Gå til innhold

Dette var verdens mest brukte passord i 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det gå ann å vær så dum!!! Dette har blidt påmint før også, enda noen, bare noen ikke klarer å skjønne. :nei: Jeg har i det minste lært. Bytt ofte passord eller ha kombinasjon av små, store bokstaver, tall og tegn i samme passord. Og igjen helst ikke bruk samme passoret over alt. :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Det hva jeg ikke forstår er at hvorfor er passordene i det hele tatt lagret på serverne. Jeg trodde at det man gjorde allerede for flere tiår siden var en brukbar sikkerhetsmekanisme: serveren tar imot passordet, omkoder det til en annen streng some ikke kan tilbakekodes og sammenlikner denne strengen isteden.

 

Siden de fleste/alle nettsider idag ber deg å velge et nytt passord og ikke sender deg ditt passord tilbake så gikk jeg ut fra at passordet direkte ikke finnes på serveren.

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Dette er neppe de "mest brukte passordene i 2016".

Det er selvsagt gøy overskrift, men kildene er nok dumper av passordbaser som inneholder passord fra mange, mange år tilbake. Det er ikke bare de nye kontoene fra 2016. Så når de skriver "The list of most-frequently used passwords has changed little over the past few years.. That means that user education has limits" er det neppe egentlig overens med datagrunnlaget.

Lenke til kommentar

Det hva jeg ikke forstår er at hvorfor er passordene i det hele tatt lagret på serverne. Jeg trodde at det man gjorde allerede for flere tiår siden var en brukbar sikkerhetsmekanisme: serveren tar imot passordet, omkoder det til en annen streng some ikke kan tilbakekodes og sammenlikner denne strengen isteden.

 

Siden de fleste/alle nettsider idag ber deg å velge et nytt passord og ikke sender deg ditt passord tilbake så gikk jeg ut fra at passordet direkte ikke finnes på serveren.

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Nei, du har forstått riktig. Det finnes dog bedre og dårligere måter å gjøre dette på også, og det er grunnen til at det fortsatt er mulig å produsere slike lister som dette.

Lenke til kommentar

Hjelper ikkje å tvinge folk til å ha andre passord når dei har ein elendig holdning til passord i utgangspunktet. Blir de tvunget til å ha for avanserte passord med både det eine og andre krava glemmer dei det enten ut, eller skriver det ofte ned ved siden av skrivebordet, og da er heile passordet blitt ganske poengløst.

 

Ein må ta tak i folk sine holdninger rundt passord, lære dei skikkelig passord bruk, og øve inn gode vaner. Kommer ikkje langt me "IT administratorer må gjere det vanskeligare"

Lenke til kommentar

Keeper har analysert mer enn 10 millioner passord som har lekket ut på nettet, og 123456 ble ifølge selskapet brukt som passord for nesten 17 prosent av de hackede brukerkontoene som ble undersøkt.

Veeell, nå trenger ikke disse passordene være særlig representative for folk flest. Det er nok en grunn til at de havnet på avveie..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...