Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjon - Start av 2 motorer med 1 startknapp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Høyt nivå lampen vill jo alltid stå på, Så denne delen må du gjøre om på. I tillegg mangler du knapp for å skru av sirenen. Ellers bør du få inn mer merking av utstyr, motorvern har jo ikke merking, sirenen må få symbol, forklaring til merking osv. 

 

Endret litt på tegningen. Den var litt slurvete. Hvordan ser det ut nå?

http://bildr.no/view/T3pEMHZo

 

 

Ja det ser greit ut det der, du bør dog slenge inn ett ikon på sirenen. Sjekk google for hvordan den skal se ut. 

Lenke til kommentar

Fortsatt litt småplukk.

 

- Alle komponenter må ha merking uansett hvor de er plassert på tegningen. 

- Hjelpekontakten til driftslyset, hvor henter du den?

- Hjelpekontakter på motorvern må være NO med mindre du vil at lyset skal slukke når motoren går i feil (97/98 er riktig, men symbolet er feil).

- Ville brukt et annet symbol for ON/OFF vender for sirene. Som nevnt må også symbolet for sirenen på plass. I tillegg er den koblet i serie med lyset slik du har tegnet nå, og så lenge du fortsatt har direkte forbindelse fra flottøren til lyset vil det fungere dårlig. Foreslår at du trekker -X1:10 direkte ned til L2.

 

Angående 2 holdekontakter, så blir dette egentlig en vurderingssak med tanke på redundans og systemkrav. Dette må en bare vurdere med tanke på hvilken jobb pumpene skal utføre. Jeg ville nok tatt med begge, slik som du tegnet først  :)

Lenke til kommentar

Fortsatt litt småplukk.

 

- Alle komponenter må ha merking uansett hvor de er plassert på tegningen. 

- Hjelpekontakten til driftslyset, hvor henter du den?

- Hjelpekontakter på motorvern må være NO med mindre du vil at lyset skal slukke når motoren går i feil (97/98 er riktig, men symbolet er feil).

- Ville brukt et annet symbol for ON/OFF vender for sirene. Som nevnt må også symbolet for sirenen på plass. I tillegg er den koblet i serie med lyset slik du har tegnet nå, og så lenge du fortsatt har direkte forbindelse fra flottøren til lyset vil det fungere dårlig. Foreslår at du trekker -X1:10 direkte ned til L2.

 

Angående 2 holdekontakter, så blir dette egentlig en vurderingssak med tanke på redundans og systemkrav. Dette må en bare vurdere med tanke på hvilken jobb pumpene skal utføre. Jeg ville nok tatt med begge, slik som du tegnet først  :)

 

-Hjelpekontakten til driftslyset tar jeg rett fra holdekontakten NO på Q1. Skal endre litt på tegningen og hente den rett fra 13 istedenfor L1.

- Kontakten på motorvernet skal selvfølgelig være NO på tegningen.

​- Symbol for sirene skal inn

​- Hvorfor vil den ikke virke i serie? Fort gjort å flytte forbindelsen ned til L2, så det kan jeg gjøre.

Lenke til kommentar

-Hjelpekontakten til driftslyset tar jeg rett fra holdekontakten NO på Q1. Skal endre litt på tegningen og hente den rett fra 13 istedenfor L1.

- Kontakten på motorvernet skal selvfølgelig være NO på tegningen.

​- Symbol for sirene skal inn

​- Hvorfor vil den ikke virke i serie? Fort gjort å flytte forbindelsen ned til L2, så det kan jeg gjøre.

 

 

Høres bra ut, visst ikke ville stopp-knappen ha funka dårlig ettersom den samme hjelpekontakten er brukt som holdekontakt.

 

Dersom du dropper direkteforbindelsen mellom flottør og lys (husk at strømmen tar letteste vei), vil sirenen fungere i serie, men da blir spenningen fordelt over både lys og sirene. Resultatet blir da svakere lys og svakere lyd enn normalt. Er dette en akseptabel løsning, så er det ikke feil, men som hovedregel bør ikke forbrukere kobles i serie. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er styringen bygd og alt fungerte smurt. Takk for hjelpen :-D Nå har jeg et nytt spørsmål, i og med at jeg er litt rusten på automasjon:

 

Jeg har en vribryter (auto/manuell) som starter en vifte og åpner noen spjeld(NC). Viften kan kjøres manuelt og automatisk(ved brann). Spjeldene ligger normalt med spenning(lukket spjeld) og skal åpne dersom vribryteren står i manuell eller auto. Jeg klarer å koble det opp slik at spjeldene åpnes(mister spenning) når vribryteren står i auto, men jeg ønsker også at de skal åpnes når bryteren står i manuell.

 

OEQwc3Yw.jpeg

 

Noen forslag? :-)

Endret av ØrjanM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er styringen bygd og alt fungerte smurt. Takk for hjelpen :-D Nå har jeg et nytt spørsmål, i og med at jeg er litt rusten på automasjon:

 

Jeg har en vribryter (auto/manuell) som starter en vifte og åpner noen spjeld(NC). Viften kan kjøres manuelt og automatisk(ved brann). Spjeldene ligger normalt med spenning(lukket spjeld) og skal åpne dersom vribryteren står i manuell eller auto. Jeg klarer å koble det opp slik at spjeldene åpnes(mister spenning) når vribryteren står i auto, men jeg ønsker også at de skal åpnes når bryteren står i manuell.

 

OEQwc3Yw.jpeg

 

Noen forslag? :-)

 

Opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...