Gå til innhold

[Løst] Viftestøy/Oppgradering av game-pc


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har en stasjonær spill pc jeg har bygget selv (med noe bistand) som jeg lurer på er moden for oppgradering eller tweaking.

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

 

Saken er den at jeg får mye viftestøy opp mot 70db, som jeg til tider kan høres gjennom headsetet mitt  (HyperX Cloud Revolver). Det er veldig slitsomt. Det skal liksom ingenting til før vifta setter i gang. 3-4 faner i Chrome eller når jeg starter NexusMods for modde Skyrim eller Fallout 4. Jeg kan avslutte alle åpne program og vifta bruker lang tid på å roe seg.

 

Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre med denne riggen for gjøre den mer lydtett?

  • Bedre kabinett?
  • Skifte kjølepasta?
  • Bedre kjøle-løsning?

Jeg har også et problem med å få oppgradert BIOS på hovedkortet. Kan dette spille inn? Live Update 6 til MSI er mildt sagt en prøvelse. Lurer på om jeg skal skifte hovedkort. Det må finnes en enklere måte å holde BIOS oppdatert på.

 

Hvis det er andre ting med riggen som skriker ut etter forbedring, så kast inn forslag.

 

Her er riggen:

CPU            Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz Socket 1150

GPU            ASUS GeForce GTX 780 3GB GDDR5

RAM            Crucial 16GB DDR3 1600MHz

 

HDD1          Samsung SSD 840 EVO 250GB (WIN10-64 + et par spill)

HDD2          Seagate Barracuda ST31000524AS 1TB (Spill, film, musikk etc)

Skjerm        Dell UltraSharp U27H13 27Inch

Hovedkort  MSI Z87-G45 GAMING

Lydkort       Creative Soundblaster ZxR

PSU             Cooler Master Silent Pro M2 850W

Kjøling        Corsair Hydro Series H80i

Kabinett     Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort

Wifi             ASUS PCE-AC68 AC1900

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville rengjort radiatoren først, og så byttet kjølepasta hvis det ikke hjalp.

 

 

Det er veldig sjeldent at det hjelper å skifte kjølepasta. Det er kun i helt spesielle tilfeller, som f.eks at du har tatt på for lite kjølepasta eller satte blokka skjevt nedpå cpu slik at pastaen blir klemt ut til én side. Eller kanskje hvis blokka ikke sitter helt på da.

 

Som sagt, rengjør radiator først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke rengjøring av støv hjelper, så kan du jo bytte CPU kjøleren. En Noctua D15 luftkjøler er faktisk bedre enn den Corsair H80i du har. D15 er også bra nok til å overklokke din CPU en del.

 

Angående BIOS update. Kan du ikke laste ned BIOS fila selv, og legge den på en USB pinne. Så går du inn i BIOS der du kan oppdatere og velger der fila er. Ikke prøvd dette med det hovedkortet du har, men med Asus kort. Burde være noe sånt på ditt også.

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke rengjøring av støv hjelper, så kan du jo bytte CPU kjøleren. En Noctua D15 luftkjøler er faktisk bedre enn den Corsair H80i du har. D15 er også bra nok til å overklokke din CPU en del.

 

Angående BIOS update. Kan du ikke laste ned BIOS fila selv, og legge den på en USB pinne. Så går du inn i BIOS der du kan oppdatere og velger der fila er. Ikke prøvd dette med det hovedkortet du har, men med Asus kort. Burde være noe sånt på ditt også.

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

 

Tørket støv inne i kabinettet en halvtimes tid nå. Fjernet lo og støv fra filtre og jeg får ikke noe merkbar bedring. Lurer på om jeg skal gå for den D15 din, Betroz. Den var ikke så halvgærli i pris heller.

Endret av Andr345
Lenke til kommentar

 

Angående BIOS update. Kan du ikke laste ned BIOS fila selv, og legge den på en USB pinne. Så går du inn i BIOS der du kan oppdatere og velger der fila er. Ikke prøvd dette med det hovedkortet du har, men med Asus kort. Burde være noe sånt på ditt også.

 

LiveUpdate kræsjer hver gang jeg prøver laste ned BIO-oppdateringen. Jeg har funnet ut at dette er et vanlig problem med MSI etter litt googling. Har forsøkt å legge inn BIOS-oppdatering manuelt på¨UBS-pen, men det har vært så knotete at jeg ikke får det til.

 

Derfor lurer jeg på om jeg skal gå over til et ASUS-hovedkort eller noe annet?

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke har lest denne tråden i detaljer, men kan bios være resatt?

Så da går viftehastigheten på fult?

 

Da jeg vet på min pc må jeg sette viftehastigheten på manuelt, og sette Sillent til rundt 70 grader.

Desverre finnes det nok få hovedkort som er satt dette til automatisk.

 

Da jeg finner ikke trådstater nevne noe om tempraturen så jeg vil anta dette er problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville rengjort radiatoren først, og så byttet kjølepasta hvis det ikke hjalp.

 

 

Det er veldig sjeldent at det hjelper å skifte kjølepasta. Det er kun i helt spesielle tilfeller, som f.eks at du har tatt på for lite kjølepasta eller satte blokka skjevt nedpå cpu slik at pastaen blir klemt ut til én side. Eller kanskje hvis blokka ikke sitter helt på da.

 

Som sagt, rengjør radiator først.

 

Jeg satt i går og tørket bort støv i hele kabinettet i og rundt viftene der jeg kom til etter innspillene deres. Jeg tømte bunnfilteret i kabinettet også. Det er fremdeles ustabilt. 

 

Det kan være at jeg kløna litt med å legge på kjølepastaen da jeg byttet til H80i vannkjølinga for 3 år siden.

 

Bare for å være sikker, har du plugget AiO'en din i rett inngang på HK?

Har du viftene som følgte med op AiO'en? De er oftest grufulle, ivertfall fra corsair.

 

Her må jeg ærlig innrømme at jeg er usikker på hva AiO er. Jeg har koblet sammen maskinen delvis selv, delvis med bistand og heftig googling og brukermanualkonsultasjon. 

 

 

H80i er ikke så dårlig at du skal merke viftestøy når man åpner faner i Chrome. Har du rengjort radiatoren?

 

Radiatoren? Den metalldelen mellom de to viftene? Det kan kanskje være en ide. Da må jeg koble fra en av viftene først.

 

Må si jeg ikke har lest denne tråden i detaljer, men kan bios være resatt?

Så da går viftehastigheten på fult?

 

Da jeg vet på min pc må jeg sette viftehastigheten på manuelt, og sette Sillent til rundt 70 grader.

Desverre finnes det nok få hovedkort som er satt dette til automatisk.

 

Da jeg finner ikke trådstater nevne noe om tempraturen så jeg vil anta dette er problemet.

 

Temperaturen er på 40-50 på idle og rask opp i 60-70 grader ved spilling og når jeg slår på f.eks Nexusmods.

Endret av Andr345
Lenke til kommentar

Jeg skrudde akkurat opp kabinettet og demonterte H80i vannkjøleren.

Dette er det jeg fant:

 

IMG_3050.jpg

 
IMG_3051.jpg
 
IMG_3052.jpg
 
Er dette støvete nok til å forårsake viftestøyen jeg har omtalt over?
 
Disse er nå rengjort og satt tilbake på plass. Det en liten forbedring på støy. Skal se det an under bruk fremover for å sjekke om det bidratt til et lavere og mer stabilt støynivå.
Endret av Andr345
Lenke til kommentar

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

Vil hvilket som helst 1070 kort duge? Eller må jeg ut med gigantiske summer?

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, Mass Effect serien, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...