Gå til innhold

marin teknikk eller maskiningeniør?


Anbefalte innlegg

hei.

skal snart søke videre utdanning, og har lenge vært veldig bestemt på at det er marin teknikk (5 årig) på NTNU jeg vil søke. har også vurdert maskiningeniør i det siste pga tverrfagligheten.

jobbet i nesten 3 år som automatisjonlærling for NOV, før jeg ble oppsakt pga lite arbeid. jobber nå i en industrifabrikk som heter Elkem Carbon. selv så syntes jeg offshore og det marine er veldig intresant, både skip, oljebransjen, fiskeribransjen prosjektering osv. 

jeg trives veldig godt med automatiseringsfaget, og regulering, og den kobinasjonen en får med mekanisk og elektrisk. 

realfag er har ikke vært noe problem på skolen og jeg trives med faget. fikk 5 i R2, 5 i fysikk 1, og liggerm mellom 4 og 5 på fysikk 2.

 

det jeg liker med maskiningeniør er at jeg kan bygge videre på mye kunnskaper fra tidliger yrkeserfaring, noe jeg sikkert også kan i marin teknikk, men ikke på samme måten. 

 

kommer man inn på mye lignende reguleringsmetoder, automatisering osv på marin teknikk? eller blir dette som noe helt nytt? 

 

hva anbefaler folk? marin teknikk eller maskiningeniør? 

hva er mest sikkert framtidsrettet? den marine sektoren er jo det største arbeidsmarkedet i norge. 

 

takker for alle svar:)

Endret av JWathne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å kikke inn på linjene, så gå på "studiets oppbygning" for å se konkret på hvilke fag og spesialiseringer du kan velge deg. Spesielt sistnevnte sier mye om hvilket studie det egentlig er. Det er veldig vanskelig å spå hvordan arbeidsmarkedet vil være om fem år, så det er ikke lett å si hva som anbefales. Det har vært vanskelig å få seg jobb for de to siste marinteknikk-kullene, samtidig får en seg alltids jobb om en bare er flink nok.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ser marin har en hovedprofil som heter marin kybernetikk. Jeg ville sett på denne! 

 

Er selv siv.ing. i "Ingeniørvitenskap og IKT" med spesialisering i "Marin Kybernetikk". Vi som gikk denne retningen har ikke hatt noen problemer med å få jobb. Har du kybernetikk og litt programmering i bunn, så smetter du inn over alt. Salvesen har rett i at ren marin teknikk eller maskin blir feil for deg. På marin teknikk er det for det meste beregning av krefter på havkonstruksjoner og skip. Er dette interessant så får du det viktigste i Marin Kybernetikk-løpet. På maskin er det også beregning av krefter som står i fokus. Altså, ikke automasjon.

 

Du bør tenke på å velge kybernetikk og heller velge så mange "maskinfag" du klarer som valgfag.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

takker for alle svar:) 

har også vært innpå tanken som dere sier å gå videre innenfor automatiseringsteknikk. da helst tatt en bachelor grad og eventuelt bygd videre med kybernetikk eller mekatronikk master. 

 

har noen info om studiet automatiseringsteknikk? har god erfaring i elektro, prosess, PLS osv. føler det praktiske ikke er noe problem dog heller ikke elektroteorien. 

tror nok og som dere sier at med tanke på at jeg har gode interesser for automatisering og kanskje da kjøre videre på det. det vil jo ikke gå feil ihvertfall. 

 

har noen erfaringer om automatiseringsteknikk bachelor? hvor bør en ta studiet? (ligger på rundt 54 studiepoeng med ekstrapoengene.) hva anbefales å gå videre som eventuelt på en master? 

Lenke til kommentar

takker for alle svar:) 

har også vært innpå tanken som dere sier å gå videre innenfor automatiseringsteknikk. da helst tatt en bachelor grad og eventuelt bygd videre med kybernetikk eller mekatronikk master. 

 

har noen info om studiet automatiseringsteknikk? har god erfaring i elektro, prosess, PLS osv. føler det praktiske ikke er noe problem dog heller ikke elektroteorien. 

tror nok og som dere sier at med tanke på at jeg har gode interesser for automatisering og kanskje da kjøre videre på det. det vil jo ikke gå feil ihvertfall. 

 

har noen erfaringer om automatiseringsteknikk bachelor? hvor bør en ta studiet? (ligger på rundt 54 studiepoeng med ekstrapoengene.) hva anbefales å gå videre som eventuelt på en master? 

 

Har ikke erfaring fra faget men ser ut som den har mange gode fag, en del tilsvarende min bachelor men en del mindre IT i min. 

 

Jeg ville vurdert kybernetikk, mye fordi jeg vurderer det selv og på grunn av hva du har nevnt i denne tråden. Mange muligheter for en kybber ;) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...