Gå til innhold

KOMMENTAR: – Tiårets skuffelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiårets? Det må være å ta hardt i.

 

Jeg har ikke spilt spillet ennå så jeg kan ikke si så mye om kjernen av kritikken siden den først og fremst går på hvordan historien blir fortalt, men det er ingen tvil om at Square-Enix har slitt med å ha kontroll på utviklerne sine. Dette viste seg med den tilstanden FF14 først kom ut i, og det viser seg når et langt større og mer tettpakket spill som The Witcher 3 utvikles på under halve tiden av FF15. Square-Enix har tapt seg voldsomt siden den tiden de produserte klassikere på løpende bånd, men dette er i grunn gammelt nytt i dag. De store utviklerne av japanske rollespill i dag er Tales Studios med sin Tales of-serie og Nihon Falcom med Legend of Heroes-spillene.

Lenke til kommentar

Plottpoeng som mangler, underutviklede karakterer og sidehistorier, replikker som ikke gir mening og en så godt som tom verden full av hente-oppdrag

Høres akkurat ut som alle andre FF-spill spør du meg. Sjokkert over at det først nå slår deg. Kanskje du har blitt eldre, og rosemaler de tidligere spillene i serien? Eller mulig du aldri har spilt et spill som gjør disse tingene på en god måte?

 

JRPG har da alltid ikke vært noe mer enn grei tidtrøyte når man ikke har noe bedre å finne på, og ikke gidder å tenke, litt som å spille et meningsløst MMO noen timer. Surre rundt og banke tusenvis av monstre.

 

Ikke vet jeg. Trodde ikke noen av disse tingene betydde noe for de som spiller serien, jeg. Bortsett fra noen som kanskje blir forelsket i en eller annen jente i spillene. Det finnes jo tross alt en del som har et spesielt forhold til tidenes mest oppskrytte spill, FF7.

 

Det er vel også få anmeldere som har spilt dette spillet noe særlig. (Dessuten er det jo PS4-eksklusivt, så man kan jo spekulere.) Spillet tar tross alt veldig lang tid, så de hadde nok karakteren klar allerede ved lansering. Unntaket er selvsagt Furuvik, men han gir jo automatisk 9 bare sjangeren begynner på J, så at han ga dette spillet 8 må bety at det er hårreisende dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en video som tar for seg et intervju med en utvikler av spillet hvor det blir spurt om mange av de problemene som blir tatt opp. Spoiler for de som ennå ikke har rundet spillet:

 

Det virker som de patcher spillet med flere cut scenes for å fylle ut story og hendelser som skjer off screen. I tillegg håper jeg spillet fylles med gode meningfulle dlc'er. Jeg har rundet spillet og låst opp New Game+, noe som kom med en patch, så tenker å kjøre en ny omgang når alt som kommer er på plass.

Lenke til kommentar

 

Plottpoeng som mangler, underutviklede karakterer og sidehistorier, replikker som ikke gir mening og en så godt som tom verden full av hente-oppdrag

Høres akkurat ut som alle andre FF-spill spør du meg. Sjokkert over at det først nå slår deg. Kanskje du har blitt eldre, og rosemaler de tidligere spillene i serien? Eller mulig du aldri har spilt et spill som gjør disse tingene på en god måte?

 

JRPG har da alltid ikke vært noe mer enn grei tidtrøyte når man ikke har noe bedre å finne på, og ikke gidder å tenke, litt som å spille et meningsløst MMO noen timer. Surre rundt og banke tusenvis av monstre.

 

Ikke vet jeg. Trodde ikke noen av disse tingene betydde noe for de som spiller serien, jeg. Bortsett fra noen som kanskje blir forelsket i en eller annen jente i spillene. Det finnes jo tross alt en del som har et spesielt forhold til tidenes mest oppskrytte spill, FF7.

 

Det er vel også få anmeldere som har spilt dette spillet noe særlig. (Dessuten er det jo PS4-eksklusivt, så man kan jo spekulere.) Spillet tar tross alt veldig lang tid, så de hadde nok karakteren klar allerede ved lansering. Unntaket er selvsagt Furuvik, men han gir jo automatisk 9 bare sjangeren begynner på J, så at han ga dette spillet 8 må bety at det er hårreisende dårlig.

Final Fantasy XV er også ute til Xbox One, kjære deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke rørt et FF spill på 16år siden FFVIII ble sluppet. FFVII og FFVIII jeg spilte. Siden da har serien bevegd seg i helt feil retning og ikke vært med i utviklingen. Kampsystemet ble ikke godt nok ettersom jeg ble eldre, jeg vil styre kampene selv. Ikke sitte å klikke på menyer. Og karakterne har ikke fenget.

 

FFXV gir endelig et bra kampsystem og har kulere karakterer. Det er ikke perfekt men gjør det meste riktige nok til at jeg etter 16år faktisk spiller et FF spill igjen. Jeg så filmen først så jeg ELSKET historien og karakterne før jeg startet spillet, så jeg ble sjokkert i spillet over hvor lite dem forklarte hva som hadde skjedd.

 

Men for min del er det et knallbra spill. Jeg spiller Witcher 3 på PC og kan ikke måle seg med det, men det er også to helt forskjellige spill. FF serien er det noe spesielt med som ingen andre spill helt klarer. Det er mye rare og dårlige sider (Bilkjøring on rails f.eks, WTF!?!) men det positive veier heldigvis opp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme er at Square-Enix kommer til og tjene et spann av penger når de slipper ut (enchanced version = fixed version) som de har lovet, med flere cut scenes, bedre grafikk, bedre flyt og ikke minst tonnevis av nytt content fra expansion is STEAM version hahahah xD

Elsker Square Enix for tiden, FF 14 er sterkt som pokker (beste FF siden 9) (ses på fanfest tyskland i mars), FF 15 kommer til og bli enda bedre i Steam version
Kingdom hearts slipper ut hele smøra fra 1-2 i HD og 3 kommer snart og.

Så har vi Zodiark version, Brave Exvius ♥_♥, FF7, Dragon Quest XI og ikke minst Nier Automata som kommer i 2017

Top dette med alle andre gode Jrpg spill (finnes ingenting som heter Jrpg)
som kommer ut i 2017 så er livet godt og leve for tiden ! ♥_♥ KUpoo

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Etter min mening er FF X den siste gode krampetrekningen som har kommet ut av Square, og til og med der følte jeg at inntoget av cosplay og dustete visuelt design var i største laget.

 

Det kan hende det alltid har vært slik i japan, det er bare det at grafikken ikke har innhentet cosplayen før nå, men jeg må si at jeg føler folk, selv i eksotiske fiktive verdener må se troverdige ut. FFX beveget seg på smertegrensen hva visse karakterer gjalt, men jeg kunne svelge det. FF13 slo jeg av etter at den første summonen jeg fant ble om til en motorsykkel og kunne kjøres på, og i etterkant har jeg gitt opp. For min del er japans storhetstid over.

 

Vesten byr på perler som Witcher serien, Tyranny, Divinity: Original Sin, Dragon Age (1eren) etc. Japan kan få ha hårsveisene og alle de androgyne "guttene" sine for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er samme plassen som Andreas, jeg klarte iallefall å runde spillet, men det ga meg omtrent ingenting utenom litt kompis/roadtrip følelse de første timene. Combaten er forferdelig kjedelig, historien er ødelagt (jeg har ikke sett animen eller filmen, men hører det fyller inn litt) de fikser det iallefall litt med litt mer har jeg forstått gjennom dlc og kap 13 er noe av det verste jeg har spillt de siste årene og var nok til å få meg til å synes det er et 5/10 til å dra det ned til 3/10. Andre spill har gjort alt det FFXV gjør bedre og mer underholdende. Rundet dette og plukker ikke opp et FF spill igjen før de eventuelt går tilbake til det "gode gamle", jeg likte FF serien, likte det ikke lenger etter FFX

Lenke til kommentar

Jeg står nå på slutten av spillet, og skal straks i gang med den siste kampen (antar jeg, men man vet jo aldri). I starten synes jeg spillet var bra, kampsystemet var gøy og verden var fin. Sideoppdragene ble mer og mer kjedelige, men interessen vedvarte en stund til, nettopp fordi kampsystemet var godt og verden var fin.

 

Så skjønte jeg, som artikkelforfatter påpeker, alt for lite av den større historien. Hva som skjer med Lucis under imperiets styre er helt fraværende. Og vi får egentlig ikke noe innblikk i dette underveis. Dette ble et savn. Hvor er slemmingene som vrir seg i vånde hver gang Noctis og Co. gjør fremdrift eller banker en snikmordergruppe fra imperiet? Totalt tror jeg vi fikk ca. fem minuttes innblikk i hvordan ledelsen av imperiet fungerer og hvem de er.

 

Det som ble den største skuffelsen for min del var da man havnet i den merkelige situasjonen at man satt "fast" i hovedhistorien, men kunne reise tilbake i tid for å gjøre flere sideoppdrag og levle opp. Lysten til dette var ikke stor. Jeg gjorde et par stykker, men satt igjen med den tomme følelsen av: "Dette har allerede "skjedd", uten at jeg har utfør det enda(!). Det har ikke noen betydning lenger. Skal jeg gjøre enda flere kjedelige sideoppdrag i dette rare fortidskonseptet? Nei..."

 

Jeg angrer egentlig ikke så mye på at jeg skaffet meg dette spillet, for det har unektelig vært litt gøy. Jeg synes ikke det var verdt alle pengene. Spillbarheten var stor, men historien er svært overfladisk og sideoppdragene som egentlig skal gi verden dybde bidrar ikke til dette som i f.eks Mass Effect, Skyrim eller The Witcher 3.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å spille dette spillet uansett. Jeg har sluttet å bry meg så mye om anmeldelser siden de kun er subjektivt drit som har gang på gang på gang skuffet meg.

Om noe får høy score holder jeg meg som regel unna det

 

Dette er jo ikke en anmeldelse, men du motsier deg selv. Du kommer til å spille dette spillet, men holder deg unna spill som får høy karakter. Så vidt jeg har fått med meg har FF fått ganske høy karakter...

 

Alle anmeldelser er subjektive. Siden objektive anmeldelser er en umulighet er det bra med anmeldere som ikke prøver å late som de er objektive. Prøv å lese anmeldelser i stede for å se på karakterer. Da får du et mye bedre grunnlag for å finne ut om spillet er noe for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra eget standpunkt som langtids FF fan, så er noen av punktene noe jeg kan se at andre har problemer med. Men veldig ofte ser jeg at spill med Japansk utvikler team ofte kan få en dårlig Engelsk oversettelse (Dub) Jeg selv spiller med Japansk tale og får en helt annen innlevelse i dialog og følelses-spekteret. Storyen er jeg enda ikke ferdig med siden FF15 verdenen er så stor og fantastisk at jeg virkelig vil finkjemme ethvert hjørne for å finne alt som er gjemt i verdenen. Har til dags dato lagt inn 60 timer spilletid og er bare på kapittel 8 i spillet fortsatt :-P Alt i alt ett fantastisk spill verdig FF tittelen.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg kommer til å spille dette spillet uansett. Jeg har sluttet å bry meg så mye om anmeldelser siden de kun er subjektivt drit som har gang på gang på gang skuffet meg.

Om noe får høy score holder jeg meg som regel unna det

men du motsier deg selv. Du kommer til å spille dette spillet, men holder deg unna spill som får høy karakter. Så vidt jeg har fått med meg har FF fått ganske høy karakter

 

Gamer.no sier at dette var "tiårets skuffelse", men jeg bryr meg ikke om det. Det var Gamer.no sin mening jeg fokuserte på, eksklusivt. Jeg visste ikke at ANDRE anmeldere hadde gitt dette spillet høy score, men nå som jeg vet det er jeg litt skeptisk. Da tror jeg det er best å holde seg unna det

Endret av PurgatoryX
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror jeg kommer til å spille dette spillet uansett. Jeg har sluttet å bry meg så mye om anmeldelser siden de kun er subjektivt drit som har gang på gang på gang skuffet meg.

Om noe får høy score holder jeg meg som regel unna det

men du motsier deg selv. Du kommer til å spille dette spillet, men holder deg unna spill som får høy karakter. Så vidt jeg har fått med meg har FF fått ganske høy karakter
 

Gamer.no sier at dette var "tiårets skuffelse", men jeg bryr meg ikke om det. Det var Gamer.no sin mening jeg fokuserte på, eksklusivt. Jeg visste ikke at ANDRE anmeldere hadde gitt dette spillet høy score, men nå som jeg vet det er jeg litt skeptisk. Da tror jeg det er best å holde seg unna det

Er ikke strengt tatt Gamer.no som sier at Final Fantasy XV var en giga-skuffelse, men jeg personlig, en av Gamers skribenter. Offisielt ga vi det 8/10 :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror jeg kommer til å spille dette spillet uansett. Jeg har sluttet å bry meg så mye om anmeldelser siden de kun er subjektivt drit som har gang på gang på gang skuffet meg.

Om noe får høy score holder jeg meg som regel unna det

men du motsier deg selv. Du kommer til å spille dette spillet, men holder deg unna spill som får høy karakter. Så vidt jeg har fått med meg har FF fått ganske høy karakter
 

Gamer.no sier at dette var "tiårets skuffelse", men jeg bryr meg ikke om det. Det var Gamer.no sin mening jeg fokuserte på, eksklusivt. Jeg visste ikke at ANDRE anmeldere hadde gitt dette spillet høy score, men nå som jeg vet det er jeg litt skeptisk. Da tror jeg det er best å holde seg unna det

Er ikke strengt tatt Gamer.no som sier at Final Fantasy XV var en giga-skuffelse, men jeg personlig, en av Gamers skribenter. Offisielt ga vi det 8/10 :)

Du skriver:

Med Final Fantasy XIII tok serien imidlertid en drastisk vending i retning «japanifisering», «mangafisering» eller hva enn man skal kalle det. Spillene bærer mer og mer likhet med japanske animé-serier der følelser tar overhånd, jenter og gutter skriker for full hals om man er glad eller sint, hvor de kule ikke bærer et snev av dybde og der produksjon og effekter er viktigere enn å ta seg tid til å fortelle sterke fortellinger uten å måtte forklare absolutt alt for spilleren. Siden serien er blitt et varemerke entydig med fortellermestring og karakterbygging, er det underlig at ting har endret seg såpass mye, spesielt når det er de nevnte egenskapene som er fundamentet de tidligere spillene er bygget på."

 

Nesten alt du skriver kan du også lime inn under en artikkel om amerikanske tegneseriehelter a'la Marvel. Eller påstår du at Spiderman, Hulk eller *grøss*, Captain America er så veldig dype karakterer? Eller at følelsesspekteret i en hvilken som helst Marvel eller DC Comics tegneserie er så veldig mye bredere eller "bedre" enn det er i en gjennomsnittlig japansk tegneserie?

 

At det presenteres på en annen måte er vel ikke akkurat overraskende.Og hvem er "du" til å påstå at den ene måten er mer rettere enn den andre?

 

Goscinny og Uderzo sine Asterix-historier er veldig annerledes enn hva Don Rosa sine Donald-historier er ( her kunne man vel sagt at i Asterix og Obelix også tar følelser overhånd, jenter og gutter skriker for full hals og de fleste ( les: romerne) ikke bærer et snev av dybde).

 

Og: du generaliserer voldsomt med å si "japanske animè-serier". Nemi og Stomperud er begge norske, men de er vel ikke like for det?

 

Jeg er på ingen måter en anime eller manga-fan, selv om jeg bor i Japan har vel veldig liten interesse av det. Men dette her var grov skivebom for å si det sånn.

 

Men at karakterene i spillene tidligere var mer interessante enn i nylige spill ( det gjelder de fleste med visste unntak som Lara Croft, Nathan Drake etc) er jeg forsåvidt helt enig, og det kan godt hende det stemmer om dette spillet også.

Lenke til kommentar

Angående "japanifisering" så forstår jeg hva artikkelforfatter prøver å si, men det blir upresist når japansk kultur er såpass mangfoldig. Dragon Quest f.eks. er et av de mest tradisjonelle og typiske japanske rollespillseriene, men de skiller seg drastisk fra Final Fantasy 15 både i fortellerstil og det visuelle uttrykket. Det er heller ikke slik at tidligere Final Fantasy-spill ikke var japanske i uttrykket, men de trakk på andre elementer av japansk populærkultur. Denne forskjellen har mer å gjøre med hvem som har ledet prosjektene enn om spillene er japanske eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...