Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust behandling?


seb1

Anbefalte innlegg

Hei, har eit bil prosjekt og lurte på om de fantes noken sikker og trygg måte til å fjerne rust på, det gjelder først og fremst understells deler.. må ikkje skade foringer!

 

Har hørt om syrebad som kunne vært av interesse.. men for bakstillinga/travers f.eks og generelt større deler er de nok ikkje godt å komme til på samme måte. Tips og gode råd settes pris på! :)

 

Tips til karosseri også? Rust dreper, grunning og gode typer kjemikalier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor effektivt er det? Om eg skal pusse opp ei godt rusta bakstilling på en bil.. kan eg då forvente at sprayen gjør all jobben? Eller bør eg vurdere sandblåsing? Skal lakkerast seinare.. mulig sprayen tar de meste, men eg må være sikker på at alt rust er tatt før eg lakkera.. og så lurer eg på middel for beskyttelse hinne og rust dreper evt etterpå og før grunninga..

Lenke til kommentar

Alle spor av rust må fjernes, sandblåsing er en løsning som er relativt god.

I praksis kan det komme tilbake allikevel siden rusten sprer seg innvendig i metallet.

 

Det finnes punktsandblåsere, men det er ikke egnet for å ta en full bakstilling.

 

Først bruker man vinkelsliper eller lignende for å få vekk alt synlig.

Deretter sandblåsing

Så en god grunning som beskytter mot rust.

 

Gjenta når det etter noen år er tydelig at det ikke var godt nok..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg ligger unna vinkelsliper ved fjerning av rust fordi det kan drive rust inn i metallet.

 

Et ganske stort hengerfeste valgte jeg å skrape vekk den grove rusten med kniv og pusse vekk resten, avfette, grunne med Eastwood Rust Encapsulator og toppe med Eastwood Extreme Chassis Black.

 

Nå gjenstår det å se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...