Gå til innhold

Statoil flagger hjem igjen flere IT-jobber. Eksperter mener flere offentlige virksomheter kommer til å gjøre det samme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ifølge informasjonsdirektør Glad Pedersen i Statoil har selskapet hatt gode systemer for IT-sikkerhet."

 

Med dette mener han at de har hatt en avtale signert av en eller annen hos leverandøren. Dere vet, slik Helse Sør Øst har sikret seg mot at uvedkommende ikke har tilgang til våre sensitive data.

 

Dette er 100% vanntett inntil det faktisk blir oppdaget at de eksterne konsulentene ikke aner hvor de er når de utfører oppgaver. Noe som er mye mindre sannsynlig at vil skje med helseopplysninger enn ved en fysisk produksjonsbedrift der noe faktisk kan stoppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

 

Er vel ca 10-15 år delay på når common knowledge kommer hit. De driver jo fortsatt og romantiserer produktivitetskatastrofen åpent landskap på trass av mer eller mindre all forskning som sier det motsatte.

 

Økonomer som ikke følger med i tiden har altfor stor makt her til lands.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med verken outsourcing eller åpent landskap i seg selv, de er verktøy som kan benyttes både rett og galt. Jeg har ledet utviklere i India med stor suksess, men det var krevende og kostbart. Vi ansatte dem (ikke innleie!), ga gode betingelser, tok vare på folk, lot dem bestemme og laget fullverdige teams i India med like mye å si som teamene som satt i Norge. I tillegg var vi lederne i India et par måneder i året. Da fungerte alt helt fint - for utviklerne i seg selv er på ingen måte dårligere i India enn i Norge. Problemet kommer når man outsourcer uten kompetanse på det.

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med verken outsourcing eller åpent landskap i seg selv, de er verktøy som kan benyttes både rett og galt. Jeg har ledet utviklere i India med stor suksess, men det var krevende og kostbart. Vi ansatte dem (ikke innleie!), ga gode betingelser, tok vare på folk, lot dem bestemme og laget fullverdige teams i India med like mye å si som teamene som satt i Norge. I tillegg var vi lederne i India et par måneder i året. Da fungerte alt helt fint - for utviklerne i seg selv er på ingen måte dårligere i India enn i Norge. Problemet kommer når man outsourcer uten kompetanse på det.

 

Du ramser opp fallgruvene korrekt her...

Problemet er at du er den første jeg har lest om i hele verden som har gjort noe med dette! :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

Er vel ca 10-15 år delay på når common knowledge kommer hit. De driver jo fortsatt og romantiserer produktivitetskatastrofen åpent landskap på trass av mer eller mindre all forskning som sier det motsatte.

 

Økonomer som ikke følger med i tiden har altfor stor makt her til lands.

 

Amen, Brother!

 

Utviklere i åpent landskap! Epic Fail! :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

Er vel ca 10-15 år delay på når common knowledge kommer hit. De driver jo fortsatt og romantiserer produktivitetskatastrofen åpent landskap på trass av mer eller mindre all forskning som sier det motsatte.

 

Økonomer som ikke følger med i tiden har altfor stor makt her til lands.

Alt dette her er sant, og katastrofen er vel egentlig total når man også har ledere, spesielt i statlige selskaper, som først og fremst er valgt inn i ledelsen på grunn av partibøker og/eller at de er "kjente fjes" ikke på bakgrunn av kompetanse og/eller at man faktisk tilfører bedriften noe viktig og interessant.

 

Dermed får man alt i alt svært høy Dilbert faktor i ledernivåene på en rekke arbeidsplasser.

Endret av Big Data
Lenke til kommentar

Har lenge lurte på hvorfor man ikke husker tidligere eksempler på at det å ikke med å ha vitale tjenester plasser vekk fra tjenesten eller bedriften fungerer stort sett dårlig.. Det har blitt vist flere ganger, og eneste gangen det kanskje fungerte delvis var call-senter support, hvis da tjenesten er HER I LANDET.

 

Men hvis noen tror de kan tjene litt mer NÅ med en gang ved å flytte vekk fra kjerne tjenesten eller bedriften så gjør griske ledere det, selv om det da tidligere alt er bevist at det fungerer dårlig og som regel koster mer enn det smaker.

 

Velkommen til Idioti på høyt plan.. og gratulerer Statoil med å ha tilsynelatende skjønt at det er en lite smart ide..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velkommen etter Statoil! Ser dere dette Telenor, DNB, Helse Sør-Øst og alle dere andre som har begått samme tabben? For ikke å snakke om alle dere som fortsatt vurderer å gjøre sammen feilen? Hvor mange advarsler og "bevis" trenger dere egentlig? Er det i det hele tatt noen i ledelsen i disse selskapene som følger med på hva som skjer i verden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

 

Det ledelsen i alle disse selskapene i Norge nekter å ta innover seg, er noen enkle innlysende ting som det er helt ufattelig at ingen av dem skjønner. Joda, det er masse folk å ta av i f.eks. India, og mange av dem er meget dyktige. Men hvorfor i alle verden skal de flinke folkene gidde å jobbe for luselønn i India for et selskap i Norge de aldri har hørt om, og som for dem antakelig ikke er så imponerende stort sammenlignet med veldig mange andre selskap i verden? De flinke folkene vil jo naturligvis opp og frem her i livet, og i India er man dessuten svært opptatt av å klarte på karrierestigen. De forsvinner fra "slavejobbene" til bedre betalte jobber, jobber med høyere status, gjerne i utlandet. Igjen sitter "røkla", og der er det jammen mye rart. Timelønnen er lavere javel, men når det tar mye lenger tid å få noe gjort, hva er da poenget? I tillegg må man lønne høyt kompetente folk her i Norge, for at de skal påse at folka der nede gjøre jobben sin. I mange tilfeller kunne man gjort jobben selv her hjemme, men det får man kanskje ikke lov til. Andre ganger gjør man jobben her i Norge, men det er de der nede som får kreditten, i alle fall når ledelsen bare får grønne rapporter tilbake. Dette er så innlysende at man skal ikke trenge å være rakettforsker for å skjønne det. Selv en skarve mastergrad fra BI burde holde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er merkelig at vi i Norge fremdeles har et romantisk forhold til hvor fantastisk outsourcing er. Da jeg gikk på skolen (for snart 10 år siden) hadde vi et foredrag hvor internasjonale funn viste at et meget stort flertall av bedriftsledere angret på outsourcing og ville flagge IT hjem igjen. Det var også en stor andel som mente det ikke hadde blitt noe billigere å outsource pga økte kostnader rundt oppfølging. Tok man bare hensyn til de som mente IT-avdelingen var blitt bedre av outsourcing, så snakket vi om en ensifret prosentandel av lederne ... Siden det er så lenge siden husker jeg verken antall internasjonale selskaper det var snakk om eller nøyaktige tall.

 

Hvor mange tiår skal vi gå på denne outsourcing-smellen før det går opp for oss at det er lurt med kompetanse inhouse?

 

Er vel ca 10-15 år delay på når common knowledge kommer hit. De driver jo fortsatt og romantiserer produktivitetskatastrofen åpent landskap på trass av mer eller mindre all forskning som sier det motsatte.

 

Økonomer som ikke følger med i tiden har altfor stor makt her til lands.

Åpent landskap kan faktisk fungere om man gjør det riktig, det er bare det at så og si ingen gjør det. De gjør det feil, og da blir bare åpent landskap noe som forverrer det aller meste. Joda, man får plass til flere pr. kvm., men det er så mye støy at alle sitter med hodetelefoner og forsøker å gjemme seg så godt de kan bak skillevegger og skjermbrett. Dessuten er smittefaren ved sykdom mye høyere i et slikt landskap, så sykefraværet går opp. Igjen er det altså ledelsen som nekter å ta relativt innlysende ting innover seg. Noen ganger kan man lure på hvordan de har klart å komme seg så langt som de har.

Lenke til kommentar

Outsourcing er en god ide hvis man ikke har nok systemer til å forsvare å ansette folk med ekspertkompetanse. Hvor mange DBAer trenger man som et minimum? Hvertfall et par-tre stykker slik at det er dekning ved sykdom og ferie. Er det ikke nok jobb til dem så kan man like greit sette det ut til noen som har stordriftsfordeler.

 

Har man systemer nok til å forsvare bruk av intern eksperkompetanse så blir outsourcing mer en indikator på dårlig ledelse. En leders viktigste oppgave er å få organsiasjonen til å yte optimalt, men ikke alle ledere er flinke nok til å klare det.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med verken outsourcing eller åpent landskap i seg selv, de er verktøy som kan benyttes både rett og galt. Jeg har ledet utviklere i India med stor suksess, men det var krevende og kostbart. Vi ansatte dem (ikke innleie!), ga gode betingelser, tok vare på folk, lot dem bestemme og laget fullverdige teams i India med like mye å si som teamene som satt i Norge. I tillegg var vi lederne i India et par måneder i året. Da fungerte alt helt fint - for utviklerne i seg selv er på ingen måte dårligere i India enn i Norge. Problemet kommer når man outsourcer uten kompetanse på det.

 

Ser gode argumenter for å outsource mellomledelsen her. Du sier man helt fint kan lede utviklerteam på andre siden av verden, og de teamene er fullverdige med like stor inflytelse. Og at lederene kun trenger være til stede i etpar mpneder per år.

Da må det jo i så fall være like greit å ha indiske mellomledere som gjør sin jobb fra India. Mens utviklerteamene sitter i Norge.

Det er vel ikke slik at indiske ledere er dårlige er norske. De kan vel allerede prate om innovasjon, big data og den nye digitale hverdagen, så da er de i hvert fall på minst samme nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...