Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart tar Windows 10 tar ca 5 min hver gang jeg slår maskinen på


Anbefalte innlegg

Når jeg starter maskinen hver morgen, tar det ca 5 min fra jeg starter den til jeg kan logge på windows. Sitter og ser på den spinnende blå windows-logoen i evigheter, uten at det virker som om det skjer noe som helst. Har dere noen tips til hva jeg kan feilsøke?

 

Maskinen fungerer ellers helt fint, og den er i god stand sånn sett. Ikke noe problemer med ytelse når windows først er startet opp. Windows 10 og skjermdriverne er oppdatert til siste versjon. 

 

Endringer de siste månendene (det var ca da problemet oppstod) er at Windows 10 er oppdatert til Anniversary edition (eller hva det nå heter), jeg satt i ekstra minne (fra 16 til 32 gb), og satt inn en ekstra 512 ssd-disk. 

 

Specs: i4770k 3.5Ghz, 32GB ram, 320 ssd som boot (2x 180gb i raid 0), 2TB hdd til lagring, 1x 512 ssd til spill, nvidia 980 ti gtx med nyeste driverne, Win 10.

 

post-7105-0-74429800-1479645924.png

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Task manager > Startup > Disable, 

 

Altså , finn task manger, finn startup, der inne skrur du av alle programmene du ikke trenger. Da vil dataen starte fortere. 

 

Det er det eneste jeg kan gi tips om, det burde ikke ta 5 minutter og laste windows fra en SSD , det er nok mer som er feil her.

 

Eller har du windows 10 på hardisken ?

Lenke til kommentar

Task manager > Startup > Disable, 

 

Altså , finn task manger, finn startup, der inne skrur du av alle programmene du ikke trenger. Da vil dataen starte fortere. 

 

Det er det eneste jeg kan gi tips om, det burde ikke ta 5 minutter og laste windows fra en SSD , det er nok mer som er feil her.

 

Eller har du windows 10 på hardisken ?

 

Win10 er installert på C-disken, som er SSD-er. Ser ingen programmer i oppstartslisten som burde skape trøbbel

Lenke til kommentar

Har du endret på tiden operativsystemet skal vises før oppstart går videre? Den står normalt på 30 sekund, men kan med fordel settes ned til 10. Har du satt den til 300 sekund vil det ta 5 min før oppstart er i gang. Liten tastefeil kan være årsaken.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Har du endret på tiden operativsystemet skal vises før oppstart går videre? Den står normalt på 30 sekund, men kan med fordel settes ned til 10. Har du satt den til 300 sekund vil det ta 5 min før oppstart er i gang. Liten tastefeil kan være årsaken.

Litt usikker på hva du mener..? Hvor skulle jeg i såfall ha endret på det? :)

Lenke til kommentar

 

Har du endret på tiden operativsystemet skal vises før oppstart går videre? Den står normalt på 30 sekund, men kan med fordel settes ned til 10. Har du satt den til 300 sekund vil det ta 5 min før oppstart er i gang. Liten tastefeil kan være årsaken.

 

Litt usikker på hva du mener..? Hvor skulle jeg i såfall ha endret på det? :)

Under system innstillinger. Men min erfaring er at lang boot skyldes filsystemet på en eller annen disk. Koble fra alle de andre og se om oppstart går raskere.

Lenke til kommentar

 

 

Har du endret på tiden operativsystemet skal vises før oppstart går videre? Den står normalt på 30 sekund, men kan med fordel settes ned til 10. Har du satt den til 300 sekund vil det ta 5 min før oppstart er i gang. Liten tastefeil kan være årsaken.

Litt usikker på hva du mener..? Hvor skulle jeg i såfall ha endret på det? :)

Under system innstillinger. Men min erfaring er at lang boot skyldes filsystemet på en eller annen disk. Koble fra alle de andre og se om oppstart går raskere.

 

 

Takk. Jeg har vel totalt 4TB i maskinen. Hvis det er slik at Windows av en eller annen grunn kjører en check disk under oppstart, så kan kanskje det forklare den lange oppstartstiden. Men da ville det vel vært en melding om det?

Lenke til kommentar

Ja men hvis windows ikke kan lese mbr på disken vil den prøve hele tiden og disse forespørslene vil forsinke oppstarten betydelig. Defekte disker er kjent for å forsinke boot tiden.

 

Det er mye snadder her på forumet om hvordan man optimaliserer oppstartstid.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Om Windows 10 kan lese mbr kommer an på en ting. Under installasjon av Windows 10 (ny instalasjon) vil det normalt en disk bli satt til GPT og ikke MBR. Dette uansett om det er single disk eller RAID. Dette er noe som WIndows 8 begynte med.

 

Dessuten vil man se om Windows kjører chkdsk under oppsatrt, i tillegg vil PC'en restarte hvis Windows må korrigere filsystemet på OS disken.

 

En normal oppstart av Windows 10 på SSD RAID 0, burde ikke ta mer enn 10 sekunder.

Lenke til kommentar

Om Windows 10 kan lese mbr kommer an på en ting. Under installasjon av Windows 10 (ny instalasjon) vil det normalt en disk bli satt til GPT og ikke MBR. Dette uansett om det er single disk eller RAID. Dette er noe som WIndows 8 begynte med.

 

Dessuten vil man se om Windows kjører chkdsk under oppsatrt, i tillegg vil PC'en restarte hvis Windows må korrigere filsystemet på OS disken.

 

En normal oppstart av Windows 10 på SSD RAID 0, burde ikke ta mer enn 10 sekunder.

 

Ja, den starter vanligvis på 10-15 sekunder. Det er de siste ukene at dette problemer har oppstått. 

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg kom over den artikkelen. Jeg har slått av "fast boot" (rask oppstart) i windows, men det hjalp ikke. 

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...