Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovligheten rundt det å lese andre sin Facebook-chat


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, har kommet i den kjipe posisjonen hvor jeg og kjæresten har gått fra hverandre. (Sammen i 4+ år)

 

Vi eier en leilighet i fellesskap hvor det til å begynne med var planen at jeg skulle bli kjøpt ut og vi var jevnt over ganske gode venner.

 

Dette skjedde da en uke siden og siden da har vi begge begynt å låse mobilene/maskinene våre. Så igår når jeg skulle forbi hennes maskin og skuffet borti bordet så blafret skjermen til live uten å være låst. Der på skjermen var det en lang facebook chat (Hun har sittet mye på mobilen i det siste) og jeg kunne ikke motstå fristelsen til å se om hun hadde skrevet noe om meg.

 

Jeg ble heller sjokkert når det viser seg at hun har vært i et annet forhold bak min rygg en stund og at hun ikke fortalte noe til meg fordi hun ville ha leiligheten. Mildt sagt ble jeg temmelig sint og har bestemt meg for å selge det hele ute på markedet istedenfor.

 

Lurer så litt på hvordan loven er rundt å lese noe på en åpen maskin. Kan muligens være at jeg også tok en kopi av hele greia bare for å kunne lese litt grundigere hva som blir sagt om leiligheten.

 

Gjerne med hvilke paragrafer som kunne være relevante :)



Anonymous poster hash: 84b14...7c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken lesing eller kopiering av andres Facebook-chat er lovlig, særlig ikke i en situasjon hvor dere har slått opp med hverandre. Her vil det være nærliggende å påpeke at det er snakk om "hensynsløs atferd [som] krenker en annens fred", jf. straffeloven § 266, og muligens brudd på retten til privat kommunikasjon etter straffeloven § 205, sistnevnte avhengig av om du måtte gjøre noe mer enn "tilfeldig skuffe borti bordet".

 

PS: At du "tilfeldig" skuffet borti bordet, og "tilfeldig" så en lang Facebook-chat er ikke en troverdig forklaring. Du bør finne på en bedre forklaring før et eventuelt politiavhør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...