Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg plutselig av - kan det være harddisk?


Anbefalte innlegg

Har en server/pc her hjemme, eneste oppgave den har er å kjøre noen få virtuelle pcer/servere i Hyper-V

 

Pcen er noen år gammel, Core i5 2500 CPU, 32 GB RAM, ASUS Vintage V7-P8H67E, H67, Socket-1155.

 

Jeg blåser den ren for støv jevnlig, men det står på 24/7/365

 

Opplevde nå før jul at den slo seg av plutselig. så skjedde det igjen i dag. Begge gangene har jeg jobbet på det eksterne skrivebordet som er en av pcene serveren kjører.

I dag var jeg rett ved pcen da det skjedde, og den slo seg bare av, startet opp igjen, og så begynte den å laste OS, og rett før OS er ferdig lastet, så slår den seg av igjen, starter på nytt, laster, slår seg av igjen og så starter den normalt.

 

OS disken er Samsung SSD 840 EVO 120GB disk. Har feilsøkt disken, ingen feil funnet. SMART er også helt OK.

 

Grunnen til at jeg mistenker OS disken er jo at jeg nå så hva som skjedde, at pcen starter opp, laster OS, og så slår seg av igjen, og det gjør den tre ganger før den starter opp.

 

Pcen er fra 2012, så gidder ikke å bruke mye tid på den. Men kan det være noe galt med OS disk? Og skulle eventuelt en feil på OS disken gjøre slik at pcen slår seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du byttet kabel og kontroller samt port.

Kontrollere har gjerne parvis felleskomponenter for sata kanalene

sata 0/1

sata 2/3

sata 4/5

etc

 

Forsvinner kontakten med sata disken (brudd) vil vel dette skje.

 

 

Metall støv/shaving fra kabinett kan ha ramlet ned i hovedkortet og krets baner/kontakter.

 

Sviktende PSU.

 

Memory adresse area feil som når blir brukt forårsaker pcen til å krasje.

 

CPU elekromigrasjon , prøv å gi et knepp ekstra spenning.

 

Andre feil i hovedkortet (I/O kontroller)

 

Har du patchet firmwaren på EVO 840.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da trynet pcen flere ganger, og det er ikke noe som tyder på disk feil. Jeg satt inn en helt ny disk, og startet opp fra USB penn for å legge inn OS på nytt, og pcen slår seg av mens installasjonen starter opp.

Etter en rekke omstarter, og tilbake på gammel disk, virker nå pcen i alle fall for øyeblikket.

 

Tror ikke jeg gidder å tulle noe mer med denne pcen, så bestilte en ny pc fra komplett akkurat.

 

Men takk for masse gode tips syar2003

Lenke til kommentar

Ble ni lapper som jeg ikke hadde planlagt da...

  • Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort
  • Corsair VS650, 650W PSU
  • MSI Z170A GAMING M3, Socket-1151 - hovedkort (valgt pga mange USB3.1 kontakter)
  • Intel Xeon E3-1245 V5 Prosessor - Quad Core 3.5GHz med Hyper Threading
  • Crucial DDR4 2133MHz 32GB ECC RAM

Disker har jeg nok av, og bruker nok de fleste diskene som sto i den gamle pcen. Dog ikke OS disken ;)

Lenke til kommentar

Er det ikke som regel PSU når maskinen bare slår seg rett av da?

Var det jeg og tenkte. Jeg ville nå testet den nye PSUen med den gamle maskinvaren. Disse komponenene burde være fullt brukvare til en server eller kontormaskin, og det ville vært synd å kassere dem om det ikke er noe i veien, noe jeg heller ikke regner med at det er.

 

Om ikke annet burde du i det minste få noen hundringser igjen for dem på bruktmarkedet om du kan avkrefte feil på dem.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da er ny pc satt sammen, drivere/OS kopieres nå over til USB og så er jeg klar for oppstart. Alltid spennende å se om alt starter opp og virker som det skal.

Noen timer med OS installasjon og oppsett, dog trolig mye kortere tid enn på 2012 pcen.

 

Når alt virker, så flytter jeg over diskene med de virtuelle pcene fra den gamle til den nye og så skal alt være oppe å gå igjen. Må trolig aktivere de virtuelle pcene på nytt grunnet så store hardware utskiftninger, men ellers skal det ikke by på noen problemer.

 

Så får jeg rapportere tilbake om et par timer om alt gikk som det skulle ;)

 

edit:

Jippi, alt virket som det skulle. OS er installert, nå Hyper-V og drivere. Så er det bare å flytte diskene ser jeg.

 

edit:

Og da var alle disker på plass, virtuelle pcer er importert i Hyper-V og fungerer utmerket, ingen aktivering trengte jeg å gjøre heller.

 

Da var 2012 maskinen ribbet for disker og DVD spiller, og så får jeg se om jeg gidder å sette inn en ekstra PSU jeg har for å teste den, eller om den går på søpla.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Send det til meg Bygget en Sandy til nevøen på 10, men det er en i3 ..

 

Hvis du vil ha den, og betaler frakt, så kan jeg hive den i esken jeg fikk med det nye kabinettet, pakke litt plast rundt, og sende den til deg. Det blir da uten ny PSU, og uten disker. Men ellers er alt på plass. Send meg ev. adresse og slikt på PM.

Er du heldig så er det bare PSU og du har en super maskin noen år til. Men som du sikkert skjønner kan jeg ikke garantere at det kun er PSU det er noe feil med...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...