Gå til innhold

Telia - Tale over 4G - erfaringer?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Har forsøkt abonnement med Telia og samtalekvaliteten er langt bedre hos Telenor.

Dette var en bevisst test hvor begge parter skulle lytte etter forskjeller, og begge parter er enige.

 

Til sammenlikning kan man bruke ett stereoanlegg mot en reiseradio. Man hører hva som blir sagt hos begge men det er en markant forskjell likevel.

 

Fri sikt til basesstasjoner hos begge.

 

Vel og merke var denne testen utført til en mobil med Telenor fra en mobil som byttet mellom Telia og Telenor. Det kan hende Telia til Telia ville gitt ett annet resultat.

Lenke til kommentar

Hva med tale over wifi? Har man først iptelefoni så hjelper det lite med tale over 5G+.

Med mindre man hører på musikk siden man ikke har plass nok til flac over gammelt telefonrør.

HD voice er vel også meningsløs da minnekort koster lite.

 

Uansett er vel større problem det aldri har blitt noe av videosamtale?

Må bruke skype\Google Talk\Facebook Messenger etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tror nok du må test med Telia til Teila for jeg tror ikke HD voice støttes mellom Telia - Telenor og derfor blir det feil og sammenligne.

 

Korrekt.

 

@LMH1: Du må slutte å røyke sokkene dine. Hvorfor trekker du inn minnekort? Og jeg tror at prisen er en viktig årsak til videosamtale aldri tok av. Jeg testet det et par ganger våre 2006, og dett var dett.

Lenke til kommentar

Vel og merke var denne testen utført til en mobil med Telenor fra en mobil som byttet mellom Telia og Telenor. Det kan hende Telia til Telia ville gitt ett annet resultat.

!!! Resultatet er gitt hvis man vet hva slags kodeker som benyttes i de ulike scenarioene.

 

 

1. Telenor nettet i Norge støtter wb-amr kodek (Wide Band, vanligvis 12.65 kbit/s) i 2G, 3G og 4G (4G-tale)

2. Telia nettet i Norge støtter wb-amr kodek i 3G og 4G nettet

3. Begge telefoner må støtte wb-amr (branded som HD voice) i 2G og 3G for at kodeken skal bli brukt i disse nettene.

4. Begge telefoner må være på samme nett, ringer du mellom Telia og Telenor får du ikke engang fattigmannsversjonen nb-amr (narrow band) kodek, men et enda kjipere prehistorisk felles minste multiplum jeg ikke husker navnet på i farten.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ringer to samtaler á 30 sek per måned. Begge går til Rælingen Pizza & Kebab. Der er det så mye bråk i bakgrunnen at det er det samme om det går over 2G, 3G eller 4G.

Lenke til kommentar

Jeg ringer to samtaler á 30 sek per måned. Begge går til Rælingen Pizza & Kebab. Der er det så mye bråk i bakgrunnen at det er det samme om det går over 2G, 3G eller 4G.

Hehe, kanskje du kan hinte sjappa om at de bør anskaffe seg en telefon med aktiv støyreduksjon. Men fra spøk til delvis alvor, jeg hører veldig godt forskjellen på wb-amr og nb-amr, sistnevnte vil jeg ikke bruke i det hele tatt hvis det finnes alternativer. Blir interessant å se om EVS kommer hos noen operatører & produsenter i 2017:: http://www.voiceage.com/EVS.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syntes det er synd at man ikke kan ha samtaler mellom Telia og Telenor sitt mobilnett med skikkelig lydkvalitet. Svigerfamilien sitt firma gikk nylig over til Telia og det er veldig merkbart hvor mye dårligere lydkvaliteten blir når man ringer mellom nettene (jeg har Telenor). Prøvde dog Telia til Telia i helgen, to iPhone 7 som begge såvidt jeg vet ringte via 4G-nettet (kunne jo ikke se dekningen til den jeg ringte til men begge mobilene var i område med bra 4G-dekning) og da syntes jeg lydkvaliteten var veldig bra og tilsvarende Telenor til Telenor med 4G-tale/HD-voice. 

 

Nå må bare Telia få dekning via Wifi også slik Telenor fikk i begynnelsen av desember, jeg ser de skriver på facebook til dem som etterlyser det at det er under testing.

 

Og som nevnt innledningsvis i innlegget mitt bør begge operatørene ordne slik at det blir skikkelig lydkvalitet i mellom de to mobilnettene. 

Lenke til kommentar

Men det er tilgjengelig for abbonnement?

 

Det er aktivert for alle vanlige abonnement.  For de med bedriftsabonnement og Trådløs Bedrift blir det aktivt i siste halvdel av januar (TB løsningen trengte en sw-upgrade før den støtte VoLTE direkte).  

 

I tillegg trenger du selvsagt en VoLTE klar telefon (oversikten tatt fra https://telia.no/4g-tale

 

Sony Xperia XZ, X Performance, X, X Compact, Z5, Z5 Premium, Z5 Compact (se detaljer)
iPhone SE, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 7 og iPhone 7 Plus (ved oppdatering til iOS 10.2)
 
Edit:  tror de har glemt å liste opp Samsung 6 og 7 serien.  De var med i piloten tidligere i høst i alle fall.
Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...