Gå til innhold

Strømforbruk 2G, 3G og 4G


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Lurte på en sak. Hvis man har en rimelig kompetent telefon, der man kan velge enten 2G, 3G eller 4G, og den får ligge på standby i en vinduskarm med fri sikt til basestasjon: hvilken "G" vil gi lengst batteritid?

 

Årsaken til at jeg spør, er at når ICE snart åpner nettet sitt, vil det være et rent 4G-nett. Kan det bety bedre batteritid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på en sak. Hvis man har en rimelig kompetent telefon, der man kan velge enten 2G, 3G eller 4G, og den får ligge på standby i en vinduskarm med fri sikt til basestasjon: hvilken "G" vil gi lengst batteritid?

 

Årsaken til at jeg spør, er at når ICE snart åpner nettet sitt, vil det være et rent 4G-nett. Kan det bety bedre batteritid?

Finnes det telefoner i dag hvor du kan låse modemet til 4G uten å bruke spesielle utviklermenyer?

Scenarioet virker litt søkt, Både Telenor og Telia tilbyr volte allerede, slik at så lenge telefonen befinner seg i 4G-dekning vil den alltid bli på 4G. Ice.net kommer jo også til å tilby CSFB til 3G og 2G ved å leie kapasitet i et av de andre nettene (regner med at det fortsetter å være Telia).

 

Utfra hva jeg har lest er forskjellene i strømforbruket mellom telefoner i 4G/3G/2G auto-select og de som er registrert på volte marginale.

 

En god grunn til å få inn ett eller to nye valg i nettverkstype-menyen er sikkerhet. 2G er svært usikkert og bør helst unngås.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Lurte på en sak. Hvis man har en rimelig kompetent telefon, der man kan velge enten 2G, 3G eller 4G, og den får ligge på standby i en vinduskarm med fri sikt til basestasjon: hvilken "G" vil gi lengst batteritid?

 

Årsaken til at jeg spør, er at når ICE snart åpner nettet sitt, vil det være et rent 4G-nett. Kan det bety bedre batteritid?

 

 

Strømforbruket på en mobiltelefon er avhengig av flere ting men de viktigste er:

- avstand mellom mobiltelefon og basestasjon

- hvor ofte mobil sender keep-alive til basestasjon

 

Lang avstand betyr at mobilen må bruke mere effekt når den kommuniserer med basestasjonen som igjen betyr dårligere batteritid

 

En mobiltelefon må sende "hei, her er jeg" men jevne/ujevne mellomrom.  Denne tiden er litt forskjellig fra operatør til operatør samt om mobildata er av eller på.  I mobilens barndom var dette så lavt som 10-15 minutt men nå er den normalt omkring 1 time (kanskje lenger også).  Men hvis mobildata er på så er det litt oftere fordi push funksjoner og annet normalt vil holde sesjoner aktive.  En dårlig utviklet applikasjon kan derfor ødelegge batteritiden totalt for en telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mobiltelefon må sende "hei, her er jeg" men jevne/ujevne mellomrom.  Denne tiden er litt forskjellig fra operatør til operatør samt om mobildata er av eller på.  I mobilens barndom var dette så lavt som 10-15 minutt men nå er den normalt omkring 1 time (kanskje lenger også).  Men hvis mobildata er på så er det litt oftere fordi push funksjoner og annet normalt vil holde sesjoner aktive.  En dårlig utviklet applikasjon kan derfor ødelegge batteritiden totalt for en telefon.

Den type drenering kan heldigvis til en viss grad begrenses, aktuelt i Android sammenheng er 7.x endringene for Doze:

https://developer.android.com/about/versions/nougat/android-7.0-changes.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Har du Android er jo det enkel å låse telefonen til kun 4G å prøve.

 

*#*#4636#*#*

 

Har prøvd selv (Telenor og volte) og 4G gir så vidt litt bedre batteritid enn kun 3G. 2G gir den beste batteritiden om det er kun tale som brukes.

Har du flere koder å dele med oss? :)

Lenke til kommentar

Har du Android er jo det enkel å låse telefonen til kun 4G å prøve.

 

*#*#4636#*#*

Dere bør spesifisere hvilke telefoner, programvare (og om telefonen er rootet) disse kodene fungerer på. Begge kodene som er delt hittil fungerer ikke på Samsung S7 for eksempel.

Forøvrig så har jeg sett nettverket overstyre disse innstillingene når de er gjort fra skjulte servicemenyer på sluttbrukerprogramvare, utvikler-builds og trolig også rootet telefon er en annen sak.

 

Er det forresten noe beste svar hittil i tråden, så er det postet av Øystein H :closedeyes:

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Har du Android er jo det enkel å låse telefonen til kun 4G å prøve.

 

*#*#4636#*#*

Dere bør spesifisere hvilke telefoner, programvare (og om telefonen er rootet) disse kodene fungerer på. Begge kodene som er delt hittil fungerer ikke på Samsung S7 for eksempel.

Forøvrig så har jeg sett nettverket overstyre disse innstillingene når de er gjort fra skjulte servicemenyer på sluttbrukerprogramvare, utvikler-builds og trolig også rootet telefon er en annen sak.

 

Er det forresten noe beste svar hittil i tråden, så er det postet av Øystein H :closedeyes:

 

Dette er telefonene som jeg har fått dette til å fungere på. Det er telefoner med Android 6 og 7. (Ingen rootede telefoner)

 

Nexus 5X og 6P. Sony Z 3, 3+ og 5 Sony XZ og X Compact.

 

Der virker som Samsung fjerner denne muligheten på noen av modellene. Men på min gamle A5 fungerer koden.

Endret av mlan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...