Gå til innhold

Afrika safari - noen som vil dele sine erfaringer?


haccashan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært på safari i Zambia og Sør-Afrika. Om formålet med turen er safari og budsjett ikke betyr allverden ville jeg antageligvis booket på forhånd, men jeg har tatt begge på sparket. Populært område i høysesong øker som alltid ellers behovet for forhåndsbooking.

 

Også verdt å tenke gjennom hvor lang tur du ser for deg og hvor mye tid du har til rådighet – om du er villig til å bruke litt tid når du kommer ned for å finne et godt tilbud burde det kunne fungere fint, men er tiden knapp er det kanskje verdt å ha alt organisert på forhånd.

 

I Zambia var jeg i South Luangwa, kan anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Takk for at du deler dine erfaringer :)

 

Jeg har ikke planlagt stort enda, men tenker at selve oppholdet ikke skal koste så mye siden jeg ønsker å oppleve Afrika og ikke oppholde meg mye på typiske turiststeder. Budsjett på ca kr 15-20.000 inkl flybillett og tid til rådighet +/- 10 dager.

 

Du bodde i South Luangwa National Park? 

Har vært på safari i Zambia og Sør-Afrika. Om formålet med turen er safari og budsjett ikke betyr allverden ville jeg antageligvis booket på forhånd, men jeg har tatt begge på sparket. Populært område i høysesong øker som alltid ellers behovet for forhåndsbooking.

Også verdt å tenke gjennom hvor lang tur du ser for deg og hvor mye tid du har til rådighet – om du er villig til å bruke litt tid når du kommer ned for å finne et godt tilbud burde det kunne fungere fint, men er tiden knapp er det kanskje verdt å ha alt organisert på forhånd.

I Zambia var jeg i South Luangwa, kan anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Bodde rett utenfor parken i South Luangwa. Finnes sikkert mange andre steder som er minst like fine, men tettheten av dyr er høy, og det var ikke spesielt mange andre der da jeg var der.

 

På en såpass kort tur ville jeg antageligvis ha booket på forhånd. (Uten at jeg har hatt noen problemer når jeg har ordnet alt dagen før ...)

 

Har siste par ukene vært på alt annet enn typiske turiststeder i Sør-Afrika, og kan ikke påstå at superlativene har strømmet fra meg på løpende bånd. Det hender det er en grunn til at noen destinasjoner er populære. Utover flybilletten trenger det ikke være så fryktelig dyrt. Det er fullt mulig å svi av enorme summer på luksus midt i bushen, men ålreit standard trenger ikke koste veldig mye.

 

Har du tenkt gjennom hvilket land du vil besøke? Eventuelt tid av året og hva du vil se? En del ting er ganske sesongavhengige, og noen områder har langt flere alternative aktiviteter enn andre.

Lenke til kommentar

Har hatt en pakketur fra Afrikasafari.no til Tanzania. Vanlig pakke er en uke med Serengeti, Ngorongoroog et par mindre kjente områder og så en uke på Zanzibar. Så ikke helt hva jeg skulle bruke en uke til på Zanzibar så jeg fikk det redusert til 4 dager. Øya var en skuffelse så jeg ville heller bare tatt safarien og heller reist på en badeferie et annet sted.

 

Husker ikke hva firmaet de brukte i Tanzania het, men de var veldig gode til å følge opp og gjorde det til en trygg og fantastisk opplevelse som kan passe for de fleste.

Lenke til kommentar

Har hørt at safari turer blir tilbudt allerede fra flyplassen og de fleste hoteller er behjelpelig med å tilby safariturer..

 

Tenkte i utgangspunktet Tanzania eller Zambia, men drar gjerne andre steder om hvor folk anbefaler ut ifra sine erfaringer.

Planen er å reise sen-sommer eller høsten 2018. Safari i Afrika er noe jeg har ønsket å oppleve lenge, men aldri blitt noe av. Har bestemt meg at 2018 er året hvor drømmene skal oppfylles :)

 

Bodde rett utenfor parken i South Luangwa. Finnes sikkert mange andre steder som er minst like fine, men tettheten av dyr er høy, og det var ikke spesielt mange andre der da jeg var der.

På en såpass kort tur ville jeg antageligvis ha booket på forhånd. (Uten at jeg har hatt noen problemer når jeg har ordnet alt dagen før ...)

Har siste par ukene vært på alt annet enn typiske turiststeder i Sør-Afrika, og kan ikke påstå at superlativene har strømmet fra meg på løpende bånd. Det hender det er en grunn til at noen destinasjoner er populære. Utover flybilletten trenger det ikke være så fryktelig dyrt. Det er fullt mulig å svi av enorme summer på luksus midt i bushen, men ålreit standard trenger ikke koste veldig mye.

Har du tenkt gjennom hvilket land du vil besøke? Eventuelt tid av året og hva du vil se? En del ting er ganske sesongavhengige, og noen områder har langt flere alternative aktiviteter enn andre.

Lenke til kommentar

Takk for at du deler dine erfaringer med meg :)

Var pakken "all inclusive"? Var dere mange?

 

Har hatt en pakketur fra Afrikasafari.no til Tanzania. Vanlig pakke er en uke med Serengeti, Ngorongoroog et par mindre kjente områder og så en uke på Zanzibar. Så ikke helt hva jeg skulle bruke en uke til på Zanzibar så jeg fikk det redusert til 4 dager. Øya var en skuffelse så jeg ville heller bare tatt safarien og heller reist på en badeferie et annet sted.

 

Husker ikke hva firmaet de brukte i Tanzania het, men de var veldig gode til å følge opp og gjorde det til en trygg og fantastisk opplevelse som kan passe for de fleste.

Lenke til kommentar

Takk for at du deler dine erfaringer med meg :)

Var pakken "all inclusive"? Var dere mange?

Ja, men sjekk beskrivelsen. Man måtte uansett ha med en bunke dollars for tips, gaver, ekstra utflukter og ekstra drikke. Du kan ikke regne med å få tatt ut penger i bushen.

 

Reiste alene og ble plassert sammen med en gruppe hyggelige dansker, men med eget rom.

 

Ja, det er flere som står på flyplassene og tilbyr safari, men det er ikke nødvendigvis de beste guidene med det beste utstyret eller den beste totalprisen (det kan komme mange overraskelser underveis på hva man må betale for) som man får der. Og så er jo muligheten der for å bli lurt/svindlet.

Lenke til kommentar

Safari i Afrika er flott, men på en slik tur har du mulighet til å oppleve enda mer. Jeg sier som Euklid, hva mer vil du se? Namibia er et alternativ. Du får seriøse turer til Etosha nasjonalpark, som du booker fra Windhoek. I tillegg kan du booke en tur til for eksempel Sossusvlei, og se noen av verdens mest fantastiske sanddyner. Vi var tre stykker som leide bil, noe som gjorde alt mye bedre. Ikke minst i Etosha, der vi kunne stoppe og fotografere der vi ønsket. Men det er mulig å gjøre ting alene også, men da blir det selvsagt dyrere. Etosha er best om høsten, for eksempel i oktober, for da er det tørketid. Dyrene samles ofte rundt vannhullene, og er lette å oppdage. Du kan jo sjekke det ut litt.

 

Vi var også i Chobe nasjonalpark i Botswana. Litt mer vann, og litt annet miljø enn Etosha. Begge var flotte på hver sin måte. Chobe er kjent for sine mange elefanter. Chobe er også nært Victoria Falls. Der kan du ha det sosialt, rafte på Zambezi-elva og gjøre andre morsomme ting. Victoria Falls er veldig turistifisert (!), men kan samtidig by på noen interessante opplevelser.

 

I Uganda booket jeg tur etter at jeg kom fram. Du finner lett bra turer til Murchison Falls nasjonalpark fra Kampala. Murchison Falls er fin, med både båt- og biltur. Du kan jo google litt, så ser du om Uganda frister. De har litt av hvert å by på. Med god tid og mer penger (?) ville jeg også besøkt fjellgorillaene. Jeg har ikke noe spesifikt å anbefale her, siden jeg så dem i Kongo (noe som er det beste stedet. Der får du normalt guide og rangere helt for deg selv. Men med mindre tid og budsjett er det ikke å anbefale).

 

Ellers er det lett å finne safariturer i Sør-Afrika, for eksempel til Krüger. Der kan du også oppleve mye annet på kort tid. Ellers er det vel bare å anbefale Google :).

Lenke til kommentar

Jeg har vært på safari to ganger. En gang til Tanzania og en gang til Sør-Afrika. Begge ganger med Afrikasafari.no. Min ringe oppfatning er at Tanzania var langt bedre enn Sør-Afrika (Kruger), ganske enkelt fordi det var langt flere dyr å se. Det eneste de har mer av i SA er Nesehorn.

 

Jeg valgte pakkereise begge ganger da jeg er godt fornøyd med å ha en kontaktperson som kan ta i mot eventuelle klager (og gi avslag i pris) da Afrika ikke er helt som Europa når ting skal rettes opp i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...