Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboers forhold til eks-kjæreste


Anbefalte innlegg

Min samboer og kjæreste gjennom 2 år har et veldig godt forhold til sin eks-kjæreste.

 

De har omtrent daglig kontakt på diverse sosiale medier, f.eks snap. Og ved bursdager osv får min samboer alltid fine gaver - som oftest konsertbilletter/opplevelser e.l som de skal dra på sammen. 

 

De var sammen i ca. 4 år og forlovet, men min samboer avsluttet forholdet.

 

Jeg vet at hennes eks ikke er helt over det. H*n har hatt et par forhold, men ikke noe som har fungert - bl.a fordi hennes kjærester har blitt sjalu på min samboer fordi de har hatt et så godt forhold.

 

Jeg synes forholdet dem i mellom er ubehagelig. Jeg stoler på min kjæreste. Men jeg synes fortsatt det er ekkelt at de er ute på konserter e.l og kanskje tar seg en øl etterpå.

 

Er jeg urimelig og unødvendig sjalu her?



Anonymous poster hash: e4c04...a29
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksen er ikke fin i min øyne, og kommer aldri til å skje noe i nærheten av noe der.

 

Dessuten liker h*n ikke meg, var mye dårlig stemning når jeg og min samboer ble sammen, siden det kun var gått ca. 6mnd siden det ble slutt mellom de to og det tok lang tid før de alt i forbindelse med flytting osv var gjort.

 

 

Jeg synes også det er urimelig at jeg ikke blir invitert. Jeg vet f.eks nå at hun har fått konsertbilletter i gave, men hun har ikke nevnt det for meg, og det er flere dager siden. Hun vet nok at det ikke er helt innenfor. Sist gang "glemte" hun også å fortelle meg om det før det var gått mange uker og det var rett før konserten.

 

Jeg synes det er dårlig gjort, og jeg ligger hjemme og tenker alle mulige tanker når de er ute. Får heller ikke sove, noe som ikke er noe godt når jeg skal på jobb dagen etter.



Anonymous poster hash: e4c04...a29
Lenke til kommentar

Å være sjalu er alltid unødvendig, men synes det er urimelig at hun reiser på konsert/opplevelser uten å invitere deg.

 

Men så må du se på mulighetene også da, ser exen bra ut kan det være muligheter til å få til noe moro for alle 3. Da slipper du bli ekskludert vertfall.

Er det? Jeg tror dette er en refleks i fra steinalder-tiden, hvor man skal "protect your mate".

Lenke til kommentar

TS her: 

 

Er det ikke litt spesielt hvis min samboer får konsertbilletter hvor der er ment at de to skal dra sammen, og si at hun ikke vil hvis ikke jeg kan bli med?

 

Jeg og eksen har som sagt ikke noe godt forhold, er ikke på hils, og det ville bare blitt maks dårlig stemning hele kvelden.

Burde hun da si at h*n på slutte å gi sånne gaver? Eller bare takke nei?



Anonymous poster hash: e4c04...a29
Lenke til kommentar

Hun bør få klar beskjed fra han om at de er HELT ferdige. Han bør gi beskjed om at gaver ol ikke er ønskelig, og selvdølgelig takker han ikke ja. Dette er helt unormalt, det er likegyldig hva du mener om vedkommendes eks utseendemessig. Seksuell kjemi er noe som oppstår mellom to mennesker, har det en gang vært der kommer det lett igjen.

 

Jeg hadde et forhold til en mann over to år, hovedsaklig vennskapelig men veldig seksuelt. Møtte han tidligere i høst etter mange år, hadde vi kunne tatt inn på hotell der og da hadde vi gjort det. Tåler han ikke som person, men akk for en kjemi vi har rent seksuelt. Gikk heldigvis derfra.

 

Bytt om på kjønn der det passer.

 

Anonymous poster hash: 51e5c...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun bør få klar beskjed fra han om at de er HELT ferdige. Han bør gi beskjed om at gaver ol ikke er ønskelig, og selvdølgelig takker han ikke ja. Dette er helt unormalt, det er likegyldig hva du mener om vedkommendes eks utseendemessig. Seksuell kjemi er noe som oppstår mellom to mennesker, har det en gang vært der kommer det lett igjen.

 

Jeg hadde et forhold til en mann over to år, hovedsaklig vennskapelig men veldig seksuelt. Møtte han tidligere i høst etter mange år, hadde vi kunne tatt inn på hotell der og da hadde vi gjort det. Tåler han ikke som person, men akk for en kjemi vi har rent seksuelt. Gikk heldigvis derfra.

 

Bytt om på kjønn der det passer.

 

Anonymous poster hash: 51e5c...395

Damer kan være ganske gal også. "Jeg skal kutte av ballene dine mens du sover!". Ja greit, du får ikke være her mens jeg sover, jeg stoler tross alt nok på deg til å sove rundt deg.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg forventer, innen rimelighetens grenser, at samboer prioriterer meg overfor andre kvinnelige bekjentskaper så lenge vi er sammen. I mitt hode er det innenfor rimelighetens grenser å be om at denne typen kontakt tar slutt. Hadde vært en annen situasjon om du også ble invitert med på festligheter, men her er du ganske tydelig ekskludert og dama di har også gjort lite for å inkludere deg (kunne f. eks tatt opp med deg med en gang hun fikk billetter, foreslått alternativer osv). Mener ikke å kaste bensin på bålet, eller, kanskje litt  :closedeyes: . Syns ikke det er en ålreit måte å behandle partneren sin på. Regner med hun vet hva du mener om eksen hennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du er ikke unødvendig eller overdrevent sjalu. Det er forkastelig ovenfor deg at de skal ha en slik relasjon hvis det er deg hun har valgt, spesielt siden det var hun som gjorde det slutt. Slik det er nå så kan det tenkes at eksen er der i håpet om at det en dag skal bli noe igjen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer, innen rimelighetens grenser, at samboer prioriterer meg overfor andre kvinnelige bekjentskaper så lenge vi er sammen.(...)

 

Hvorfor føler du at du må skille på kvinnelige og mannlige bekjentskaper? Jeg går ut i fra at det har noe med at du tar utgangspunkt i hetrofile forhold, men hvis du ser på første post ser du at kjæresten til trådstarter og exen er begge kvinner. Vi vet heller ikke hvem kjønn trådstarter er så da er det vanskelig å bruke slike kjønnsbetingede regler for hva man burde gjøre.

Lenke til kommentar

 

Jeg forventer, innen rimelighetens grenser, at samboer prioriterer meg overfor andre kvinnelige bekjentskaper så lenge vi er sammen.(...)

Hvorfor føler du at du må skille på kvinnelige og mannlige bekjentskaper? Jeg går ut i fra at det har noe med at du tar utgangspunkt i hetrofile forhold, men hvis du ser på første post ser du at kjæresten til trådstarter og exen er begge kvinner. Vi vet heller ikke hvem kjønn trådstarter er så da er det vanskelig å bruke slike kjønnsbetingede regler for hva man burde gjøre.
Jeg overså at de eksen hennes er kvinne, men tenker det samme. Jeg sa kvinnelige fordi det er det som gjelder i mitt tilfelle :) . Helt forskjellig om han drar på overnatting og konsert med en kompis, eller med eksdama/en venninne.

 

Edit: kan muligens kokes ned til legning og tiltrekning?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

 

Jeg forventer, innen rimelighetens grenser, at samboer prioriterer meg overfor andre kvinnelige bekjentskaper så lenge vi er sammen.(...)

 

Hvorfor føler du at du må skille på kvinnelige og mannlige bekjentskaper? Jeg går ut i fra at det har noe med at du tar utgangspunkt i hetrofile forhold, men hvis du ser på første post ser du at kjæresten til trådstarter og exen er begge kvinner. Vi vet heller ikke hvem kjønn trådstarter er så da er det vanskelig å bruke slike kjønnsbetingede regler for hva man burde gjøre.

 

Kan du whiteknighte litt hardere? Hørte deg ikke første gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke greit å gjøre. Det ligger i menneskets natur å bli sjalu og mistenksom. Da er det greit å unngå og lage situasjoner hvor slike følelser lett oppstår.

Det er også veldig greit å prate om dette med kjæresten, slik at man vet hvor landet ligger og har kjøreregler som dere begge kan leve komfortabelt med.

 

Med det sagt blir det fort krøll når man krever at partner skal kvitte seg med venner. Så prøv heller å finne kjøreregler for framtiden også. Det er ofte en kjip samtale å ta, og den som tar det opp har en tendens til å virke veldig lite tillitsfull og usikker.

Så det burde ikke bli for mange slike samtaler og begge må ha kjøreregler som de kan leve med eller så er det ikke noe poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...