Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Axios: Trump planlegger å erklære seier før opptellingen er ferdig, hvis han leder på valgnatta, ifølge flere kilder. 

Scoop: Trump's plan to declare premature victory
President Trump has told confidants he'll declare victory on Tuesday night if it looks like he's "ahead," according to three sources familiar with his private comments.
https://www.axios.com/trump-claim-election-victory-ballots-97eb12b9-5e35-402f-9ea3-0ccfb47f613f.html

Det kan begynne å se ut som de bekymringene mange har hatt det siste året begynner å bli en realitet. Dette kan bli farlig.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (1 time siden):

Hva? Det er jo bare sant det han sier. Det er fakta. 

Jeg har ikke tenkt å faktasjekke noe mer. Det kan være vanskelig å finne ut hva som er fakta idag, ikke minst tidkrevende. Det er så mye bias ute å går, som vrir og vrenger og utelater ting at man nesten må gå til originalkildene for å vurdere selv. Til og med selvutnevnte faktasjekkere burde faktasjekkes. Hver gang jeg sjekker noe så synes det noen ganger som den ene siden har rett, mens andre ganger den andre - mens MSM (den 4. statsmakt) resirkulerer innhold seg imellom og har et bias-problem stort sett mot venstre. Vitenskap er egentlig siste skanse, men heller ikke vitenskapsmenn er fri for bias. Heldigvis finnes det metodiske mekanismer og prosesser som skal luke ut slikt og sørge for at ting kvalitetssjekkes av andre vitenskapsmenn. Det er bra fordi man får flere synspunkt til å vurdere med et kritisk blikk, men også innenfor universitetet er det en overvekt av venstreorienterte (spesielt innenfor enkelte grener). Det er noe av grunnen til at man finner mange høyreorienterte private initiativ og tenketanker. Politisk korrekthet siver også inn, slik at det ikke våges å røre temaer som mobben har stemplet som blasfemi. Som Jonathan Haidt forklarer det så har man ett sett med redskaper, men man får bare bruke en del av dem. Rører man de redskapene som er stemplet som fy-fy, så skyter vi deg. Det er katastrofalt egentlig. Så det som trengs er at dyktige, sannhetssøkende, frie, gode moralske og samarbeidsvillige mennesker må komme sammen for å gjøre slutt på polariserings-kappløpet, erkjenne at begge sider har poenger, og komme frem til hvordan det best løses. Det nytter ikke å stå å kaste snøball på hverandre frem og tilbake hele tiden. Det bare eskalerer problemet. Derfor, på samfunnsplanet som vi lever i til daglig, kommer det ikke til å spille noen rolle om Biden eller Trump vinner. Stoltheten står i veien begge steder. Ingen av dem er i stand til å skape en slik fred og forsoning, men i det minste er Trump for frihet, slik at kanskje vitenskapsmenn kan begynne å få bruke hele verktøykassen, og vi kan få en slutt på ting som Big-Tech-sensur, samt tilbake verdien av ytringsfrihet og en reell meningsbrytning. For både venstreorienterte og høyreorienterte stemmer trengs noenlunde jevnt fordelt i et samfunn. Jeg husker ikke om det var en 1:3 eller 1:4 fordeling mellom venstreorienterte og høyreorienterte Jonathan Haidt sa var et kritisk punkt, men når det blir mer enn det så begynner flertallet å dominere, og da begynner mindretallet enten med selv-sensur, eller kanskje verre - går berserk av frustrasjon. Alle taper på slikt til slutt.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Det kan begynne å se ut som de bekymringene mange har hatt det siste året begynner å bli en realitet. Dette kan bli farlig.

Det skjer gradvis, og det skjer helt åpenlyst. Det er ironisk likt en annen situasjon i historiebøkene. Trump Jr som ber brunskj.. jeg mener velgerne sine å stanse/sabotere for Kamala (hvorpå væpnet Trump milits stoppet trafikken)

Det blir utrolig spennende å følge med videre! Har en knapp på good old Trump i valget, enten ved å vinne på skikkelig måte, eller at han klarer å svindle seg til det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere medier melder om biler med Trump-supportere som skal ha blokkert deler av Garden State Parkway i New Jersey søndag.


Trump supporters block major New Jersey highway ahead of 2020 election
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election-2020/trump-garden-state-parkway-new-jersey-2020-maga-trucks-b1509844.html
"Hundreds of Donald Trump supporters hopped in their cars and congregated on New Jersey’s Garden State Parkway on Sunday, shutting down lanes to show they back the president.
“We shut it down, baby! We shut it down!” a man shooting video of the scene can be heard saying in a clip posted to Twitter.
The 16-second video pans over three express lanes near Cheesequake, New Jersey, in the middle of the state, that are at a complete standstill as cars and trucks with Trump 2020 flags beep their horns and people mill around.
"


Caravans of Trump Supporters Block Traffic on NJ Parkway, NY Bridge
https://www.nbcnewyork.com/news/local/caravans-of-trump-supporters-block-traffic-on-nj-parkway-ny-bridge/2699128/


Pro-Trump car caravan briefly blocks New Jersey highway
https://thehill.com/homenews/campaign/523890-pro-trump-car-caravan-briefly-blocks-new-jersey-highway

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tenkt å -------

Hva er det du sier her....at faktasjekking er umulig, at det ikke spiller noen rolle hvem som vinner valget, at DT står for frihet...on and on. Og du snakker om kritisk blikk, samtidig som du sterkt agiterer for DT mens han fortsetter å systematisk omskrive alt som heter lover, regler og rettferdighet i forbindelse med valget ? Mens stormtroppene hans allerede er i ferd med å sabotere valget uten at han legger to pinner i kors for å stoppe dem, og folk spikrer igjen butikkene sine fordi han legger opp til krig ? 

Utrolig...bare helt utrolig.

En får bare håpe at det fins såpass mye anstendighet igjen i GOP at noen setter foten ned på ett eller annet tidspunkt før det er for sent.

Endret av SilverShaded
  • Liker 5
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (12 minutter siden):

Hva er det du sier her....at faktasjekking er umulig, at det ikke spiller noen rolle hvem som vinner valget, at DT står for frihet...on and on. Og du snakker om kritisk blikk, samtidig som du sterkt agiterer for DT mens han fortsetter å systematisk omskrive alt som heter lover, regler og rettferdighet i forbindelse med valget ? Mens stormtroppene hans allerede er i ferd med å sabotere valget uten at han legger to pinner i kors for å stoppe dem, og folk spikrer igjen butikkene sine fordi han legger opp til krig ? 

Utrolig...bare helt utrolig.

En får bare håpe at det fins såpass mye anstendighet igjen i GOP at noen setter foten ned på ett eller annet tidspunkt før det er for sent.

Jeg sier at verden er så polarisert (og verre kan det bli) at det sitter 2 sider som nekter å forholde seg til hverandre. Da får man tribalisme, som igjen fører til krigslignende tilstander. Det hjelper ingenting å bare heve stemmen opp ett hakk.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (21 minutter siden):

Jeg sier at verden er så polarisert (og verre kan det bli) at det sitter 2 sider som nekter å forholde seg til hverandre. Da får man tribalisme, som igjen fører til krigslignende tilstander. Det hjelper ingenting å bare heve stemmen opp ett hakk.

Da syns jeg du skulle lage en egen tråd om "polariseringen i verden".

Her snakker vi om USA, spesifikt DT, som har brukt 4 år nå på å polarisere USA til kanten av borgerkrig, og skryter av at "our people" prøvde å "beskytte" Joe Biden's busser. For ham fins det ingen annen utgang på valget enn at han vinner.

Om du ikke ser skriften på veggen mht. dette, er det lite å gjøre med det.

Men i USA er det folket som bestemmer hvem som skal bli president, ikke presidenten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Mer fra Trump i kveld om hvordan han vil hindre at stemmer telles opp:

 

Her avskrives stemmer avgitt via post fra tjenestegjørende i forsvaret og andre yrker utenfor landet, som stemmer via post. I flere stater starter ikke opptelling av disse (poststemmer overhodet) før på kvelden valgdagen, som er når Trump ønsker å ha resultatet ferdig og hevder han vil gå inn med advokatene sine. Virkeligheten tillater ikke et ferdig resultat på det tidspunktet.
Det man får sent på kvelden valgdagen er projeksjon fra valgsendingene, dersom resultatene så langt, basert på både hvor stor andel som er opptalt og hvordan balansen mellom kandidatene er, er tilstrekkelig til å angi sannsynlig vinner for den aktuelle staten. Det har hendt at de har tatt feil her, ved uvanlig mengde valgdeltagelse eller lignende, som er akkurat hva som ventes her.

Et ferdig sertifisert resultat kommer ikke før flere uker senere, som er når hver stat sertifiserer sine opptellinger, og sender resultatet videre til electoral college. Dette ønsker Trump nå ikke å tillate, som sier sitt om hvor trygg han føler seg på å vinne om en full opptelling får finne sted.

Endret av xRun
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (41 minutter siden):

Jeg sier at verden er så polarisert (og verre kan det bli) at det sitter 2 sider som nekter å forholde seg til hverandre. Da får man tribalisme, som igjen fører til krigslignende tilstander. Det hjelper ingenting å bare heve stemmen opp ett hakk.

Merkelig da at du støtter kandidaten som har bidratt mest med å splitte folket mot hverandre og prøvde aldri å fornøye andre enn kjernegruppen sin 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Merkelig da at du støtter kandidaten som har bidratt mest med å splitte folket mot hverandre og prøvde aldri å fornøye andre enn kjernegruppen sin 

Jeg tror dette forespeiler seg likt for begge sider, og at Trump ble valgt i 2016 nettopp fordi mange var drittlei (med rette - og det må anerkjennes). Han var atombomben som skulle til fordi ingen andre turte å gjøre noe. Derfor ble han valgt. Derfor har han fått sånn entusiasme. For å kunne løse en konflikt trengs fredsmeklere som er villige til å samarbeide og anerkjenne hverandre. Det gjør hverken Biden eller Trump. Begge har forårsaket økt polarisering, så ingen av dem kan løse dette. Å da gå tilbake til en president som har bidratt til å eskalere polariseringen vil bare tenne Trump-luntene enda mer. Begge sider skulle hatt andre kandidater, men jeg tror bare demokratene må bite det i seg om de taper, og så komme opp med en fredsmekler neste gang. Det samme må republikanerne.

I tillegg må folk slutte å kun lese egne kilder og diskreditere motparten. Det folk gjør er at de spør seg selv; "Er dette noe jeg vil tro? Kan jeg tro det?" Deretter leter man etter bevis og finner ett enkelt bevis, og så er man ferdig og lar det stå med det. Vil man derimot ikke tro det så spør man ikke "kan jeg tro det, men jeg tro det? Deretter finner man ett enkelt bevis som kan diskreditere, opphavsmannen eller hva som helst, og så lar man det stå med det. Begge trenger å eksponere seg for den beste tenkningen på begge sider. Bare slik kan de begynne å forstå hverandre før de kan finne løsninger.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 minutter siden):

Jeg tror dette forespeiler seg likt for begge sider, og at Trump ble valgt i 2016 nettopp fordi mange var drittlei (med rette - og det må anerkjennes). Han var atombomben som skulle til fordi ingen andre turte å gjøre noe. Derfor ble han valgt. Derfor har han fått sånn entusiasme. For å kunne løse en konflikt trengs fredsmeklere som er villige til å samarbeide og anerkjenne hverandre. Det gjør hverken Biden eller Trump. Begge har forårsaket økt polarisering, så ingen av dem kan løse dette. Å da gå tilbake til en president som har bidratt til å eskalere polariseringen vil bare tenne Trump-luntene enda mer. Begge sider skulle hatt andre kandidater, men jeg tror bare demokratene må bite det i seg om de taper, og så komme opp med en fredsmekler neste gang. Det samme må republikanerne.

I tillegg må folk slutte å kun lese egne kilder og diskreditere motparten. Det folk gjør er at de spør seg selv; "Er dette noe jeg vil tro? Kan jeg tro det?" Deretter leter man etter bevis og finner ett enkelt bevis, og så er man ferdig og lar det stå med det. Vil man derimot ikke tro det så spør man ikke "kan jeg tro det, men jeg tro det? Deretter finner man ett enkelt bevis som kan diskreditere, opphavsmannen eller hva som helst, og så lar man det stå med det. Begge trenger å eksponere seg for den beste tenkningen på begge sider. Bare slik kan de begynne å forstå hverandre før de kan finne løsninger.

Hvem valgte en moderat høyesterettsdommer og hvem valgte polariserende ytterst Høyre dommere?

Obama/Biden prøvde flere ganger å samarbeide med kongressen men  McConnell mente hans jobb var å bli kvitt av Obama, ikke samarbeide med Obama/Biden. 
 

Trumps politikk baseres helt på hevn og forakt mot andre mens Bidens poltikk baseres på empati og samarbeid for alle, selv de som ikke stemte på ham

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Hvem valgte en moderat høyesterettsdommer og hvem valgte polariserende ytterst Høyre dommere?

Obama/Biden prøvde flere ganger å samarbeide med kongressen men  McConnell mente hans jobb var å bli kvitt av Obama, ikke samarbeide med Obama/Biden. 
 

Trumps politikk baseres helt på hevn og forakt mot andre mens Bidens poltikk baseres på empati og samarbeid for alle, selv de som ikke stemte på ham

Det nytter ikke å sitte å holde på slik (gode vs onde). Det bare forverrer det. Oppskriften på krig.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Det er poenget, Bidens politikk vil inkludere alle, ikke bare hans tilhengere slik t forakt fra presidenten vil forsvinne

Jeg skjønner at du tror det, men begge sider sitter fastlåst dessverre. Ingen vil høre hva den andre sier, og begge slenger med leppa. Det hjelper ikke å vise til anerkjente forskere engang som har noe klokt å si fordi det betyr å anerkjenne noe hos den andre siden. Det kommer til å gå til helvete. Dere ligger 1 år foran Europa mener Haidt. Jeg tror det går noe senere her fordi folk er mer konfliksky, men det kommer her også hvis ingen gjør noe.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at du tror det, men begge sider sitter fastlåst dessverre. Ingen vil høre hva den andre sier, og begge slenger med leppa. Det hjelper ikke å vise til anerkjente forskere engang som har noe klokt å si fordi det betyr å anerkjenne noe hos den andre siden. Det kommer til å gå til helvete. Dere ligger 1 år foran Europa mener Haidt. Jeg tror det går noe senere her fordi folk er mer konfliksky, men det kommer her også hvis ingen gjør noe.

Biden har mye erfaring med samarbeid i kongressen, og hans empati betyr at han skal høre på andre, noe som Trump klarer aldri å gjøre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...