Gå til innhold

SAMLETEST: Kjøkkenmaskiner Vi tok inn ni kjøkkenmaskiner for å finne den aller beste


Anbefalte innlegg

En Kenwood major titanium til drøye 4000,- gjør denne jobben greit. Den Kenwood som er beskrevet i artikkelen er totalt overkill.

Anything worth killing is worth overkilling.. :p

 

Jeg har arvet en Kenwood fra sytti- eller åttitallet. Den takler en pizzadeig med 800 gram mel, men bolledeig på en kilo blir for mye, og den bråker som et uvær. Sikler på Cooking Chef og Thermomix, men klarer ikke helt å bestemme meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

Om du skal kun vispe og røre om i mindre skala, så duger en KitchenAid, men skal du elte noe brøddeig, så butter denne temmelig raskt.

Det er litt som å sammenligne epler og pærer, men en Kenwood major titanium til drøye 4000,- gjør denne jobben greit. Den Kenwood som er beskrevet i artikkelen er totalt overkill.

 

og da ser du bare på watt?

 

Har lest litt omtaler og 300 watt er like 800+ på andre maskiner

Lenke til kommentar

 

 

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

Om du skal kun vispe og røre om i mindre skala, så duger en KitchenAid, men skal du elte noe brøddeig, så butter denne temmelig raskt.

Det er litt som å sammenligne epler og pærer, men en Kenwood major titanium til drøye 4000,- gjør denne jobben greit. Den Kenwood som er beskrevet i artikkelen er totalt overkill.

 

og da ser du bare på watt?

 

Har lest litt omtaler og 300 watt er like 800+ på andre maskiner

 

 

Nok engang påstås dette, er det noen som har noen faktiske målinger eller liknende som underbygger dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

@ATWindosor:

Jeg vet ikke noe om hvordan de andre maskinene er på innsiden, men jeg vet at KitchenAid har en veldig kraftig motor og motoren er "overbygget".

 

Det er en skikkelig DC-motor med vindinger av høy kvalitet (klasse f(https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system)), girkassen og drevene inni blenderen er laget av metall og det er grove dimmensjoner.

 

Watten på en elektrisk motor er ikke alltid så viktig, ved at det gjerne er momentet som er viktig her, ikke hvor mye strøm den kan bruke. Hvis man skal se på strømforbruket kommer det jo inn mange faktorer som effektivitet, hvordan måles strømmen osv.

 

 

Som du sier, det er jo gir, om effekten er høy, så girer man til man får høyt moment.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

@ATWindosor:

Jeg vet ikke noe om hvordan de andre maskinene er på innsiden, men jeg vet at KitchenAid har en veldig kraftig motor og motoren er "overbygget".

 

Det er en skikkelig DC-motor med vindinger av høy kvalitet (klasse f(https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system)), girkassen og drevene inni blenderen er laget av metall og det er grove dimmensjoner.

 

Watten på en elektrisk motor er ikke alltid så viktig, ved at det gjerne er momentet som er viktig her, ikke hvor mye strøm den kan bruke. Hvis man skal se på strømforbruket kommer det jo inn mange faktorer som effektivitet, hvordan måles strømmen osv.

 

 

Som du sier, det er jo gir, om effekten er høy, så girer man til man får høyt moment.

 

AtW

 

Ja, jeg har jo ingen måte å kontrollere de maskinene som er sammenlignet her, men man kan ikke sammenligne maskiner basert bare på watt. Det blir jo som å si at en lysepære på 20W er bedre enn en på 11W, men kanskje den på 11W har LED-teknologi og den på 20W er en glødepære med få lumen?

 

For det første vet vi ikke hvordan effekten er målt og vi vet ikke hvordan giringen påvirker moment, effekt osv. 

Noen maskiner er nok laget dårlig på innsiden og har høyere friksjon, noen har kanskje dårligere utforming på utstyret man monterer på, som også øker strømforbruket. Noen oppgir nominell snitteffekt, noen oppgir maksimaleffekt.

Enhver elmotor kan kjøre høy makseffekt i en kort tid (som tesla gjør med launch control).

Det betyr derimot ikke at de er kraftigere bare på grunn av høyt watt-tall når det gjelder å være en mikser :-)

 

De kan være bedre eller de kan være dårligere :-) Jeg bare sier at watten ikke sier noe egentlig..

Innenfor samme merke og modellserie kan man nok anta at det er kraftigere motor (eller bedre kjøling) på en modell med høyere oppgitt watt. Men man har ingen garnati for at den yter bedre, med mindre den testes på en objektiv måte (feks. elting av en gitt deigkonsistens av en gitt mengde, eller at de "bremser" motoren).

Her er en mer nyansert tilnærming til effekten (markedsføringshype):

http://www.seriouseats.com/2010/05/equipment-which-stand-mixer-should-i-buy.html

 

Her er også en annen artikkel som tar opp samme problemstillingen:

http://foodal.com/kitchen/kitchen-appliances/stand-mixers/choose-best-stand-mixer-kitchen/

 

Skal sies at vi har kitchn aid på benken her, den ble ikke valgt basert på watt. Det var ikke et emne i det hele tatt, her var det tanke på støy, det var tanke på tilleggsutstyr, det var tanke på design. Kitch aid er et smykke i forhold til stygge kjøkkenmaskiner, man får den i mange farger og man får mye utstyr (koster litt).

 

Jeg har hørt at kitch aid og kenwood sine tilsvarende dyre skal være ca jevngode i ytelse og kvalitet, men personlig synes jeg kenwood ser ut som de hører hjemme på 90-tallet (kjedelig design). Samboeren min lager en del deig med maskinen uten problemer, jeg bruker den primært til å raspe ost og andre ting. Jeg synes den er veldig bra for vårt bruk i alle fall og jeg hadde ikke byttet den i en maskin som var 20 ganger så kraftig, selv om det ble bevist.. Hva skal vi med mer kraft? Det er bedre å ha en maskin som er kraftig bygd, har lavt støynivå og ser pen ut :-)

 

Men for all del, den er kraftig nok! og man kan ikke uten videre stole på watten til konkurrentene :)

Lenke til kommentar

Motoreffekt er såklart ikke alt som betyr noe, og det kan være slik at enkelte produsenter oppgir overdreven effekt, som jeg sa, men det hindrer ikke det faktumet at det er mange påstander i denne tråden uten særlig dekning angående hvilke som har oppgitt effekt og ikke, og forskjellen mellom produsentene. Den siste videoen er også folk som tilsynelatende ikke forstår gir. Har du reelt sett høyere rffekt, så har du også høyere moment ved samme hastighet (hastigheten til elteren, eller hva slags utstyr man har koblet på), fordi du har gir.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Motoreffekt er såklart ikke alt som betyr noe, og det kan være slik at enkelte produsenter oppgir overdreven effekt, som jeg sa, men det hindrer ikke det faktumet at det er mange påstander i denne tråden uten særlig dekning angående hvilke som har oppgitt effekt og ikke, og forskjellen mellom produsentene. Den siste videoen er også folk som tilsynelatende ikke forstår gir. Har du reelt sett høyere rffekt, så har du også høyere moment ved samme hastighet (hastigheten til elteren, eller hva slags utstyr man har koblet på), fordi du har gir.

 

AtW

Yes, det er sant - men det er for mange usikkerhetsmomenter til å bruke oppgitt effekt som et vektingspunkt i en test.

Det er bedre om de gjør som i videoen der, hvor faktisk de to maskinene med lavest effekt viste seg å være sterkest (kitchen aid).

 

Nå var det ikke samme utvalg som denne testen her i Norge (kan godt være et annet merke er sterkest av dette utvalget), men jeg tenker at det er eneste måten å sjekke om den er kraftig nok - lage en stor deig som man deler opp i mange biter på feks 1 kg og så kjøre maskinene gjennom test. Det er jo kanskje viktig å teste andre ting også, som de gjorde i den amerikanske testen. Tenker da alt fra å rive ost til å piske krem osv :-P

 

Det å sammenligne attributter på watt og slikt blir jo som å gå tilbake til tiden når man bare så på MHZ på PCene :-)

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Dere har jo glemt Ankarsrum Assistent Orginal (Gamle Electrolux Assistent)? Dette er jo den eneste maskinen som faktisk er brukende. Kenwood lever maks 5 år, og er billig importvare.

Kenwood billig og kortlevd importvare?

 

tydelig en dårlig spøk som er ute å går her...

(skal vel sies at alt av kjøkkenmaskiner er importvare. Ankarsrum\Electrolux må framdeles importeres fra Sverige)

eneste som er "kortlevd" på en Kenwood er vispen... som har en lei tendens til å falle fra hverandre sånn etter 30 års bruk.

Kenwood er ikke de peneste, ikke de stilleste men de bare går og går og går.

kan være Ankarsrum er minimalt "bedre" men koster mer, man får langt mindre tilbehør uten å måtte ut av landet eller lete seg skvett ihjel for å få tak på det.

men begge vil nok leve lenger en deg om en behandler de riktig.

et minus med Ankarsrum\Electrolux Assistent er den roterende bollen. null problem på et storkjøkken eller til annet proffbruk men med småunger rundt på kjøkkenet som hjelper til med matlaging er det et unødvendig faremoment.

ville dog langt mer anbefalt Ankarsrum\Electrolux over hva som helst KitchenAid har kommet med.

Lenke til kommentar

 

Dere har jo glemt Ankarsrum Assistent Orginal (Gamle Electrolux Assistent)? Dette er jo den eneste maskinen som faktisk er brukende. Kenwood lever maks 5 år, og er billig importvare.

Kenwood billig og kortlevd importvare?

tydelig en dårlig spøk som er ute å går her...

(skal vel sies at alt av kjøkkenmaskiner er importvare. Ankarsrum\Electrolux må framdeles importeres fra Sverige)

eneste som er "kortlevd" på en Kenwood er vispen... som har en lei tendens til å falle fra hverandre sånn etter 30 års bruk.

Kenwood er ikke de peneste, ikke de stilleste men de bare går og går og går.

kan være Ankarsrum er minimalt "bedre" men koster mer, man får langt mindre tilbehør uten å måtte ut av landet eller lete seg skvett ihjel for å få tak på det.

men begge vil nok leve lenger en deg om en behandler de riktig.

et minus med Ankarsrum\Electrolux Assistent er den roterende bollen. null problem på et storkjøkken eller til annet proffbruk men med småunger rundt på kjøkkenet som hjelper til med matlaging er det et unødvendig faremoment.

ville dog langt mer anbefalt Ankarsrum\Electrolux over hva som helst KitchenAid har kommet med.

Hei du,

Ingen dårlig spøk, jeg jobber i elektrobransjen og registrerer stadig service på kjøkkenmaskiner. Jeg kan fortelle deg med sikkerthet at levetiden på Kenwood har gått fra 30 år til 5 år etter at produksjonen ble flyttet til Asia, og produksjonskostnadene ble redusert. I løpet av 2016 har jeg ikke registrert en eneste service på assistenten, men en god del på Kenwood. Kan godt påpeke det du sa også angående visp, men det samme gjelder for eltekrok. Kenwood har et drev som er godt under halve størrelsen til assistenten, så det er ikke vanskelig å se for seg hvorfor det skjer.

Prisen er heller ikke så forskjellig sol du skal ha det til, assistenten med alt utstyr ligger på 7500, Kenwood titanium ligger på omtrent det samme.

 

Husk at watt effekt har minimalt og si, da assistenten sitt moment går i selve bollen med et msssivt drev, og ikke i selve vispen.

 

God jul :-)

Lenke til kommentar

 

 

Dere har jo glemt Ankarsrum Assistent Orginal (Gamle Electrolux Assistent)? Dette er jo den eneste maskinen som faktisk er brukende. Kenwood lever maks 5 år, og er billig importvare.

Kenwood billig og kortlevd importvare?

tydelig en dårlig spøk som er ute å går her...

(skal vel sies at alt av kjøkkenmaskiner er importvare. Ankarsrum\Electrolux må framdeles importeres fra Sverige)

eneste som er "kortlevd" på en Kenwood er vispen... som har en lei tendens til å falle fra hverandre sånn etter 30 års bruk.

Kenwood er ikke de peneste, ikke de stilleste men de bare går og går og går.

kan være Ankarsrum er minimalt "bedre" men koster mer, man får langt mindre tilbehør uten å måtte ut av landet eller lete seg skvett ihjel for å få tak på det.

men begge vil nok leve lenger en deg om en behandler de riktig.

et minus med Ankarsrum\Electrolux Assistent er den roterende bollen. null problem på et storkjøkken eller til annet proffbruk men med småunger rundt på kjøkkenet som hjelper til med matlaging er det et unødvendig faremoment.

ville dog langt mer anbefalt Ankarsrum\Electrolux over hva som helst KitchenAid har kommet med.

Hei du,

Ingen dårlig spøk, jeg jobber i elektrobransjen og registrerer stadig service på kjøkkenmaskiner. Jeg kan fortelle deg med sikkerthet at levetiden på Kenwood har gått fra 30 år til 5 år etter at produksjonen ble flyttet til Asia, og produksjonskostnadene ble redusert. I løpet av 2016 har jeg ikke registrert en eneste service på assistenten, men en god del på Kenwood. Kan godt påpeke det du sa også angående visp, men det samme gjelder for eltekrok. Kenwood har et drev som er godt under halve størrelsen til assistenten, så det er ikke vanskelig å se for seg hvorfor det skjer.

Prisen er heller ikke så forskjellig sol du skal ha det til, assistenten med alt utstyr ligger på 7500, Kenwood titanium ligger på omtrent det samme.

 

Husk at watt effekt har minimalt og si, da assistenten sitt moment går i selve bollen med et msssivt drev, og ikke i selve vispen.

e for at det selges 

God jul :-)

 

Det er jo utrolig trist dersom dette er tilfelle :-( For Kenwoods maskiner HAR jo virkelig hatt en superb kvalitet. Men når du sier du får langt færre Assistenter til service: Da har du selvsagt tatt høyde for at det etter all sannsynlighet selges vesentlig flere Kenwood-er?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Skulle gjerne sett en ny test av kjøkkenmaskiner. Dog skulle jeg sett mer bredde i maskinutvalget. Det er neppe om å gjøre å ha hovedtyngden av kjøkkenmaskiner til priser mellom 3500 og 7000 kr. For mange er det altfor mye penger å legge ned i kjøkkenmaskin fordi bruken tross alt er, vel heller sjelden. 

 

Likevel så er det jo slik at de gangene en skal igang med ting som en kunne løst med en kjøkkenmaskin så er det jo noe dritt å være uten. Når en ser på prisjakt og prisguiden så er det blitt et temmelig stort utvalg av kjøkkenmaskiner under 3000 kr. Ja faktisk under 2000 kr også. 

 

Kanskje er det knakende gode maskiner der i disse prisklassene, men det får vi aldri vite for det er ingen som tester de. Og for oss som ikke kommer til å bruke maskinen ukentlig så er det kanskje mer enn godt nok? 

 

En ny test skulle også tatt for seg utvidelsesmulighetene. Feks så kan brått far finne på å skulle lage sine egne pølser. Kjekt da om slikt tilbehør finnes til kjøkkenmaskinen. 

 

Også ville det vært befriende å lese en test av kjøkkenmaskiner som så ikke vektlegger design i det hele tatt. For all del, skriv gjerne om designet om det føles naturlig. Men ikke la design stå som en av parametrene for om en kjøkkenmaskin er bra eller mindre bra. Veldig mange av oss ville nok stappet maskinen tilbake i skapet bak lukket dør straks bruken og vaskingen av maskinen var over. Samme da hvordan maskinen ser ut. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...