Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilvalgsprosess på Kjøkken


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpt meg leilighet på Prosjekt og trenger hjelp til tilvalgprosessen der jeg har fått et tilbud utover det som er standard på kjøkken. 

 

Standard kjøkken 43 349 kr

Oppgradering 133 300 kr

Oppgradering - standard = 89 951 kr

 

Fått egen tilbud på innebygde hvitevarer og er ikke inkludert i prisen over:

HBN331E1J Bosch. Innbyggingsovn Rustfritt stål

PIE611BB1E Bosch. Induksjonstopp

KGV39UL30 Bosch. Kombiskap, 201 cm Front i stål-look 

SMV53L50EU Bosch. ActiveWater Oppvaskmaskin

 

Det er ikke spesifisert prisene på hvitevarer. Men jeg har fått 49 393 kr som pakketilbud. (eksl. påslag)

 

 

Påslag kommer i tillegg på 12% og 7 %.

 
Spørsmålet mitt er lett det for meg  å takke nei til pakketilbudet og heller handle lignende hvitevarer på egen hånd. Er det mye jobb med å finne riktige hvitevarer ifh. størrelse, tilpasninger, utkjæring(natursteinplate) osv.?
Jeg tror jeg kan få skaffet slik pakketilbud ved å handle dette på egen hånd, muligens skaffe hvitevarer med bedre spesifikasjoner fortsatt under tilbudsprisen jeg har fått ifra dem.
 
Hva tenker dere, hvor vanskelig er det handle og montere dette selv, hva er ulempe og fordel med begge valgene?
 
Perspektivtegning:
 
post-265645-0-26455200-1480372068_thumb.pngpost-265645-0-99486700-1480372578_thumb.pngpost-265645-0-08312000-1480372183_thumb.png
Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei,

Kjøpt meg leilighet på Prosjekt og trenger hjelp til tilvalgprosessen der jeg har fått et tilbud utover det som er standard på kjøkken. 

 

Standard kjøkken 43 349 kr

Oppgradering 133 300 kr

Oppgradering - standard = 89 951 kr

 

Fått egen tilbud på innebygde hvitevarer og er ikke inkludert i prisen over:

HBN331E1J Bosch. Innbyggingsovn Rustfritt stål

PIE611BB1E Bosch. Induksjonstopp

KGV39UL30 Bosch. Kombiskap, 201 cm Front i stål-look 

SMV53L50EU Bosch. ActiveWater Oppvaskmaskin

 

Det er ikke spesifisert prisene på hvitevarer. Men jeg har fått 49 393 kr som pakketilbud. (eksl. påslag)

 

 

Påslag kommer i tillegg på 12% og 7 %.

 
Spørsmålet mitt er lett det for meg  å takke nei til pakketilbudet og heller handle lignende hvitevarer på egen hånd. Er det mye jobb med å finne riktige hvitevarer ifh. størrelse, tilpasninger, utkjæring(natursteinplate) osv.?
Jeg tror jeg kan få skaffet slik pakketilbud ved å handle dette på egen hånd, muligens skaffe hvitevarer med bedre spesifikasjoner fortsatt under tilbudsprisen jeg har fått ifra dem.
 
Hva tenker dere, hvor vanskelig er det handle og montere dette selv, hva er ulempe og fordel med begge valgene?
 
Perspektivtegning:
 

 

 

Jeg holder på med samme prosess i et nybygg og har hatt mange runder med tilbyder. Vi har også en opsjon om å trekke ut kjøkken for å kunne velge en annen leverandør, men ser ut som at vi ender på de som er med i prosjektet.

 

Men om du har mulighet til det, så ville jeg hvertfall sjekket med andre leverandører. Husk å prut hos leverandøren som følger med prosjektet!

 

Hvitevarer er noe jeg absolutt vil anbefale deg å kjøpe selv. Tok et kjapt søk på prisguide.no på komponentene og det sier følgende;

 

HBN331E1J  - 4495,-
PIE611BB1E - 4049,-
KGV39UL30 - 5449,-
SMV53L70EU - 5995,-
 
Totalt: 19988,-

 

Merk at vaskemaskinen har et litt annet varenr, usikker på forskjellen. I mitt tilfelle fikk jeg tilbud om hvitevarer til 40000 for koketopp, ovn og vaskemaskin. Jeg får akkurat samme komponenter til 18000,- i butikk. Og dette er da igjen før pruting.

 

Du kan forhøre deg med leverandør av kjøkken iht hvilke hvitevarer som passer om du ønsker andre enn det de har foreslått. Hvis du går for de samme, så sparer du uansett en god slump. Hør om de kan montere det hvis du har det klart til monteringsdato.

Lenke til kommentar

Når jeg pusset opp kjøkkenet nå i sommer fikk jeg også tilbud på hvitevarer. Var vell noe samme sum som hos deg. Men fant ut at det var produkt som var 5-6 år gamle. Så derfor jeg fikk de til gunstig pris. Valgte derfor å kjøpe selv. Det er ikke noe stress, da alt er som regel standar mål. Eneste er vell ventilator og kjøleskap, hvis du ska ha den inne i skap.

Lenke til kommentar

Støtter oppgradering til takhøye skap, den plassen kommer til nytte. Det kan være at utbygger sier at dette ikke er mulig pga kanaler til ventilasjon og ventilator, men ofte kan man skjære ut det som trenges til dette fra skapenes skrog, og få utnyttet plassen der det ikke er noe i veien.

 

Jeg ville ikke vært betenkt på å shoppe rundt litt for hvitevarene, og kjøpe ulike merker. Hvitevarer som oppvaskmaskin og stekeovn har standardmål. For induksjontopp kan det være ulike mål for hull, men dersom du får målene som er tatt ut, er det ganske lett å finne noe som passer. I min leilighet hadde jeg en Siemens induksjonstopp som sluttet å fungere, og jeg kjøpte en ny Whirlpool som hadde på mm nøyaktig samme mål på utsparingen. For frittstående kjøleskap er det stort sett standard bredde (men det finnes avvik), så her er det høyden du må se på ved å tilpasse luftespalten over skapet. Dersom du ikke skal ha annen løsning for kjøl/frys i leiligheten, bør du kjøpe så stort kombiskap som mulig (ca 200 cm). Alt dette kan du lett montere selv. Mulig du må montere støpslet på induksjonstoppen selv, ev. få elektriker til dette. Stekeovn, oppvaskmaskin og kjøleskap har standard støpsel.

 

Pass på at du har tilstrekkelig med el-kurser til kjøkkenet. Induksjonstoppen bør ha 25 A. Stekeovnen bør ha egen 16 A. Oppvaskmaskinen bør ha egen 16 A. Kjøleskapet bruker lite strøm, og  kan gå på kursen for lyset i kjøkkenet, da merker man fort dersom sikringen skulle løse ut.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...