Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Webkamera funker ikke i Skype, men funker i Windows


Anbefalte innlegg

Hei,

kjæresten min sliter med at webkameraet ikke funker på Skype eller Facebook Messenger, men det funker i Windows Kamera-appen. Jeg har forsøkt å reinstallere drivere for både Windows 8.1 og Win10, og da fungerer det avogtil etter første restart. Deretter slutter det å fungere igjen.

 

Det som er rart er at Skype virker som det ikke mottar bilde fra kameraet, men lyset på kameraet går på (for å indikere at det er i bruk).

 

Noen som har forslag til hva som er galt, og hvordan jeg fikser det?

 

På forhånd takk! :)

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør det. Skype finner det, viser navnet på det og i ruta der bildet fra kameraet skal vises, er det bare en sirkel som spinner (på samme måte som når ting loader). Har forsøkt å gi det tid, men det hjelper ikke. De gangene det fungerer, kommer bildet så fort at denne "loadingen" ikke rekker å vises først.

Lenke til kommentar

Sjekk at Skype har lov til å bruke kameraet ref. resten av denne videoen:

 

https://youtu.be/Hk6v7phQIRo?t=84

 

Evt. aktiver Skype der og sjekk om det virker.

 

 

Hvis det ikke virker, logger du ut av Skype og deaktiver "Sign me in when Skype starts":

 

4.png

 

 

Avslutt Skype helt ved å høyreklikke på ikonet på oppgavelinjen og velg Avslutt/Exit og bekreft.

Deaktiver og reaktiver webkameraet i enhetsbehandling.

Start Skype og sjekk om programmet får lov til å bruke det.

 

Du kan forsøke å deaktivere webkameraet og starte pc'en på nytt, reaktivere kameraet og sjekke om det virker i Skype.

 

 

 

Hvis det ennå ikke virker så foreslår jeg dette:

 

Start kommandolinje og utfør følgende kommando (det skal være en linje selv om det vises her som fler):

 

reg export "HKLM\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows Media Foundation\Platform" regbckenableframeservermode.txt

 

Det skal komme en bekreftelse på at kommandoen var vellykket, lukk vinduet.

 

Start kommandolinje som administrator og utfør følgende kommando (det skal være en linje selv om det vises her som fler):

 

reg add "HKLM\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows Media Foundation\Platform" /v EnableFrameServerMode /t REG_DWORD /d 0

 

Det skal komme en bekreftelse på at kommandoen var vellykket. Restart pc'en og sjekk om webkameraet virker i Skype.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det funker! Det vil si, jeg fikk ikke fikset problemet, men da jeg var inne og kikket på Privacy settings for kameraet, som i videoen du linket til, så jeg at "Skype" ikke lå i listen, men at "Skype Preview" var der. Jeg testet det og det funket istedenfor. Tenker at så lenge det funker, så har det lite å si om det er Skype desktop eller Skype-appen som brukes. 

 

Tusen hjertelig takk for veldig god hjelp! :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...