Gå til innhold

Større fokus på høflighet og generelle regler for "Religion, filosofi og livssyn"


Anbefalte innlegg

Generelle regler

# Høflighet/personangrep

I min tid på forumet, om enn forholdsvis kort, så har jeg lagt meg merke til at de fleste debatter tar ofte en skarp sving i retorikken, da spesielt i form av persondebatt/angrep. Dette er brudd på retningslinjenes aller første punkt:

"Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

- Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

- Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål."

Dette er noe som i tiden fremover vil reageres på mer aktivt, da det kun bidrar til å forsure tonen mellom ytterpunktene i debatten, og bidrar til at nye brukere kanskje ikke har lyst til å delta i debatten selv. Dersom man er sterkt uenig med noen eller provosert av noe så kan man ta seg en liten pustepause og så svare. Dersom man synes at noen har gått over streken så er det bedre å rapportere dette inn i stedet for å ta krangelen i tråder.
 

# Trådtema/Off topic

Retningslinjene punkt 1.3 sier følgende:

"Hold deg til trådens tema. Merk spesielt følgende:
- Moderering skal ikke diskuteres i tråden som modereres. Tilbakemelding på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.
- Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende.
- Mener du tråden eller innlegg i tråden strider mot retningslinjene så ikke skriv dette i tråden, men benytt gjerne rapporteringsfunksjonen."

 

I en kategori som dette så er det naturligvis en del flytende linjer mellom tema, og noen ting flyter inn i hverandre. Men samtidig, vi har egne samletråder for de store tingene som ofte går igjen, og da er det unødvendig å spore av en annen tråd med et slikt tema, som f.eks. evolusjon/kreasjonisme-debatten. Da er det bedre å si det man har å si om det temaet i den riktige tråden. Det er også unødvendig å opprette flere tråder med tilnærmet likt tema, spesielt dersom det dreier seg om mindre spesifikke ting. Et tiltak som hjelper i forbindelse med ovennevnte problemer er å opprette tråder med tydelige titler og problemstillinger. Er man vag i det man setter som problemstilling, så får man oftere bredere tilbakemeldinger, og forskjellige tråder flyter lettere over i hverandre.

Kategorier

I tillegg til "Religion, filosofi og livssyn" har vi en underkategori:

"Prekestolen" er en kategori som i tillegg ikke er spesielt lagt opp til tradisjonell debatt. Dette er en tråd som passer for "utbrudd" og forkynnelse. Dersom man har en kunngjøring av religiøst preg som ikke har en problemstilling som oppfordrer til videre debatt skal den inn i denne kategorien. Les mer informasjon om kategorien her.

 

Det er også viktig å huske på at selv om kategorier og tråder har egne regler så gjelder alltid forumets generelle retningslinjer. Jeg vil anbefale alle å ta en kjapp kikk på de slik at man har et viss forhold til hvilke regler som til enhver tid gjelder. Retningslinjene er der for at forumet skal være en fin plass å oppholde seg på, noe jeg vil tro alle ønsker. Dersom man ser noe som strider med retningslinjene så er det bare å sende inn en rapport, heller noen for mye enn noen for få, da moderatorlaget ikke har tid til å ha full oversikt på alt alltid. Er man usikker på om noe strider med retningslinjene så kan man henvende seg på PM til en veileder/moderator/administrator. Andre tilbakemeldinger for forumet på mer generell basis kan tas her.

Endret av TSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Kan en også straffe de som kommer med korte svar, der en essensielt ønsker å kommunsere at en er en mini-hjerne som er alt for overfladisk til å gjøre et forsøk på å forstå dypere mening?

Det er en type tullesvar, hvor en egentlig bare er intressert i å håne andres forsøk på å tilnærme seg et åndelig spørsmål med å gjøre tankeeksperimenter gjennom å diskutere noe. Når en besvarelse er så kort, irrelevant og useriøs, så er det bare et hån. Og det igjen betyr at personen som skriver det ser på seg selv med slik stolthet at en ikke kan sette spørsmålstegn ved, eller utbrodere eget syn. Dermed ikke har noe i en diskusjon å gjøre, da de rett å slett ikke kan kommunisere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
amor patriae skrev (På 30.6.2019 den 16.50):

Jeg så på TV flere ganger at Angela Merkel ble besatt. Kanskje det var øglen på innsiden som startet prosessen med hamskifte på feil tidspunkt, jeg vet ikke.

Her er et tullesvar jeg fikk på en tråd jeg startet. Jeg fikk ikke mindre enn to.

Tråden er av typen "Glitch in the matrix"-tråder som vi ofte har på reddit. Det er vanligvis veldig spennende lesing, men disse to posterne kom inn og bombet tråden min med dette lavkvalitetsgnålet. Det burde bli en straff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...