Gå til innhold

Investere i Lyoness?


Momspaghetti

Anbefalte innlegg

PgUp skrev (6 timer siden):

Liker at du glatt hoppet over mitt innlegg, greide du ikke helt å forholde deg til det? Stå frem med fullt navn da, hvis du faktisk tror dette er seriøst og lovlig :)

Nå var det vel ikke meg du ba om å legge frem personalia..?😌 Men for å svare kjapt.. Hvorfor legge ut navn og telefonnummer på et åpent forum der 99% av deltagerne er imot alt du sier? Da ber du jo om trusler og våkennetter..?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Setningene dine gir ingen mening, hva eller hvem skal jeg referere til om noen måneder? Eller mener du at jeg om noen måneder driver med verving selv? Ikke lett å forstå seg på. Uansett så kommer det ikke til å skje, jeg har fulgt pyramide tull i mange mange år. Kommer aldri til å drive med slik, da jeg har sett mange gå fra happy til fattig over tid. Det melker de aller aller fleste. 

Personlig har jeg en fast jobb som jeg elsker og som gir meg rettferdig og god inntekt, noe slike bedrifter aldri vill gi dere. Dessverre. Håper det går bra med deg. 

Du skriver at jeg skal slappe av, for om noen måneder forstår jeg også..

Jeg svarer: den dagen (om noen måneder) gleder jeg meg til.

Tydeligere enn dette klarer jeg ikke å formulere det.. At jeg bruker fremmedordet «referere» bør ikke vippe deg helt av pinnen..?😅

Jeg mener ikke på noen måte at du kommer til å drive med noe som helst om verken måneder eller år, det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Men om du er fornøyd med jobb og inntekt slik du har det i dag, så er vel alt tipp topp👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tor29 skrev (28 minutter siden):

Du skriver at jeg skal slappe av, for om noen måneder forstår jeg også..

Jeg svarer: den dagen (om noen måneder) gleder jeg meg til.

Tydeligere enn dette klarer jeg ikke å formulere det.. At jeg bruker fremmedordet «referere» bør ikke vippe deg helt av pinnen..?😅

Jeg mener ikke på noen måte at du kommer til å drive med noe som helst om verken måneder eller år, det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Men om du er fornøyd med jobb og inntekt slik du har det i dag, så er vel alt tipp topp👌

Tøff gutt altså...

Men ja, jeg er veldig fornøyd med det. Stabilt og godt, I motsetning til din bransje der alt er råttent og ustabilt:) vi får se om ett år, om du er like tøff i nebbet da. Tipper du angrer hardt som mange andre her i tråden før deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøve å holde diskusjonen her litt mer sivilisert kanskje? Trusler, krav om navn og pissekonkurranse kommer vi ikke langt med.

Lotteritilsynet har nok ikke misforstått dessverre. Lyoness ble bedt om å levere dokumentert bevis på at inntektene stammet fra salg av produkt og ikke av verving osv, noe de ikke klarte. Derav dommen (link) de fikk om pålegg om stans av all drift og ulovlig pyramidelignende omsetningssystem. Hvordan du oppfatter selskapet og mener at det er lovlig og alle andre ikke skjønner, hjelper nok lite når selskapet er ulovlig og all drift skal stoppes - at dette ikke blir fulgt av lyoness sine medlemmer og selskapet selv, må nok enkeltpersoner dessverre ta konsekvensen av etter hvert. 

https://lottstift.no/nb/om-oss/aktuelt/lyoness-er-et-ulovlig-pyramidelignede-omsetningssystem/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 16.7.2021 den 0.41):

Patetisk at noen der ute fremdeles prøver å forsvare dette selskapet. Null troverdighet til historien din. Hva tenker du om de 16 000 som har kjøpt inn i pyramiden med tap? Og at myndighetene sier rett ut at det er ulovlig?

 

Det bildet der er bare tull. Skulle du faktisk hatt penger der ville du fort funnet ut at de ikke vil la deg cashe det ut. 

 

Å delta i pyramide er ulovlig å Norge, så gjerne stå frem med fullt navn hvis du faktisk tror på det du sier :)

 

Men det tør du såklart ikke for du vet det er ulovlig, penger du har fått fra selskapet er svindlet fra uskyldige mennesker, og du er betalt for å fremme et selskap. Du har null poster før her så kommer du med dette.

 

Folk lar seg ikke lure lengre, men fortsett gjerne å prøve. Alle slike poster som dette har bidratt til å ødelegge for Lyoness internasjonalt. Flere millioner har sett video og info om lyoness som har kommet fra engasjement hos dette forumet pga slike poster som dine. 

Så egentlig burde vi takke deg og dere for å være så flinke til å ødelegge for lyoness og dere selv.

Halla☺️ 

Grunnen til at jeg aldri skriver noe her er jo nettopp slike svar som dette, det er jo bare drittslenging uansett hva som blir skrevet!😂 Som du kommer til å skjønne i resten av innlegget her så forsvarer jeg de ikke på noen som helst måte! Jeg viser kun et nytt perspektiv, samtidig som jeg står med en sunn skepsis! Jeg stiller meg bak alle de som føler seg snytt, og jeg må jo si jeg syns det er ufattelig leit! Som jeg nevnte i forrige post så er ikke dette noe jeg inkluderer meg i den dag i dag, men jeg ønsket å vise dere at det faktisk var en måte å gjøre dette på som ikke dreide seg om salg av «kundeskyer». Har blitt etterspurt informasjon i forumet her flere ganger, og av den grunn tenkte jeg jeg kunne være grei å dele! Skjønner at det bildet der kanskje ikke betyr noe for deg, men la meg vise deg et til, hvis det er penger på konto du vil se☺️

Dette er en transaksjon fra i går, og hvis noen her bruker DNB så kan dere kanskje bekrefte for PgUp at dette er et gyldig skjermbilde av nettbanken☺️ Vil også legge til at jeg flytter alle disse pengene til en egen konto, slik at de blir stående i fred til jeg vet de kan brukes lovlig👌🏼 

BA2FC6A3-34C0-4BDB-BD4F-3758FB3D963C.jpeg.db28638a469628d264ef36fd770c9823.jpeg

 

Dessverre går jeg ikke ut med navn i en gruppe som dette hvor det er så mye aggresjon, men håper dette viser en viss vilje alikevel! Og igjen, jeg må poengtere at jeg IKKE har vært aktiv i Norge siden tidlig 2018, og er ikke en av de som har et team på mange hundre mennesker osv! Ingen andeler, ingen rabattkuponger, ingenting. 
 

Det er kanskje ulovlig i Norge nå, men det var ikke det når jeg fikk vite om dette i 2017! OG, jeg har ikke tapt en eneste krone! Jeg ønsker dere lykke til med alt som har med rettsaker osv å gjøre, og jeg håper dere får tilbake hver krone! Jeg er helt nøytral, og uansett hvem som vinner en evt rettsak, så er det fair at folk vet hvor pengene sine er uavhengig av årsaken til at man ikke sitter på de lenger!

Som dere kanskje skjønner ulmer det en viss skepsis hos meg også, men jeg har ingen annen grunn for min skepsis enn hva som blir sagt her og på nyhetene!

Beklager igjen, men jeg håper at det går an å gi et fornuftig voksent svar i denne diskusjonen også! Nå har ikke jeg vært inne her noe særlig, så har forståelse for at poster fra langt tilbake i tid har skapt den stemningen som er her nå, men man kommer ingen vei ved å oppføre seg dårlig hvertfall☺️

Ha en fortsatt fin dag!

Endret av InspectorNorse
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Problemet er, at du kommer å prøver å hvitvaske ett pyramideselskap, der du sier at det du gjør er innafor.. Men du kan ikke trekke ut en ting og fornekte resten. Lotteritilsynet har sagt at dette "selskapet" driver ulovlig. Det at du skriver her at du ikke har tapt penger, at du fortsatt får penger, det er totalt uinteressant, for selskapet er fortsatt ett pyramideselskap.

Og ved å skrive det du gjør, så virker det som du forsøker å ufarliggjøre at det er snakk om svindlere. Om folk som har drevet mennesker fra gård å grunn lurt desperate mennesker med alvorlige diagnoser til å bruke sine sparepenger i forsøk på å få nok cash til å bli friske..

I mine øyne så er du faktisk like skyldig som de, når du sitter her å prøver å ufarliggjøre "selskapet".. 

 

K

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
InspectorNorse skrev (4 timer siden):

Halla☺️ 

Grunnen til at jeg aldri skriver noe her er jo nettopp slike svar som dette, det er jo bare drittslenging uansett hva som blir skrevet!😂 Som du kommer til å skjønne i resten av innlegget her så forsvarer jeg de ikke på noen som helst måte! Jeg viser kun et nytt perspektiv, samtidig som jeg står med en sunn skepsis! Jeg stiller meg bak alle de som føler seg snytt, og jeg må jo si jeg syns det er ufattelig leit! Som jeg nevnte i forrige post så er ikke dette noe jeg inkluderer meg i den dag i dag, men jeg ønsket å vise dere at det faktisk var en måte å gjøre dette på som ikke dreide seg om salg av «kundeskyer». Har blitt etterspurt informasjon i forumet her flere ganger, og av den grunn tenkte jeg jeg kunne være grei å dele! Skjønner at det bildet der kanskje ikke betyr noe for deg, men la meg vise deg et til, hvis det er penger på konto du vil se☺️

Dette er en transaksjon fra i går, og hvis noen her bruker DNB så kan dere kanskje bekrefte for PgUp at dette er et gyldig skjermbilde av nettbanken☺️ Vil også legge til at jeg flytter alle disse pengene til en egen konto, slik at de blir stående i fred til jeg vet de kan brukes lovlig👌🏼 

BA2FC6A3-34C0-4BDB-BD4F-3758FB3D963C.jpeg.db28638a469628d264ef36fd770c9823.jpeg

 

Dessverre går jeg ikke ut med navn i en gruppe som dette hvor det er så mye aggresjon, men håper dette viser en viss vilje alikevel! Og igjen, jeg må poengtere at jeg IKKE har vært aktiv i Norge siden tidlig 2018, og er ikke en av de som har et team på mange hundre mennesker osv! Ingen andeler, ingen rabattkuponger, ingenting. 
 

Det er kanskje ulovlig i Norge nå, men det var ikke det når jeg fikk vite om dette i 2017! OG, jeg har ikke tapt en eneste krone! Jeg ønsker dere lykke til med alt som har med rettsaker osv å gjøre, og jeg håper dere får tilbake hver krone! Jeg er helt nøytral, og uansett hvem som vinner en evt rettsak, så er det fair at folk vet hvor pengene sine er uavhengig av årsaken til at man ikke sitter på de lenger!

Som dere kanskje skjønner ulmer det en viss skepsis hos meg også, men jeg har ingen annen grunn for min skepsis enn hva som blir sagt her og på nyhetene!

Beklager igjen, men jeg håper at det går an å gi et fornuftig voksent svar i denne diskusjonen også! Nå har ikke jeg vært inne her noe særlig, så har forståelse for at poster fra langt tilbake i tid har skapt den stemningen som er her nå, men man kommer ingen vei ved å oppføre seg dårlig hvertfall☺️

Ha en fortsatt fin dag!

Kan du forklare hvor disse pengene stammer i fra?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kobble skrev (4 timer siden):

Problemet er, at du kommer å prøver å hvitvaske ett pyramideselskap, der du sier at det du gjør er innafor.. Men du kan ikke trekke ut en ting og fornekte resten. Lotteritilsynet har sagt at dette "selskapet" driver ulovlig. Det at du skriver her at du ikke har tapt penger, at du fortsatt får penger, det er totalt uinteressant, for selskapet er fortsatt ett pyramideselskap.

Og ved å skrive det du gjør, så virker det som du forsøker å ufarliggjøre at det er snakk om svindlere. Om folk som har drevet mennesker fra gård å grunn lurt desperate mennesker med alvorlige diagnoser til å bruke sine sparepenger i forsøk på å få nok cash til å bli friske..

I mine øyne så er du faktisk like skyldig som de, når du sitter her å prøver å ufarliggjøre "selskapet".. 

 

K

Ja, og er det som var poenget med innlegget mitt. Jeg går hardt ut mot de som hvitvasker dette pyramide selskapet ja, men såpass tenker jeg man nesten må tåle med å ta et såpass kontroversielt standpunkt.

Det lille ubehaget man måtte føle, er uansett en dråpe i havet for de som har tapt millioner på denne svindelen, tapt relasjoner, og til og med gått så langt at de har tatt sitt eget liv (dessverre ingen overdrivelse). Det er fryktelig triste greier, når det samtidig er så klart at dette er en svindel. Både mtp. personene bak som er kjente svindlere fra lignende konsepter, det at myndighetene slår fast at det er ulovlig, det at det fremdeles rekrutteres mange personer i verden til denne svindelen. 

Det er faktisk veldig alvorlig når man driver med når man hvitvasker en svindel på denne måten, selv om man kanskje ikke tenker på konsekvensene fordi man selv tror man har tjent penger. Da tenker jeg det spesielt i moralsk forstand. 

Hvis noen greier å innse hva som er galt med det de driver med, ved at man får kraftig kritikk på et anonymt forum, så synes jeg det er flott. Hvis de som forsvarer dette er uenig, så får dere bare være det. Men de kommer ingen vei her med å prøve å hvitvaske eller forsvare selskapet her, alle er godt opplyste om hvilken svindel det er. Så jeg er litt usikker på hensikten med de som poster at de har tjent penger, eller hvem de tror de snakker til. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rettere sagt; det er ikke så vanskelig å forstå at når det kommer snakk om gruppesøksmål i retten mot Lyoness, så hopper helt ferske kontoer på forum for å forsvare selskapet. Da med hensikt om å ufarliggjøre konseptet. 

Ryktet til Lyoness / myWorld / Lyconet er totalt ødelagt, og det er umulig å rekruttere nye medlemmer i Norge. Det eneste som holder de i live er at eksisterende medlemmer sitter på gjerdet med masse penger investert og blir lovet om at dette er ekte, og at de ikke må ta ut pengene. De må bare vente litt til. Eller putte inn enda mer for å sikre investeringen sin.

Dermed fortsetter svindelen, til tross for at ingen nye medlemmer rekrutteres. Så hvis du har penger investert i dette konseptet, hopp på gruppesøksmål så fort som mulig. Ta kontakt med advokatfirma. 

Slik får vi stoppet svindlerne en gang for alle, for de vil bare fortsette så lenge de slipper unna. Mange av de har holdt på i 20 år, og holder gjerne på i 20 år til. Utallige nye offere, tapt arv og livsverk, tapte relasjoner.

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (18 timer siden):

Ja, og er det som var poenget med innlegget mitt. Jeg går hardt ut mot de som hvitvasker dette pyramide selskapet ja, men såpass tenker jeg man nesten må tåle med å ta et såpass kontroversielt standpunkt.

Det lille ubehaget man måtte føle, er uansett en dråpe i havet for de som har tapt millioner på denne svindelen, tapt relasjoner, og til og med gått så langt at de har tatt sitt eget liv (dessverre ingen overdrivelse). Det er fryktelig triste greier, når det samtidig er så klart at dette er en svindel. Både mtp. personene bak som er kjente svindlere fra lignende konsepter, det at myndighetene slår fast at det er ulovlig, det at det fremdeles rekrutteres mange personer i verden til denne svindelen. 

Det er faktisk veldig alvorlig når man driver med når man hvitvasker en svindel på denne måten, selv om man kanskje ikke tenker på konsekvensene fordi man selv tror man har tjent penger. Da tenker jeg det spesielt i moralsk forstand. 

Hvis noen greier å innse hva som er galt med det de driver med, ved at man får kraftig kritikk på et anonymt forum, så synes jeg det er flott. Hvis de som forsvarer dette er uenig, så får dere bare være det. Men de kommer ingen vei her med å prøve å hvitvaske eller forsvare selskapet her, alle er godt opplyste om hvilken svindel det er. Så jeg er litt usikker på hensikten med de som poster at de har tjent penger, eller hvem de tror de snakker til. 

Beklager, jeg tror ikke jeg klarer å få frem det jeg ønsker! Jeg støtter ikke selskapet, men støtter folkets sak! Pengene jeg har «tjent» er ikke å ansees som tjent før noen etter rettsaken forteller meg at de er det! Derfor brukes de ikke av meg!

Huff, jeg prøvde bare å komme med et par friske øyne på hele greia, fra et nøytralt standpunkt! Tenkte kanskje det kunne bidra til noe positivt, men hvis jeg forstår dere rett tror dere fortsatt jeg forsvarer selskapet! Haha, jeg er på folkets side! La folket vinne🥳 

Inspector Norse - ouuuut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Kan du forklare hvor disse pengene stammer i fra?

Skal forklare slik jeg husker det fra når jeg selv snakket med noen av bedriftene for noen år tilbake☺️ Ta alt med en klype salt, da jeg ikke vet om det er blitt gjort endringer! De fleste jeg snakket med da var på det tidspunktet i USA, Litauen, Italia og andre land jeg besøkte + Nordmenn som alle var godt fornøyd! Igjen, alt dette er utenom alt som har med markedsførere og kundeskyer å gjøre! Bedriftene derimot, de benytter dette på akkurat samme måte som et hvilket som helst annet fordelsprogram!

Dersom det kommer en kunde med et kundekort og handler, betaler bedriften en liten prosent til CBW! (De betaler også et lite fast månedlig beløp så vidt jeg husker)

Shoppingpoengene som blir generert blir beregnet i et system for utbetaling til markedsførerene! Alle disse poengene blir generert kun fra handel, så om alle stopper og handler over natta vil heller ingen tjene noe. Derfor varierer også summen noe fra måned til måned.

Som sagt så er jeg selv en ærlig sjel, og så kun for meg en større versjon av coopkort eller trumf-kort når dette ble vist til meg. Ikke noe mer mikk makk! Gratis kort til kunde -> Kunde handler i butikk -> Butikk takker meg for ny kunde via lojalitetsprogrammet -> jeg tjener en liten slant! Ikke store greiene, men igjen har jeg heller ikke løpt rundt og lekt cowboy!

Håper det var oppklarende! Jeg svarer gjerne på gode spørsmål, men orker ikke å bli hengt ut! Prøver bare å hjelpe de som trenger info! 

IN - Out

Endret av InspectorNorse
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
InspectorNorse skrev (4 minutter siden):

Skal forklare slik jeg husker det fra når jeg selv snakket med noen av bedriftene for noen år tilbake☺️ Ta alt med en klype salt, da jeg ikke vet om det er blitt gjort endringer! De fleste jeg snakket med da var på det tidspunktet i USA, Litauen, Italia og andre land jeg besøkte + Nordmenn som alle var godt fornøyd! Igjen, alt dette er utenom alt som har med markedsførere og kundeskyer å gjøre! Bedriftene derimot, de benytter dette på akkurat samme måte som et hvilket som helst annet fordelsprogram!

Dersom det kommer en kunde med et kundekort og handler, betaler bedriften en liten prosent til CBW! (De betaler også et lite fast månedlig beløp så vidt jeg husker)

Shoppingpoengene som blir generert blir beregnet i et system for utbetaling til markedsførerene! Alle disse poengene blir generert kun fra handel, så om alle stopper og handler over natta vil heller ingen tjene noe. Derfor varierer også summen noe fra måned til måned.

Som sagt så er jeg selv en ærlig sjel, og så kun for meg en større versjon av coopkort eller trumf-kort når dette ble vist til meg. Ikke noe mer mikk makk! Gratis kort til kunde -> Kunde handler i butikk -> Butikk takker meg for ny kunde via lojalitetsprogrammet -> jeg tjener en liten slant! Ikke store greiene, men igjen har jeg heller ikke løpt rundt å lekt cowboy!

Håper det var oppklarende! Jeg svarer gjerne på gode spørsmål, men orker ikke å bli hengt ut! Prøver bare å hjelpe de som trenger info! 

IN - Out

Husker det? Så du blir betalt for ting du ikke vet hvor det stammer i fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
InspectorNorse skrev (38 minutter siden):

Huff, jeg prøvde bare å komme med et par friske øyne på hele greia, fra et nøytralt standpunkt! Tenkte kanskje det kunne bidra til noe positivt, men hvis jeg forstår dere rett tror dere fortsatt jeg forsvarer selskapet! Haha, jeg er på folkets side! La folket vinne🥳 

Å komme med nyanser her er helt håpløst. Det er en del her som går til angrep på alt og alle som ikke fordømmer Lyoness

Lenke til kommentar
PgUp skrev (21 timer siden):

Det lille ubehaget man måtte føle, er uansett en dråpe i havet for de som har tapt millioner på denne svindelen, tapt relasjoner, og til og med gått så langt at de har tatt sitt eget liv (dessverre ingen overdrivelse). 

Nå har vel aldri selskapet gått ut og sagt at alle pengene er tapt for alltid… Så hvis det stemmer at noen har tatt sitt eget liv på grunn av dette, så bør vel egentlig skylden for det legges på personer som henger ut selskapet på f.eks. offentlige forum uten å egentlig vite mer om selskapet en det de har hørt i forbifarten fra naboens overivrige bror..?

Å legge den skylden på selskapet blir jo det samme som å legge skylda på Audi fordi personen som kjørte Audien fra 1996 omkom da bilen hans/hennes ble truffet i siden av en 17åring som øvelseskjørte med en BMW…

Hvis noen på et eller annet tidspunkt før systemet ble stengt ned i Norge valgte å «investere» penger i kjøp av slike kundeskyer, så finnes det vel en tommelfinger-regel som sier at du ikke skal satse mer penger enn du har råd til å tape… Om noen har vært i overkant ivrige og på den måten overtalt noen til å kjøpe for mer enn de egentlig har råd til, så burde vel skylden for dette legges på den litt i overkant ivrige personen som sto for denne overtalelsen..

Nå er ikke jeg veldig godt kjent med aksjehandel, men jeg ser ikke for meg at hvis  det f.eks. hadde ligget tilgjengelig 10000 Tesla-aksjer, at Tesla da hadde nektet Ola Nordmann å bruke alle sparepengene sine på å kjøpe dem alle..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tor29 skrev (2 timer siden):

Nå har vel aldri selskapet gått ut og sagt at alle pengene er tapt for alltid… Så hvis det stemmer at noen har tatt sitt eget liv på grunn av dette, så bør vel egentlig skylden for det legges på personer som henger ut selskapet på f.eks. offentlige forum uten å egentlig vite mer om selskapet en det de har hørt i forbifarten fra naboens overivrige bror..?

Å legge den skylden på selskapet blir jo det samme som å legge skylda på Audi fordi personen som kjørte Audien fra 1996 omkom da bilen hans/hennes ble truffet i siden av en 17åring som øvelseskjørte med en BMW…

Hvis noen på et eller annet tidspunkt før systemet ble stengt ned i Norge valgte å «investere» penger i kjøp av slike kundeskyer, så finnes det vel en tommelfinger-regel som sier at du ikke skal satse mer penger enn du har råd til å tape… Om noen har vært i overkant ivrige og på den måten overtalt noen til å kjøpe for mer enn de egentlig har råd til, så burde vel skylden for dette legges på den litt i overkant ivrige personen som sto for denne overtalelsen..

Nå er ikke jeg veldig godt kjent med aksjehandel, men jeg ser ikke for meg at hvis  det f.eks. hadde ligget tilgjengelig 10000 Tesla-aksjer, at Tesla da hadde nektet Ola Nordmann å bruke alle sparepengene sine på å kjøpe dem alle..

Så de som blir svindlet kan takke seg selv. Folk som tar livet sitt fordi de har blitt svindlet for sitt livsverk har de selv skyld for. All skyld på offeret. Det er myndighetene som sier dette er en svindel, det er 100% slått fast. Det er lenge siden det var en diskusjon engang. 

 Fint om vi kan ignorere disse personene fremover. Det blir rett og slett for kvalmt å høre dem hvitvaske og forsvare denne åpenbare svindelen som har ødelagt for så mange. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Så de som blir svindlet kan takke seg selv. Folk som tar livet sitt fordi de har blitt svindlet for sitt livsverk har de selv skyld for. All skyld på offeret. Det er myndighetene som sier dette er en svindel, det er 100% slått fast. Det er lenge siden det var en diskusjon engang. 

 Fint om vi kan ignorere disse personene fremover. Det blir rett og slett for kvalmt å høre dem hvitvaske og forsvare denne åpenbare svindelen som har ødelagt for så mange. 

Har jeg lagt skylden på offeret?

Og det du skriver her om å ignorere «disse personene» fremover.. Er det rettet mot meg? Mener du at jeg ikke har rett til å ha mine egne meninger når de er i strid med dine?

Må også ærlig innrømme at jeg stusser litt på det du skriver om at dette har ødelagt for «så mange»… Over 170.000 kunder i Norge som kan spare penger når de handler, ca 16.000 av disse har valgt å prøve å se om de kan skape seg en liten inntekt av det, og nå da kanskje et par dusin som føler seg svindlet nok til å saksøke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tor29 skrev (16 timer siden):

Nå er ikke jeg veldig godt kjent med aksjehandel, men jeg ser ikke for meg at hvis  det f.eks. hadde ligget tilgjengelig 10000 Tesla-aksjer, at Tesla da hadde nektet Ola Nordmann å bruke alle sparepengene sine på å kjøpe dem alle..

Nei, tesla eller andre aksje selskap legger seg ikke opp i om du investerer alle dine sparepenger i å kjøpe aksjer, men den store forskjellen er at man selv har kontroll på sine investeringer på aksjene. Hvis du vil selge i morgen, så har en full mulighet til dette (enten om det er ved tap, gevinst eller i null) - dvs full kontroll på dine egne penger - ikke låst til noen skyer, lovnader ++

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har skrevet denne posten tidligere, men har aldri fått svar på noen av punktene fra de medlemmene av Cashback World/Lyoness/Lyconet som har vært innom tråden her. Det begynner for øvrig å bli noen gamle tall, men det er de eneste tallene som Lyconet/Lyoness/myWorld har fremskaffet til Lotteritilsynet, og således er det de eneste vi har mulighet til å se på.

 
 
Jeg håper @InspectorNorse og @Tor29 vil kommentere disse punktene jeg tar opp her:
 
1. Innbetalinger vs. utbetalinger
I Norge har medlemmer i 2016 direkte innbetalt (avrundet) 206.500.000 kroner i form av verving, kjøp av re-cash/rabattkuponger, markedsføringsmateriell, skyer osv. til Lyoness. Det samme året er 15.900.000 kroner den totale utbetalingen til medlemmer. 11.7 millioner har gått til 11 medlemmer, altså står det under 4 millioner igjen til resterende medlemmer. Hvordan kan det påstås at alle tjener penger her, og at det er umulig å tape penger? Det later til at utbetalingen av penger hele tiden blir lovet "i årene fremover" forutsatt at man fortsetter å betale inn penger til selskapet.
 
2. Bokettersyn/regnskap
Lotteritilsynet har gjentatte ganger spurt om dokumentasjon på tallene fra 2016, delt opp på kontonivå, for å få en grundigere oversikt. Lyoness har aldri klart å levere tilstrekkelig. Ei heller har de klart å produsere tall for 2017 som Lotteritilsynet ble lovet i løpet av Januar (ref. vedtaket fra Lotteritilsynet), og som et Lyoness-medlem (Kurwaslide) selv nevnte kan det hende det er fordi det er dyster lesning. Tilfredsstillende fremlegging av tall var også et problem når Lotteritilsynet gjenomgikk selskapet i 2014. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å fremskaffe tall i dette selskapet? Jeg mener det er bekymringsverdig at en bedrift år etter år ikke klarer å bokføre korrekt/tilstrekkende.

 
3. Medlemsbedrifter
Angående medlemsbedrifter tar Lyoness 10% kommisjon av omsetningen for at de skal få være med. I tillegg tar de noen kroner for drift av CRM system. I forbindelse med dette er det et par problemer.

  • Marginene til den aktuelle butikken/kjeden vil gå betraktelig ned. Dette er hovedgrunnen til at få/ingen store kjeder er med, da det rett og slett er idioti å gi 10% til et annet firma. Selv om butikken får noen flere kunder skal det mye til for å veie opp for et kutt på 10%, mange butikker har gjerne 10% eller mindre i overskudd fra før og vil da tape penger - uansett hvor mange som kommer innom. Det som skjer da er at butikken legger på prisene sine. 
  • Vi har eksempler på butikker i Oslo som har lagt på varene sine med 10% for å veie opp for denne utgiften, som igjen resulterer at det, nesten utelukkende, er Lyoness medlemmer som handler der for å få sin cashback/SP osv. Det sier seg selv at alle ikke kan tjene penger når pengene kommer fra seg selv, de øker ikke i verdi fordi de har vært en tur innom Lyoness.
  • Det er særdeles få plasser man kan benytte MyWorld (cashback) kortet. Det er små spisesteder, innvandrerbutikker osv. som er medlemmer. Dette er i hovedsak ikke stedet man pleier å gjøre sin normale handel. Når man kombinerer dette med at prisene (kan) være 10% høyere enn i andre butikker blir det en særs dårlig deal. Det later til å være viktigere å generere cashback og SP enn å faktisk få varen til en god pris. 

4. Fiktive samarbeidspartnere
Det er gjentatte ganger blitt annonsert partnere og kundebedrifter som benekter ethvert samarbeid med Lyoness. Her refererer jeg blandt annet til Elkjøp og SAS. Det er eksempler også i utlandet, så det er ikke et særnorsk fenomen. Det blir ofte fortalt at man aldri må henvende seg til disse bedriftene direkte. Det er her varsellampene begynner å lyse. De påberoper seg et partnerskap med en svær bedrift/kjede, og benytter dette aktivt i markedsføring, verving og for å generere økt omsetning.
 
I realiteten viser det seg at dette partnerskapet ikke er reelt. Helt konkret i de tilfellene jeg nevner:

  • SAS svarer på henvendelsen med at de ikke har, og ei heller kommer til å ha, noe partnerskap med Lyoness/MyWorld/Lyconet. De sender i tillegg brev til Lyoness med krav om at de fjernes fra all markedsføringsmateriell, hjemmesider osv.
  • Elkjøp svarer at de har solgt en del gavekort til Lyoness, men at de ikke har noen som helst forbindelse med dem foruten dette. Elkjøp varsler også at de umiddelbart opphører alt salg av gavekort til Lyoness, samt. ber at dem fjernes fra all markedsføring, hjemmesider osv.

Nå er dette to konkrete eksempler fra Norge, som medlemmer her på diskusjon.no har avdekket. Det finnes flere eksempler på det samme fra utlandet også.
 
5. Tall - hvordan kan det gå opp?
Dette er vel det punktet som er hyppigst diskutert her inne, men som fortsatt kommer opp igjen og igjen. Det er for øvrig helt ok da det stadig kommer nye opplysninger og korreksjoner.
 

  On 6/10/2018 at 7:25 PM, Kurwaslide said:

Men ni kan inte räkna på bara Norges befolkning, norden molnet Tex så innefattar det 25 miljoner människor och målet är att 20% ska ta ett kort och om det händer så behöver inte gemene man handla för 100 000 tals kronor utan då räcker det med några få tusen per man för att det ska snurra.

 

Her må jeg nok arrestere deg litt. Man kan ikke regne ut fra et tenkt medlemstall, man må ta de reelle tallene. I Norge blir det derfor 150.000 per dags dato. I tillegg må man se på reell benyttelse av cashback-kortet blant disse medlemmene. I 2016 (som er eneste året vi har reelle tall for) ble det omsatt for 92 kroner per måned, per medlem. Dette gjør at det er en ubetydelig sum som genereres per medlem i cashback-delen. Dette er også store deler av det Lotteritilsynet reagerer på.

 

Siden det er stor mangel på tall vil det være vanskelig å gjøre korrekte utregninger som aksepteres av begge sider i diskusjonen. Jeg ønsker derfor ikke å fremme en utregning per nå.

 

I følge tallene fra Lyoness for 2016 finner man at 91% av omsetningen er direkte forbundet med innbetalinger fra medlemmer, hvor de i stor grad ikke får et produkt med tilsvarende verdi i retur. Angående kjøp av rabattkuponger anser Lotteritilsynet dette som en innbetaling uten å skape verdi ettersom medlemmer i svært liten grad benytter seg av rabattkupongene. De kjøpes i hovedsak for å opprettholde, eller få maksimal opptjening, på eksisterende innskudd. Og jo, det er Lyoness sitt problem at de har en kompensasjonsmodell hvor dette inngår.

 
6. Fiktiv valuta
Jeg forstår det slik at Lyoness er i ferd med å opprette en egen valuta. (Krypto)valuta er drevet av supply/demand (tilgang/etterspørsel), og man kan ikke tilegne det en gitt verdi.
 
Gitt at man kunne tilegnet det en spesifikk verdi vil det ikke ha noen hensikt - det kunne jo bare blitt betalt ut den den aktuelle valutaen som verdien settes til. Og det er vel den største bekymringen jeg ser her. Det later til at Lyoness ikke har tilstrekkelig midler lenger til å kunne fortsette utbetaling i reelle penger, og finner nå på nye muligheter for å betale medlemmer.
 
I hovedsak blir dette prinsippet likt som om jeg skulle betalt regningene mine i NoTrace-cash. Verdien jeg har satt er også 1:1 mot EURO. Valutaen kan kun brukes til å kjøpe tjenester av meg, alternativt selge til de som ønsker å kjøpe (som igjen kun kan kjøpe tjenester av meg).

 

7. Forvirring rundt lovverket

Det later til å rå litt tvil til hvordan lovverket er med tanke på hva som skal til for at et firma skal kategoriseres som et pyramidespill (eller et selskap med pyramidelignende omsetningsstruktur).

Jeg ser stadig medlemmer av Lyoness komme med feilaktige utsagn til hvorfor Lyoness ikke er et pyramidelignende selskap.

Tar for meg de jeg kommer på i farten.

  • "Jeg tjener mer enn min upline, noe som beviser at det ikke har en pyramidelignende struktur."
    Svar: Dette er ikke et av kravene som stilles for at det skal kategoriseres som et pyramidespill. Ei heller er enkelttilfeller relevant for helheten. Det er som oftest slik i pyramideselskap at direkte upline har størst provisjon, og at jo lenger opp man går, jo mindre provisjon får man av det aktuelle medlemmet. Dette betyr kun at du har mange medlemmer direkte under deg, altså at du er en god rekrutterer og holder medlemsaktiviteten oppe blandt dine vervede.
     
  • "Det er ikke krav til innebetalinger for å være medlem av Lyoness, og således er det ikke et pyramideselskap."
    Svar: Denne har jeg sett mange ganger i utdrag fra poster i Facebook-grupper og lignende. Dette har Lotteritilsynet redegjort for i sin rapport. Hovedpunktet er at man er nødt til å betale penger for å være inntjeningsberettiget, samt. at omsetningen i cashback i seg selv ikke er høy nok til at man (generelt sett) er inntjeningsberettiget uten direkte innbetalinger.
     
  • "Lotteritilsynet tar med seminarer og kursdeltakelse som en del av grunnlaget for innbetalinger til firmaet."
    Svar: I hovedsak vil jeg si at dette er korrekt. Man betaler for seminar og kursing i å selge noe som ikke gir reell verdi. Man kjøper selv produkter uten reell verdi på bakgrunn av disse møtene, kursene og seminarene.
     
  • "Alle andre er misunnelige på vår suksess."
    Dette er nok det dummeste argumentet jeg finner. At andre er misunnelige har ikke betydning for lovligheten rundt firmaet. Ei heller har det noen relevans i Lotteritilsynet sitt vedtak. Tvert imot vil den norske stat (og derunder Lotteritilsynet) være tjent med at det er et lovlig foretak, da det faktisk bidrar til en del penger til staten i form av skatt. Det vil derfor være av statlig interesse å frifinne et firma fra eventuelle anklager som strider mot lovverket.
     
  • "Lyoness ble godkjent av Lotteritilsynes i 2014"
    Denne har dødd litt ut etter at vedtaket kom, men som Lotteritilsynet selv redegjør så er ikke Lotteritilsynet et godkjenningsorgan. I 2014 hadde Lotteritilsynet en gjennomgang av firmaet, noe som resulterte i at Lyconet ble opprettet. Siden Lyoness/CashBack World (nå MyWorld) la frem god nok dokumentasjon av dem ikke lenger bedrev aktiviteter som betegnes som pyramidelignende, avsluttet Lotteritilsynet sitt tilsyn. Lyconet ble aldri omfattet av tilsynet.
     

Det later til at et fåtall av Lyoness-medlemmene faktisk har lest rapporten (ut fra de utsagn man finner), men er mest opptatt av å påberope feil. Dette gjøres som regel på feil grunnlag. Det aller meste, om ikke alt, de reagerer på har Lotteritilsynet redegjort for i vedtaket sitt. I tillegg påberoper mange seg at de har bedre kunnskaper om norsk lovgivning enn det Lotteritilsynet har. Lotteritilsynet sitter på landets fremste eksperter på dette lovverket. Lotteritilsynet har heller ingenting å tjene på å sverte/vedta opphør av et foretaks aktiviteter i Norge.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...