Gå til innhold

SAMLETEST: Bærbare PC-er til rundt 5000 kroner Vi har testet fem rimelige bærbare med stor skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123879

La faktisk ikke merke til det før du nevnte det nå.

8999,- for ACER SWIFT SF314.

 

Mulig jeg er dårlig på matte, men det blir vel ca 10000?

- Veldig urettferdig mot de andre produsentene/modellene som blir tatt med i testen.

 

Alle vet at man får en god del mer hardware i mellom 5 til 9 tusen kroner.

 

Ikke bra Andrea :-)

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til Tek om de ikke kunne teste Multicom Xishan N250BU med Core i5 7200U, 8GB RAM, 256GB SSD, full HD IPS og USB C - i denne prisklassen. Dette fordi jeg mener at dersom det ikke er fysisk tvilsomme ting, så er den et langt bedre tilbud enn de listede konkurrentene.

 

Fikk til svar at de fram til nyåret kun skulle fokusere på spill-bærbare. Hva skjedde her? :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rundt 5000 kroner = 4000 kroner til 9000 kroner?

Ikke rart den ble vinner når den koster over dobbelt så mye som den rimligeste..

 

Vi skylder litt på Acer akkurat her. Vi ba ettertrykkelig om å få i3-versjonen, men de sendte oss likevel den dyrere i5-utgaven. Likevel er det, som vi forklarer i teksten, slik at i3-utgaven hadde hevdet seg helt i toppen den også - og den har vært under 5000 kroner inntil veldig nylig.

 

/Stein Jarle, testansvarlig Tek.no

Lenke til kommentar

HP Notebook 15-ay104no:

Vi rakk dessverre ikke å måle fargegjengivelsen før denne måtte sendes tilbake. 

Har målt denne til 56% av sRGB. Fargene er dog gode.

Skjermen er kanskje god til prisen, men har en helt horribel innsynsvinkel, og hvitbalansen er dessverre alt for kald. Nøyaktig hvor dårlig innsynsvinkel? For å få et noenlunde likt bilde i øvre og nedre del av skjermen må jeg sitte over en meter unna... 

 

Kontrasten ble målt til labre 80:1, men tror ikke dette stemmer da den oppleves langt bedre i praksis. Det er nok heller den tragiske innsynsvinkelen som lurer skjerm kalibratoren i akkuratt denne testen. 

 

Når det er sagt, skjermen lar seg kalibrere ganske godt, og innsynsvinkelen er ikke noe stort problem i de fleste situasjoner, men ikke kjøp denne om du planlegger å se mye film eller redigere bilder, spesielt ikke om du ikke kan kalibrere den.

Annet en det er det veldig mye ytelse for pengene med denne PCen og absolutt verd prisen. 

 

 

Edit: For ordens skyld, om noen skulle lure så er det fullt mulig å oppgradere denne PCen med både mer RAM og større SSD. Det er DDR4 RAM, og M.2 HDD (med via SATA grensesnittet, så det er ingen poeng i å velge en disk med høy ytelse). 

SDXC kortleseren kunne i prinsippet vært fin å bruke for å utvide lagringskapasiteten uten å bytte ut SSD, men det faktum at den ser ut til å kjøre på USB2.0 i steden for 3.0 gjør den ubrukelig treg for å utvide intern lagring.

Merk også at wifi modul støtter maks 72Mbit på n-standarden (ikke støtte for 5GHz eller AC), noe som gjør at NAS som lagring for eks ikke vil gå spesielt fort heller, men antennen virker dog god. 

post-13836-0-86169800-1481724470_thumb.jpg

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

 

Rundt 5000 kroner = 4000 kroner til 9000 kroner?

Ikke rart den ble vinner når den koster over dobbelt så mye som den rimligeste..

 

Vi skylder litt på Acer akkurat her. Vi ba ettertrykkelig om å få i3-versjonen, men de sendte oss likevel den dyrere i5-utgaven. Likevel er det, som vi forklarer i teksten, slik at i3-utgaven hadde hevdet seg helt i toppen den også - og den har vært under 5000 kroner inntil veldig nylig.

 

/Stein Jarle, testansvarlig Tek.no

Unnskyld meg, men er det ikke da bedre å ikke ha denne med i testen når de ikke klarer å sende dere riktig utgave? Jeg får veldig "sponset innhold" vibe fra denne testen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Om jeg skulle bruke mine penger på noen av disse så ville det vært HP sin laptop.

 

4GB ram, 128GB ssd, joda men, disse er ikke noe annet enn surfe kontor pc'er, da velger jeg heller lett laptop med god bygge kvalitet enn halvferdig Asus/Acer laptops. Ikke så lenge siden min mor kjøpte ASUS i denne prisklassen, herre hvor dårlig touchpad, skulle nesten tro det var første touchpad som noen gang var laget. Tenk når man skal klikke på noe, hvergang man gjør det så flyttes musa opp og du bommer på det du skal klikke på. Kanskje det er noe fiks for dette men dette suger så mye at jeg ikke orker å google maskinens navn.

 

 

Lenke til kommentar

Om jeg skulle bruke mine penger på noen av disse så ville det vært HP sin laptop.

 

4GB ram, 128GB ssd, joda men, disse er ikke noe annet enn surfe kontor pc'er, da velger jeg heller lett laptop med god bygge kvalitet enn halvferdig Asus/Acer laptops.

SSD og RAM kan oppgraderes enkelt (se min forrige post litt høyere opp).

 

Beklager dog å skuffe, men min mening er at denne har alt annet en god bygg-kvalitet. Nå er jeg dog vant med kun business maskiner fra HP og IBM/Lenovo, så jeg er jo vant til en helt annen standard da, men likevel.

Men en skjerm som vrir seg når man åpner skjermen litt raskt, plast-chassi på skjermen som er så mykt at jeg nesten er redd for å ta på den for å ikke skade skjermpanelet, tastatur som merkbart gir etter selv uten å trykke hardt når man skriver, og DVD-drev som føles som det faller fra hverandre når man åpner den er ikke det jeg forbinder med god bygg-kvalitet. 

 

Business modellene derimot med skjerm-chassi i oppstivet aluminium, som hverken vrir seg eller gir mye etter ved belastning, tastatur som både høres, føles og fungerer presist og ikke gir etter selv om man taste relativt hardt, betydelig bedre kvalitet på DVD-drev og betydelig bedre strøm-tilkobling (større og bedre kvalitet på plugg) er det jeg forbinder med god bygg-kvalitet.

 

Jeg vil nesten påstå at de som kun har vært borti HP consumer modellene som denne, pavilion etc. vet ikke hva bygg-kvalitet er. 

Lenke til kommentar

Tok kanskje feil angående byggekvalitet men likte forrige HP maskinene fra forrige jobben, første inntrykk var at kvaliteten var god.

 

840 G2 tror jeg hadde da. (må ærlig inrømme jeg så ikke så nøye på modellen, men pris.)

 

Har for øyeblikket Latitude E5470, bra fornøyd med den.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

 

Rundt 5000 kroner = 4000 kroner til 9000 kroner?

Ikke rart den ble vinner når den koster over dobbelt så mye som den rimligeste..

 

Vi skylder litt på Acer akkurat her. Vi ba ettertrykkelig om å få i3-versjonen, men de sendte oss likevel den dyrere i5-utgaven. Likevel er det, som vi forklarer i teksten, slik at i3-utgaven hadde hevdet seg helt i toppen den også - og den har vært under 5000 kroner inntil veldig nylig.

 

/Stein Jarle, testansvarlig Tek.no

Dette blir jo som en en test av skjermkort i 3000-kronersklassen, og så vinner et GTX1080 til 6-7000 siden GTX1070 til litt over 4000 ville prestert bedre enn de andre kortene. Ser du virkelig ikke at dette er et problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...