Gå til innhold

Oculus VR saksøkes for «tyveri» av VR-teknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stjålet ideer? Så lenge det ikke er patentert så er ingenting stjålet.

At man "stjeler" andres ideer skjer hele tiden på alle områder.

 

Når du er ansatt i en bedrift og jobber med ett prosjekt så spiller det ingen rolle om teknologien du jobber med er patentert eller ikke. Du kan ikke ta med deg kunnskap og kode utviklet under prosjektet til en ny arbeidsgiver (eller selvstendig prosjekt) helt uten videre...

Lenke til kommentar

 

Stjålet ideer? Så lenge det ikke er patentert så er ingenting stjålet.

At man "stjeler" andres ideer skjer hele tiden på alle områder.

Intellektuell eigedom trenger ikkje være patentert, noen firma velger bevisst å ikkje patentere teknologiske finesser, nettopp for å holde dem skjult.

 

"Ideene" må likevel være dokumenter for firmaet. Det hjelper ikke om de har snakket løst om ting innenfor arbeidstid.

Lenke til kommentar

 

Stjålet ideer? Så lenge det ikke er patentert så er ingenting stjålet.

At man "stjeler" andres ideer skjer hele tiden på alle områder.

 

Når du er ansatt i en bedrift og jobber med ett prosjekt så spiller det ingen rolle om teknologien du jobber med er patentert eller ikke. Du kan ikke ta med deg kunnskap og kode utviklet under prosjektet til en ny arbeidsgiver (eller selvstendig prosjekt) helt uten videre...

 

Kremt, så det du sier ikke kan ta med deg erfaringer på .NET videre? erh. Det er nettopp derfor folk blir ansatt med lang erfaring fordi man har erfaring med løsninger man skal jobbe med i den nye bedriften.

 

Å ta med deg en ferdigutviklet løsning, routine, bibliotek, plugin, portlet osv. fra en bedrift til en annen - nei.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Også VR da, som aldri kommer til å ta av uansett... :)

VR såtr fast i samme gropa som for 25 år siden. Det eneste som er endret er oppløsning og framerate i tillegg til lavere priser.

 

Hvilken grop står VR fast i? Prisene er nå lave nok til at den jevne forbruker kan skaffe seg utstyret. Oppløsning og framerate god nok til at man kan ha glede av opplevelsen.

 

Teknlolgien har blitt bedre, men det er akkurat samme konsept som var for 25 år siden, 31 år hvis man regner prosjektstart startet i 1986. Folk flest har ikke tid til å vente i 50 år.

 

Den største forskjellen er prisen som i 1991 lå på ca 600k.

Vente på hva? Teknologien er her nå og den fungerer godt.

 

Hva er det du forventer? The Matrix? Teknologien nå går mer i retning av det som er beskrevet i boken Ready Player One vil jeg si.

 

 

Fortsett gjerne diskusjonen over i den generelle VR tråden her på forumet så vi ikke sporer av denne fullstendig ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1711291&&page=8

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

En null eller tre betyr jo ingenting. Like seriøst som da Moland/French først sto for retten i Kongo. Den norske stat ble der dømt til å betale en sum tilsvarende 3 x norsk statsbudsjett for å ha send dem dit... Helt på trynet. Etterpå modererte de seg og trakk fra en null eller to.........

Lenke til kommentar

 

 

Stjålet ideer? Så lenge det ikke er patentert så er ingenting stjålet.

At man "stjeler" andres ideer skjer hele tiden på alle områder.

Når du er ansatt i en bedrift og jobber med ett prosjekt så spiller det ingen rolle om teknologien du jobber med er patentert eller ikke. Du kan ikke ta med deg kunnskap og kode utviklet under prosjektet til en ny arbeidsgiver (eller selvstendig prosjekt) helt uten videre...

Kremt, så det du sier ikke kan ta med deg erfaringer på .NET videre? erh. Det er nettopp derfor folk blir ansatt med lang erfaring fordi man har erfaring med løsninger man skal jobbe med i den nye bedriften.

 

Å ta med deg en ferdigutviklet løsning, routine, bibliotek, plugin, portlet osv. fra en bedrift til en annen - nei.

Om du har hentet inn veldig spesifikt .Net kunnskap så kan du ikke ta med deg det videre til en konkurrent helt uten problemer nei.

Står ganske ofte nevnt i kontrakten, blant annet fordi det er vanskelig å bevise om du stjal ideer og metoder eller ikke. Spesielt siden du også kan anklages for å ha implementert en dårlig metode hos gamle arbeidsgiveren for så å implementere den gode metoden på det nye prosjektet.

 

Om du går til helt andre typer prosjekter så er det jo mye mindre problematisk. Litt mindre kobling mellom mobilutvikling og en spesialisert serverplugin.

Er jo bare å etterprøve. Slutt i jobben og start direkte konkurranse med eget tilnærmet identisk prosjekt.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

 

Du kan ikke ta med deg kunnskap og kode utviklet under prosjektet til en ny arbeidsgiver (eller selvstendig prosjekt) helt uten videre...

 

Beskriv gjerne hvordan man legger igjen kunnskapen sin hos nåværende arbeidsgiver før man begynner i ny jobb.
Ved ikke å benytte det i ny jobb...?

Folk sliter med den "helt uten videre" delen. Det er kunnskap som regnes som bedriften sin eiendel da den er veldig spesifikt til prosjektet du jobbet med.

Lenke til kommentar

 

 

Også VR da, som aldri kommer til å ta av uansett... :)

VR såtr fast i samme gropa som for 25 år siden. Det eneste som er endret er oppløsning og framerate i tillegg til lavere priser.

 

Har du prøvd noe high end VR ?

 

Har folk flest? Gidder folk flest? Neppe.

 

Kanskje en gang, for å ha prøvd det som jeg gjorde med 3D å kino. Så aldri mer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...