Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pipelyd i bremser Nissan Leaf 2015


egeg

Anbefalte innlegg

Har en Nissan Leaf 2015. Den har gått 30 000km. Har akkurat hatt den på service hvor de fant at alt var tipp topp. Smøring av bremseskiver ble utført. 

Jeg har i tiden før servicen observert en pipelyd/hylelyd i ene bakdekket. Denne lyden kommer når bilen har stått parkert over natten i garasjen. Den er ikke tilstede resten av dagen. Har forsøkt harde oppbremsinger. Verkstedet som utførte servicen ble gjort oppmerksom på dette og styrte og sjekket for å se om de kunne finne ut av det, men de fant altså ingen feil. Lyden var selvsagt ikke til stede når den var på verkstedet... 

Lyden har ikke forsvunnet etter servicen. 

Noen som har en ide om hva det kan komme av? 

 

Kan jeg kontakte Nissan og ta dette på garantien? 

Endret av egeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel fasiten på det bare en tlf samtale unna, ring til et Nissan verksted så får du et konkret svar på det.

 

Når det gjelder hva de gjorde på servicen, så synes jeg det virker rart at de smurte bremseskivene?

Hadde det vært bremsecaliperene de hadde smurt så hadde det gitt mer mening, men nå er jeg ikke bilmekaniker....... 

 

Mine svigerforeldre har en Nissan Juke 2015 modell og de måtte bytte bremseklosser og skiver etter bare 40.000km, men ingenting ble dekket av nybilgarantien. Fordi bremser er slitedeler og dekkes ikke av garantien, det var den klare beskjeden de fikk.

Men når de allerede har gjort noe med bremsene på din bil, så er det jo ikke umulig at de kan sjekke opp og gjøre noe med det for deg, men ring og forhør deg.

 

Jeg har selv en Skoda Superb 2016 og jeg får en ulyd i bremsene bak etter at bremsene har vært fuktige (som f.eks etter en bilvask) og bilen har stått rolig til dagen etter. Det gir en slags hul skrapelyd, men med noen harde oppbremsinger (slik at også bremsene bak også blir brukt) så forsvinner lyden helt. Dette tror jeg kommer av at bremseklossene er fuktige og har et lite «belegg» og at lyden så blir borte når de blir brukt, og belegget slites av og breseklossene blir tørre igjen. Det er hva jeg tror da, for som sagt bilmekaniker er jeg ikke....... 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Akkurat hva som er gjort er jeg ikke 100% sikker på. Det var min samboer som hadde den på service. Men de fant i alle fall ikke noe feil på bremser /bremseskiver. Det jeg glemte å skrive øverst er at lyden kommer kun når jeg rygger. Det er også en slags dunkelyd når jeg bremser opp når jeg rygger. En svak lyd/dunk som kan høres /kjennes hvis man er observant på den.

Kan jo være at det er slik du sier med belegg på bremseklosser ift pipelyden.Skal være obs på om lyden fortsatt er der i tørt vær.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 3 uker senere...

Ang. dunkelyd: Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg tipper at det er parkbremsen som henger bittelitt etter man har stått stille (over natten f.eks.) og at dunket som høres er at den slipper ordentlig.

Hva gjelder piping ville jeg, siden du har byttet på verksted, nettopp gått tilbake til verkstedet som byttet bremsene og be dem se på dette - det kan ha mange årsaker. F.eks. at noe ikke er skikkelig strammet slik at du har en liten bevegelse i bremseklossene og at de ikke tar jevnt (eller at de ikke tar jevnt av en annen grunn). Eller at glidepinnene ikke er smurt godt nok opp og ikke løper fritt nok - som igjen kan gi en treghet i hvordan bremsene tar og slipper bremseskiva. Pipingen i seg selv er vel neppe farlig, men det kan jo være en ide å kjøre noen kilometer (uten særlig bruk av bremsene) og kjenne med hånda om den aktuelle bremseskiva er vesentlig varmere enn den på andre siden. Da ligger trolig bremseklossene på og vil gi fra seg lyd og slites unødig, i tillegg til å øke drivstoff/el-forbruket.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...