Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Spørsmålene var retoriske... Det er ok at du ikke vet, men da bør du avstå fra å fortelle at alle andre er dumme. Det at folk ikke har greie på økonomi gjør dem ikke dumme av den grunn og jeg har da vel ikke kalt noen for dum? Dessuten så har vi jo raust med toll på matvarer i Norge, og du ser jo hvordan det virker. USA ER markedet, Norge er mikro så jeg ser ikke problemet.
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Det at folk ikke har greie på økonomi gjør dem ikke dumme av den grunn og jeg har da vel ikke kalt noen for dum? Dessuten så har vi jo raust med toll på matvarer i Norge, og du ser jo hvordan det virker. USA ER markedet, Norge er mikro så jeg ser ikke problemet. Dum har du kanskje ikke sagt, var det kunnskapsløse du kalte folk? Beklager at jeg er upresis. Ja, vi har raust med toll på matvarer i Norge. Begrunnelsen er å beskytte norsk landbruk. Hva er så konsekvensene av høy toll på matvarer? Vi kan jo se på prisnivået på mat i Norge, sammenlignet med f.eks Sverige. Norge har vesentlig høyere pris, spesielt på de varene med mye toll. Hvem er det som må betale for dette? Jo, norske forbrukere. Vi betaler såpass mye at vi kjører turer på flere timer til sverige for å hamstre mat. Hva vil skje med priser i usa ved toll? Jo de går opp. Den prisen må amerikanske forbrukere betale. 1
ikek Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Det å senke skattene for næringslivet vil stimulere til økte investeringer, nye arbeidsplasser og økt forbruk som igjen fører til økt skatteinngang. Dette er tesen som vi i Norge og de fleste andre vestlige land har brukt med stor suksess. Dette igjen har medført at amerikanske selskap har betalt 35% i skatt mot ca. det halve i Europa. Amerikanske multinasjonale selskaper lar ikke inntekter fra utlandet strømme gjennom skattesystemet i USA av den grunn. Trump vil ha disse pengene via USA skattesystem isteden for at det går via andre land og for å få til dette så tilpasser han skattesatsen til Europa. I tillegg så er innfallsvinkelen hans at USA bruker alt for mye penger på å opprettholde baser rundt om i verden. Hans forslag er å legge ned et stort antall av disse, bl.a. i Tyskland, trekke seg ut av Irak, Syria og Afghanistan, jeg kan nevne mye som både jeg og den vanlige amerikaner mener er bortkastede penger. Å senke skattene for å fremme økt aktivitet kan være et effektivit virkemiddel. Når en økonomi er nær full kapasitet, noe den amerikanske er i disse dager, er det ikke behov for en slik form for stimulering for vekst i økonomien. Det er ikke mer rom for ekspansjon. Dermed er det i hovedsak tre muligheter for de økte inntektene til selskapene. Det ene er økt lønn til arbeidstakere, det andre er økt utbytte til aksjonærene, det tredje er tilbakekjøp av egne aksjer. Til nå er det ikke indikasjoner på at lønn og andre goder går opp, heller at det blir tatt ut i utbytte eller at selskapene kjøper sine egne aksjer. Den reelle skattebyrden for amerikanske selskaper var ikke 35% den var for de fleste selskap som driver med skatteplanlegging rundt et par prosent mer enn hva tilsvarende europeiske selskap har. I sum ikke spesielt konkurransevridende.
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Dum har du kanskje ikke sagt, var det kunnskapsløse du kalte folk? Beklager at jeg er upresis. Ja, vi har raust med toll på matvarer i Norge. Begrunnelsen er å beskytte norsk landbruk. Hva er så konsekvensene av høy toll på matvarer? Vi kan jo se på prisnivået på mat i Norge, sammenlignet med f.eks Sverige. Norge har vesentlig høyere pris, spesielt på de varene med mye toll. Hvem er det som må betale for dette? Jo, norske forbrukere. Vi betaler såpass mye at vi kjører turer på flere timer til sverige for å hamstre mat. Hva vil skje med priser i usa ved toll? Jo de går opp. Den prisen må amerikanske forbrukere betale. Jeg skrev: USA ER markedet, Norge er mikro. USA er selvforsynte med det meste og toll her vil ikke få de samme utslagene nødvendigvis. Amerikanere kan for eksempel kjøpe amerikanske biler hvis det blir toll på biler, de blir jo ikke noe dyrere. Dessuten tror ikke jeg at det kommer noe langvarig tollregime, Trump bruker dette "verktøyet" for å få til bedre handelsavtaler, og det virker.
Shruggie Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 (endret) Nei. USA er IKKE selvforsynte. De har bygget ned absolutt hele produksjonssektoren sin til den er minimal, og importerer alt fra... Å ja, Kina! Lurer på hvorfor det er relevant? Grunnen til at USA har et "handelsunderskudd" til Kina er fordi Kina har en dårligere økonomi enn USAs, og dermed kan produsere ting rimeligere. Dette er BRA FOR USA! Ikke bare er det bra for USA, men de har gjort det med vilje! USA har gått over til en serviceøkonomi, akkurat som Norge. Norge har også handelsunderskudd mot Kina, men det spiller ingen rolle, for vi selger servicer til andre land - inkludert Kina - og servicer koster mer enn varer. Herregud, elementær økonomi. Var det ingen som lærte dere disse tingene? Endret 30. juli 2018 av Shruggie 2
Mr.M Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Siste: Trump er tydelig opprørt med sine 7 på rad med kritikk og falske påstander om Muellers granskning i kveld. apropos Mueller; hvorfor la han ikke opp til å forhøre Trump før de slapp Cohen-materien ut i media? Da kunne de jo evt. tatt Trump på et senere tidspunkt for å ha løyet, overfor kommisjonen.
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Jeg skrev: USA ER markedet, Norge er mikro. Men de er ikke produsenten. De måtte være produsent og ikke konsument for å være selvforsynte. USA er selvforsynte med det meste og toll her vil ikke få de samme utslagene nødvendigvis. Amerikanere kan for eksempel kjøpe amerikanske biler hvis det blir toll på biler, de blir jo ikke noe dyrere. Hvordan kan det ha seg at usa har massivt underskudd på handelsbalansen da? Du vet, den Donald klager sånn på. Ja, de kan kjøpe amerikanske biler, lagd av stål og aluminium som nå har blitt dyrere takket være toll. Da blir også bilene dyrere. Dessuten tror ikke jeg at det kommer noe langvarig tollregime, Trump bruker dette "verktøyet" for å få til bedre handelsavtaler, og det virker. Å, så du har skiftet mening. Toll er ikke løsningen lenger? Det er bare Donald som bløffer og prøver å bølle seg fram? 2
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Nei. USA er IKKE selvforsynte. De har bygget ned absolutt hele produksjonssektoren sin til den er minimal, og importerer alt fra... Å ja, Kina! Lurer på hvorfor det er relevant? Grunnen til at USA har et "handelsunderskudd" til Kina er fordi Kina har en dårligere økonomi enn USAs, og dermed kan produsere ting rimeligere. Dette er BRA FOR USA! Ikke bare er det bra for USA, men de har gjort det med vilje! USA har gått over til en serviceøkonomi, akkurat som Norge. Norge har også handelsunderskudd mot Kina, men det spiller ingen rolle, for vi selger servicer til andre land - inkludert Kina - og servicer koster mer enn varer. Herregud, elementær økonomi. Var det ingen som lærte dere disse tingene? Hva er det USA ikke produserer? Og det er da ikke bare Kina som kan produsere varer rimelig og det tar heller ikke lang tid å flytte produksjonen. Konklusjon: Upside i USA's favør.
Shruggie Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Hva er det USA ikke produserer? Og det er da ikke bare Kina som kan produsere varer rimelig og det tar heller ikke lang tid å flytte produksjonen. Konklusjon: Upside i USA's favør. Hva er det USA ikke produserer? Kvantitet. Du finner nok eksempler på mye som lages i USA, men alt som masseproduseres må importeres fordi arbeidskraften er for dyr. Du vet, som du lærte på skolen at er en god ting for økonomien. 1
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Hva er det USA ikke produserer? Og det er da ikke bare Kina som kan produsere varer rimelig og det tar heller ikke lang tid å flytte produksjonen. Konklusjon: Upside i USA's favør. Så hvorfor produserer ikke usa like billig som kina hvis usa kan det? Er det fordi amerikanske bedrifter liker å bli utkonkurrert? 3
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Men de er ikke produsenten. De måtte være produsent og ikke konsument for å være selvforsynte. Hvordan kan det ha seg at usa har massivt underskudd på handelsbalansen da? Du vet, den Donald klager sånn på. Ja, de kan kjøpe amerikanske biler, lagd av stål og aluminium som nå har blitt dyrere takket være toll. Da blir også bilene dyrere. Å, så du har skiftet mening. Toll er ikke løsningen lenger? Det er bare Donald som bløffer og prøver å bølle seg fram? Jeg har da aldri sagt at toll er noen løsning, jeg er imot toll generelt. Du blander sammen produksjon, konsum og marked i en salig røre. USA har alltid vært og er fortsatt for frihandel men Trump mener det må være rettferdig og derfor bruker han toll som "verktøy" for å få dette til. Du må gjerne benytte anledningen til nedsettende å kalle det for bløffing og bølling fra Trumps side , men det virker.
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Så hvorfor produserer ikke usa like billig som kina hvis usa kan det? Er det fordi amerikanske bedrifter liker å bli utkonkurrert? Fordi arbeidernes kunnskapsressurser er høyere i USA enn i Kina. Det er arbeidernes kunnskap som gir grunnlag for om et land har lave eller høye lønninger. Dessuten så er det mange land som produserer like billig og billigere en Kina.
Shruggie Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Holy shit, du vet virkelig ikke hvordan du googler "økonomi" 2
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Hva er det USA ikke produserer? Kvantitet. Du finner nok eksempler på mye som lages i USA, men alt som masseproduseres må importeres fordi arbeidskraften er for dyr. Du vet, som du lærte på skolen at er en god ting for økonomien. Ja, det er riktig, det er billigere i Kina, men ingenting må masseproduseres i Kina hvis det kommer til en konfrontasjon. Hva om Apple legger ned i Kina og åpner i Brasil eller et annet land. Hvem blir da taperen? Kina eller USA
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Holy shit, du vet virkelig ikke hvordan du googler "økonomi" Regner med den var til meg.... så lær meg det
Red Frostraven Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Hei Maduro, slik som i Venezuela mener du? Nei -- slik som USA, når militæret bare forbruker på fastlandet, uten å utføre noen oppdrag. 2
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Jeg har da aldri sagt at toll er noen løsning, jeg er imot toll generelt. Har du ikke sagt at toll er en løsning? ...hvis du mener det skader handelsbalansen så er det bare å putte på litt toll og så jevner det seg ut igjen. Du blander sammen produksjon, konsum og marked i en salig røre. Gjør jeg? Eller kan det være du som er upresis? USA har alltid vært og er fortsatt for frihandel men Trump mener det må være rettferdig og derfor bruker han toll som "verktøy" for å få dette til. Du må gjerne benytte anledningen til nedsettende å kalle det for bløffing og bølling fra Trumps side , men det virker. Jeg har ikke sett noen stor effekt av dette så langt, men blir spennende å se hvordan det går med usa/kina og toll. 1
Masserati Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Nei -- slik som USA, når militæret bare forbruker på fastlandet, uten å utføre noen oppdrag. Det heter beredskap.. du er for krig du altså.
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Ja, det er riktig, det er billigere i Kina, men ingenting må masseproduseres i Kina hvis det kommer til en konfrontasjon. Hva om Apple legger ned i Kina og åpner i Brasil eller et annet land. Hvem blir da taperen? Kina eller USA Begge. Kina taper inntekter, usa får dyrere varer. Men Brasil tjener på det.
Red Frostraven Skrevet 30. juli 2018 Skrevet 30. juli 2018 Poenger er nok heller at USA bruker litt unødvendig mye penger på militæret, i forhold til trusselbildet.Et trusselbilde som ironisk nok er skapt av vestens bruk av militærmakt.
Anbefalte innlegg