Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor fikk jeg tinnitus?


H4rvey Specter

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

når jeg var 12 år fortalte min mor om en på jobben som nettopp hadde fått tinnitus rundt middagsbordet. Jeg hadde ingen peiling på hva det var, og hun forklarte naturligvis til meg at det var en sykdom hvor du har konstant piping i øret. Jeg svarte hun da: "Har ikke alle det da?". Som du kanskje forstår fant jeg da ut at jeg hadde tinnitus, noe jeg fortsatt har den dag i dag, 5 år seinere.

 

Jeg er fortsatt veldig usikker på hvorfor jeg fikk tinnitus. Om jeg ikke er født med det lurer jeg på om noe av dette kan være årsaken til at jeg har øresus.

 

Som syv-åring var jeg på svømmekurs, og holdt på å drukne fordi svømmelærerne ikke fulgte godt nok med. Jeg slukte mye vann og har en mistanke om at jeg kanskje sprengte noe inne i øret mitt pga. trykk, om det er mulig i basseng?

 

Spilte ofte litt videospill på en gammel TV. Den lagde en høy frekvenskyd, kan dette være grunnen for min øresus? At jeg har "hørt" for mye på denne frekvenslyden? Merker den dag i dag at det er tortur for meg å sitte i et rom med en gammel tv som lager høy frekvenslyd...

 

Har dere noen ide om hvorfor jeg har tinnitus? Har aldri hørt på høy musikk etc. Hvilken av de to historiene virker mest sannsynlig evt.?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier det samme som deg - har ikke alle det?

 

Det er aldri heeelt stille. Konsentrerer jeg meg kan jeg også legge merke til en ekstremt svak Susing. Men tinnitus blir jo, ettersom jeg har forstått, mer intens når det er støy rundt deg.

 

Opplever du at det blir verre når du hører på andre lyder eller maskerer det lyden?

 

Jeg hører bare susing om det er veldig stille rundt meg. Jeg trodde det var at man kan høre blodet om man konsentrerer seg. Kanskje jeg er daredevil....

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

@vidor:

 

Hva menes med følgende utsagn i fra din kilde?

 

 

 

Hvis du lider av tinnitus, bør du unngå situasjoner som øker øresusen. Øresus hos tunghørte pasienter blir ofte lindret ved bruk av høreapparat, ved at forsterkning av lyd fra omgivelsene maskerer susen.

 

Dette kan være en direkte ondsirkel-økende ting å fortsette med. La oss si du i tillegg lider av hyperakusis, så skal man jo forsøke å tilvenne seg lyd og støy så godt man klarer. Det verste man kan gjøre er å ty til ørepropper og hørselvern. Selvsagt med visse unntak, for dersom man er i fare for å utsettes for skadelig støy og ikke kun sjenerende lyd så er det riktig å bruke hørselvern.

 

Sjenerende lyd skal man utsette seg for dersom man har hyperakusis. Å unngå sjenerende lyder gjør vondt verre.

 

Øresusen har du lite direkte kontroll over selv, så den kan øke og dempe seg selv alt etter som. Det viktigste er likevel å trene seg til å unngå å lytte etter øresusen. Lydbehandling er også en vesentlig del av behandlingen, og der kan kanskje "bør unngå" tas til etterretning. Men det er viktig i lydbehandling å alltid ligge under lydstyrken til øresusen, man skal aldri forsøke å kamuflere den.

 

Ofte så vil hjernen skru opp tinnituslyden som en kompensasjon for eksterne lyder. Det er som et tveegget sverd, fordi hjernen er tilvennet at øresus hører hjemme i lydbildet, så vil den gjøre alt som er i sin makt for å hente lyden tilbake igjen.

 

Trådstarter høres ikke ut som en som plages voldsomt av tinnitus. At det er mulig skyldes at hjernen har en plastisitet, som gjør at en tilvennes ting. Man kan altså gå i mange år uten at det plager en, på tross av at en hører øresusen i disse årene. Årsaken bak tinnitus kan altså ligge mange år bak i tid.

 

Det er likevel noen som har øresus som blir lidende. Det skjer når hjernen ikke lengre er i stand til å tilvenne seg de endringene. Da vil det fort utvikle seg til å bli en kronisk stresslidelse. Og det er veldig viktig at fastleger, ØNH-spesialister får seg kunnskaper om nettopp dette. Fordi det gjør folk arbeidsuføre og enkelte orker ikke lengre å leve med det til og med.

 

Jo eldre man blir jo mer degeneres øret/hørselen, og da vil også mulighetene for at hjernen mister sin plastisitet øke. Fagfolk tenker seg at tinnitus kan være en følge av hårcellene i ørets lydoppfattelse degeneres enten som en direkte følge av støyskade eller også av aldring faktisk.

 

Det finnes likevel en rekke andre årsaker til tinnitus, derfor er det svært viktig å få kommet seg til en spesialist for å få sortert vekk andre mulige årsaker. Noen ganger kan tinnitus være et symptom på svært alvorlig sykdom, noe som heldigvis i de fleste tilfeller ikke er tilfelle. Vanligvis så skyldes det bare hva som skjer i hjernens tolkning av lydbildet sammen med en hel skog av andre nerveimpulser.

 

Dersom hjernen mister muligheten for å tilvenne seg, så kan det altså bli til en alvorlig stresslidelse. Men vanligvis så vil det for mange ikke skje, eller det vil først ta mange mange år før det utvikler seg dit hen at hjernen mister tilvenningsmulighetene.



Anonymous poster hash: 9f2f5...c64
Lenke til kommentar

 

Spilte ofte litt videospill på en gammel TV. Den lagde en høy frekvenskyd, kan dette være grunnen for min øresus? At jeg har "hørt" for mye på denne frekvenslyden? Merker den dag i dag at det er tortur for meg å sitte i et rom med en gammel tv som lager høy frekvenslyd...

 

Har dere noen ide om hvorfor jeg har tinnitus? Har aldri hørt på høy musikk etc. Hvilken av de to historiene virker mest sannsynlig evt.?

 

Jeg har postet et anonymt innlegg tidligere, og vil gjøre en liten rettelse på mitt forrige innlegg.

 

Det kan godt hende at du trenger profesjonell behandling for denne tilstanden. Det kan være snakk om hyperakusis, eller det kan være andre ting som misofoni.

 

Ved misofoni så er det enkeltlyder som er plagsomme, mens med hyperakusis så kan det være mye i lydbildet som er plagsomme. Disse tilstandene krever forskjellig behandling. Du har jo kun kommet med et enkelt eksempel på at den lyden er tortur for deg. Derfor så er det også svært vanskelig å kategorisere deg. Du forteller lite om det er kun den ene lyden, eller den ene lyden og en annen lyd som plager deg mest, eller om det faktisk er mange mange lyder som du føler at er like plagsomme om en annen.

 

Du nevner en plagsom lyd, som kan være et symptom på at du er alvorligere plaget. Men, ikke glem at vi alle som en plages av et eller annet når en først snakker om temaet. For de aller fleste så vil det at noen skraper en negl over tavlen på skolen være svært ubehagelig. Så det er litt forskjell på "vanlige lyder" og en lydoverfølsomhetslidelse. Spesialister er de som har det faglige svaret på dette. Eller som bør ha det faglige svaret på det.

 

Det er faktisk slik stillt her i landet at mange fastleger, MEN til og med ØNH-spesialister kan alt for lite om tinnituslidelser. Selv nå i 2016 altså! Skjerpe seg bør de  :realmad:

 

Anonymous poster hash: 9f2f5...c64

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Spilte ofte litt videospill på en gammel TV. Den lagde en høy frekvenskyd, kan dette være grunnen for min øresus? At jeg har "hørt" for mye på denne frekvenslyden? Merker den dag i dag at det er tortur for meg å sitte i et rom med en gammel tv som lager høy frekvenslyd...

 

Har dere noen ide om hvorfor jeg har tinnitus? Har aldri hørt på høy musikk etc. Hvilken av de to historiene virker mest sannsynlig evt.?

 

Jeg har postet et anonymt innlegg tidligere, og vil gjøre en liten rettelse på mitt forrige innlegg.

 

Det kan godt hende at du trenger profesjonell behandling for denne tilstanden. Det kan være snakk om hyperakusis, eller det kan være andre ting som misofoni.

 

Ved misofoni så er det enkeltlyder som er plagsomme, mens med hyperakusis så kan det være mye i lydbildet som er plagsomme. Disse tilstandene krever forskjellig behandling. Du har jo kun kommet med et enkelt eksempel på at den lyden er tortur for deg. Derfor så er det også svært vanskelig å kategorisere deg. Du forteller lite om det er kun den ene lyden, eller den ene lyden og en annen lyd som plager deg mest, eller om det faktisk er mange mange lyder som du føler at er like plagsomme om en annen.

 

Du nevner en plagsom lyd, som kan være et symptom på at du er alvorligere plaget. Men, ikke glem at vi alle som en plages av et eller annet når en først snakker om temaet. For de aller fleste så vil det at noen skraper en negl over tavlen på skolen være svært ubehagelig. Så det er litt forskjell på "vanlige lyder" og en lydoverfølsomhetslidelse. Spesialister er de som har det faglige svaret på dette. Eller som bør ha det faglige svaret på det.

 

Det er faktisk slik stillt her i landet at mange fastleger, MEN til og med ØNH-spesialister kan alt for lite om tinnituslidelser. Selv nå i 2016 altså! Skjerpe seg bør de  :realmad:

 

Anonymous poster hash: 9f2f5...c64

 

Hei, beklage seint svar, og takk for mange gode svar. (Om det ga mening)

 

Jeg har tenkt å bestille time hos fastlege nå, for å deretter komme meg til en spesialist. Svarer mer i løpet av helgen. 

I natt skal jeg prøve å sove mens jeg har på en høy frekvenslyd. Lurer på hvordan det blir, skal holde dere oppdatert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...