Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trump ønsket en militærparade i Washington dagen før "Veterans day" i november hvor man skulle skulle vise militært materiale slik han hadde sett i andre land; Frankrike, Russland, Nord-Korea....  Det ser ut til at han må klare seg med kun folk i paraden.

Skrevet

For meg er det rart at en som spiser bare og spiller golf 24/7 i følge mange her kan få fullført så mye?

Helt ærlig nå, serious for sure, mener dere virkelig det dere mener? Jeg får litt vondt på enkelte her.

Har du noen gang tenkt på, kunne du gjort dette? med all dette media presset på ryggen? Fyren er for crying out loud, 71 og han takler dette som han var 20 åring, har ikke sett makan til.

Jeg klarer ikke å se at demoratene har noe på gang, Cortez er altfor svak kandidat til å vinne noe som helst, November kommer til å bli "walkover", med mindre det er noe jeg ikke ser. 

Rett meg gjerne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siste:
Etter fredagens tale, og flere andre vedr. økonomi og handel Trump har gjort denne uken, har man sjekket hvorvidt hans påstander stemmer.

AP FACT CHECK: Trump falsely claims historic turnaround
https://www.apnews.com/a7e135215ebc4993a99a85f7eb6963f3/AP-FACT-CHECK:-Trump-falsely-claims-historic-turnaround
"WASHINGTON (AP) — President Donald Trump falsely claimed Friday he’s pulled off “an economic turnaround of historic proportions.”
Speaking at the White House after the government reported that the economy grew at an annual rate of 4.1 percent in the second quarter, Trump declared that the gains were sustainable and would only accelerate. Few economists outside the administration agree with this claim.
His remarks followed events Thursday in Iowa and Illinois, where Trump falsely repeated a claim that the U.S. economy is the best “we’ve ever had” and incorrectly asserted that Canada’s trade market is “totally closed.”

A look at the claims...
"

Et knippe andre fact checks fra den siste tiden:

AP FACT CHECK: Trump falsely claims credit on NATO spending
https://www.apnews.com/852cbdad0d884191842941812bd2635d

AP FACT CHECK: Trump falsely claims progress on NKorea nukes
https://www.apnews.com/6e6c920ae05d4bb2a2e12c716b1056e8

AP FACT CHECK: Trump falsely declares post-summit victory
https://www.apnews.com/781d45bbd36f4c679932d500e7218b00

AP FACT CHECK: Trump falsely claims exoneration from report
https://www.apnews.com/ae2171c6d9eb4f709cdfb433a4585d64

Endret av xRun
  • Liker 3
Skrevet

Antar at du da er klar over at du befinner deg i kokko-ekstremvenstre-land?

Ja, det regner jeg med. Her sitter jeg, med faktaene, de uavhengige nyhetsformidlerne, mesteparten av demokratene og republikanerne og en overveldende stor del av USA.

Til slutt er vi alle venstreekstremister, når resten av kattene er ute av sekken. Når "lügenpresse" omhandler alle negative nyheter om Trump.

• Liker 3
Skrevet (endret)

For meg er det rart at en som spiser bare og spiller golf 24/7 i følge mange her kan få fullført så mye?

Helt ærlig nå, serious for sure, mener dere virkelig det dere mener? Jeg får litt vondt på enkelte her.

Har du noen gang tenkt på, kunne du gjort dette? med all dette media presset på ryggen? Fyren er for crying out loud, 71 og han takler dette som han var 20 åring, har ikke sett makan til.

Jeg klarer ikke å se at demoratene har noe på gang, Cortez er altfor svak kandidat til å vinne noe som helst, November kommer til å bli "walkover", med mindre det er noe jeg ikke ser. 

Rett meg gjerne.

Hvor i alle dager er det du får for deg at han utretter mye fra..?

Hvilke kriterier  har du?

Det er lettere å rive ned enn å bygge opp.

Feriedager:

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Presidential_vacations

...

List gjerne opp topp 5 achievements så langt, og hva utfordringene var for å få disse gjennomført med republikansk flertall i kongressen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Skrevet

Hvor i alle dager er det du får for deg at han utretter mye fra..?

Hvilke kriterier  har du?

Det er lettere å rive ned enn å bygge opp.

Feriedager:

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Presidential_vacations

...

List gjerne opp topp 5 achievements så langt, og hva utfordringene var for å få disse gjennomført med republikansk flertall i kongressen.

Link til hva noe av det han har utrettet:

https://www.promiseskept.com/?utm_medium=email&utm_source=ET_215&utm_campaign=20180728_4958_week-72-newsletter_teamtrumppence_djt&utm_content=djt_newsletter_http%3a%2f%2fwww.promiseskept.com

Skrevet (endret)

Det der er en liste over ting Trump-leieren mener de har utrettet.

Den første referansen i første punkt er skatteletten.
Som forsvinner gradvis frem til 2027 for arbeiderklassen og middelsklassen, og erstattes med totalt sett høyere skatter for disse -- men er permanent for korporasjoner, med en egen kulepennskrevet klausul påført i siste liten som gir spesielle skattefordeler til boligbransjen.
Trump og Kushner tjener 12-15 millioner dollar årlig, hver, på skattelettene.

unemp.jpg

Den naturlige arbeidsledigheten for USA ligger på rundt 4.5% -- og var allerede der når Trump signerte skattekuttene som hadde til hensikt å skape arbeidsplasser;
USA mangeler høyt kvalifiserte, les; utdannede, arbeidere -- og trenger flere arbeidere eller mer utdannelse i arbeiderklassen.

Nedgangen i arbeidsledigheten etter finanskrisen har vært konstant, også inn i Trump sin periode:
fredgraph.png
---

Den andre referansen er til BNP -- som det hvite hus praktisk talt ikke har innflytelse over, og som først Trump begynte å påvirke med dette skattekuttet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet

Det der er en liste over ting Trump-leieren mener de har utrettet, og de første referansene er til BNP -- som det hvite hus praktisk talt ikke har innflytelse over.

Jeg mener helt konkret;

Nevn konkrete eksempler.

Største skattereformen på 30 år

Skrevet

Jeg gjør gjerne også Norges største skattereform hvis det gir meg 100 millioner kroner årlig.

Problemet er bare at jeg har samvittighet, og bryr meg om hvordan det går med resten av landet og arbeiderklassen, så mye at jeg ikke ville gjort en kjapp skattereform for å tjene hundrevis av millioner av kroner.

• Liker 3
Skrevet

Den andre referansen er til BNP -- som det hvite hus praktisk talt ikke har innflytelse over, og som først Trump begynte å påvirke med dette skattekuttet.

Er det ikke morsomt å se kritikerne gå fra at Trump ville gi nedgang og kollaps i økonomien til "ikke såååå mye bedre enn andre presidenter" eller "de gode tallene vi nå der hadde han ingen innflytning på".

Skrevet

Jeg gjør gjerne også Norges største skattereform hvis det gir meg 100 millioner kroner årlig.

Problemet er bare at jeg har samvittighet, og bryr meg om hvordan det går med resten av landet og arbeiderklassen, så mye at jeg ikke ville gjort en kjapp skattereform for å tjene hundrevis av millioner av kroner.

Du har ikke peiling på økonomi forstår jeg.. har du noe konkret å komme med? eller er det bare billig retorikk?

Skrevet

Tingen er:
Det er lettere å rive ned, enn å bygge opp.

Presidenter har liten mulighet til å bygge opp, men store muligheter for å rive ned.
Resultatene av skattelettene ser vi først i løpet av mange år.

Oppgang i økonomien er normalen, og kurvene peker nøyaktig samme vei som da Obama sluttet;
Men ingen seriøse debattanter gir Obama æren for den oppadgående kurven vi har sett de siste 5 årene av Obama og første året til Trump.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke morsomt å se kritikerne gå fra at Trump ville gi nedgang og kollaps i økonomien til "ikke såååå mye bedre enn andre presidenter" eller "de gode tallene vi nå der hadde han ingen innflytning på".

Han vil gi nedgang og kollapps i økonomien, det har bare ikke skjedd enda, men han har fjernet alt av sikkerhets systemer, samtidig som han har kunstig blåst opp aksjemarkedet, så nå aksje bobla sprekker, er det umulig å stoppe det som skjer og 2007-2008 vil se ut som barne tv.

Vi snakker 1929 eller enda verre. 

Skrevet (endret)

Du har ikke peiling på økonomi forstår jeg.. har du noe konkret å komme med? eller er det bare billig retorikk?

Det er dere som ikke har noe konkret å komme med.

Det er det som er hele problemet.

Skattereformen kommer til å øke utenlandsgjelden til USA, og bare 1 av 42 topp-økonomer mener den faktisk vil hjelpe økonomien.

https://www.vox.com/policy-and-politics/2017/11/22/16691016/economists-gop-tax-plan-igm-poll

HVA KONKRET hjelper den for?

Arbeidsledighet?

Den var ikke et problem -- da "normalen" er på 4.5, og nå kommer mangel på arbeidskraft til å bli et problem.

At arbeiderklassen som ikke har hatt reell økonomisk fremgang på 40 år oppnår bedre levekår?`

Nei.

Arbeiderklassen og middelklassen får minst skattelette -- og skattekuttene til privatpersoner fases ut frem mot 2027, sånn at bare bedrifter og eiere har varig glede av skattekuttene.

I tillegg gir skattekutt til alle bare inflasjon;

Priser på varer og tjenester følger majoriteten sin handlekraft.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Skrevet

Fra noen som har mer peiling på økonomi enn de fleste i denne tråden:

Effects of the Tax Cuts and Jobs Act: A preliminary analysis
https://www.brookings.edu/research/effects-of-the-tax-cuts-and-jobs-act-a-preliminary-analysis/
"The new law will reduce federal revenues by significant amounts, even after allowing for the impact on economic growth. It will make the distribution of after-tax income more unequal. If it is not financed with concurrent spending cuts or other tax increases, TCJA will raise federal debt and impose burdens on future generations. If it is financed with spending cuts or other tax increases, TCJA will, under the most plausible scenarios, end up making most households worse off than if it had not been enacted."

• Liker 4
Skrevet

Det er dere som ikke har noe konkret å komme med.

Det er det som er hele problemet.

Skattereformen kommer til å øke utenlandsgjelden til USA, og bare 1 av 42 topp-økonomer mener den faktisk vil hjelpe økonomien.

https://www.vox.com/policy-and-politics/2017/11/22/16691016/economists-gop-tax-plan-igm-poll

Jeg svarte konkret på det du spurte om. Du har et problem. Artikkelen du linker til er gammel, og er skrevet før reformen trådte i kraft.

Trump styrer ikke børsen, det er heller omvendt og børsen = markedet. Der ser du konsekvensen av endringer i rammebetingelser for næringslivet, de har reagert positivt.

Og så et eksempel:  Skatt på kapitalinntekt var 35% i USA tidligere, etter skattereformen er satsen 23%. Norge har også hatt over 30% skatt på kapitalinntekter. I 2013 var satsen 27%, i fjor var satsen 24%, i år er satsen på kapitalinntekt 23% i Norge.  I Norge endres/evalueres skattesatser hver år, slik er det nødvendigvis ikke i USA og de har hatt en skattesats for næringslivet som er blant det høyeste i verden. Det Trump gjør, er å tilpasse skattereglene til handelspartnere som f.eks EU og Norge, og han skjærer gjennom og tar alt på en gang. Ikke en prosent hvert år slik som vi gjør.

Skrevet

Fra noen som har mer peiling på økonomi enn de fleste i denne tråden:

Effects of the Tax Cuts and Jobs Act: A preliminary analysis

https://www.brookings.edu/research/effects-of-the-tax-cuts-and-jobs-act-a-preliminary-analysis/

"The new law will reduce federal revenues by significant amounts, even after allowing for the impact on economic growth. It will make the distribution of after-tax income more unequal. If it is not financed with concurrent spending cuts or other tax increases, TCJA will raise federal debt and impose burdens on future generations. If it is financed with spending cuts or other tax increases, TCJA will, under the most plausible scenarios, end up making most households worse off than if it had not been enacted."

Ja, og du finner analyser på nettet som også går andre veien. Jeg velger uansett og være skeptisk til kritikk av Trump på bakgrunn av den åpenbare hetskampanjen fra MSM og etablerte politiske miljøer. Uansett så skriver de jo mellom linjene at: dette kan gå bra hvis man kan kutte i offentlige utgifter eller øke/ilegge skatter andre steder i økonomien.  Trump vil vel gå for å kutte utgifter og da først til krigføring. Han vil slutte å bruke penger på å ha amerikanske styrker stasjonert rundt omkring i verden, han vil at NATO skal betale mer av kostnadene. Han vil også ut av Irak og Syria.

Hvilken president var så kul å skulle avvikle Guantanamo og fikk fredsprisen, og hvordan gikk det? Tror du det er lagt ned?

Skrevet (endret)

Han vil gi nedgang og kollapps i økonomien, det har bare ikke skjedd enda, men han har fjernet alt av sikkerhets systemer, samtidig som han har kunstig blåst opp aksjemarkedet, så nå aksje bobla sprekker, er det umulig å stoppe det som skjer og 2007-2008 vil se ut som barne tv.

Vi snakker 1929 eller enda verre. 

Skal vi se om jeg har skjønt det riktig:

-at økonimien går bedre under Trump kan vi takke Obama for?

-økonomien vil gå ned igjen en gang, kanske ikke før etter at Trump har gått av som president, men når den går ned så er det Trump sin skyld?

Endret av robertaas
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...