Gå til innhold

SAMLETEST: Kjøkkenmaskiner Vi tok inn ni kjøkkenmaskiner for å finne den aller beste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Test av kjøkkenmaskiner på Tek.no?

 

Jeg savner virkelig gode gamle Hardware.no

Det er ikke alle som bor i kjelleren hos mamma og pappa, vet du.

Kjøkkenartikler kan man lese om på klikk.no og tilsvarende sider. Ikke på en teknologi-side.

 

 

Hvorfor er ikke kjøkkenmaskiner teknologi?

 

De er godkjent om de kan kobles til en datamaskin 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KENWOOD MAJOR CLASSIC er testens billigste, med plastbolle fordi man ikke trenger aliminiumsbolle eller stål. Jeg har denne maskinen og er storfornøyd. bruker den til å lage deiger til brød, pizza, baguetter, stenovnsbrød ( store runde brød ) og pannekakerøre. Og det fungerer glatt med 2.4 Kg masse ihvertfall. Bare tullsnakk fra testeren. De kan jo ikke ha peiling.

 

Hvilken av disse maskinene elter en deig "riktig" uansett?? man trenger faktisk en "deigsplitter" for å la ting gå automatisk. Deigen blir gjerne slengt rundt i bollen og klumper seg på toppen til slutt. Ta en stekespade og legg press på massen. Dette løser alle vedrensproblemer inkludert kapitalismegriskhet.

 

Jeg GADD IKKE å bruke 5 000 ekstra for å få ledlampe og glossy finish med pølsekvern attachment ihvertfall . Gjør du?

 

Hvem i all verden varmer mat i kjøkkenmaskinen sin uansett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden tar dere ikke støy med som et punkt? Jeg kjøper aldri en Kenwood igjen da man må ha hørselsvern på for å bruke den.

Så ser jeg dere skriver "store deiger". Det er ikke rare deigen når den holder til kun 2 brød.

De tar det ikke med fordi de ikke har testet en eneste maskin tipper jeg. Mye feil i beskrivelsen av min kjøkkenmaskin ihvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Ankarsrum Assistent med 7liters bolle og 5kg deigkapasitet til 4700,-?

 

Støtter denne. Fantastisk fornøyd med Ankarsrum (vi kom riktignok fra Kenwood 615 som var fullstendig elendig). Her roterer bollen i stedet for eltekroken, og mitt inntrykk er at det sliter atskillig mindre på motoren siden deigen da slipper bollen hvis det blir for tungt. Så får man hjelpe den litt manuelt ved behov i stedet for å svi av motoren. Det gjør ikke noe at den har et (i mine øyne) flott utseende heller.

 

(Til deg som syntes det med design er et tullete poeng så får tilbakemeldingen bli at en slik maskin må stå fremme hvis den skal bli brukt så jevnlig som den fortjener.)

Lenke til kommentar

Poenget er at design er en smakssak og om en skal være nøytral så kan en ikke gi poeng etter hvordan noe ser ut

Akkurat det kan jeg tildels være enig i, smaken er som baken. Man kan dog gi poeng for å forsøke å utforme et produkt på en attraktiv måte.

 

Men for å sitere deg: "...noe som er en smakssak og har svært liten betydning for folk som kjøper slike maskiner".

 

Det er egentlig den siste delen av setningen jeg reagerer på, og er uenig i. Så lenge dingsen skal stå fast på kjøkkenbenken så er min påstand at dens utseende har noe å si for kjøperen.

Lenke til kommentar

Helt utrolig at dere gjennomfører en samletest her uten Ankarsrum Assistent, som er den definitivt beste kjøkkenmaskinen for gjærdeiger og baking. Den selger langt mer enn flere dere har testet her. Har dere ikke oversikt over markedet?

(Ankarsrum Assistent er det gamle designet til Electrolux Assistent, som nå lages på Electrolux gamle fabrikk i nettopp Ankarsrum, av Ankarsrum Industries)

Lenke til kommentar

Kitchen aid får man jo flere modeller av, blant annet classic: http://www.prisjakt.no/product.php?p=99445

 

Ser ikke helt vitsen med å henge seg opp i antall watt på motoren, i den grad det ikke sier noe om kvaliteten på komponentene. Se for eksempel denne teardownen:

 

Han youtuberen der banner og steiker mye, men han har dreisen på teardowns, elektronikk og mekaniske komponenter.

 

Inni kitchn aid er en kraftig DC-motor, det er heftige metall-tannhjul inni :-)

Lenke til kommentar

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

 

@ATWindosor:

Jeg vet ikke noe om hvordan de andre maskinene er på innsiden, men jeg vet at KitchenAid har en veldig kraftig motor og motoren er "overbygget".

 

Det er en skikkelig DC-motor med vindinger av høy kvalitet (klasse f(https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system)), girkassen og drevene inni blenderen er laget av metall og det er grove dimmensjoner.

 

Watten på en elektrisk motor er ikke alltid så viktig, ved at det gjerne er momentet som er viktig her, ikke hvor mye strøm den kan bruke. Hvis man skal se på strømforbruket kommer det jo inn mange faktorer som effektivitet, hvordan måles strømmen osv.

 

Kan si det sånn at kitchen aid er en veldig kraftig maskin og den er velbygget fra innerst til ytterst. Hvordan de andre maskinene er - må man nesten åpne de for å se, men å sammenligne basert på watt er som å se på en ghettoblaster med 2000w vs et skikkelig hifi-anlegg med 300w. Det blir litt for dumt å gi noen pluss for watt, når man ikke vet hvor realistisk det er, eller måler hvilken effekt man får ut av motoren over tid - med belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det påstås flere steder i tråden at kitchen aid watt er verd mye mer enn Kenwood watt, er det noen som kan underbygge det? Gjerne med en slags sammenlikning. AtW

 

Om du skal kun vispe og røre om i mindre skala, så duger en KitchenAid, men skal du elte noe brøddeig, så butter denne temmelig raskt.

Det er litt som å sammenligne epler og pærer, men en Kenwood major titanium til drøye 4000,- gjør denne jobben greit. Den Kenwood som er beskrevet i artikkelen er totalt overkill.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...