Gå til innhold

Planer for fremtiden: Hvilke muligheter vil jeg ha til å komme inn på Politiets Høgskole?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg er en gutt på 15 år og har veldig lyst til å bli politi etter vgs. Jeg har tenkt å gå på en privat skole nå etter ungdom skolen (bare noen måneder igjen woho!), der skal jeg få generell studiekompetanse. Nå. Jeg vet at det er lurt å søke noen år etter man er 20, grunnet at det er få som kommer inn det året man er fylt 20 og at man kan ha en fordel hvis man er over 22 år gammel, så derfor har jeg tenkt å ta førstegangstjenesten, og gå videre i militæret i et par år etter det. (Vel å merke at jeg skal ta diverse linjer innenfor forsvaret der jeg vil få dekket førerkort helt gratis grunnet faktumet at man må ha førerklasse B når man søker til PHS.)

 

Jeg tror rett og slett ikke den fysiske delen kommer til å bli noe spesielt vanskelig. Jeg trener ofte og har nå kjøpt meg adgangskort til SATS der jeg vil trene 3-5 ganger i uken.

 

La oss si at jeg får 4,2 når jeg går ut av VGS, vil jeg da ha noe som helst sjangs for å komme inn som student på PHS hvis jeg består intervju og det fysiske godt nok?

 

Hva tenker dere?

 

Moren min sa at det kunne være vanskelig å få seg jobb som politi etter man er ferdig med PHS? Men jeg tror neppe hun har peiling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kompensere for dårlige karakterer med god fysikk eller egnethet. Fysikk og egnethet er bestått/ikke bestått-prøver hvor bestått er en forutsetning for å bli vurdert.

 

Minstekravet var 46,7 (Bodø), det vil si et karaktersnitt på 4,67. Med et snitt på 4,2 vil du ikke komme inn på PHS uten tilleggspoeng.

 

Alle PHS-kandidater har minst 2 tilleggspoeng (fordi man må fylle 20 år i opptaksåret har man 2 alderspoeng). Det betyr at du må oppnå 44,7 poeng eller et karaktersnitt på 4,47.

 

Alternativt, hvis vi antar at snittet ligger fast på 4,2, må du oppnå seks ekstrapoeng. Den enkleste måten å gjøre dette på er å ta fire alderspoeng (søk det året du fyller 21) og to tilleggspoeng (fra ett år i militæret).

 

Hvis du vil inn på et annet studiested enn Bodø (som har lavest snitt) må du naturlig nok ha flere poeng.

Lenke til kommentar

Jeg har noen bekjente som ble ferdig med PHS til sommeren i fjor. De har ikke fått seg jobb enda.

Det er nok greit å få seg jobb på mindre steder, men ønsker du å jobbe i en storby er det veldig lite jobber tilgjengelig, og det er hard kamp om plassene.

Så hvis jeg skulle jobbet i Bergen så måtte jeg ventet på jobb en god stund?

Lenke til kommentar

Akkurat no er det ikkje så lett å få seg (fast)jobb som politi, dette fordi PHS utdannar fleire enn politidistrikta har budsjett til å ansette.

Statistikken for dei som får seg deltidsjobb i politiet er heldigvis langt betre. Dette fører til at mange av dei som går ut av PHS må ha seg ein sivil-jobb i tillegg til å ta ei og anna vakt som politi.

 

Mange politidistrikt har ledige stillingar, og det er politisk vilje til å ansette fleire. Men foreløpig så er budsjetta til kvart enkelt politidistrikt som gjer at det ikkje blir ansatt nye. Dette kan derfor snu dersom politidistrikta får meir pengar, men ingenting er heilt sikkert.

 

 

Ellers så må du nok jobbe med karakterane for å komme inn. Du må også påregne å måtte søke fleire gongar før du kjem inn, så det kan være lurt å sjå om du finner deg ein jobb som er litt relevant. Mange går via militæret, men det kan også være nyttig med anna erfaring som f.eks; vektar, brannmann, osv.

 

Du bør også ha ein plan B for kva du vil utdanne deg til. Det er mange som ønsker å blir politi men som aldri kjem lenger enn til intervjuet før dei får avslag. For å bli politi kreves det ein litt unik blanding av gode karakterar, personlegheit og fysikk. Utan alle tre tinga så kjem du desverre ingen veg.

Lenke til kommentar

Akkurat no er det ikkje så lett å få seg (fast)jobb som politi, dette fordi PHS utdannar fleire enn politidistrikta har budsjett til å ansette.

Statistikken for dei som får seg deltidsjobb i politiet er heldigvis langt betre. Dette fører til at mange av dei som går ut av PHS må ha seg ein sivil-jobb i tillegg til å ta ei og anna vakt som politi.

 

Mange politidistrikt har ledige stillingar, og det er politisk vilje til å ansette fleire. Men foreløpig så er budsjetta til kvart enkelt politidistrikt som gjer at det ikkje blir ansatt nye. Dette kan derfor snu dersom politidistrikta får meir pengar, men ingenting er heilt sikkert.

 

 

Ellers så må du nok jobbe med karakterane for å komme inn. Du må også påregne å måtte søke fleire gongar før du kjem inn, så det kan være lurt å sjå om du finner deg ein jobb som er litt relevant. Mange går via militæret, men det kan også være nyttig med anna erfaring som f.eks; vektar, brannmann, osv.

 

Du bør også ha ein plan B for kva du vil utdanne deg til. Det er mange som ønsker å blir politi men som aldri kjem lenger enn til intervjuet før dei får avslag. For å bli politi kreves det ein litt unik blanding av gode karakterar, personlegheit og fysikk. Utan alle tre tinga så kjem du desverre ingen veg.

Tenker rett og slett å bare ha en karriere i militeret hvis ikke karakterer tilsvarer:)
Lenke til kommentar

Du er bare 15 år. Fortsett å ha fokus på trening, men enda viktigere vil være å gjøre det bra på skolen og å unngå fravær. Så slipper du å måtte ta opp fag som privatist senere fordi snittet ditt ikke ble høyt nok for PHS. Husk at det ikke er å "bare" ta seg en karriere i militæret heller.

 

PS: Du får ikke dekket klasse B noe sted i Forsvaret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...