Gå til innhold

Aksjer/Penny stocks, bortkasta penger?


Turbo300

Anbefalte innlegg

Fyller snart 18 og vil gjerne begynne med investering. Har eit par bøker liggende om penny stocks, aksjer og investering som jeg har tenkt å lese. Ville egentlig ikke bruke mer enn rundt 5 tusen, men har lest litt rundt og ser ut som anbefalt minstebeløpet å begynne med er 10.000. Det er noe jeg kan strekke meg til, men jeg vil ikke kaste bort 10.000 bare for å bli noen erfaringer rikere. 

 

Lurer på om det er veldig stor risiko og at sannsynligheten er liten for at jeg kommer til å få noe ut av det. Eller om jeg kunne ha fått gjort noe ut av det...

 

Noen ville kanskje anbefalt å sette 5000 inn i 2 selskap og satsa på langsiktig profitt, men jeg har ikke lyst til det. Siden jeg vil ha raskere profitt, derfor har jeg tenkt litt på penny stocks, har ganske mye tid til å følge med på markedet så det er ikke noe problem. Men er penny stocks veldig risikabelt? Finnest det norske banker/leverandører som jeg kan handle penny stocks gjennom? Og hva er minimum beløp til å begynne med penny stocks?

 

Vet kanskje at det er eit problem at jeg vil se profitt veldig raskt, men er fullt klar over at jeg ikke kommer til å bli millionær over natten.

 

Eller er det noen som andre tips til meg om hva jeg eventuelt burde gjøre, eller egne erfaringer? Uansett så vil jeg prøve meg på investering før eller senere, og kan likså greit begynne tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læringskurven på aksjer og investeringer er både bratt og kostbar. Du vil sannsynligvis tape penger underveis, bare vær innstilt på dette mens en lærer.

 

Tips som aksje NM og "trening" er smart. Lat som du kjøper en aksjer for en viss sum, skriv ned, og vent og følg kursen for å se hvordan det kunne gått, simuler salg, kurtasje, skatt og resultat. Så reinvester, så kan du se hvordan det kunne gått med dine faktiske penger en stund. Her hjelper det kun å være ærlig med seg selv og regne bra.

 

Fond er en god start, selv om jeg selv i min tid gikk rett på enkeltaksjer, og 3 dager senere startet en korreksjon. Første lærdom ble kostbar, på papiret. Solgte med bra gevinst ett år senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Skal du bli en kompetent trader i markedet, så forvent å bruke minimum like mye tid det ville tatt å ta deg en mastergrad eller PhD. I tillegg er du ikke engang garantert å lykkes ettersom det ikke finnes noen oppskrift på suksess i markedet. 

 

Mitt råd til en ung mann vil være:

 

1. Ta deg en god utdanning og/eller få deg en godt betalt jobb.

 

2. Jobb overtid eller finn andre måter å øke inntekten din på.

 

3. Invester overskuddet i indeksfond eller utbytteaksjer. Ha et langsiktig perspektiv på 10 år og reinvester alt utbytte. Vurderer å ha en liten eller større del av porteføljen i høyrisikoaksjer (merk ordet høyrisiko).

 

Du blir kanskje ikke Bill Gates og sikkert heller ikke Warren Buffet, men gjør du dette bør du ha gode muligheter til å i det minste få det ganske komfortabelt på sikt.

 

Går du den andre veien som jeg gjorde, så risikerer du å svi av tusenvis av timer på studier og også tapte penger du har satset. Man må også vurdere alternativkostnaden (som jeg skisserte over). Om du i stedet jobber, så har du faktisk inntekt.

Lenke til kommentar

Muligheten til å tape penger er langt høyere på "penny-stocks" enn på solide aksjer. Dessuten er 5000 investert i aksjer 5000, uansett om du kjøper 5000 aksjer eller 50. Det er ingen minimumsgrense for kjøp av aksjer forresten, men det lønner seg ikke å kjøpe noen få aksjer, fordi kostnaden på kjøp og salg da vil være relativt høy i forhold til pengene man bruker på aksjene.

 

Eneste måten du kan tjene mye penger på aksjer hvis du begynner med 5000 kr er daytrading, men det vil nok være bortimot umulig å tjene penger på. Men daytrading med vanlige aksjer eller pennystocks er irrelevant, fordi det er beløpet du bruker som teller, ikke hvor mange aksjer du får for beløpet.

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

 

Skal du drive med daytrading, uansett hvilke aksjer det gjelder vil du nok også tape alt. Da kan du like gjerne drive med daglig gambling på fotballresultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du virkelig interessert i å begynne med investeringer, vil jeg anbefale deg å sjekke opp finansresultatene til alle relevante aksjene på Oslo børs, for de siste 10 år, sjekke alle markedsdata for de samme aksjene (P/E, pris/omsats, EPS osv osv) og sjekke hva alle selskapene driver med, og vurdere muligheten for fremtidig vekst i de selskapene du er mest interessert i etter å ha filtrert alle aksjene basert på finansresultater og markedsdata.

 

Når du har gjort alt det og har god kjenneskap til alle relevante aksjer på Oslo børs, vil jeg da anbefale å velge et par enkeltaksjer du kan sette pengene på. Så kan det hende du tjener penger på de i fremtiden, men det kan jo også godt hende du taper penger. Men det vil uansett være noe å lære av.

 

Normalt sett er uansett 1-2 aksjer altfor lite, og skaper høyere risiko. Skal du investere i enkeltaksjer vil jeg anbefale mer enn 4, men mindre enn 10. Du må tross alt kunne følge aksjene og selskapene du investerer i. Er det for mange selskaper, er det vanskelig å følge med på alle, er det for få, setter du for mange egg i samme kurv og øker risikoen.

 

PS. Ikke glem å sjekke brokere og prisene deres, slik at du kan vurdere priser i forhold til investeringer.

PS2. Settet du mindre enn 5000 på ett og samme kjøp, vil prisen for kjøpet være uholdbart stor. Vanligvis i forhold til prisene brokere opererer med for vanlige retail brukere, vil det være best å aldri kjøpe for mindre enn 10.000-20.000 i samme kjøpet.

PS3. Ikke invester penger du ikke har råd til å tape

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Aksjemarkedet er lett. Man kan være superidiot og likevel ha grei avkastning. Folk er altfor redd for aksjemarkedet. Man KAN drive omfattende analyse av sektorer/selskaper, men det er overhodet ikke nødvendig og disse typene er heller aldri feilfrie.

I stedet for å analysere aksjer på fritiden så prioriterer jeg utdannelse og deltidsjobb. Overskuddet går i fond som har lave avgifter og er vektet mot sektorer og indekser jeg tror på.

Det er så mye synsing og svada når det kommer til aksjer at det er like greit å avfeie alt som bullshit i utgangspunktet.

 

 

Fyller snart 18 og vil gjerne begynne med investering. Har eit par bøker liggende om penny stocks, aksjer og investering som jeg har tenkt å lese. Ville egentlig ikke bruke mer enn rundt 5 tusen, men har lest litt rundt og ser ut som anbefalt minstebeløpet å begynne med er 10.000. Det er noe jeg kan strekke meg til, men jeg vil ikke kaste bort 10.000 bare for å bli noen erfaringer rikere. 

Den beste måten å lykkes i aksjemarkedet på er å få folk til å tro at du er en guru, og deretter selge ei bok til 3-400 kr der du skriver det samme tullet som alle andre sier overalt. Oddmund Grøtte gjorde det med boken sin "Aksjekjøp og daytrading" som har flere eksempler der han plagierer andre forfattere. Boken er likevel en bestselger$$$ 
Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

 

 

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Den beste måten å lykkes i aksjemarkedet på er å få folk til å tro at du er en guru, og deretter selge ei bok til 3-400 kr der du skriver det samme tullet som alle andre sier overalt. Oddmund Grøtte gjorde det med boken sin "Aksjekjøp og daytrading" som har flere eksempler der han plagierer andre forfattere. Boken er likevel en bestselger$$$ 

 

 

Hva har det å skrive en bok om trading med å lykkes i aksjemarkedet å gjøre?

 

Jeg tviler på Grøtte har tjent store penger på salg av den boken. Om han har tjent noe på aksjemarkedet vet jeg heller ingenting om, men tipper at 70-80% av forfattere på temaet ikke er rike av sine operasjoner i markedet. 

Lenke til kommentar

 

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

 

 

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

 

 

 

Med den tankegangen blir lovende bedrifter i oppstartsfasen klassifsert som søppel. Det er jeg ikke enig med deg i. 

Lenke til kommentar

 

Den beste måten å lykkes i aksjemarkedet på er å få folk til å tro at du er en guru, og deretter selge ei bok til 3-400 kr der du skriver det samme tullet som alle andre sier overalt. Oddmund Grøtte gjorde det med boken sin "Aksjekjøp og daytrading" som har flere eksempler der han plagierer andre forfattere. Boken er likevel en bestselger$$$ 

 

 

Hva har det å skrive en bok om trading med å lykkes i aksjemarkedet å gjøre?

 

Jeg tviler på Grøtte har tjent store penger på salg av den boken. Om han har tjent noe på aksjemarkedet vet jeg heller ingenting om, men tipper at 70-80% av forfattere på temaet ikke er rike av sine operasjoner i markedet. 

 

 

Jeg ville egentlig bare påpeke at det finnes folk som tjener stabile penger opp mot aksjemarkedet, der produktet er tilnærmet søppel og spiller på usikkerheten til forbrukeren. Utenom det har man flere produkt som er direkte dårlige.

 

2 mill høres rimelig ut gitt 20% fortjeneste, 30,000 eksemplarer og 350,- per bok.

 

Var ikke meningen å henge ut Grøtta og hate så veldig på han. Jeg skal ikke påstå at boken er helt unyttig; Den gir leseren et innblikk i hva som foregår i investeringsmiljøet, mekanismene bak et aksjekjøp og noen historier det er fornuftig å ha til ettertanke. Poenget mitt var at det finnes de som tjener stabile penger opp mot aksjemarkedet selv om de tilbyr et produkt som er ubrukelig. Andre eksempler er bloggen Aksjeanalyser (annonseinntekter) og Investtech som selger chartanalyser uten verdi.

 

Et litt mindre innlysende eksempel er Active Trader-produktet hos Nordnet. Netfonds tilbyr sikkert noe lignende, men siden jeg bruker Nordnet så er det greit å se på det. Produktet tilbyr kurtasje fra 0.029% (minimum 39,- NOK) i Norden og 0.059% (minimum 59,- NOK) utenfor Norden, men man forplikter seg til 40 trades i måneden. Dette gir minst 18720,- NOK i Norden og 28320,- NOK utenfor Norden i årlige kurtasjeavgifter. Jeg er statistiker og ser at dette er dårlig stemning  :)

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

2 mill høres rimelig ut gitt 20% fortjeneste, 30,000 eksemplarer og 350,- per bok.

 

Var ikke meningen å henge ut Grøtta og hate så veldig på han. Jeg skal ikke påstå at boken er helt unyttig; Den gir leseren et innblikk i hva som foregår i investeringsmiljøet, mekanismene bak et aksjekjøp og noen historier det er fornuftig å ha til ettertanke. Poenget mitt var at det finnes de som tjener stabile penger opp mot aksjemarkedet selv om de tilbyr et produkt som er ubrukelig. Andre eksempler er bloggen Aksjeanalyser (annonseinntekter) og Investtech som selger chartanalyser uten verdi.

 

 

 

Godt mulig. :) 

 

Det du sier er helt korrekt. En stor majoritet av de som selger produkter opp mot aksjemarkedet er simpelthen kyniske markedsførere som selger en drøm. De færreste av disse har tjent betydelige penger i markedet selv, men det finnes noen få unntak.

 

Det finnes gode bøker man kan lese, så det er ikke alt som er ubrukelig.

 

 

Jeg er statistiker og ser at dette er dårlig stemning   :)

 

 

 
Interessant. Hva jobber du med?
Lenke til kommentar

 

 

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

 

 

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

 

 

 

Med den tankegangen blir lovende bedrifter i oppstartsfasen klassifsert som søppel. Det er jeg ikke enig med deg i. 

 

 

Bedrifter i oppstartsfasen går ikke på børs, og nå de gjør det blir de ikke til penny stocks.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

 

Med den tankegangen blir lovende bedrifter i oppstartsfasen klassifsert som søppel. Det er jeg ikke enig med deg i.

Bedrifter i oppstartsfasen går ikke på børs, og nå de gjør det blir de ikke til penny stocks.

Hva er din definisjon på pennystocks?

 

Og BTW, bank Norwegian lå lenge unotert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

 

Med den tankegangen blir lovende bedrifter i oppstartsfasen klassifsert som søppel. Det er jeg ikke enig med deg i.

Bedrifter i oppstartsfasen går ikke på børs, og nå de gjør det blir de ikke til penny stocks.

Hva er din definisjon på pennystocks?

 

Og BTW, bank Norwegian lå lenge unotert.

 

 

Aksjer som koster under 1 dollar per stk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...