Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utspekulerte er lisensfolk (NRK)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har sagt opp NRK lisensen, men har fortsatt tv. Har ikke tvkanaler eller dekoder, ingen planer om å få det heller.

Er litt redd for at en kontrollør skal komme på døren og sjekke om jeg har tv. Hvor vanlig er det at de drar rundt og sjekker slikt? Og hva hvis de f.eks ser tven igjennom vinduet, eller spør naboen om jeg har tv?

 

Anonymous poster hash: 27cdb...8a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, så vidt jeg har forstått fra $9 av forskrifter for fjernsynsmottakere, så trenger man ikke fysisk plombere TV-apparetet... Du må bare gi NRK anledning til å sende en autorisert person til å utføre plomberingen (noe de sikkert aldri gidder å gjøre).

 

Jeg har TV, og den er det ikke gjort noe med, men jeg sendte en mail til NRK og sa opp og sa at de kunne sende noen til å plombere TV'en. Forklarte også at jeg ikke har mulighet til å ta imot analoge signaler over kabeltv, ettersom det ikke finnes i boligen. Dermed kan jeg ikke få TV-signaler uten programkort og abbonement hos en tilbyder.

La også med bekreftelse fra GET på oppsigelse på TV abbonement (over fiber).

Lenke til kommentar

Altså, så vidt jeg har forstått fra $9 av forskrifter for fjernsynsmottakere, så trenger man ikke fysisk plombere TV-apparetet... Du må bare gi NRK anledning til å sende en autorisert person til å utføre plomberingen (noe de sikkert aldri gidder å gjøre).

Det stemmer ikke. Du må sette bort apparatet, og i tillegg skal NRK få lov til å plombere om de vil. Om Om apparatet ikke er satt bort må du betale lisens.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 
Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

Lenke til kommentar

Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 

Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

Ja, du må likevel betale lisens. Alle som har en TV-mottaker må betale, selv om du ikke bruker den, og ikke kan bruke den, som TV-mottaker. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ingen plikt til å besvare deres henvendelser hjemme hos deg. Så du kan egentlig bare åpne døren, glane på dem som en stum "tulling", og lukke igjen døren etter deg  :wee:

 

Om du har for vane å besvare loddselgere og andre ideelle organisasjoner som på en eller annen måte samler inn økomisk støtte for noe. Så kan du jo ta den varianten også. Litt god dag mann økseskaft aktig:

 

"Nei jeg er ikke interessert"

alternativ

"Nei jeg kjøper aldri lodd, vær så snill å gå din vei"

 

"Nei jeg er ikke interessert i - "fyll inn et alternativ selv"" Eksempel: "Nei, jeg er ikke interessert i fotball"  :D

 

Hva oppnår de egentlig med å gå på dørene til folk, jo at de forvalter en stupid TV-mottakerlisens. Som ingen liker at er tilknyttet apparatet. Nei, det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Egentlig så liker "vi" TV-mottakerlisensen bedre enn andre løsninger. Med unntak av total Nrk-nedleggelse da, for det hadde jo vært beste løsningen. Så får de heller stå opp som en føniks og konkurrere med resten av mediabransjen på like vilkår. Jeg er like holden til en pillråttent finansiert statskanal. Selvfølgelig er det jo noen som bare må elske statskanalen også. Sånn vil det vel alltid være, at noen liker noe av en eller annen grunn/grunner.

 

"Vi" liker dagens TV-mottakerlisens fordi Nrk har ikke noen reell makt med den, og politikerne har ikke tredd særlig mye nedover hode på oss. La meg utdype litt: Fordi "vi" som er i mot TV-mottakerlisensen kan sette oss inn i forskriftens ordlyd, og handle deretter. Det er bare å være på vakt og holde ordene som kommuniseres skriftlig med stram kontroll, dersom behovet av en eller annen grunn har rammet deg.

 

Dagens TV-mottakerlisens er veldig forutsigbar. En flytting over på skatteseddelen vil være mindre forutsigbar, og flere måtte da ha deltatt i å betale. Fordelen er at de kan fjerne dagens forskrift med skatteseddel-lisensinngang, slik at det går an å kjøpe seg TV uten å føle seg "kriminell" lengre.

 

Dagens TV-mottakerlisens er egentlig det beste for oss som liker å ha TV-apparatene plomberte og liknende varianter. Da slipper vi simpelthen å betale for noe vi ikke ønsker å ha, og det er svært forutsigbart å forholde seg til det. Med unntak av at man ikke bare kan valse inn på en elektrokjede å plukke med seg en skjerm som har TV-mottaker. Det bærer også navnet TV på folkemunnet dersom det er snakk om en skjerm. Er det en gammeldags VHS-opptaker som har TV-mottaker, så kalles det på folkemunne for en videospiller. Er det en satelittuner, så kaller vi det jo enkelt for parabolantenne, satelittbasert og liknende, eller Viasat og andre ting.

 

Det beste for videre frihet er at lisensen bevares som den er i dag. Men, det er ikke det beste for Nrk på lang sikt, tror jeg da. Det beste for Nrk er at de hadde fått slankekniven på seg, slik at de lærte seg at det ikke lenger er så mye penger å hente.

 

Det kalles simpelthen for "å omstille seg". Mange andre må omstille seg, så hvorfor skal Nrk skånes?

 

Netflix, HBO og slike er kommet for å bli. Nrk er en taper.

 

Skatteseddelinngang hvor fattige får litt lette, ville være det nærmeste gammeldagse som den jevne befolkning kanskje kunne ha godtatt.

 

En overflytting til harddisker og andre raritetavgifter ville vært rene giften, og noe som ville vært minst likt tror jeg. Snakk om feiltreff av avgift du!

Endret av G
Lenke til kommentar

 Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 

Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

Ja, du må likevel betale lisens. Alle som har en TV-mottaker må betale, selv om du ikke bruker den, og ikke kan bruke den, som TV-mottaker.

Takk for svar. Da avstår jeg. Ikke f. om jeg skal støtte landsforræderne i NRK med en eneste krone.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 

Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

Ja, du må likevel betale lisens. Alle som har en TV-mottaker må betale, selv om du ikke bruker den, og ikke kan bruke den, som TV-mottaker.

 

 

Dersom så er tilfelle, så tenker jeg som så at "alle" egentlig burde sende regning for all slags ting i øst og vest til direktøren i Nrk. Sende det til inkassosaker, sånn at vedkommende får så mye å gjøre at han/hun simpelthen bare instruerer lisensavdelingen til å ta på vanskelige folk med silkehansker heretter.

 

Dersom dette kun koster noen hundrelapper i inkassodrivende skriverier, så ville det kanskje være verdt det. Det kan jo hende at de kan forsvare seg mot slike tullinger da. Det har jeg ikke greie på.

 

Kunne jo sendt hatpost da. Trenger ikke å være trussler i den forstand egentlig. Holder å skrive at "jeg hater deg så inderlig" alternativ "jeg hater Nrk så inderlig". Det er jo kun et følelsesuttrykk som ikke er særlig sjikanerende i mine øyne.

 

"Nrk forsurer tilværelsen min". Er jo ingen usannhet det heller  :wee:

De hindrer meg å kjøpe en normal rimelig TV til annen bruk enn Nrk-titting, så det så..

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan jeg gå hjem til han og skjite en deilig bæsj på trappen hjemme hos han/hun, eller blir det å gå for langt? Hva om jeg bytter det om til å drite rett utenfor hagegrensen, altså så han/hun må trå over bæsjen for å komme seg ut hageporten? Eller går i tospann og får en hund til å supplere min bæsj der. Alternativt bare hundens bæsj fordi det kun vil oppfattes som en usømmelig lat person som ikke gidder å plukke den opp. Daglig selvfølgelig  :) Eller kanskje ikke helt daglig, for det kan kanskje oppfattes som sjikanerende. Men kanskje 300 dager av året, slik at det kommer noen fridager.

Endret av G
Lenke til kommentar

Påstandene til Hr Brun er nok dessverre helt sanne. 

 

Den praktiske løsningen så langt er at den skjermen man kjøper ikke bør hete "TV". Den må heller hete "PC Monitor". Da er det fritt fram å se NRK gratis så mye du vil via Internett. 

 

NRK er nok ikke fornøyd med kun en TV lisens. Man legger godsakene sine gratis ut på Internett slik at man i neste omgang kan kreve TV lisens for alle mobiltelefoner, nettbrett og PC. 

 

Den dagen dette skjer, så bør man vel tenke på å emigrere til utlandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...