Gå til innhold

Er det rart folk går vekk ifra håndverker yrkene? (rør,bygg,elektro,mur,etc)


Gjest

Anbefalte innlegg

Når man blir behandlet som en underklasse, og sett på som underklasse også. Hvor man ødelegger kroppen gjennom gjerne monotont arbeid, hvor knær, rygg og skuldre/nakke blir permanent ødelagt?

 

Hvor BAS følger over skulderen din når tiden på lunchen din er over, som om du er en barnehageunge. 

 

En arbeidsplass hvor alle snakker polsk, romensk, litauensk, etc.

 

En arbeidsplass hvor lønningstakhøyden er relativt lav i fohold til andre yrker ( typisk 600k). 

 

Jobbe ute i drittvær med regn og vind.

 

Jobbe med eks kriminelle og sure bitre menn som innerst inne hater alt sammen

 

Nevnte jeg monotont arbeid? Jaha legge rør hele dagen? Jaha sette opp gipsplater hele dagen? Jaha trekke kabel hele dagen? Pls kill me

 

Når arbeidsdagen er over, må man ut i den bråkete ukomfortable kassebilen som er raka for utstyr og stå stampe i kø og faenskap.

 

 

ELLER

 

Vil du komme i dine egne valgte komfortable klær, gjerne kjørt i en komfortabel stille sedan til jobb, en mandags morgen, hilse på den blide pene resepsjonisten som er ung og spenstig.

 

Ta deg en gratis kopp kaffe og sette deg ned i en god kontorstol. Søke litt på vg.no og facebook før man setter igang økten.

 

Vite at man har en seriøs arbeidsgiver som også behandler deg seriøst.

 

Velge å jobbe litt lengere mandag og tirsdag, avspasere fredag og dermed få langhelg. Vite at man har god takhøyde i karriere og lønn. Vite at man jobber med "oppegående" folk.

 

Når lunchen kommer, nyte fersk middag i kantina for 15 kr og kose deg med dine kollegaer.

 

Når du skal hjem, så er det ut i garasjen, inn i komfortabel stille bil og rusle hjem. Kanskje du valgte å begynne kl 06 den dagen? Vips ingen kø.

 

--------

 

Listene kunne vært lengere... Folk er ikke dumme, såklart er valget enkelt. Dette er den brutale upolitisk korrekte sannhet.

 

Hilsen en som jobber innen yrkesfag.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du jobber en plass hvor basen din er en dick så har du gitt ham for lite kjeft. Eventuelt juling.
En bas skal styre arbeidet men ikke tro han er noe, aller helst skal han trakasseres til det punktet at han blir en leder istedenfor en kjeftause.

Jobba med en bas som var verdensmester i å planlegge. Vi satt på ræva ca halve dagen og når vi jobba så var det full gass til vi var ferdige. Vi var det mest vellykkede laget i bedriften og jeg er gode venner med fyren den dag i dag.

Lenke til kommentar

... og det er hvis du i det hele tatt overlever videregående, der alle de tøffe gutta går.

For meg, og sikkert mange andre, var ikke yrkesfag noe alternativ engang, rett og slett fordi det gikk et klart skille etter tiendeklasse. Nesten alle som var noe å spare på valgte allmenn. Mobberne, pøblene og bråkmakerne tok yrkesfag. Bevares, det er sikkert annerledes andre steder, men jeg tviler på at det bare var sånn hos oss. Det moraliseres over at ungdommen er blitt for fine på det, men når det fremstår som et valg mellom å ha det hyggelig og å ha det jævlig, begynner man ikke engang å vurdere hva retningene faktisk innebærer. Synd, for jeg tror jeg kunne blitt en knakende god fagmann, med god kontroll på det teoretiske i tillegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

... og det er hvis du i det hele tatt overlever videregående, der alle de tøffe gutta går.

For meg, og sikkert mange andre, var ikke yrkesfag noe alternativ engang, rett og slett fordi det gikk et klart skille etter tiendeklasse. Nesten alle som var noe å spare på valgte allmenn. Mobberne, pøblene og bråkmakerne tok yrkesfag.

 

Da har du vært blind. Edit; Det er selvfølgelig ikke likt overalt så det blir feil av meg å skrive at du har vært blind :) 

Gikk selv yrkesfag og det var stort sett greie folk. Det var fler mobbere og rasshøl på allmenn, de så ned på alle andre og trodde de var noe.

 

Desverre så er det slik at "de ekstreme" skiller seg ut og man ser ikke resten. Mye enklere å få øye på den ene svarte sauen i flokken.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

... og det er hvis du i det hele tatt overlever videregående, der alle de tøffe gutta går.

For meg, og sikkert mange andre, var ikke yrkesfag noe alternativ engang, rett og slett fordi det gikk et klart skille etter tiendeklasse. Nesten alle som var noe å spare på valgte allmenn. Mobberne, pøblene og bråkmakerne tok yrkesfag. Bevares, det er sikkert annerledes andre steder, men jeg tviler på at det bare var sånn hos oss. Det moraliseres over at ungdommen er blitt for fine på det, men når det fremstår som et valg mellom å ha det hyggelig og å ha det jævlig, begynner man ikke engang å vurdere hva retningene faktisk innebærer. Synd, for jeg tror jeg kunne blitt en knakende god fagmann, med god kontroll på det teoretiske i tillegg.

 

Dette er veldig oppskrytt føler jeg, har gått med mange fine folk på yrkesfag og kjenner mange mindre fine folk som valgte allmenn. 

Lenke til kommentar

 

... og det er hvis du i det hele tatt overlever videregående, der alle de tøffe gutta går.

For meg, og sikkert mange andre, var ikke yrkesfag noe alternativ engang, rett og slett fordi det gikk et klart skille etter tiendeklasse. Nesten alle som var noe å spare på valgte allmenn. Mobberne, pøblene og bråkmakerne tok yrkesfag.

 

Da har du vært blind.

 

Eller, som jeg tok høyde for, det var annerledes der du gikk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Hilsen en som har valgt feil yrke :)

is that all you got lol

 

usminket sannhet kan være brutal, er klar over det

 

Din realitet. Kjenner en drøss med folk som er veldig veldig fornøyd med jobben sin innen yrkesfag. Synes synd på deg, er ikke noe kult å hate yrket sitt.

 

Helt i orden det, men statistikken taler for min del

Lenke til kommentar

Når man blir behandlet som en underklasse, og sett på som underklasse også. Hvor man ødelegger kroppen gjennom gjerne monotont arbeid, hvor knær, rygg og skuldre/nakke blir permanent ødelagt?

 

Hvor BAS følger over skulderen din når tiden på lunchen din er over, som om du er en barnehageunge. 

 

En arbeidsplass hvor alle snakker polsk, romensk, litauensk, etc.

 

En arbeidsplass hvor lønningstakhøyden er relativt lav i fohold til andre yrker ( typisk 600k). 

 

Jobbe ute i drittvær med regn og vind.

 

Jobbe med eks kriminelle og sure bitre menn som innerst inne hater alt sammen

 

Nevnte jeg monotont arbeid? Jaha legge rør hele dagen? Jaha sette opp gipsplater hele dagen? Jaha trekke kabel hele dagen? Pls kill me

 

Når arbeidsdagen er over, må man ut i den bråkete ukomfortable kassebilen som er raka for utstyr og stå stampe i kø og faenskap.

 

 

ELLER

 

Vil du komme i dine egne valgte komfortable klær, gjerne kjørt i en komfortabel stille sedan til jobb, en mandags morgen, hilse på den blide pene resepsjonisten som er ung og spenstig.

 

Ta deg en gratis kopp kaffe og sette deg ned i en god kontorstol. Søke litt på vg.no og facebook før man setter igang økten.

 

Vite at man har en seriøs arbeidsgiver som også behandler deg seriøst.

 

Velge å jobbe litt lengere mandag og tirsdag, avspasere fredag og dermed få langhelg. Vite at man har god takhøyde i karriere og lønn. Vite at man jobber med "oppegående" folk.

 

Når lunchen kommer, nyte fersk middag i kantina for 15 kr og kose deg med dine kollegaer.

 

Når du skal hjem, så er det ut i garasjen, inn i komfortabel stille bil og rusle hjem. Kanskje du valgte å begynne kl 06 den dagen? Vips ingen kø.

 

--------

 

Listene kunne vært lengere... Folk er ikke dumme, såklart er valget enkelt. Dette er den brutale upolitisk korrekte sannhet.

 

Hilsen en som jobber innen yrkesfag.

Jeg følte beskrivelse nr 2 passer bedre for meg til tross for at jeg jobber med yrkesfag. Eneste unntaket er vel at jeg ikke kan bruke mine egne klær. Det går ann å jobbe andre steder enn på bygg selv om man har fagbrev. Har prøvd det et par uker på utplassering i lærlingsperioden og er enig i at det er jævli kjedelig.

Lenke til kommentar

Vi trodde definitivt vi var noe på allmenn, men jeg så aldri noe til mobbing på skolen min. Når jeg leser om mobbing på videregående, virker det helt fremmed for meg. Vi drev ikke med sånt. Selv det største utskuddet, en hardcore loner med svart belte i asperger, ble forsøkt integrert.

 

Kan ikke si jeg har merket noe til mobbing på yrkesfag heller, vi hadde også en med asberger i klassen det ene året. Han ble med i gjengen som de andre så godt det lot seg gjøre. 

Lenke til kommentar

 

Din realitet. Kjenner en drøss med folk som er veldig veldig fornøyd med jobben sin innen yrkesfag. Synes synd på deg, er ikke noe kult å hate yrket sitt.

Helt i orden det, men statistikken taler for min del

 

Regner med at statistikken du snakker om er det lille utbruddet ditt?

 

Et kjapt søk på google, så finner man flere artikler om svinn fra yrkesfag. Har vært i avisene siste 2-3 åra. 

 

Trodde faktisk ikke at jeg trengte å backe up det hehe, nesten rart å ikke fått det med seg

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg lete etter noe du kan legge ved linker til? Dårlig av deg å ikke gidde å gjøre det. Jeg tar det som et /rant når folk ikke tar seg tid til å gjøre litt mer ut av innleggene enn å si "blablabla underbygger det jeg skriver".

blir litt som å ikke ha fått med seg at det er klimaendringer eller at trump har vunnet valget

 

tok det første jeg fant nå

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Farre-sokere-til-yrkesfag/id753037/

 

skal hjem nå, kan finne mer senere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...