Gå til innhold

Windows 10 kjører i sirup de første 15-30 min


Anbefalte innlegg

Dette oppstod plutselig. Etter en omstart så er det en enorm lag i windows. Trykker jeg f.eks. på en fil for å markere den, så kan det gå mange sekunder før den faktisk blir markert. Åpne rullemenyer er samme. Starte spill tar evigheter. Så det er bare å la maskina stå til dette går vekk før det er noe poeng å prøve å gjøre noe praktisk. Det som funker er å starte en film. Det tar noen sekunder, men den kjører helt normalt etter oppstart. Og det er bra siden dette er HTPC'n.

Klarer ikke å finne noe stor belastning i task manager. CPU er bare på noen prosent. Har SSD som heller ikke ser ut til å ha noen videre belastning.

Vet dette kan være alt mulig, men om noen har et tips om hva å sjekke så hadde det vært kjekt. Alternativet er en reinstall og det har jeg jaggu ikke lyst til. 

Dette gjelder altså Windows 10 Enterprise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Min liste når slike problemer oppstår er først og fremst: 

 

  • Kjør en malwareskann med f.eks Malwarebytes (og gjerne AdwCleaner etterpå) 
  • Kjør en verifisering av filsystemet. Åpne et kommandovindu som administrator og kjør: 
sfc /scannow
  • Kjør en minnetest. Mange nyere maskiner har dette innebygd, enten som en egen tast under oppstart eller i selve BIOS/UEFI. Eventuelt kan du bruke gode verktøy som Memtest86+ som ligger på Ultimate Boot CD.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...