ikke annet enn fordom og interesseløshet, og kan i verste fall medføre at den man vil nå blir skjøvet enda lengre fra.

De som oftest svarer i disse trådene har allerede gjort seg opp en mening, så dermed vil en velmenende troende ende opp med å bli ansett og behandlet slik kjøttbein blir behandlet av en flokk løsbikkjer.

Hatet eller arrogansen til disse får ingen gjort noe med fordi det handler ikke om at de vet noe spesielt, det er mer det at de tviler på samme måte som endel troende gjør og innbiller seg kanskje at det skal produseres diamanter ut av å gnikke å gnu på en spesiell murstein, bare det gnikkes lenge nok. De dekker seg ofte bak eks. "jeg vil fjerne dumskapen", når den evnen ikke lar seg fjerne, og de ender opp med å bli enda større idioter selv i prosessen med å forsøke å fjerne det som ikke lar seg fjerne 

Når eleven er rede dukker læreren opp .. :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvis det handler om å nå ut til andre forutsetter vel det at den andre vil lytte, ellers treffer i eventuelt budskap ikke annet enn fordom og interesseløshet, og kan i verste fall medføre at den man vil nå blir skjøvet enda lengre fra.

 

De som oftest svarer i disse trådene har allerede gjort seg opp en mening, så dermed vil en velmenende troende ende opp med å bli ansett og behandlet slik kjøttbein blir behandlet av en flokk løsbikkjer.

 

Hatet eller arrogansen til disse får ingen gjort noe med fordi det handler ikke om at de vet noe spesielt, det er mer det at de tviler på samme måte som endel troende gjør og innbiller seg kanskje at det skal produseres diamanter ut av å gnikke å gnu på en spesiell murstein, bare det gnikkes lenge nok. De dekker seg ofte bak eks. "jeg vil fjerne dumskapen", når den evnen ikke lar seg fjerne, og de ender opp med å bli enda større idioter selv i prosessen med å forsøke å fjerne det som ikke lar seg fjerne 

 

Når eleven er rede dukker læreren opp .. :)

 

Føler meg ikke sånn ... jeg føler på en måte at de gjør nytte for seg, på den måten at jeg får se hva jeg kan komme over av rare argumenter og problemstillinger seinere. Og jeg henvender meg ikke nødvendigvis til dem, de jeg håper leser debattene og kanskje tenker litt over det er normale folk som ikke har tatt side og leser her, eller kristne som er redd for å gå i debatt mot sånne og kanskje kan lære noe av det. For jeg ser ikke mye av det. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...