Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mange meter kommer du på ett sekund i 60 kilometer i timen?


Cappoile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan dele på 3,6 for å gjøre om fra kilometer i timen til meter per sekund.

For å finne ut antall meter per sekund omregnet til kilometer i timen, så ganger du med 3,6.

 

60 km/t tilsvarer, som SubstansPrime sier, 16,66667 meter i sekundet.

Ja men dere, dette står ikke i svar alternativene?? Da må jo alle være feil?

Lenke til kommentar

Det der er et sånt spørsmål som bekrefter at jeg vet mer enn idiotene som står bak oppgaven.

Jeg er tross alt den eneste som skjønner at bilkjøring er praktisk ferdighet, og at du ikke kjører rund med kalkulator, og beregner alle oppbremsninger matematisk.

Innen du har trykker på "er lik" har du allerede kræsjet.

 

Har de enda ikke fjernet disse åndssvake matteoppgavene fra teoriprøven?

Mitt råd er å kunne resten av stoffet så godt at du består, selv om du bommer på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

Fikk omtrent samme spørsmål på teorien, bare at det var hvor mange meter kjører du på 1 sekund visst du kjører i 70Km/t.

Skjønner ikke hvorfor man får sånne idiotiske spørsmål. I hvilket tilfelle trenger man å vite sånt?

 

Edit: har kjørt bil i 15 år å har enda tilgode å måtte regne meg frem til sånne ting.

Fikk nå heldigvis bestått, så da er lappen tilbake igjen før jul :)

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgaven finnes for at ikke alle de flinke studentene skal få 100%. Det ser visstnok dumt ut på statistkken.

Jeg tok nylig MC-lappen, og da jeg tok teoriprøven fikk jeg kun én "feil".

Det var et bilde av en smal gate med mange parkerte biler, og spørsmål om hvilke ting jeg skulle være oppmerksom på.

 

Ingen av svartalternativene var helt feil, eller helt riktige.

Jeg valgte det riktigste alternativet, men pga fasitfeil fikk jeg minuspoeng.

Alt annet var riktig, så jeg bestod heldigvis.

 

Ikke sats på 100%. Det får du ikke, pga. bevisste fasitfeil.

Sats på bestått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er et sånt spørsmål som bekrefter at jeg vet mer enn idiotene som står bak oppgaven.

Jeg er tross alt den eneste som skjønner at bilkjøring er praktisk ferdighet, og at du ikke kjører rund med kalkulator, og beregner alle oppbremsninger matematisk.

Innen du har trykker på "er lik" har du allerede kræsjet.

 

Har de enda ikke fjernet disse åndssvake matteoppgavene fra teoriprøven?

Mitt råd er å kunne resten av stoffet så godt at du består, selv om du bommer på dette spørsmålet

nei de har enda ikke tatt vekk matte oppgavene, og jeg skjønner også at det å vite dette er ikke like viktig som å være god på veien.

De har jo alle disse lure spørsmålene og spørsmål som høres likens ut.

Lenke til kommentar

Litt av en holdning det er på matteoppgaven da? 

 

Den er lett løselig for de fleste, og du kommer nært nok med et anslag, uten å "regne" matematikken. (som forøvrig er på tidlig ungdomskole-nivå)

 

En teori om hvorfor spørsmålet er der: Du blir mer bevisst på hvor fort du faktisk beveger deg. Få kan se for seg den faktiske bevegelsen f.eks. 80km/t er, mens 22m/s er mer håndterlig fordi du kan relatere det til mer kjente lengder (f.eks. et svømmebasseng). Teoriprøven skal jo være en avsjekk om du har tilstrekkelig kompetanse for å kjøre bil, og å vite hvor fort du faktisk beveger på deg er noe du som bilfører bør vite/skjønne, selv om du ikke setter deg ned med kalkulatoren. 

Endret av steinrawr
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sånn for å se andre siden av saken, for det har mange godt av i blant, så er faktisk teoriprøver veldig enkelt når man er voksen nok til å forstå hvorfor du får det spørsmålet med de alternativene(i dette tilfeller er jo som nevnt alle feil, så det er nok en feil i fasit). 

 

Du skal vite hvor mange meter i sekundet du kjører i visse hastigheter fordi du skal være reflektert nok til å bruke det til å vurdere farten i forhold til sikt, avstand til foranliggende biler, og mulighet til å stoppe for hindringer. 

 

Dersom du kjører i 80 km/t, tilsvarer det 22 meter i sekundet, du trenger 1 sekund fra du oppfatter fare, til du trår på bremsepedalen. Du trenger ca 32 meter på å stoppe på sommerføre. Det er altså omtrent 55 meter, eller 2,5 sekund. Det er ett eksempel. Dette skal du alltid ha i bakhode når du kjører. Hvor mange meter trenger jeg på å stoppe nå? Kjører jeg for fort for å klare å stoppe? 

 

Det samme gjelder spørsmålene der alle svar egentlig er riktige. 

 

Det man vil se, er at du er moden nok til å vurdere hvilket svar som er viktigst. Det finnes mange momenter i en situasjon du bør følge med på, men noen krever mer oppmerksomhet enn andre. Du skal vise at du kan prioritere. 

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke har laser-måler med meg i bilen under vanlig kjøring, og hvis jeg prøver å bruke kalkulator i fart, blir jeg stoppet for mobilbruk.

Om jeg lurer på om jeg klarer å stoppe, bør jeg heller bremse litt tidligere.

 

Matteoppgaver er fullstendig irrelevant som mål kjøreferdigheter.

Jeg klarer greit tilpasse hastighet og stopplengde, uten å regne på meter.

 

Det holder å vite at en dobling i kjørehastighet medfører en firedobling i stopplengde. Og at man har en viss reaksjonstid. Kompenser for føre.

 

Disse kompliserte matteoppgavene har ingenting på teoriprøvenå gjøre.

Hensikten er dra ned snittet, så ikke alle får 100%.

 

Som sagt: kan du resten av stoffet godt nok, består du selv om du får feil på denne tulleoppgaven.

Hopp over den.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

På en trafikk-oppgave uten hjelpemidler som kalkulator og ruteark, bør slike oppgaver kun innebære heltall.

Ikke alle klarer den der i hodet, og det bør heller ikke være nødvendig.

 

Kalkulator og ruteark for å gjøre en simpel dele-oppgave?

Disse eksemplene er jo til og med skrevet ned i lærebøker, og de er med i teoriprøvene på nett osv. Du kan pugge spørsmålet, og slippe å kunne matematikken.

 

Modenhet ble nevnt over, og unge du vil kanskje forstå hvorfor slike spørsmål er der når deu har vært et par år i trafikken.

 

EDIT: Feil subjektiv.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Du mener at du har rett fordi du var den første til bruke hersketeknikken om modenhet?

 

Den matteoppgaver har jeg sett i flere varianter med ulike hastigheter.

Så de som er litt dårlige i hoderegning kan ikke bare memorere hvilket av alternativene som er riktig.

 

Det er heller ikke riktig måte å lære stoff på. Det skal læres ved forståelse, ikke pugging.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er heller ikke riktig måte å lære stoff på. Det skal læres ved forståelse, ikke pugging.

 

My point exactly! Forståelse for kjøretøy og trafikk er det du skal vise; At du forstår hvor langt en bil beveger seg i ulike hastigheter er en egenskap som testes på teoriprøven, men du kan helt uproblematisk pugge det også (på lik linje med det meste andre).  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God forståelse for kjøretøy og trafikk er poenget mitt.

 

Ikke alle klarer den matteoppgaven i hodet. Dårlig gjort at den inneholder desimaltall.

Å være godt på hoderegning "i kampens hete" er ikke et godt mål på trafikkunnskap.

 

 

Men nå har vi gjort det samme som jeg gjorde den gangen for mange år siden:

Tilegnet dette ene spørsmålet nesten like mye oppmerksomhet som alle de andre spørsmålene til sammen.

 

Mitt råd er å kunne resten av stoffet så godt at du består, selv om du bommer på dette spørsmålet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...