Gå til innhold

Reklamasjon på vare eldre enn 5 år, men fikset for 4,5 år siden


KoKo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommunikasjon med butikk på epost (klipp/lim):

 

Meg:


I går fikk jeg samme problemer med min Oppo BDP-93 som ble fikset til desember 2012. Midt i en film begynte den å hakke, og det kom klikkelyder fra drevet.

Skrudde den av og på, etter dette så finner den ikke noen disk.

"No disk" står det i displayet.


 

Butikk:


Denne spilleren er nå utenfor garanti og reklamasjonsrett perioden. Spilleren må sendes til England og jeg antar reparasjon med frakt frem og tilbake vil koste mellom 2500-3000.

Gi beskjed om dette er noe du vil gjøre. 


 

Meg:


Siden det er samme del som ble defekt i 2012, så mener jeg at denne delen er under reklamasjonsrett fortsatt, var derfor jeg presiserte at jeg fikk den tilbake desember 2012, litt over 4 år siden, ikke 5 år.

Håper dere har samme praksis?

 


Butikk:

Nei, beklager vi har reparert den og slik vi slik at vi vil ikke ser denne saken som avsluttet.

Om du ønsker å forfølge saken videre blir det din saken, men vi vil ikke respondere på noe ytterligere kommunikasjon vedrørende denne saken.

Ønsker du å reparere vil vi selvsagt reparere den for deg. 

 

 

 

Ble litt irritert av at de "ikke vil respondere på noe ytterlige kommunikasjon vedrørende denne saken", syntes det var noe useriøst etter så kort kommunikasjon om dette.

 

Har jeg en sak å gå videre med? Står det klart i noen tekst at jeg har rett, eller kan de ha rett?

Lenke til kommentar

Du har krav på å reklamere ihvertfall vist det er samme del som har problemer nå :)

Når en ting blir reparert har den delen som blir byttet ny reklamasjon.

Ikke hele enheten, bare den delen som er byttet/reparert.

Dette stemmer da ikke. Hvor i loven får forbrukeren rett til å reklamere i nye 5 år på deler som er byttet på reklamasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du har krav på å reklamere ihvertfall vist det er samme del som har problemer nå :)

Når en ting blir reparert har den delen som blir byttet ny reklamasjon.

Ikke hele enheten, bare den delen som er byttet/reparert.

Dette stemmer da ikke. Hvor i loven får forbrukeren rett til å reklamere i nye 5 år på deler som er byttet på reklamasjon?

 

 

http://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/hoyesterettsavgjorelse_omkring_reklamasjon_pa_rust/

og

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER

 

Edit: ikke nødvendigvis 5år, men minst 3 år. Det er mulig det er kommet nye dommer på dette i ettertid selvsagt.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Litt gammel info, men fremdeles gyldig

http://www.dinside.no/7744/hva-sier-forbrukerraadet

Det er ikke "litt gammel info", det er fullstendig utdatert. Forbrukerkjøpsloven er fra 2002, og artikkelen er fra 2000. Det har skjedd masse relevant siden 2000.

 

Blant annet har Høyesterett avgjort et lignende spørsmål. Høyesterett oppsummerer sitt syn på saken (i rt. 2013 s. 865) på følgende vis:

Samlet sett er det mitt syn at hverken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven eller forarbeidene til de andre lover til vern for forbrukerne, gir tilstrekkelig holdepunkt for at lovgiver har forutsatt at den opprinnelige absolutte reklamasjonsfrist skal fortsette å gjelde for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over.

Spørsmålet er dermed om dette er samme mangel som du allerede har reklamert over. I så fall gjelder ingen absolutt reklamasjonsfrist. Men det som var en mangel for fem år siden er ikke nødvendigvis en mangel i dag. Det kan være at du ikke kan forvente at enheten ikke bryter sammen på grunn av slit og elde.

 

Dette er altså avgjørelsen som omtales i linkene til Axefjord over.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for input.

 

Jeg tok en telefon til forbrukerrådet, hun jeg snakket med sa at jeg nok ikke hadde krav på 5 nye år på denne delen, men kunne eventuelt legge til de ukene/månedene enheten var borte på verksted til de opprinnelige 5 årene fra kjøpsdato. Da bommer jeg på 5 år med noen få måneder.

 

Diskuterte ikke andre scenarioer om hva hvis enheten hadde feilet like før 5 år hadde gått, og samme del hadde feilet etter få måneder etter 5 årsperioden fra kjøpsdato. Vil tro at en fiks av denne delen måtte kunne reklameres på...

 

Siden forbrukerrådet ikke er enig med det jeg trodde, så forfølger jeg ikke denne saken. Kan hende det praktiseres litt forskjellig fra bedrift til bedrift hvor medgjørlig, eller ekstra kundevennlig de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg synes svaret fra forbrukerrådet virker litt underlig. Jeg har ved flere anledninger benyttet meg av retten å få utbedret en feil som tidligere har vært utbedret innenfor reklamasjonsfristen. Jeg har sågar blitt gjort oppmerksom på dette av personell hos et hvitevareverksted, da en komponent i en vaskemaskin røk første gangen da maskinen min var 4 år. De sa delen kom til å ryke igjen, og at jeg bare måtte ta kontakt når det samme skjedde igjen, så skulle det ordnes kostnadsfritt på reklamasjonsretten, selv om maskinen skulle være over 5 år. Se gjerne denne kommentaren om det jeg vet er siste HR-avgjørelse i en SVJV en tilsvarende sak.
Her er en masteroppgave om avgjørelsen.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...