Gå til innhold

Valg av IT utdanning


joxuatfulvie

Anbefalte innlegg

Heyo!

 

Jeg går siste året på videregående skole og driver å legger planer for min framtidige skolegang. Har sett litt rundt, og vurderer nå sterkt et studie på NTNU Gjøvik. Dog har jeg ikke matte-kravet som kreves for IT-utdanningen jeg har lyst til å gå, men det tilbys et sommerkurs som kan kompensere for matte kravet. Har forhåpninger om å kunne bestå dette sommerkurset, for å så ta et studie kalt "IT-drift og informasjonssikkerhet". Er noe datanerd og liker å tukle med PCer. Sikkerhet og drift virker ganske interessant, og noe jeg har lyst til å lære mer om, så det skal ikke stå på motivasjonen ihvertfall. 

 

Skal likevel gjennomgå en operasjon som jeg bør gjøre fortest mulig, men litt problematisk da jeg går siste året - noe som gjør at jeg ikke kan ta operasjonen før skoleslutt. Enda ett problem. Sommerkurset begynner naturligvis på sommertid, nærmere bestemt en gang i midten av juli/starten av juni og varer til august. Operasjonen gjør at jeg ikke kan gjøre stort på 2-3 måneder. 

 

Så det jeg eventuelt tenker kan fungere er å ta dette sommerkurset, for å så ta en operasjon etter sommerkurset - forhåpentligvis består jeg. Jeg er nemlig ikke garantert plass etter et sommerkurs på studiet, kun dersom det er ledige plasser. Så da tenker jeg at jeg likesågodt kan vente til neste opptak da jeg har alle kravene. Tror jeg vil bli prioritert som en vanlig søker da, altså med konkurransepoeng - satser på å lande på omtrent 4,5-4,6 i snitt. I 2016 var snittet 4,4 - tror dere det vil øke mye iløpet av 2 år?

 

I løpet av det friåret vil jeg prøve å skaffe meg jobb slik at jeg kan overleve en bachelor da jeg ikke har jobb nå, ergo ingen inntekt. Vurderer likevel å søke i lånekassen da 40% av lånet vil bli ført som stipend siden jeg må bo borte. Så vidt jeg vet er det ingen renter e.l. når du tar lån i lånekassen?

 

Er det noe som ikke vil fungere her? Er det noe jeg bør være obs på? Noe jeg har misforstått? Har vært i kontakt med NTNU Gjøvik i forbindelse med sommerkurs, og kan bekrefte at dette kvalifiserer meg til opptak på IT-drift og informasjonssikkerhet studiet. Vil jeg få jobb med denne utdanningen dersom jeg gjør det relativt greit her? Eventuelt noen som har erfaringer med denne utdanningen?

 

Link til studie: https://www.ntnu.no/studier/bitsec/om-it-drift-og-informasjonssikkerhet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en velrenommert utdanning dette, og du vil ganske sikkert få deg jobb, i hvert fall hvis du vil flytte på deg. I Oslo-området er det rikelig av slike stillinger, og selv om du ikke er garantert å få drømmejobben med en gang, er det veldig mange spennende jobber i fagområdet der ute...

 

Hvis du liker det, og synes det virker spennende, vil jeg anbefale å fordype deg så mye som mulig innenfor _informasjonssikkerhet_, det er et område det er stort behov for folk til, og det trengs stadig flere. Ta med deg all erfaring innenfor drift også, særlig rettet mot automatisering og PowerShell - det er også viktige verktøy innenfor sikkerhetsområdet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en velrenommert utdanning dette, og du vil ganske sikkert få deg jobb, i hvert fall hvis du vil flytte på deg. I Oslo-området er det rikelig av slike stillinger, og selv om du ikke er garantert å få drømmejobben med en gang, er det veldig mange spennende jobber i fagområdet der ute...

 

Hvis du liker det, og synes det virker spennende, vil jeg anbefale å fordype deg så mye som mulig innenfor _informasjonssikkerhet_, det er et område det er stort behov for folk til, og det trengs stadig flere. Ta med deg all erfaring innenfor drift også, særlig rettet mot automatisering og PowerShell - det er også viktige verktøy innenfor sikkerhetsområdet...

 

Herlig! Det virker som et studie med litt av alt - så antar man ikke går så mye i dybden av hvert av emnene. PowerShell er ihvertfall en del av studiet. Det er også en del valgfag. For interesserte finnes det en liste med fag og valgemner her: https://www.ntnu.no/studier/bitsec/studiets-oppbygging

 

Har ingen forkunnskaper når det kommer til sikkerhet, men antar det ikke er noe de forventer heller - naturligvis er det en fordel å kunne. Vurderte også et studie i Trondheim, men der var det også mattekrav, men uten en form for sommerkurs. Men tror nesten jeg går for Gjøvik. Noen med erfaringer herfra? Fortrinnsvis som går på IT-drift og informasjonssikkerhet studiet :) 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei joxuatfulvie!

 

Jeg går nå siste året på VGS, og har tenkt og grublet mye på hva studie jeg skal studere etter VGS. Har tenkt mye på Forsvarets ingeniør, fordypning i telematikk. En dag fant jeg plutselig BITSEC på NTNU i Gjøvik, altså studiet som du snakker om i tråden. Jeg falt umiddelbart for dette studiet, og tror allerede nå (i høst) at jeg vil søke dit neste år. 

 

Tråden er fra 2016, så i et håp om at du kanskje gikk for studiet lurer jeg på hvordan det gikk med deg, og om du har noen tips som du kunne tenkt deg å delt. ;)

 

 

Mvh Jim

 
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Hei joxuatfulvie!

 

Jeg går nå siste året på VGS, og har tenkt og grublet mye på hva studie jeg skal studere etter VGS. Har tenkt mye på Forsvarets ingeniør, fordypning i telematikk. En dag fant jeg plutselig BITSEC på NTNU i Gjøvik, altså studiet som du snakker om i tråden. Jeg falt umiddelbart for dette studiet, og tror allerede nå (i høst) at jeg vil søke dit neste år. 

 

Tråden er fra 2016, så i et håp om at du kanskje gikk for studiet lurer jeg på hvordan det gikk med deg, og om du har noen tips som du kunne tenkt deg å delt. ;)

 

 

Mvh Jim

 

 

 

Hei Jim!

Ja, jeg studerer nå andre året BITSEC ved NTNU. Hittil i studiet har det vært mye introduksjonsfag og fag sammen med de andre informatikk og dataingeniør studiene. Noen fag er mer krevende og verre enn andre, og det samme gjelder naturligvis foreleserne. Jeg er dog ganske fornøyd med utdanningen så langt. Man kommer over mye tørr teori, men slik er det nok i de fleste studier. Har du interesse for informasjonssikkerhet og alt som kommer ved det, så er nok dette absolutt en av de (om ikke) mest anerkjente studiet i den retninga i Norge - så absolutt noe å vurdere. Dersom du har noen spesifikke spørsmål, så er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...