Gå til innhold

Nokia er tilbake med mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om dere nå har begynt å utdype dette i selve artikkelen så blir overskriften feil. Nokia er ikke tilbake med en mobiltelefon. Nokia har fremdeles absolutt ingen ting med de kommende telefonene å gjøre. De har kun leid ut logoen.

 

Du har rett. Brukte tittelen fra NTB, men ser at den var upresis, så vi har endret den litt nå. :-)

Lenke til kommentar

Hvorfor heter den Nokia 6?

Ikke har den seks tommers skjerm, Android 6.0, Snapdragon 6xx eller 6GB RAM.

Uansett, de må konkurrere i et tøft marked. Det er mange gode mellommodeller, tom. flere budsjettmodeller, som gir mye valuta for pengene.

Nokia er et sterkt merkenavn som bærer på mye nostalgi. Selv om selskapet Nokia ikke har noen verdens ting med disse å gjøre så er ikke dette noe folk flest vet, og jeg kan garantere at det er en hel skog av mennesker som kommer til å kjøpe disse bare på grunn av navnet.

 

Hvorfor den heter Nokia 6 aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I rettferdighetens navn så er det verdt å nevne at de nye eierne av Nokia-merkevaren er finske.

Det er riktig, men HMD og Nokia har ingen ting med hverandre å gjøre. Videre har de ikke hele infrastrukturen bak slik Nokia hadde. De nokiamerkede mobilene det er snakk om her kommer fra produksjonslinjene til Foxconn. Foxconn er så vidt meg bekjent også ansvarlig for distribusjon av enhetene, og dette er sannsynligvis også grunnen til at de blir tilgjengelig i Kina først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke veldig stor kjennskap til dette men blir det helt rett å si at Nokia har absolutt ingenting med HMD og disse nye telefonene å gjøre da? Rett nok produserer de ikke telefonene selv, men de har en representant i styret til HMD så en viss involvering utover kun å leie ut logoen må de vel sies å ha. Det er da også flere tidligere Nokia-ansatte i HMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det Android-markedet behøver, er en premium-leverandør av telefoner. Etter at HTC forsvant (~ish) fra markedet, er Nokia vårt siste håp. Billige Androider er det nok av, med varierende støtte for 4G-frekvensene.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke veldig stor kjennskap til dette men blir det helt rett å si at Nokia har absolutt ingenting med HMD og disse nye telefonene å gjøre da? Rett nok produserer de ikke telefonene selv, men de har en representant i styret til HMD så en viss involvering utover kun å leie ut logoen må de vel sies å ha. Det er da også flere tidligere Nokia-ansatte i HMD.

 

Nokia som selskap har ikke noe med utviklingen å gjøre selv om det er tidligere nokiafolk som startet HMD og det er en representant ansatt i styret. Som styremedlem representerer han ikke Nokia, men HMD. Han har imidlertid erfaring og kompetanse fra Nokia sim kan gjenbrukes. Nokia som selskap har ikke investert noen resurser i utviklingen. Så kan det foregå ting under bordet, ja, men det er en annen sak.

 

Men poenget er ikke hvor vidt de har litt innflytelse gjennom enkeltpersoners private verv eller ikke. Nokia hadde i sin tid hele produksjons og distibusjonskjeden med mer, og dermed full kontroll hele veien. HMD har ikke noe av dette og er avhengig av Foxconn for produksjon og distribusjon. Dette er altså ganske forskjellig fra mobilprodusenten Nokia som en gang var.

 

Det er derfor jeg vil påpeke dette, for jeg ser folk gå helt av skaftet for å endelig kjøpe en nokia fordi de en gang i tiden var så bra. Dagens oppsett er imidlertid veldig forskjellig fra den gang, og logoen gir ingen garanti for gammel storhet i seg selv. Gamle nokia har ikke stått opp av asken.

 

Med det sakt, telefonene kan bli gode de.

Lenke til kommentar

Selv om dere nå har begynt å utdype dette i selve artikkelen så blir overskriften feil. Nokia er ikke tilbake med en mobiltelefon. Nokia har fremdeles absolutt ingen ting med de kommende telefonene å gjøre. De har kun leid ut logoen.

 

Det er ikke helt riktig, nokia har bla en representant i styret som skal sikre at kvaliteten på telefonene holder "nokia standard".

Så nokia har nok flere fingre med i spillet enn det ser ut til på papiret.

Lenke til kommentar

 

Selv om dere nå har begynt å utdype dette i selve artikkelen så blir overskriften feil. Nokia er ikke tilbake med en mobiltelefon. Nokia har fremdeles absolutt ingen ting med de kommende telefonene å gjøre. De har kun leid ut logoen.

Det er ikke helt riktig, nokia har bla en representant i styret som skal sikre at kvaliteten på telefonene holder "nokia standard".

Så nokia har nok flere fingre med i spillet enn det ser ut til på papiret.

 

Det er en representant i styret som også jobber i Nokia, det er ikke det samme som at Nokia som selskap har kontroll over HMD. Som styrerepresentant i HMD skal han ivareta HMD's interesser først og fremst, ikke Nokia. Det er klart at en avdeling med tidligere Nokiaansatte og nåværende nokiaansatte i styret vil kunne spekuleres i knytninger mellom selskapene, men HMD operer fritt uavhengig av Nokia og Nokia har ikke vært involvert i utviklingen av produktene, hverken finansielt eller fysisk.

 

Selve leasingen av Nokia navnet inneholder retningslinjer for bruk av logo og føringer for utstyret den kan brukes på. Men dette er for å sikre logoen nogen lunde mot ikke tiltenkt bruk. Nokia har interesse av at deres logo knyttes til et minimumsnivå av kvalitet og funksjonalitet. Men dette betyr ikke at Nokia er aktivt inne i utviklingen.

 

Dessuten er alt Nokia hadde av backbone borte, produksjon og distribusjon må altså settes bort til Foxconn. HMD står for noe av utviklingen av mobilene, men også her er Foxconn inne. Altså fremstår disse mobilene som Foxconn produkter mer enn HMD og i alle fall Nokia produkter.

 

Over tid vil HMD kanskje kunne skape seg en backbone og bli noe tilsvarende det som en gang var Nokia. De har eksempelvis forkjøpsrett eller kjøpsrett på TNS, som utgjør deler av produksjonslinjene som i dag lager Nokia brandede enheter, men som i dag eies av FIH, eller i praksis Foxconn.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor heter den Nokia 6?

Ikke har den seks tommers skjerm, Android 6.0, Snapdragon 6xx eller 6GB RAM.

Uansett, de må konkurrere i et tøft marked. Det er mange gode mellommodeller, tom. flere budsjettmodeller, som gir mye valuta for pengene.

Nokia er et sterkt merkenavn som bærer på mye nostalgi. Selv om selskapet Nokia ikke har noen verdens ting med disse å gjøre så er ikke dette noe folk flest vet, og jeg kan garantere at det er en hel skog av mennesker som kommer til å kjøpe disse bare på grunn av navnet.

 

Hvorfor den heter Nokia 6 aner jeg ikke.

Nokia sitt merkenavn er heller utdatert vil nå jeg si. Ja, jeg vokste opp med haugetall av Nokiatelefoner, og alle vet at de har vært borte fra markedet, i hverfall om det blir skrevet om i media og kommer reklame, kampanjer osv. Nokia gjorde vel tidenes tabbe innen sitt segment, og jeg tviler meget sterkt at de vil lykkes igjen. Som en annen skrev her; finnes nok av skrøplige plastikkmobiler som kjører Android. Om Nokia skulle hatt en sjanse, om ikke stor så burde de satset på premium modeller med et nytt, revolusjonerende operativsystem. Som Apple gjorde i sin tid. Er det noe jeg savner så er det flere operativsystem å velge mellom.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor heter den Nokia 6?

Ikke har den seks tommers skjerm, Android 6.0, Snapdragon 6xx eller 6GB RAM.

Uansett, de må konkurrere i et tøft marked. Det er mange gode mellommodeller, tom. flere budsjettmodeller, som gir mye valuta for pengene.

Nokia er et sterkt merkenavn som bærer på mye nostalgi. Selv om selskapet Nokia ikke har noen verdens ting med disse å gjøre så er ikke dette noe folk flest vet, og jeg kan garantere at det er en hel skog av mennesker som kommer til å kjøpe disse bare på grunn av navnet.

 

Hvorfor den heter Nokia 6 aner jeg ikke.

Nokia sitt merkenavn er heller utdatert vil nå jeg si. Ja, jeg vokste opp med haugetall av Nokiatelefoner, og alle vet at de har vært borte fra markedet, i hverfall om det blir skrevet om i media og kommer reklame, kampanjer osv. Nokia gjorde vel tidenes tabbe innen sitt segment, og jeg tviler meget sterkt at de vil lykkes igjen. Som en annen skrev her; finnes nok av skrøplige plastikkmobiler som kjører Android. Om Nokia skulle hatt en sjanse, om ikke stor så burde de satset på premium modeller med et nytt, revolusjonerende operativsystem. Som Apple gjorde i sin tid. Er det noe jeg savner så er det flere operativsystem å velge mellom.

 

Problemet med nytt operativsystem er økosystemet. Giganten Microsoft, som primært er en programvare og tjenesteleverandør, sliter veldig med dette. De brukte veldig lang tid og enormt mye penger på å få et ørlite moment i markedet, og når det ført begynte å krype oppover var det nok at SnapChat uteble for å velte hele skuta.

 

Altså må de minimum lage ett eller annet google store integrert om de skal komme noen som helst vei. HMD har ingen forutsetninger for å kaste seg inn i en OS strid, og i alle fall ikke om de skiller seg helt fra de andre.

 

Apple hadde den fordelen at det ikke fantes noen andre OS som baserte seg på et økosystem slik som i dag. For å være ærlig tror jeg ikke de selv hadde forutsett hvor stor denne utviklingen ville bli.

 

Når det gjelder merkenavnet betyr det ikke mye for de født etter 1990, men det er enormt mange mennesker født før da som holder Nokia veldig høyt.

 

Ikke glem at det er Foxconn som produserer og distribuerer disse. De kjøpte feature phone linjen til gamle Nokia fra MS, og denne produserer fremdeles Nokia feature phones, altså knappetelefoner. Ja, slike selges fremdeles i vesten, og i de mindre utviklede landene selges det svært mange slike. Jeg tipper det er et strategisk valg at de benytter de eksisterende distribusjonskanalene til å slippe en rimelig modell i Asia først for å få volum på produksjonen. Så vil de mer avanserte modellene komme etter.

 

At mobilen er laget i plast har forøvrig sine fordeler også.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Wellendorf: Det er ikke plass til flere OS. Brukerne (de fleste, i hvert fall) ser ikke OS, de ser apper. Det er ikke realistisk å anta at alle utviklere gidder å bruke ressurser på å utvikle en versjon nummer tre av appene sine. Det var det som veltet WP, og som vil velte et eventuelt tredje OS.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er et strategisk valg at de benytter de eksisterende distribusjonskanalene til å slippe en rimelig modell i Asia først for å få volum på produksjonen. Så vil de mer avanserte modellene komme etter.

 

Skal man tro på rykter så tipper du feil. Nokia 8 lanseres på MWC i slutten av mars med SD835. Dersom det stemmer har de toppmodellen på plass allerede, det kan tyde på ambisjoner. Så får vi se om det stemmer.

 

http://www.gizmochina.com/2017/01/11/nokia-8-details-leaked-snapdragon-835-mwc-2017-launch/

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper det er et strategisk valg at de benytter de eksisterende distribusjonskanalene til å slippe en rimelig modell i Asia først for å få volum på produksjonen. Så vil de mer avanserte modellene komme etter.

Skal man tro på rykter så tipper du feil. Nokia 8 lanseres på MWC i slutten av mars med SD835. Dersom det stemmer har de toppmodellen på plass allerede, det kan tyde på ambisjoner. Så får vi se om det stemmer.

 

http://www.gizmochina.com/2017/01/11/nokia-8-details-leaked-snapdragon-835-mwc-2017-launch/

 

 

Ja, jeg sier ikke at det ikke allerede finnes flere modeller som er klare til produksjon, eller at de ikke har ambisjoner. Det er nevnt flere ganger at flere modeller er på vei.

 

Men de slipper like fult den billige modellen på det asiatiske markedet først, og dette kan være for å øke volumet på produksjonen og for å få i gang inntektene raskt, samt for å tune produksjonslinjene. Selv om neste sett med modeller lanseres på MWC betyr ikke dette at de faktisk slippes i vesten først eller blir tilgjengelig med en gang heller. Dessuten vil et faktisk slipp på markedet bety at produksjonen for dette markedet allerede har pågått en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...