Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke gammel ADSL-kabel i vegg som Ethernetkabel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter at vi gikk over til Fiber for noen år siden, har de gamle ADSL-kablene i veggen vært ubrukt.

 

Slik som situasjonen er i dag, er det et soverom i enden av huset som ikke dekkes av det trådløse nettet vårt. Har prøvd båe rekkeviddeforlengere, repeatere og de boksene som sender internett via strømledninger, men alt har vært uten resultat, eller gitt et nett med ubrukelige hastigheter.

 

Det gamle ADSL-linja kommer utenfra og inn i sikringsboksen, der den splittes (se bildet). Disse går videre både til der routeren er plassert, men også til soverommet som ikke har dekning. Så spørsmålet mitt er: Kan jeg bruke denne/disse linjene som en Ethernet-kabel, slik at jeg i hvert fall får nett via kabel på rommet? Og må jeg i så fall koble om noe?

 

Bilde fra sikringsskap:

post-332331-0-54739000-1482851731_thumb.jpg

 

Bilder av kontakten (pluss løse kabler?) i rommet uten internett:

post-332331-0-03686900-1482851732_thumb.jpg

post-332331-0-49196200-1482851732_thumb.jpg

 

Bilde av kontakt ved router:

post-332331-0-96486500-1482851732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For egen del har jeg Ethernet kabel både i rør og klamret til lister ettter behov, evt. kan man benytte ulike slags plast lister som man får f.eks hos Biltema til å legge kabler langs med fotlistene, det blir jo litt penere synes jeg,  og lettere å endre på. Og det ser ut som jeg har wifi uten at jeg har gjort noe for det, siden jeg har en trådløs ruter, så der funker både en Pinell nett-radio, mobitlf. og andre ting. Men mobilen vil jeg ikke ha på nettet, jeg syns det er plagsomt å måtte slette emailen som kommer dit når jeg allerede får den på pc'n. Dette ordnet seg, det er bare å slå av internett tilkobling på mobilen. Men wifi kan være aktiv uten at det gjør noe såvidt jeg kan se. Jeg har lagt inn passord, og det funker fint,  måtte legge det inn på Pinell radioen for å kunne bruke den.

 

Moderne mennesker lever vel stadig mere i symbiose med sin mobil. Men den er bare et nødvendig onde for meg, 86.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Jeg vil først starte med å si at jeg ikke ville ha gjort det.  

 

Jeg hadde heller byttet ruter og eventuelt satt opp en topmodell ruter som rangeextender (funker fint på asus,, tplink og netgear sine bokser) Feks R7000 fra netgear som er på tilbud denne uka for ca 1200 kr. 

 

Så skal jeg svare på spørsmålet ditt,  ut if fra bildene så ser det ut som om du har en CAT3 kabel.  For at dette skal funke må du ha 4 tråder i mellom begge kontaktene.  

 

Så kan man kjøre ethernet over CAT3 kabel.. tja... det finnes en standard som heter 100BaseT4, Jeg kan ikke huske å ha sett en 100baset4 instalasjon de siste 10 årene, men det er mulig.  Signalene må kjøres på halv duplex og du må antagelig kjøre en eldre switch på begge sidene for å kunne kjøe dette. Disse switchene bør ha muligheten til å programere portene. 

 

Bruker du to par som det er i cat3 kabelen så bure dette funke og du burde komme nær 100 mbit i hastighet. 

 

Du må også beregne mye bannskap og jobb med å isolere kablene godt nok, mye jobb med å finne switcher som er kopatible og en del jobb for å google hvordan du plasserer de 4 kablene i en 8 kabel kontakt på begge sidene. Husk også at du IKKE skal bruke Crossover men normal ethernet. 

 

Må man så må mann.. men jeg hadde ikke gjort dette. Løsningen vil bli enklere om man plasserer ut en eller to ekstra trådløsrutere i huset. 

 

 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se her ja! Var noe sånt jeg satt og håpet på, tusen takk for svar. Kanskje litt mer omfattende enn jeg hadde regnet med, om jeg uansett må få tak i mer utstyr så mister hele greia litt av poenget, så kan kanskje jeg må overbevise visse personer om at en ny kraftigere ruter er greia... Men takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

På bildene fra kontakten i rommet du ikke har nett i dag, så er helfarge lederen hvit. De andre bildene så er de sorte. De sorte er PT/PTS kabler som er cat 3, og vil mulighens tregt nett hvis de funker i det hele tatt.

 

Men den med hvit leder, har aldri sett Cat 3 kabler med hvit helfarge leder, kun Cat 5, og revolveringen som også vises på bildet (https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_12_2016/post-332331-0-49196200-1482851732.jpg) tyder på at det er en cat 5 kabel.

Hvis du skrur av selve kontakten så tipper jeg at du finner blått og brunt par. Og hvis ende nr 2 er der du trenger det, så skal du ved å koble korrekt få 100MB hvis det er en Cat5 kabel, og Giga nett hvis det er Cat5e eller bedre.

 

Der du trenger nett trenger du bare å bytte kontakten, den som er det støtter ikke nettverk. Og nede kan du sette på plugg på lederen, eller påvegg versjonen av den oppe

 

Kontakt: http://www.clasohlson.com/no/CAT-6-nettverksuttak/Pr381799000

Bare koble riktig med parene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...