Gå til innhold

Norske kommuner er avhengig av Windows-telefoner. Nå vil de ha Android i stedet


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ingen i dette landet bør lenger bli overrasket over sløseriet i det offentlige.

 

Sløseriet skyldes i hovedsak at beslutningstakerne ikke har tilstrekkelig kunnskap, og at de i alt for stor grad er tvunget til å stole på eksterne aktører. IKT-bransjen har på denne måten ett av de aller største sugerøra i felleskassa. For å bryte den onde sirkelen må forvaltningen ta kontroll med løsnings-arkitektur og koordinering med egen intern kompetanse.

Hvordan er dette sløseri når du fikk mye mer maskin pr krone for noen år siden når du kjøpte de billige lumia telefonene? Og tatt i betraktning at du kjøpte maskinvare fra samme produsent som leverer mye av programvaren du bruker så var det en klok tanke, bare synd at microsoft feilet så brutalt med sin mobilsatsing.

 

Å være etterpåklok er enkelt, men når disse beslutningene ble tatt så var ikke Windows mobile på langt nær så nærme døden som det er i dag.

 

Men for all del, man kunne jo kjøpt iphone til alle sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette problemet kunne vært løst for alle typer device ved å lage en web-applikasjon altså? Da ville man unngått å bli avhengig av å utvikle for et operativsystem av gangen, kostnaden ved å kjøpe ekstra telefoner og i tillegg kostnaden med det helt unødvendige MDM-systemet. Håper stakkars Oslo ikke blir påtvunget tjenester fra Blackberry Enterprise. Det er ingenting sikkert eller brukervennlig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at de valgte WP, problemet er at de velger et system som fryser ute alle utenom de med utvalgte OS. Internett fungerte ikke sånn før i tida. Da var det mye friere og åpnere. Alle kunne skrive programvare som kunne lese, behandle og kjøre innholdet. Alle! Hele ideologien om at nettbasert innhold ikke skal være universelt kompatibelt og åpent er årsaken til problemene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange som kommenterer her må ta inn over seg at utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå. Fordelen med Windowsenhetene var at man fikk en pakke bestående av et lettkjørt OS, god sikkerhet og billige devicer. Dette kunne ikke oppnås med iOS devicer, og selv om det fantes billige androide devicer så var de stort sett mye mer preget av at OSet har vært en god del tyngre for maskinvaren.

 

Hva MDM-løsningen har med dette å gjøre er ser jeg ikke helt. Det blir helt klart en risikovurdering, men selv om man har bedre kontroll på enhetene vil man også få en høyere risiko. Å legge fram dette på noe annet vis blir bare feil. Sikkerhet er omvendt proporsjonalt med funksjonalitet. Videre er det ingen ting som tilsier at Windowsenhetene som kjører Gerica ikke kan implementeres i MDM-løsningen og åpnes for bruk mot internett på samme måte som androidmobilene. Så dette er mer en generell vurdering enn noe som skiller Android og Windows. Det er eksempelvis andre helseforetak som kjører eksempelvis mobil profil på iPad og androide nettbrett der enhetene er låst ned på samme måte.

 

Om Tieto så lager en app for Android så er det heller ikke noe som tilsier at de ikke kan fortsette å vedlikeholde og oppdatere appen for Windows. Om appen vidreutvikles til en universal platform app for W10 så kan den også kjøres på W10 datamaskiner eller ved at mobilene dockes med Continuum, forutsatt at de kjører W10.

 

Om dette er applikasjonen disse brukerene arbeider i, så hadde en slik enhet kunnet blitt vedkommendes eneste enhet. X3 nevnes, og ved å kjøpe noen docker kunne de som arbeider ute kommet inn, docket sin mobil og sluttført arbeidet på en 27" skjerm med tastatur og mus. Uten at kommunen måtte ha kjøpt en egen arbeidsstasjon for dette.

 

I tillegg kan det nevnes at MS vist nok ikke krever Windowslisens for enheter under 9", så det kan (dete har jeg ikke fått verifisert 100% enda) være at de da hadde spart en del tusen i lisenser, både i innkjøp og per år. Om det er sektorer der denne typen devicer virkelig kunne vært aktuelle, så er det her.

 

Da blir prisen per enhet kanskje lettere og forsvare også når man ser på X3.

 

Har inntrykk av at man fremdeles tenker litt for mye mobilTELEFON og datamaskiner som to separate ting, fremfor å se om man helle kan tenke arbeidsenhet. Selv om vi enda er i tidlig fase så vil disse enhetene fint kunne fylle dette behovet.

 

Så kan man så klart argumentere for apper. Men dette er primært et problem for konsumentmarkedet. Her snakker vi dedikerte arbeidsverktøy, ikke mobiler brukeren bruker personlig. I det minste ikke per i dag.

 

Døende plattform er W10 ikke, selv om de har problemer i konsumentmarkedet. Men jeg ser at det kan være en utfordring å tenke annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at de valgte WP, problemet er at de velger et system som fryser ute alle utenom de med utvalgte OS. Internett fungerte ikke sånn før i tida. Da var det mye friere og åpnere. Alle kunne skrive programvare som kunne lese, behandle og kjøre innholdet. Alle! Hele ideologien om at nettbasert innhold ikke skal være universelt kompatibelt og åpent er årsaken til problemene.

Men dette har da absolutt ingenting med internett å gjøre? Dette er håndterminaler i et lukket fagsystem.

Lenke til kommentar

Det er trist å se en gigant falle sakte mot avgrunnen.

 

Når markedet og såkalte eksperter ikke skjønner strategien til Microsoft, da er det veldig vanskelig å tro på at Nadella og resten av Microsoft-teamet vet hva de gjør når de påstår de satser på mobil.

 

Da 950-serien var i salg, så hadde de "ta 2 betal for 1"-tilbud i lang tid. Det blir som at Samsung skal selge en S7 Edge og gi bort en S7 gratis. Helt utrolig.

 

Jeg, som ikke er ekspert på dette området men er en Windows Phone-bruker, har null tro på visjonene til Microsoft. Faktisk sitter jeg bare og venter på at S8 skal komme i salg. Jeg skal ha den uansett hvordan den ser ut og om den eksploderer eller ei. Det sier mye om Windows Phone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig? Noen har utviklet en app som bare kjører WP? Jeg føler at jeg må ta meg sammen for å ikke skrive spydigheter og sarkasmer.

 

Har i dag Lumia 950 og Galaxy 7. Trives fortreffelig i jobb-sammenheng med min Lumia 950 (og kommer sannsynligvis ikke til å pensjonere den ennå). Det er allikevel helt klart langt flere og bedre app'er til Android for personlig bruk, men de er ikke nødvendigvis noe mer nyttig i jobbsammenheng. Blir det ikke litt krampeaktig å rakke ned på disse telefonene til stadighet? Spørsmålet er hva man skal bruk dem til. For min del hadde jeg så absolutt ikke trengt alle app'ene, men de er selvfølgelig kjekk å ha når de først er tilgjengelig.

 

Som forbrukere er det for lite med bare 1-2 alternative OS'er. Windows har så absolutt vært med på å holde opp konkurransen ut fra "risikoen" at de kunne lykkes å komme inn i markedet. Frafallet vil ikke styrke det videre presset på de gjenværende aktørene til å videreutvikle, heller øke fortjenestemarginene. Så jeg vet ikke helt hva du lovpriser? Eksistensen av Windowsbaserte telefoner har vel ikke hindret deg å velge noe annet?

 

I framtiden blir skillet ennå mindre mellom hva som er en mobiltelefon, nettbrett og PC annet enn størrelse og om man kan ringe med det. Skal ikke se bort fra at det også i framtiden blir mulig å ringe med noe som er basert på Windows.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet? Dette er jo terminaler som brukes til spesialiserte oppgaver, og ikke noe bruekren installerer på sin telefon - OS bør jo være uinteressant så lenge applikasjonne gjør det den skal.

 

Nå begynner det jo å bli mindre Windows-telefoner tilgjengelig, så det er jo forståelig at man ønsker seg en android-versjon slik at man har større valgfrihet på håndsett, men noen krise er det vel neppe ennå. - Mer ett ønske som kan løses i "neste versjon"

 

Virket rimelig tåpelig å utvikle noe for kun WP for 3 år siden. Da havner man nesten som forutsatt i dagens situasjon.

Lenke til kommentar

Mange som kommenterer her må ta inn over seg at utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå. Fordelen med Windowsenhetene var at man fikk en pakke bestående av et lettkjørt OS, god sikkerhet og billige devicer. Dette kunne ikke oppnås med iOS devicer, og selv om det fantes billige androide devicer så var de stort sett mye mer preget av at OSet har vært en god del tyngre for maskinvaren.

 

Hva MDM-løsningen har med dette å gjøre er ser jeg ikke helt. Det blir helt klart en risikovurdering, men selv om man har bedre kontroll på enhetene vil man også få en høyere risiko. Å legge fram dette på noe annet vis blir bare feil. Sikkerhet er omvendt proporsjonalt med funksjonalitet. Videre er det ingen ting som tilsier at Windowsenhetene som kjører Gerica ikke kan implementeres i MDM-løsningen og åpnes for bruk mot internett på samme måte som androidmobilene. Så dette er mer en generell vurdering enn noe som skiller Android og Windows. Det er eksempelvis andre helseforetak som kjører eksempelvis mobil profil på iPad og androide nettbrett der enhetene er låst ned på samme måte.

 

Om Tieto så lager en app for Android så er det heller ikke noe som tilsier at de ikke kan fortsette å vedlikeholde og oppdatere appen for Windows. Om appen vidreutvikles til en universal platform app for W10 så kan den også kjøres på W10 datamaskiner eller ved at mobilene dockes med Continuum, forutsatt at de kjører W10.

 

Om dette er applikasjonen disse brukerene arbeider i, så hadde en slik enhet kunnet blitt vedkommendes eneste enhet. X3 nevnes, og ved å kjøpe noen docker kunne de som arbeider ute kommet inn, docket sin mobil og sluttført arbeidet på en 27" skjerm med tastatur og mus. Uten at kommunen måtte ha kjøpt en egen arbeidsstasjon for dette.

 

I tillegg kan det nevnes at MS vist nok ikke krever Windowslisens for enheter under 9", så det kan (dete har jeg ikke fått verifisert 100% enda) være at de da hadde spart en del tusen i lisenser, både i innkjøp og per år. Om det er sektorer der denne typen devicer virkelig kunne vært aktuelle, så er det her.

 

Da blir prisen per enhet kanskje lettere og forsvare også når man ser på X3.

 

Har inntrykk av at man fremdeles tenker litt for mye mobilTELEFON og datamaskiner som to separate ting, fremfor å se om man helle kan tenke arbeidsenhet. Selv om vi enda er i tidlig fase så vil disse enhetene fint kunne fylle dette behovet.

 

Så kan man så klart argumentere for apper. Men dette er primært et problem for konsumentmarkedet. Her snakker vi dedikerte arbeidsverktøy, ikke mobiler brukeren bruker personlig. I det minste ikke per i dag.

 

Døende plattform er W10 ikke, selv om de har problemer i konsumentmarkedet. Men jeg ser at det kan være en utfordring å tenke annerledes.

 

"utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå"..jo, den var nesten identisk lik. Windows for mobiler har vært et relativt labert marked etter iphone og android ble lansert.

 

Veldig lite nytt siste 3 år, kanskje noen profesjonelle analytikere ikke kunne forutse dagens situasjon - men de fleste andre ville nok kunne det. Ikke så stor forskjell på 0,4% og noen få prosent markedsandel for et mobil-OS.

Lenke til kommentar

 

 

Har jeg forstått dette riktig? Noen har utviklet en app som bare kjører WP? Jeg føler at jeg må ta meg sammen for å ikke skrive spydigheter og sarkasmer.

Men, så klarte du det likevel ikke! :)

 

Jeg har hatt ca 6 WP-telefoner og blitt like skuffet hver gang. Jeg føler meg som dama som tilgir typen sin gang på gang for alle sidesprangene. Nå er det i hvert fall helt slutt.

Jeg bruker WP daglig med min 950 og jeg savner i praksis ingenting.

Mobilen gjør jo det skal og vel så det!

Lenke til kommentar

Jeg fikk så hatten passet da det ble klart at MS kjøpte opp Nokia, og jeg hevdet at to synkende skip ikke greier å holde hverandre flytende. Nå er begge mer eller mindre vekk fra mobilmarkedet.

 

Personlig tror jeg det var bare på grunn av rettigheter, Nokia eier vel en del?

I framtiden kan de komme i bruk. Se på Apple og Samsung, saksøker hverandre.

Lenke til kommentar

 

Har jeg forstått dette riktig? Noen har utviklet en app som bare kjører WP? Jeg føler at jeg må ta meg sammen for å ikke skrive spydigheter og sarkasmer.

 

Har i dag Lumia 950 og Galaxy 7. Trives fortreffelig i jobb-sammenheng med min Lumia 950 (og kommer sannsynligvis ikke til å pensjonere den ennå). Det er allikevel helt klart langt flere og bedre app'er til Android for personlig bruk, men de er ikke nødvendigvis noe mer nyttig i jobbsammenheng. Blir det ikke litt krampeaktig å rakke ned på disse telefonene til stadighet? Spørsmålet er hva man skal bruk dem til. For min del hadde jeg så absolutt ikke trengt alle app'ene, men de er selvfølgelig kjekk å ha når de først er tilgjengelig.

 

Som forbrukere er det for lite med bare 1-2 alternative OS'er. Windows har så absolutt vært med på å holde opp konkurransen ut fra "risikoen" at de kunne lykkes å komme inn i markedet. Frafallet vil ikke styrke det videre presset på de gjenværende aktørene til å videreutvikle, heller øke fortjenestemarginene. Så jeg vet ikke helt hva du lovpriser? Eksistensen av Windowsbaserte telefoner har vel ikke hindret deg å velge noe annet?

 

I framtiden blir skillet ennå mindre mellom hva som er en mobiltelefon, nettbrett og PC annet enn størrelse og om man kan ringe med det. Skal ikke se bort fra at det også i framtiden blir mulig å ringe med noe som er basert på Windows.

På et vis har vi i praksis bare 1-2 desktop OS, og verden har likevel klart seg siste 30 år. Det er kanskje for vrient å skape konkurranse i dette markedet ser det ut til, synd Firefox OS og andre forsvant. At Windows på mobil er der det er idag, er nok forutsett av de fleste - unntatt gartnergruppen etc. som i starten var komiske i sine prognoser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virket rimelig tåpelig å utvikle noe for kun WP for 3 år siden. Da havner man nesten som forutsatt i dagens situasjon.

Hvorfor ta utviklingskostnaden på å utvikle og oppdatere app`en for WP, Android og IOS når man har ett kontrollert miljø med en type telefon?

At WP kanskje var ett dumt valg, men det er ikke noe grunn til å utvikle app`er til enheter som ikke skal brukes.

Lenke til kommentar

Mange som kommenterer her må ta inn over seg at utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå. Fordelen med Windowsenhetene var at man fikk en pakke bestående av et lettkjørt OS, god sikkerhet og billige devicer. Dette kunne ikke oppnås med iOS devicer, og selv om det fantes billige androide devicer så var de stort sett mye mer preget av at OSet har vært en god del tyngre for maskinvaren.

 

Hva MDM-løsningen har med dette å gjøre er ser jeg ikke helt. Det blir helt klart en risikovurdering, men selv om man har bedre kontroll på enhetene vil man også få en høyere risiko. Å legge fram dette på noe annet vis blir bare feil. Sikkerhet er omvendt proporsjonalt med funksjonalitet. Videre er det ingen ting som tilsier at Windowsenhetene som kjører Gerica ikke kan implementeres i MDM-løsningen og åpnes for bruk mot internett på samme måte som androidmobilene. Så dette er mer en generell vurdering enn noe som skiller Android og Windows. Det er eksempelvis andre helseforetak som kjører eksempelvis mobil profil på iPad og androide nettbrett der enhetene er låst ned på samme måte.

 

Om Tieto så lager en app for Android så er det heller ikke noe som tilsier at de ikke kan fortsette å vedlikeholde og oppdatere appen for Windows. Om appen vidreutvikles til en universal platform app for W10 så kan den også kjøres på W10 datamaskiner eller ved at mobilene dockes med Continuum, forutsatt at de kjører W10.

 

Om dette er applikasjonen disse brukerene arbeider i, så hadde en slik enhet kunnet blitt vedkommendes eneste enhet. X3 nevnes, og ved å kjøpe noen docker kunne de som arbeider ute kommet inn, docket sin mobil og sluttført arbeidet på en 27" skjerm med tastatur og mus. Uten at kommunen måtte ha kjøpt en egen arbeidsstasjon for dette.

 

I tillegg kan det nevnes at MS vist nok ikke krever Windowslisens for enheter under 9", så det kan (dete har jeg ikke fått verifisert 100% enda) være at de da hadde spart en del tusen i lisenser, både i innkjøp og per år. Om det er sektorer der denne typen devicer virkelig kunne vært aktuelle, så er det her.

 

Da blir prisen per enhet kanskje lettere og forsvare også når man ser på X3.

 

Har inntrykk av at man fremdeles tenker litt for mye mobilTELEFON og datamaskiner som to separate ting, fremfor å se om man helle kan tenke arbeidsenhet. Selv om vi enda er i tidlig fase så vil disse enhetene fint kunne fylle dette behovet.

 

Så kan man så klart argumentere for apper. Men dette er primært et problem for konsumentmarkedet. Her snakker vi dedikerte arbeidsverktøy, ikke mobiler brukeren bruker personlig. I det minste ikke per i dag.

 

Døende plattform er W10 ikke, selv om de har problemer i konsumentmarkedet. Men jeg ser at det kan være en utfordring å tenke annerledes.

 

Jeg forsto det slik at dette ikke er et OS problem, men tilgangen på hardware?

...

"...begynner det å bli vanskelig å få tak i Windows-telefoner"

...

"Hvis tilgangen på rimeligere Windows-telefoner ikke tar seg opp, blir Tieto nødt til å satse på andre plattformer."

Lenke til kommentar

Å være etterpåklok er enkelt, men når disse beslutningene ble tatt så var ikke Windows mobile på langt nær så nærme døden som det er i dag.

 

Dette lukter dress-og-slips beslutning lang vei. Man kan jo som kjent ikke få sparken for å velge Microsoft... For tre år siden var risikoen ved ensidig satsing på WP temmelig åpenbar, MS satset mye på mobil men markedet trodde ikke på de da heller. Man sparte kanskje noen kroner på å holde seg til en plattform da, men mon tro om ikke total-kostnad blir vesentlig høyere ved å utvide nå, dersom de (sannsynligvis) har brukt endel MS-spesifikke løsninger og (grøss) flis-design på appen :)

Lenke til kommentar

 

Å være etterpåklok er enkelt, men når disse beslutningene ble tatt så var ikke Windows mobile på langt nær så nærme døden som det er i dag.

 

Det er ikke det det er snakk om. Selv om det teknologiske ansvaret hadde vært plassert internt i organisasjonen så kunne man på det aktuelle tidspunktet kanskje gjort samme valg. Den store forskjellen er at man ville hatt kontroll på løsningen selv og kunne videreført den uavhengig av den aktuelle eksterne leverandøren. Slik norsk offentlig forvaltning opererer gjør man seg ikke bare avhengig av spesifikke basisløsninger, men man låser seg også til eksterne løsnings-arkitekter som flittig skriver faktura med gaffel når de settes i en posisjon der de er beskyttet fra konkurranse.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...