Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Har fått pengekrav om NRK-lisens, men har ikke engang TV.


Aiven

Anbefalte innlegg

Det første du bør gjøre er å kontakte SI og informere om at kravet er betalt under protest. Da kan du ikke møtes med at du har akseptert kravet.

 

Det neste du bør gjøre er å finne en profesjonell rådgiver, fordi ikke en kjeft som har svart deg så langt har gitt deg noe nyttig. Det finnes masse interessant her om kreditormora som er tenkelig argumentasjon (for eksempel at dersom de hadde sendt fakturaene riktig hadde du sendt bortsattmelding, og derfor skal du i høyden betale for en termin).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

.... de prøvde å sende egen faktura til min samboer etter at hun hadde kjøpt meg ny TV i julegave...

Det er korrekt. Hvis hun kjøper i eget navn og ikke har lisens fra før vil kjøpet medføre krav om lisens. Enkleste løsning ville vært å oppgi deg som mottaker av varen da hun handlet. Da ville TV-en bli registrert på deg uten at det hadde skjedd noe. Alternativt må hun melde fra til lisenskontoret at TV er gitt videre til deg.

 

Samboere kan uansett komme unna med å bare betale én lisens.

 

https://www.nrk.no/lisens/hvem-dekkes-av-en-lisens_-1.4530440

Lenke til kommentar

Jeg fikk et lite hyggelig brev fra Statens Innkrevningssentral for noen uker siden.

 

"Du har ikke betalt kringkastingsavgiften til NRK Lisensavdelingen. NRK har dermed bedt Statens innkrevingssentral (SI) om å ta utlegg, slik at de skal få pengene sine. Dette betyr at det nå er for sent å få avdrag eller betalingsutsettelse. Du kan betale denne regningen for å bli ferdig med saken."

 

..min umiddelbare reaksjon på dette var at du har fått et svindelbrev, særlig da du ikke har hørt noe fra Lisensavdelingen.

 

Bruker virkelig SI språk som sitert over? "slik at de skal få pengene sine" og "Du kan betale denne regningen for å bli ferdig med saken"? Stusser veldig på språkbruken. 

Lenke til kommentar

..Så de skal skrive "regning" istedet for faktura, "penger" istedet for krav/beløp og "ferdig med saken" istedenfor "kravet oppgjort"?

Jeg hadde blitt såpass skeptisk at jeg hadde ringt for å sjekke, forventet ikke slikt språk fra det offentlige, og forventer det heller ikke fra seriøse bedrifter.

Hvis det har vist seg å være mer forståelig for folk flest skjønner jeg hvorfor de gjør det, men det overrasket meg.

Lenke til kommentar

..Så de skal skrive "regning" istedet for faktura, "penger" istedet for krav/beløp og "ferdig med saken" istedenfor "kravet oppgjort"?

Jeg hadde blitt såpass skeptisk at jeg hadde ringt for å sjekke, forventet ikke slikt språk fra det offentlige, og forventer det heller ikke fra seriøse bedrifter.

Hvis det har vist seg å være mer forståelig for folk flest skjønner jeg hvorfor de gjør det, men det overrasket meg.

 

Ser poenget, men brevet dumpet ned i den digitale postkassen min som krever innlogging gjennom altinn, så var aldri noen tvil om at kravet er reelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter klarspråkreformen gjør de det, ja. Man forenkler språket i offentlig sektor slik at det blir mindre som jeg skriver, og mer som dere skriver.

Men… Noe av det morsomste med brev fra det offentlige er jo å sitte og klø seg i hodet mens man prøver å tyde kansellistilen?

 

Får man snart smilefjes også fra det offentlige, mon tro? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra det offentlige i Grorud: 

Du måkke få shøtt på kølla av cabe som ikke vil bror, sjønner? 

Straff kommer, bli med purken når em henter ei jeg lover ellers vil du føle gønnern.

#Fucka

 

Fra det offentlige i Bærum:

De må ikke overgripe dem på uvillige kvinner unge mann!

Konsekvensene er et faktum, følg med konstabelen når dem står på din dør. Er de ikke villig og følger lovens lange arm så må dessverre konstabelen ty til fysisk tvang.

#RingPappa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En oppdatering i saken folkens. NRK ga meg ikke medhold første gangen jeg klagde. Jeg hadde nok forklart meg litt dårlig og halvhjertet. Men så klagde jeg igjen per epost og forklarte saken nærmere og i detalj. Jeg fikk også med at de må ha sendt regningene sine til feil adresse, noe de burde kunne sjekke i sine systemer om er tilfelle. Summa summarum, så får jeg tilbakebetalt alt sammen, så nå er jeg glad som ei lerke. Hadde nesten gitt opp håpet =)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

... Det holder at du går innom en butikk og kjøper en DVD-spiller ...

Feil. DVD-spillere er ikke lisenspliktige. Men en DVD-opptaker vil være lisenspliktig fordi de har tuner (mottaker).

 

 

.... de prøvde å sende egen faktura til min samboer etter at hun hadde kjøpt meg ny TV i julegave...

Det er korrekt. Hvis hun kjøper i eget navn og ikke har lisens fra før vil kjøpet medføre krav om lisens. Enkleste løsning ville vært å oppgi deg som mottaker av varen da hun handlet. Da ville TV-en bli registrert på deg uten at det hadde skjedd noe. Alternativt må hun melde fra til lisenskontoret at TV er gitt videre til deg.

 

 

NRK lisens gjelder pr husstand, ikke pr person. Hvis de bor sammen skal hun selvfølgelig ikke betale lisens. 

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgiften gjelder i utgangspunktet per fjernsynsmottaker. Unntak fra dette gjelder "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet."

 

Samboer faller i utgangspunktet ikke inn under ordlyden "ektefellen", men praksis er så vidt jeg vet at regelen også gjelder samboere.

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgiften gjelder i utgangspunktet per fjernsynsmottaker. Unntak fra dette gjelder "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet."

 

Samboer faller i utgangspunktet ikke inn under ordlyden "ektefellen", men praksis er så vidt jeg vet at regelen også gjelder samboere.

 

https://www.nrk.no/lisens/hvem-dekkes-av-en-lisens_-1.4530440

Lenke til kommentar

NRK lisens gjelder pr husstand, ikke pr person. Hvis de bor sammen skal hun selvfølgelig ikke betale lisens. 

 

Det trodde jeg også da jeg fortsatt bodde hjemme hos foreldrene mine. Etter TV-kjøp på nett ble jeg automatisk registrert, og jeg ringte for å klage (siden jeg trodde det gjaldt per husstand). Men siden jeg var over 18 år og hadde egen, fast inntekt måtte jeg betale lisens.

Lenke til kommentar

 

NRK lisens gjelder pr husstand, ikke pr person. Hvis de bor sammen skal hun selvfølgelig ikke betale lisens.

 

Det trodde jeg også da jeg fortsatt bodde hjemme hos foreldrene mine. Etter TV-kjøp på nett ble jeg automatisk registrert, og jeg ringte for å klage (siden jeg trodde det gjaldt per husstand). Men siden jeg var over 18 år og hadde egen, fast inntekt måtte jeg betale lisens.

 

Det stemmer, men det er som nevnt over et unntak for ektefeller og samboere.
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TV det ene semesteret jeg bodde i Norge. To år etter kom første faktura på noe over 7000 kroner. Den ble bestridt og NRK reduserte kravet til en termin. For det første hadde jeg bevis på salg av TV-en. For det andre hadde jeg tysk bostedsbekreftelse. Veldig lite fristende å betale både tysk og norsk kringkastingsavgift. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...