Gå til innhold

SAMLETEST: Kjøkkenmaskiner Vi tok inn ni kjøkkenmaskiner for å finne den aller beste


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor Ankarsrum ikke er med i denne testen. Overlegen maskin basert på 40-tallets Electrolux Assistent (den originale). Også eneste maskin med 7års garanti på motor, og med motordeler i metall dom kan kjøpes separat. Drives med drivreimer, og eneste maskin hvor bollen roterer. Skulle øikt å se noen av de andre maskinene klare 7kg deig. Dette klarer denne glatt.

https://www.kitchenone.no/produkt/ankarsrum-akm-6230-blandemaskin-kjoekkenmaskin-creme/?gclid=CjwKCAiA7JfSBRBrEiwA1DWSGwxy9zWKjMoZ0zPrJfjUeADuR0NZNxc0EC5oUahCPfTJBRoyOL2s0BoCVQgQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vår 42 år gamle Kenwood Major ble byttet ut med Kenwood Chef XL Titanium KVL8300S i begynnelsen av desember, og "nykommer'n" er bedre på alle områder, - den er svært stillegående, og elter store brøddeiger uten problemer.

Sprutdekslet er praktisk og bidrar til at ingrediensene i bollen ikke havner på kjøkkenbenken.

LED-lys gir god oversikt, og er dessuten en "lekker" detalj.

Etter å ha sjekket pris hos en rekke leverandører, endte vi opp med med en pris på kr. 5300,- inkl MVA og frakt.

Det er mange kjøkkenmaskiner å velge mellom, men for oss var valget enkelt, - det måtte bli en ny Kenwood.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En ting er å elte deig, som Ankarsrum er suverene på, men fordelen med Kenwood er alt ekstrautstyret.

 

En Kenwood kan erstatte nærmest enhver annen duppeditt på kjøkkenet.

Enten det er å lage iskrem, smoothie, kjøttdeig eller kutte opp kjøtt og grønnsaker i alle mulige fasonger, så gjør en Kenwood det, ingen annen maskin har så mange muligheter som Kenwood sine, og jeg eier selv både Ankarsrum og en Kenwood Cooking Chef.

Lenke til kommentar

Støy er en faktor som er vesentlig! Dette burde være oppgitt og regnet med i en vurdering. Min nye maskin ble byttet ut stort sett av denne grunn, og jeg er temmelig sikker på at dette gjelder mange flere.

Har du lest artikkelen? 

I forkant av testen skisserte vi også opp en del kriterier vi trodde kom til å bli viktig. Dette inkluderte blant annet støynivå og renhold. I etterkant ser vi at dette ikke har vært så essensielt. Samtlige maskiner i testen gir mellom 70 og 80 desibel på maks hastighet."

Lenke til kommentar

Kan opplysa om at det danske forbrukerbladet Tænk, i samarbeid med fleire andre europeiske forbrukarblad i International Consumer’s Research & Testing (ICRT), nyleg hadde ein svært grundig test av kjøkenmaskiner. Testresultata er bak ein betalingsmur, men eg kan røpa at testvinnaren i Tek.no sin test, Ankarsrum 6230, kom ganske dårleg ut, på tredje siste plass (av 17 testa produkt). Det var mange maskiner som var både mykje betre og (til dels mykje) billigare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan opplysa om at det danske forbrukerbladet Tænk, i samarbeid med fleire andre europeiske forbrukarblad i International Consumer’s Research & Testing (ICRT), nyleg hadde ein svært grundig test av kjøkenmaskiner. Testresultata er bak ein betalingsmur, men eg kan røpa at testvinnaren i Tek.no sin test, Ankarsrum 6230, kom ganske dårleg ut, på tredje siste plass (av 17 testa produkt). Det var mange maskiner som var både mykje betre og (til dels mykje) billigare.

Hvilke var best i denne testen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke var best i denne testen da?

 

Det var fleire som kom på topp, blant anna to Kenwood-modellar. Det var ikkje heilt dei same modellane som var testa i Tek.no sin test, men éin av vinnarane var iallfall ein Kenwood Chef XL, som eg vil tippa ikkje er så veldig forskjellig frå Kenwood Chef XL-modellen som kom på andreplass Tek.no-testen. Men det er jo fordelar og ulemper med dei fleste maskinene. Kenwood-maskinene skårar for eksempel dårleg på «flytting og oppbevaring».

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Som nevnt flere steder allerede, men ikke siste tiden: 

 

Det er smått utrolig at reporteren ikke forklarer nærmere sammenhengen mellom effekt i motoren (watt) og effekt levert til bolledeigen. Man kan ikke sammenligne maskiner med mye watt langt unna (i basen) som må vinkles igjennom armen i maskinen for å bli levert ut i vispen, med maskiner som sparer mye effekt på å ha motoren rett over vispen. Tverr imot er jo sistnevte en bedre løsning om man tenker effekt. Her burde man forsøkt å måle effekt på vispen på en eller annen måte, i alle fall forklare i teksten at maskinene på over 1000w i basen på ingen måte betyr at de er sterkere enn maskiner med 300w rett over vispen. 
Slik teksten er forfattet nå kan man få inntrykk av at 300w gir mindre faktisk effekt (i deigen, der det gjelder) enn de på over 1000w...

 

Synd dette ikke er poengtert av testerne..

Lenke til kommentar

Jeg tror du kunne forstått hvorfor det ble slik om du satt deg litt mer inn i saken. 

Jeg visste ikke det var en gammel test. Testen/artikkelen er på førstesiden til tek.no i dag og øverst i artikkelen står det at artikkelen er (sist) forfattet i desember i 2019. Jeg kommenterte på tek.no, og så da kommentarene derfra. Leste kommentarene, ikke når de var skrevet. Kunne sikkert gjort det, dog, men jeg hadde rimelig grunn allerede til å tenke at artikkelen var relativt nylig oppdatert. 

 

Jeg mener da jeg har rimelig grunn til å anta at teksten er aktuell i dag. Er du uenig?

 

Ut i fra dette tenkte jeg artikkelen var ny/oppdatert.

6A5C4598-B700-4F2F-8853-369E6ACC851E.thumb.jpeg.379a816e9ab4912805cf5b351d223df9.jpeg

 

Forsiden tek.no i dag, slik jeg ser den:

317097AC-AA8B-45FC-AA18-C01B250F6A50.thumb.jpeg.63ae9f77b32aa0985d0a73f91f205da5.jpeg

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...