Gå til innhold

NAS plex mm


the_auditor

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et nytt beis av en TV (75UE8000KS) og ønsker å få utnyttet denne med å spille av 4k materialet fra en server/nas. 

 

Benytter plex på apple tv i dag og ser at plex også er tilgjengelig i tizen. Slik jeg forstår det spiller plex på tizen av 4k i motsetning til på apple tv. Jeg vil da ha to kilder for 4k på den nye tv'n, netflix og plex.

 

Så er spørsmålet hvor jeg skal kjøre plex media server. Ønsker da en server/nas-løsning som filserver;

 

- Plex server

- BSD/Linux OS

- Backup løsning bilder/filmer

 

Slik jeg har forstått vil jeg ikke ha behov for transcoding for å spille av 4k? Har jo en del andre enheter i huset så kan sikkert være greit med transcoding til 1080p på et par enheter.

 

Hva vil dere anbefale, ferdig NAS eller bygge en server selv?

Endret av the_auditor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny TV! Jeg ville bygd server selv. En NAS klarer som oftest ikke tung transcoding. Plex appen i Tizen transcoder hvis du bruker undertekster som ikke er tekst-basert. Plex appen til min 7-serie Samsung forlanger transcoding av alt som har større bitrate enn 20mbps, dvs det meste av Bluray innhold som ikke er komprimert på forhånd. Vet ikke om det siste også gjelder 8-serien.

 

Et alternativ er å kjøpe en NAS og bruke en HTPC med OpenPHT som Plex klient, da kan du streame alt innholdet direkte. Jeg ville i så fall ventet til Kaby Lake CPUer kommer, da disse er de første som klarer 4K 10-bit HEVC som trengs for HDR. En Intel NUC med Kaby Lake CPU vil være en fin HTPC.

 

Selv har jeg en Ubuntu server (med en i7-3770) og en Intel NUC (Haswell) som HTPC. Har allikevel gått over til å bruke TVens Plex app fordi det er så lettvint. Kvaliteten på 20mbps transcodede filmer er så bra at jeg ikke klarer å skille de fra Bluray originalene. 4K filmene mine må jeg uansett spille fra UHD Bluray spilleren da det ikke har funnet noen måte å overføre 4K filmene til serveren.

Lenke til kommentar

Jeg ville også anbefalt å lage din egen server. Den kan brukes til så mye annet, men det krever jo også litt mer fikling kanskje...

 

Selv har jeg en server som kjører vanlig windows7 pro, med en AMD FX-8320 (8-core). Deler Plex'en min med 27 venner.

 

Også vil jeg, som nilsch, anbefale en HTPC for å streame innhold. Den kan også brukes til mye annet (selv om tizen sikkert har det meste man vil gjøre på en tv). En av de første NUC'ene har jeg da. Men nå har jeg bare 1080p, og alt er komprimert. Bitrate er max 20mbps tenker jeg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill.

 

Gratulerer med ny TV! Jeg ville bygd server selv. En NAS klarer som oftest ikke tung transcoding. Plex appen i Tizen transcoder hvis du bruker undertekster som ikke er tekst-basert. Plex appen til min 7-serie Samsung forlanger transcoding av alt som har større bitrate enn 20mbps, dvs det meste av Bluray innhold som ikke er komprimert på forhånd. Vet ikke om det siste også gjelder 8-serien.

 

Et alternativ er å kjøpe en NAS og bruke en HTPC med OpenPHT som Plex klient, da kan du streame alt innholdet direkte. Jeg ville i så fall ventet til Kaby Lake CPUer kommer, da disse er de første som klarer 4K 10-bit HEVC som trengs for HDR. En Intel NUC med Kaby Lake CPU vil være en fin HTPC.

 

Selv har jeg en Ubuntu server (med en i7-3770) og en Intel NUC (Haswell) som HTPC. Har allikevel gått over til å bruke TVens Plex app fordi det er så lettvint. Kvaliteten på 20mbps transcodede filmer er så bra at jeg ikke klarer å skille de fra Bluray originalene. 4K filmene mine må jeg uansett spille fra UHD Bluray spilleren da det ikke har funnet noen måte å overføre 4K filmene til serveren.

 

Jeg liker at det er lettvint selv så jeg merker jeg heller mot å bruke tizen. Jeg bruker vel kun srt tekster, er det behov for å bruke noe annet?

Jeg ville også anbefalt å lage din egen server. Den kan brukes til så mye annet, men det krever jo også litt mer fikling kanskje...

 

Selv har jeg en server som kjører vanlig windows7 pro, med en AMD FX-8320 (8-core). Deler Plex'en min med 27 venner.

 

Også vil jeg, som nilsch, anbefale en HTPC for å streame innhold. Den kan også brukes til mye annet (selv om tizen sikkert har det meste man vil gjøre på en tv). En av de første NUC'ene har jeg da. Men nå har jeg bare 1080p, og alt er komprimert. Bitrate er max 20mbps tenker jeg.

Liker fikling, takk for innspill.

 

Den store forskjellen med å bygge sjølv er at du kan få 10G. Alt anna blir bare altfor treigt....

Du mener 10gb lan? ikke dumt.

 

Jeg ser ikke helt behovet for en HTPC når jeg har plex på tizen. Tizen kjører også netflix/nrk/hbo m.m, så jeg klarer ikke å se hva jeg skal bruke HTPC til?

 

Ut fra det dere sier så må jeg bygge server selv, noen år siden jeg bygget sist, men det skal nok gå greit. Men, finnes det en ferdig server pakke av noe slag som man vet fungerer med ubuntu/freenas etc, eller må man plukke deler? Hvis sistnevnte, hva må man regne med å betale og har dere noen anbefalinger?

 

Får man til dette bra for 5k? 7k? 10k?

Endret av the_auditor
Lenke til kommentar

Ein dual core er nok. F.eks Intel G4500.

Når det gjelder hovedkort så vil du sikkert ha 2 PCI-e 16x slotter, altså ein til 10G og ein til SAS kontroller(eventuelt seinare). F.eks MSI H110.

4GB ram helde i massevis.

Også ein 16GB USB du installerer OS på.

+ Kabinett og PSU.

Skal koste 2500-3000kr totalt.

Lenke til kommentar

Her er et bilde av min kasse.

 

dmJ5dUUy.jpeg

 

Etter dette har det blitt 3 disker til (totalt 15 = 54,5TB). Kabelene har også blitt penere.

Jeg bruker bare det integrerte 1gb nettverkskortet. Mine to 16x PCIe er brukt til diskkontrollere. Var så dum at jeg kjøpte et hovedkort som MÅ ha skjermkort plugget i for å i det hele tatt boote, så har moddet et 16x skjermkort til å passe i 1x pci spor.

32gb ram har jeg. Jeg har også kappet endel stål vekk fra kabinettet, for å få plass til 3x 120mm vifter i front, og for å få inn de harddiskrammene.

Totalt har jeg plass til 16 disker (15 i rammene + 1 på toppen av rammene). Kontrollerene tar også 16 disker.

Har 2 SSD som jeg har festet med dobbeltsidig tape rundt strømforsyningen.

Har også en liten skjerm. mus og tastatur hvis det er noe galt så den ikke booter, men ellers går alt gjennom remote desktop. Kjører jo bare win7 pro på denne.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Jeg har enda et tips da:

Transcoding spiser CPU kraft som kjeks... 1 stykk transcoding tar ca mellom 1500-2000 poeng i CPU Mark. Dette er selvfølgelig veldig avhengig av hvor "mye" det må transcodes. 720p ned til iPhone størrelse krever mye mindre enn 4K ned til iPhone størrelse for eksempel.

 

Men mitt tips er å se etter den CPU med mest poeng i CPU mark for å regne ut ca hvor mange transcodinger du kan kjøre. Jeg har som sagt en AMD FX-8320. Denne har 8000 poeng, og bør følgelig kunne 4x 1080p transcodinger.

Den du har valgt får 4000 poeng.

 

Sier absolutt ikke at du skal velge noe annet, jeg bare kommer med litt info. Og selv om du ikke skal transcode noe særlig nå, så vet man aldri... Velg i hvertfall en plattform som kan oppgraderes enkelt (uten å skifte hovedkort gjerne).

 

Kilde: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind-of-CPU-do-I-need-for-my-Server-

Sammenligning: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=1782&cmp%5B%5D=2630

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Jeg har enda et tips da:

Transcoding spiser CPU kraft som kjeks... 1 stykk transcoding tar ca mellom 1500-2000 poeng i CPU Mark. Dette er selvfølgelig veldig avhengig av hvor "mye" det må transcodes. 720p ned til iPhone størrelse krever mye mindre enn 4K ned til iPhone størrelse for eksempel.

 

Men mitt tips er å se etter den CPU med mest poeng i CPU mark for å regne ut ca hvor mange transcodinger du kan kjøre. Jeg har som sagt en AMD FX-8320. Denne har 8000 poeng, og bør følgelig kunne 4x 1080p transcodinger.

Den du har valgt får 4000 poeng.

 

Sier absolutt ikke at du skal velge noe annet, jeg bare kommer med litt info. Og selv om du ikke skal transcode noe særlig nå, så vet man aldri... Velg i hvertfall en plattform som kan oppgraderes enkelt (uten å skifte hovedkort gjerne).

 

Kilde: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind-of-CPU-do-I-need-for-my-Server-

Sammenligning: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=1782&cmp%5B%5D=2630

Hvilket hovedkort vil du anbefale til AMD FX-8320?

 

Jeg tenker nå å gå for MSI 970A-G43 Plus og AMD FX-8300.

Endret av the_auditor
Lenke til kommentar

Ikke det jeg kjøpte i hvertfall, for som sagt så må jeg ha et skjermkort plugget i for å få startet pcen... 

 

Så jeg vet ikke helt, det blir jo litt sånn frankenstein server, noe som altså ikke er særlig server i det hele tatt. Så de fleste hovedkort i "vår" prisklasse er jo laget for gamer-pcer.

 

Det jeg tenkte når jeg kjøpte var et rimelig ett (ca.500kr), og som hadde de slottene jeg ville ha (minst 2stk 16x pcie for diskkontrollere).

Jeg har nok hatt denne serveren i halvannet år nå.

Max avspillinger jeg har hatt på 24 timer er 81!

 

Hvis jeg skulle kjøpt nå, så hadde dette vært kriteriene:

- Minst 2 pcie 16x slotter.

- Mest mulig pcie spor, drite i PCI (gammel standard) spor.

- Ikke trenge skjermkort for å boote (dette er nesten umulig å finne ut, men når jeg ikke skjønte hvorfor pcen ikke startet uten skjermkort, så sendte jeg mail til asus og spurte om det var en bug. Fikk raskt svar at nei, det var helt meningen... Selv om de ikke opplyser om det noe sted).

-Billig, bruk heller penger på bedre CPU / mer ram, mer disker, bedre kjøling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilket os skal du kjøre?

Jeg har ett lignende oppsett, har 2 servere som kjører unraid der hovedserveren brukes til blant annet Plex.

 

Hovedserveren har en i7-880 og backupserveren har en Intel G3258 An

 

Har også en Samsung 4K tv, men ikke prøvd med noe 4K materiale enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...