Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, og du finner analyser på nettet som også går andre veien. Jeg velger uansett og være skeptisk til kritikk av Trump på bakgrunn av den åpenbare hetskampanjen fra MSM og etablerte politiske miljøer. Uansett så skriver de jo mellom linjene at: dette kan gå bra hvis man kan kutte i offentlige utgifter eller øke/ilegge skatter andre steder i økonomien.  Trump vil vel gå for å kutte utgifter og da først til krigføring. Han vil slutte å bruke penger på å ha amerikanske styrker stasjonert rundt omkring i verden, han vil at NATO skal betale mer av kostnadene. Han vil også ut av Irak og Syria.

Hvilken president var så kul å skulle avvikle Guantanamo og fikk fredsprisen, og hvordan gikk det? Tror du det er lagt ned?

Kutte i offentlige utgifter...

med rekordhøy statsgjeld, rekordhøyt militærbudsjett, og allerede lave offentlige utgifter sammenlignet med land med større økonomisk vekst og velstand?

Endret av Red Frostraven
Skrevet

Tallene dine er helt totalt feil.

Max skatt på kapitalinntekt var 20% da Trump tok over, for langtidsinvesteringer.

De er ikke totalt feil. Skattesystemet i USA er ikke så skjematisk som i Norge, det er langt mer komplisert og innebærer nok at de skiller på forskjellige investeringer. Info jeg gir er innafor og grunnen til skattereformen og konklusjonen er ikke gal.

https://e24.no/utenriks/donald-trump/trump-legger-fram-skattereform/24130040

Skrevet

Kutte i offentlige utgifter...

med rekordhøy statsgjeld, rekordhøyt militærbudsjett, og allerede lave offentlige utgifter sammenlignet med land med større økonomisk vekst og velstand?

Ja.. det er det man gjør, og du som er like oppegående som Nicolás Maduro, kan du si hva du ville gjort?

Skrevet

Skal vi se om jeg har skjønt det riktig:

-at økonimien går bedre under Trump kan vi takke Obama for?

-økonomien vil gå ned igjen en gang, kanske ikke før etter at Trump har gått av som president, men når den går ned så er det Trump sin skyld?

Det har ikke gått lang nok tid til at den økonomiske politikken til Trump sin administrasjon / kongressens budsjett skal ha hatt nevneverdig påvirkning. I utløpet av Trumps presidentperiode vil en se nyanser av hva Trumps økonomiskepolitikk resulterer i. Samtidig kan utviklingen i økonomien være så pass sterk at selv om Trumps reform generelt har negative effekter vil det fortsatt kunne være sterk vekst. I korte trekk er grunnlaget for den økonomiske sukssess som Trump skryter av lagt av den forrige regjering.

Det er også en grunn til at normal kotyme er å ikke ta æren for en høy børs for hva skjer når børsen faller? En får skylda. Nå er kanskje unntaket og det er usmakelig hva han kommer unna med.

Det er ingen vekst inn i himmelen. Før eller siden kommer det en slump eller værre nedganger. Det har vært sammenhengende vekst i USAs økonomi siden 2010 (hvis jeg husker riktig) og dette som følge av Obamas grep tatt som følge av den store depresjon i 2008/9.

• Liker 1
Skrevet

Selv konservative think tanks er lite overbevist av Trumps skatteletter, inkludert folk som var med på å utforme dem. De matcher på ingen måte hva Trump prøver å selge det som.

Moody’s and Conservative Economists Agree: The Trump Corporate Tax Cut Is Not Helping Workers

https://itep.org/moodys-and-conservative-economists-agree-the-trump-corporate-tax-cut-is-not-helping-workers/

Selvfølgelig og intet er 100% og i tillegg kan det jo også gå litt opp og ned i perioder men jeg ser jo hva Trump forsøker å få til og det er derfor det er så spennende å følge med.

Skrevet

Skal vi se om jeg har skjønt det riktig:

-at økonimien går bedre under Trump kan vi takke Obama for?

-økonomien vil gå ned igjen en gang, kanske ikke før etter at Trump har gått av som president, men når den går ned så er det Trump sin skyld?

Jeg har ikke nevnt Obama eller

påstått at USA's økonomi går bedre/bra

Jeg sa at aksjemarkedet var kunstig oppblåst og bobla vil sprekke og fordi Trump har fjernet nesten to billioner dollar fra USAs økonomi vil det bli umulig å fikse det når det skjer.

• Liker 2
Skrevet

Det spesielle er at fiskalkonservative republikanere som skapte den store depresjonen i 2008/9 som følge av høyt forbruk til krigene i Iraq og Afghanistan (samt litt annet) holdt igjen når det var behov for økte bevilgninger under Obamas persidentperiode. De samme politkere som kriget om taket for USAs statsgjeld er de som i dag bruker penger (kombinasjon av skattelette og forbruk) som fulle sjømenn.

Det er ikke uten grunn at det blir påstått at republikanske administrasjoner lager gjeld og demokratiske betaler ned gjeld.  Det er i hvertfall sant siden Clinton tok over etter gulfkrigen og Bush Sr. 

• Liker 3
Skrevet

Det spesielle er at fiskalkonservative republikanere som skapte den store depresjonen i 2008/9 som følge av høyt forbruk til krigene i Iraq og Afghanistan (samt litt annet) holdt igjen når det var behov for økte bevilgninger under Obamas persidentperiode. De samme politkere som kriget om taket for USAs statsgjeld er de som i dag bruker penger (kombinasjon av skattelette og forbruk) som fulle sjømenn.

Det er ikke uten grunn at det blir påstått at republikanske administrasjoner lager gjeld og demokratiske betaler ned gjeld.  Det er i hvertfall sant siden Clinton tok over etter gulfkrigen og Bush Sr. 

Jøss, og jeg som alltid har trodd det var boligmarkedet med "subprime"- lån som ble "bundlet", "tradet" og oppblåst.

Skrevet

Skal vi se, Bill Clinton økte utenlandsgjelden med 32 prosent og Obama økte den med 74 prosent. Om det er dette du kaller nedbetaling så bør du ikke få deg kredittkort.

Krig er dyrt og fredsprisvinneren bombet 7 land det siste året han var president. I snitt slapp USA en bombe hvert 20ende minutt gjennom hele året.

• Liker 1
Skrevet

Siste Republikanske president som forlot det hvite hus med et balansert budsjett var Eisenhower(som i dagnes målestok er til venstre for Obama økonomisk)  Reagen, Bush 1, Bush 2 og Trump har/vil forlate det hvite hus med stort underskudd)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Friend,

NEW REPORT: 92% of the media’s coverage of me has been negative.

This is why American voters don’t get to learn about…

...America’s GDP hitting 4.1%
...North Korea returning the remains of our fallen American heroes
...Our incredible new fair trade deal with the European Union thanks to our tariffs
...The work ICE is doing to crack down on criminal illegal immigration
...Jobs, jobs, jobs!

The media only wants to talk about trash. But I want to talk about America’s wins!

Thank you,

Donald J. Trump
President of the United States

After criticizing politicians as “weak” for attacking his trade strategies, President Trump met with European Commission President Jean-Claude Juncker and declared a “new phase” in E.U. trade relations. Putting American workers first, President Trump will continue his counter-tariff strategies to achieve zero tariff deals that finally create fair and reciprocal trade for America.

PAYING TRIBUTE TO VETERANS

No one loves our veterans more that Donald Trump. That’s why it was a special treat for the president to appear at the 119th Veterans of Foreign Wars Annual Convention this week. President Trump is fixing years of neglect by implementing sweeping reforms that are delivering the best care our cherished veterans have received in over a generation.

MADE IN AMERICA

America is open for business! At the second annual Made in America Product Showcase, President Trump celebrated our great American manufacturers. With a renaissance in manufacturing supported by record cuts in regulations and historic tax cuts, there’s never been a better time for products to be American Made.

TRAINING FOR 3.8 MILLION AMERICAN WORKERS

President Trump is taking major action to train American workers as job openings outnumber job seekers for the first time in history. Twenty companies have stepped up to train 3.8 million workers over the next five years thanks to President Trump’s leadership and his commitment to American workers.

Endret av Masserati
Skrevet (endret)

En bør aldri ta en sides fremstilling for gitt, da risikerer man å sitte igjen med ren propaganda som her.

NEW REPORT: 92% of the media’s coverage of me has been negative.

Misvisende. Han unnlater å fortelle at dette sikter til en ny studie spesifikt vedr. immigrasjonspolitikken hans, som har vært svært kritisk mottatt både i media, blant velgerne, og i kongressen, og hvor han også har fått en rettslig ordre om å reversere praksisen og gjenforene adskilte barn fra deres foresatte ved grensen, som han nå har unnlatt å etterkomme innen fristen.

92 percent of TV coverage on Trump's immigration policy is negative
https://www.washingtonexaminer.com/news/92-percent-of-trumps-tv-coverage-is-negative-report

Ellers vet man fra tidligere, altså før rapporten Trump snakker om i mailen, at mediedekningen har vært overveiende negativ i nesten alle medier, inkludert Fox News, hvor selv ikke Hannity & Co. i underholdningsavdelingen helt klarer å veie opp for nyhetsavdelingens mer objektive dekning av hva Trump-administrasjonen foretar seg. Dette inkluderer Pruitt, Zinke, og andre som har bidratt til å forverre sumpen, ikke bedre den. 

Pressen dekker hva administrasjonen foretar seg, hva de vitner om under høringer, hvilke rapporter de publiserer, hvilke penger de bruker etc. Det er ikke pressens oppgave å være nøytral, men en objektiv nyhetsformidler, og om en gjør mye skrullete og lyver 6-9 ganger daglig så kan man objektivt fortelle at det skjer, og gir ikke en objektiv dekning om en skjuler det.

Når det er sagt så er såklart mediabias en faktor, men facts er likevel facts selv om Trump ikke liker facts

For ordens skyld: jeg ser i denne sammenhengen på dekningen i bla. NY Times, CNN, NBC og andre Trump liker å kritisere. La oss se om Trumps påstand virkelig stemmer nedover her. Dekker de virkelig ikke hva han påstår at de ikke dekker?

...America’s GDP hitting 4.1%

Objektivt sett er denne påstanden feil. Alle større nyhetsorganisasjoner som dekker økonomi, inkludert CNN, har dekket dette gode tallet. De passer også på å ta med at det er et kvartalsresultat, noe Trump villedende utelater i mailen her.

1. GDP report: The US economy roared into high gear in the spring, growing at the fastest pace in almost four years.
"Second-quarter economic growth came in at an annual rate of 4.1%, the government reported Friday. That was the best showing since the third quarter of 2014."
https://money.cnn.com/2018/07/27/investing/premarket-stocks-trading/index.html

Trump velger å lyve om dette, og det er objektivt å dekke også det.

[...]
...North Korea returning the remains of our fallen American heroes

Feil igjen, dette er også dekket av alle større nyhetsorganisasjoner, igjen inkludert CNN. De har også dekket at han påstod 200 av disse allerede var returnert for over en måned siden.

We got back our great fallen heroes, the remains sent back today, already 200 got sent back,” Trump told a crowd of supporters during a rally in Duluth, Minnesota.
https://af.reuters.com/article/worldNews/idAFKBN1JH05J 

Virkeligheten: 55 kister returnert denne uken.

Remains of 55 U.S. War Dead in North Korea Start Journey Home After 65 Years
https://www.nytimes.com/2018/07/26/world/asia/us-korea-war-remains.html

North Korea hands over the possible remains of American war dead
https://edition.cnn.com/2018/07/26/asia/north-korea-remains-american-troops-intl/index.html
"Osan Air Base, South Korea (CNN) - A US Air Force plane carrying what are believed to be the remains of US troops killed during the Korean War some 65 years ago arrived Friday morning at Osan Air Base in South Korea."

[...]
...Our incredible new fair trade deal with the European Union thanks to our tariffs

Misvisende. 
I realiteten har Trump ikke fått noen ny handelsavtale med EU, men en avtale om å jobbe seg frem til en.
Omtalt på en mer objektiv måte i media, hvor man også forteller at "It's a deal to make a deal"

A deal to make a deal to deal with a trade war
https://www.marketplace.org/shows/marketplace/07252018

Trump and top European leader agree to work toward zero tariffs
https://edition.cnn.com/2018/07/25/politics/trump-juncker-tariffs-trade/index.html

Dette er også dekket av alle større nyhetsorganisasjoner som dekker handel og økonomi.

[...]
...The work ICE is doing to crack down on criminal illegal immigration

Det stemmer ikke, alle større nyhetsorganisasjoner som dekker immigrasjon dekker også nyheter om ICE, både på godt og på vondt.

ICE arrests 114 at Ohio garden center in major mass raid
https://edition.cnn.com/2018/06/06/us/ice-undocumented-immigrants-arrests-garden-ohio/index.html

Former ICE Director: Some migrant family separations are permanent
"You could be creating thousands of immigrant orphans in the U.S.," said ex-Acting Director John Sandweg.
https://www.nbcnews.com/storyline/immigration-border-crisis/former-ice-director-some-migrant-family-separations-are-permanent-n884391

Amerikanske velgere får vite dette fra media. Trump velger å lyve om dette, og det er objektivt å dekke også det.

[...]
...Jobs, jobs, jobs!

Feil igjen, alle større nyhetsorganisasjoner som dekker økonomi dekker også dette.

Unemployment rate matches lowest point in half a century
https://money.cnn.com/2018/06/01/news/economy/may-jobs-report/index.html

June jobs report: U.S. economy adds 213,000 jobs but unemployment rises to 4%
https://eu.usatoday.com/story/money/2018/07/06/economists-expected-195-000-job-gains-june/761478002/

CNBC Panel Praises The "Great" June Jobs Report, Calling It "As Good As It Gets." [video]

The media only wants to talk about trash. But I want to talk about America’s wins!

Det ser ut som 90+ prosent av Trumps påstander i mailen her objektivt sett ikke stemmer.

Pro tip: sjekk også hva andre sier, og ikke bare hør på partipropaganda fra en som snakker (ofte skryter) om seg selv ut av egeninteresse.

Endret av xRun
  • Liker 6
Skrevet

Og uansett, hva er 4% vekst i BNP?

Det er normalt i den store sammenhengen.

united-states-gdp-growth.png?s=gdp+cqoq&

Det er derfor vi ignorerer det.
Presidenten har uansett svært liten mulighet til å påvirke den i positiv retning.
Derfor skryter vi ikke av Obama, slik Trump skryter av seg selv.

BNP er ikke noe å skryte av.

For all del -- om det går bra i et par år til, med GDPPC, så kan vi begynne å spekulere i om skattekuttene var fordelaktige.
Men skattekuttene har enda ikke tatt effekt, og heller ikke skattene på import.

• Liker 1
Skrevet

To spørsmål:

Hvor kom terroristene fra -- og har Trump stoppet folk fra disse landene fra å komme til landet?

Hvordan kom de seg inn i landet -- og har Trump stoppet disse gruppene fra å komme til landet?

...

Fakta:

18 av terroristene kom på turist- og arbeidsvisa.

1 av terroristene kom på studentvisum.

Ingen av dem søkte asyl.

15 kom fra Saudi-Arabia -- en av USA sine allierte i midtøsten.

2 kom fra de Forente Arabiske Emirater.

1 kom fra Egypt.

1 kom fra Libanon.

Skrevet

Synes mange her trenger litt info om hva Trump foretar seg da det ser ut som den gjengse oppfatning er at golf og andre uvesentlige ting er det han bruker tid på. Som du skriver er dette tatt fra to mailer som er sendt ut i dag og jeg er budbringeren her og innestår ikke for noe. Men punkt 1 kan ikke kalles en løgn, han har jo da pr 2 kvartal klart å innfri på det og alle forstår jo at det er fler kvartaler igjen i 2018. Til og med misvisende blir feil, det han gjør er å låse seg til å måtte oppnå dette også ut resten av året eller ta konsekvensen som kan være f. eks å miste muligheten til gjenvalg. Han snakker her til velgerne sine. Punkt 2 kan jeg kalle misvisende, men hvis han har sagt 200 så regner jeg med han er blitt lovet det av NK. Ser ut til at han er temmelig sikker på at det skal gå i orden. Punkt 3, her tar han antakelig seieren på forhånd, men eksempelet hans har vært : USA 2,5 prosent toll på EU biler, EU 10% toll på AMcars. Dette har han helt sikkert presentert for Junker og fått en eller annen muntlig aksept på at det er ting som kan forhandles og komme til enighet om.

Punkt 4 har jeg ikke satt meg ordentlig inn i, der anbefaler jeg å bruke nettsiden ice.gov

Når det gjelder jobber er det et vanskeligere tema. Så langt jeg har fått med meg er arbeidsledighetstallene meget lave der borte nå, stort lenger er det ofte vanskelig å få det.

Min konklusjon er at Trump kan komme med misvisende uttalelser uten at det er direkte løgn og at han har en tendens til å "selge bjørnen før skinnet er skutt". Det at han lyver jevnlig 6-7 ganger om dagen har jeg ingen tro på selv om han kan ta feil eller ha misforstått situasjoner. Jeg tror også at han som forretningsmann ikke har like gode forutsetninger for å lyve som profesjonelle politikere som har lært faget så jeg justerer litt for det.

Han får i hvert fall overveiende mye negativ presseomtale og mye av de punktene du nevner er vanskelig å finne igjen hos MSM i Norge slik at vi også kan få et mer balansert syn.

Flere synes det kan gå for langt:      https://steigan.no/2018/07/politikere-og-media-i-sjokktilstand-etter-motet-mellom-trump-og-putin/

Skrevet (endret)

Synes mange her trenger litt info om hva Trump foretar seg da det ser ut som den gjengse oppfatning er at golf og andre uvesentlige ting er det han bruker tid på. Som du skriver er dette tatt fra to mailer som er sendt ut i dag og jeg er budbringeren her og innestår ikke for noe. Men punkt 1 kan ikke kalles en løgn, han har jo da pr 2 kvartal klart å innfri på det og alle forstår jo at det er fler kvartaler igjen i 2018. Til og med misvisende blir feil, det han gjør er å låse seg til å måtte oppnå dette også ut resten av året eller ta konsekvensen som kan være f. eks å miste muligheten til gjenvalg. Han snakker her til velgerne sine. Punkt 2 kan jeg kalle misvisende, men hvis han har sagt 200 så regner jeg med han er blitt lovet det av NK. Ser ut til at han er temmelig sikker på at det skal gå i orden. Punkt 3, her tar han antakelig seieren på forhånd, men eksempelet hans har vært : USA 2,5 prosent toll på EU biler, EU 10% toll på AMcars. Dette har han helt sikkert presentert for Junker og fått en eller annen muntlig aksept på at det er ting som kan forhandles og komme til enighet om.

Punkt 4 har jeg ikke satt meg ordentlig inn i, der anbefaler jeg å bruke nettsiden ice.gov

Når det gjelder jobber er det et vanskeligere tema. Så langt jeg har fått med meg er arbeidsledighetstallene meget lave der borte nå, stort lenger er det ofte vanskelig å få det.

Min konklusjon er at Trump kan komme med misvisende uttalelser uten at det er direkte løgn og at han har en tendens til å "selge bjørnen før skinnet er skutt". Det at han lyver jevnlig 6-7 ganger om dagen har jeg ingen tro på selv om han kan ta feil eller ha misforstått situasjoner. Jeg tror også at han som forretningsmann ikke har like gode forutsetninger for å lyve som profesjonelle politikere som har lært faget så jeg justerer litt for det.

Han får i hvert fall overveiende mye negativ presseomtale og mye av de punktene du nevner er vanskelig å finne igjen hos MSM i Norge slik at vi også kan få et mer balansert syn.

Flere synes det kan gå for langt:      https://steigan.no/2018/07/politikere-og-media-i-sjokktilstand-etter-motet-mellom-trump-og-putin/

Det er løgn fra Trump at media ikke dekker det. 

Det er overflødig å spamme tråden med partipropaganda fra Trump, de fleste her er bedre informert enn hva man blir ved å lese dm fra Trump med hans egne påstander.

Endret av xRun
  • Liker 4
Skrevet

Heldigvis er internettalderen her -- og alt folk sier kan dokumenteres og faktasjekkes.

https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...