Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

SilverShaded skrev (10 minutter siden):

Det var en artig kommentar når man ser på rettsoppfatningen og integriteten til den sittende høyre-administrasjonen "over there"..

Nå har stabssjef Mark Meadows gått offentlig ut med det vi har mistenkt hele tiden : Ingen forsøk på å kontrollere pandemien.

"We are not going to control the pandemic"

Sjefen for Covid-19 task force, visepresident Mike Pence, dro rett ut på rallies etter at flere av hans nærkontakter testet positivt for Covid-19. Og tallene for smittede og sykehusinnlagte bare stiger og stiger. Stakkars helsevesenet...og stakkars pasienter når de ikke lenger har forsikringer og i tillegg har fått seg "underlying conditions". 

Vi prater om valget av Amy Coney Barrett. Ikke covid-19. Jeg er enig i at en del av det de har gjort omkring pandemien virker hodeløst. De fleste tar covid-19 på alvor, inkludert Trump & Co. De testes hele tiden i og rundt det hvite hus. Jeg er derimot usikker på om løsningen er å stenge ned bortimot alt. Denne debatten har pågått i alle land, inkludert Norge. Det finnes grunner både for og imot. Ingen enkle løsninger.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Vi prater om valget av Amy Coney Barrett. Ikke covid-19. Jeg er enig i at en del av det de har gjort omkring pandemien virker hodeløst. De fleste tar covid-19 på alvor, inkludert Trump & Co. De testes hele tiden i og rundt det hvite hus. Jeg er derimot usikker på om løsningen er å stenge ned bortimot alt. Denne debatten har pågått i alle land, inkludert Norge. Det finnes grunner både for og imot. Ingen enkle løsninger.  

"Vi prater om"...jada, dette hang sammen med en kommentar rundt det emnet. Og dette er ikke en Amy Barret-tråd. At WH har tatt Covid-19 på alvor syns jeg ikke man si, DT og hans administrasjon har gjort sitt beste for å snakke bort alvoret i dette og ikke lagt to pinner i kors for å få til en nasjonal bekjempningsplan. Rundt omkring har helsevesenet fremdeles ikke nok PP-utstyr, og testing og tracing holder langt fra mål.

Ingen sier at man må "stenge ned bortimot alt", det er grader i grøten her. Det ser vi jo her i Norge, hvor man går inn og slokker lokalt der det begynner å brenne. Ingen løsninger på dette er enkle, nei....men skal man unngå "let them die"-situasjonen USA må folk ta litt ansvar når det trengs. Ja, vi er alle trøtte av Covid-19 og alt det medfører, men å la pandemien få fritt spillerom duger bare ikke, imho.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (31 minutter siden):

De fleste tar covid-19 på alvor, inkludert Trump & Co.

Heheh jøss, den brannfakkelen tror jeg ikke på at du virkelig mener med mindre du ikke følger med i det hele tatt.

Trump gjentok senest i går kveld "we're rounding the corner" og klagde på at pandemien får så mye oppmerksomhet, samtidig som halvparten av statene setter nye smitterekorder, positivitetsraten øker sykehusene fylles opp og noen steder til og med er nødt til å innføre portforbud. Bare det at han velger å arrangere velgerrallies med tusenvis av mennesker tett i tett uten smitteverntiltak forteller at Trump såvisst ikke tar pandemien på alvor.

I går "kritiserte" han også media for å dekke pandemien (!)

Skal man gjøre en kjapp liten analyse av hans retorikk de siste ukene så forsøker han å underspille viktigheten av den viktigste saken i valget, som er pandemien, men også saken hvor Trump sliter mest blant velgerne.

Han bruker hvert rally til å lyve om hvor bra det går, at det verste er over og at de er på vei rundt svingen. Han gjør narr av smitteverntiltak og maskebruk. Han forteller tilhengerne sine hvor dum Joe Biden er som følger CDCs råd og regler. Han nevner aldri dødsfallene, hvordan sykdommen og død påvirker folks liv negativt, han nevner aldri sykepleierne som står i frontlinjen, og han har ikke en gang sagt noe om de fulle sykehusene i Texas. 

Dette er ikke å ta Covid-19 på alvor. Hele innspurten hans i valgkampen er sentrert rundt å ikke ta pandemien på alvor og å spille på misnøye samt gjøre pandemien til en ren politisk sak som han mener "ingen vil bry seg om etter 3. november". 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

"Vi prater om"...jada, dette hang sammen med en kommentar rundt det emnet. Og dette er ikke en Amy Barret-tråd. At WH har tatt Covid-19 på alvor syns jeg ikke man si, DT og hans administrasjon har gjort sitt beste for å snakke bort alvoret i dette og ikke lagt to pinner i kors for å få til en nasjonal bekjempningsplan. Rundt omkring har helsevesenet fremdeles ikke nok PP-utstyr, og testing og tracing holder langt fra mål.

Ingen sier at man må "stenge ned bortimot alt", det er grader i grøten her. Det ser vi jo her i Norge, hvor man går inn og slokker lokalt der det begynner å brenne. Ingen løsninger på dette er enkle, nei....men skal man unngå "let them die"-situasjonen USA må folk ta litt ansvar når det trengs. Ja, vi er alle trøtte av Covid-19 og alt det medfører, men å la pandemien få fritt spillerom duger bare ikke, imho.

Jeg er klar over at dette ikke bare er en Barret-tråd, men det var det vi pratet om, og kommentaren du kommenterte dreide seg om. 

Altså.. jeg tror ikke vi er så uenige når det gjelder covid-19 sånn egentlig. Det gjelder de aller fleste. Noen kjører hardt på og driter i alt over hele fjøla fordi det ikke er verre enn en influensa. Der er ikke jeg, ikke du, ikke Biden, og ikke Trump. Det stemmer likevel at covid-19 er langt mer ufarlig enn vi først fryktet. Det betyr ikke at vi ikke må ta det på alvor. Vi vet at i Norge så ble det ramaskrik etter ganske kort tid med stengte skoler, eldre som ikke fikk besøk av sine kjære, syke og døende som ikke fikk besøk av sine kjære, deprimerte og enslige som sleit, syke som ble nedprioritert, økonomiske problemer, arbeidsledighet, bedrifter som måtte legge ned, for ikke å snakke om barna som mistet viktige sosiale arenaer. En hel rekke ting. Det er fullt forståelig at dette dreier seg om avveininger man må ta med i betraktningene. Det er grader i grøten som du sier. Det er ingen som vil ha fritt spillerom for pandemien og "let them die". Hvis du tror det, så må det være som følge av politisk utnyttelse av pandemien. 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som vil ha fritt spillerom for pandemien og "let them die". Hvis du tror det, så må det være som følge av politisk utnyttelse av pandemien. 

Den skjønte jeg ikke. Fritt spillerom for pandemien er jo nettopp det WH vil ha. De gidder ikke engang bruke det som The Great Barrington Declaration kaller "focused protection". Jeg bare trakk sammenligningen mellom den politikken (som også kalles "let them die"), og en målrettet bekjempning ala Norge, for vise at det andre metoder enn det skautrollet som heter "total lockdown" og brukes av DT til å skremme folk fra å stemme demokratisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke. Fritt spillerom for pandemien er jo nettopp det WH vil ha. De gidder ikke engang bruke det som The Great Barrington Declaration kaller "focused protection". Jeg bare trakk sammenligningen mellom den politikken (som også kalles "let them die"), og en målrettet bekjempning ala Norge, for vise at det andre metoder enn det skautrollet som heter "total lockdown" og brukes av DT til å skremme folk fra å stemme demokratisk.

Det er forskjell på fritt spillerom uten tiltak, og "kontrollert spredning" hvis det er hva du sikter til? Alle vil ha smitteverntiltak som spriting f.eks. Alle vil verne eldre og syke. Ingen vil ha "total lockdown" nei, men det er her avveiningen gjøres imellom et noenlunde liv på den ene siden, og et liv nærmere isolasjon på den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Du har falt for den massive fossen av løgner som kommer fra GOP/Fox ja. Jeg merker det…

Fox ser jeg på svært sjelden, men jada, der også. Jeg følger med på en hel rekke medier, inkludert langt ute på venste og langt ute på høyre. Joe Rogan og Dave Rubin er blant mange favoritter. Har også sett en god del taler og debatter, både live og i opptak. Hvilke konservative medier leser du?

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på fritt spillerom uten tiltak, og "kontrollert spredning" hvis det er hva du sikter til? Alle vil ha smitteverntiltak som spriting f.eks. Alle vil verne eldre og syke. Ingen vil ha "total lockdown" nei, men det er her avveiningen gjøres imellom et noenlunde liv på den ene siden, og et liv nærmere isolasjon på den andre. 

Nei, og nei. For det første snakker vi om USA her, der 'tiltak' og 'vern' er fremmedord når det kommer til landets øverste ledere. For det andre kan politikken fra WH absolutt IKKE kalles "kontrollert spredning" ("kontrollert spredning" er et oxymoron). Og det var målrettet bekjempelse jeg mente man må gå for, slik f.eks New York gjør nå fra nabolag til nabolag, og som vi bruker her i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (48 minutter siden):

Nei, og nei. For det første snakker vi om USA her, der 'tiltak' og 'vern' er fremmedord når det kommer til landets øverste ledere. For det andre kan politikken fra WH absolutt IKKE kalles "kontrollert spredning" ("kontrollert spredning" er et oxymoron). Og det var målrettet bekjempelse jeg mente man må gå for, slik f.eks New York gjør nå fra nabolag til nabolag, og som vi bruker her i Norge.

Hva er det du ikke skjønner i det jeg sier? Er du uenig i at man må gjøre avveininger mellom et noenlunde liv på den ene siden, og et liv nærmere isolasjon på den andre? Jeg er enig i at "kontrollert spredning" er et oxymoron. Jeg er ikke for Anders Tegnell's modell. Det er heller ikke Trump. Jeg forstår likevel at man er nødt til å forholde seg til avveininger, og at det noen steder vil helle den ene veien, mens det andre steder vil helle den andre veien. Tror du Trump driter i en målrettet bekjempelse av covid-19? Det som er feil og ødeleggende i hele denne debatten er at den ene siden sitter å insinuerer at den andre siden driter i hele greia, mens den andre siden insinuerer at det skal sittes med maske innestengt i kjelleren døgnet rundt. Det er tull begge deler. Egentlig er de mye enigere i hva som må gjøres, men de må slutte med det ødeleggende oss/dem-polariserende spillet for å vinne politiske stemmer pga en pandemi som begge sider vil bekjempe og ingen av dem er skyld i at kom, og isteden begynne å anerkjenne hverandre og snakke om de reelle problemene og løsningene i samarbeid. Alt den ene siden er ikke tøv, og alt den andre siden sier er heller ikke tøv. Alt er ikke et politisk spill her i verden for å oppnå makt. Den tankegangen må legges bort.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (32 minutter siden):

Tror du Trump driter i en målrettet bekjempelse av covid-19? Det som er feil og ødeleggende i hele denne debatten er at den ene siden sitter å insinuerer at den andre siden driter i hele greia, mens den andre siden insinuerer at det skal sittes med maske innestengt i kjelleren døgnet rundt. Det er tull begge deler. Egentlig er de mye enigere i hva som må gjøres, men de må slutte med det ødeleggende oss/dem-polariserende spillet for å vinne politiske stemmer pga en pandemi som begge sider vil bekjempe og ingen av dem er skyld i at kom, og isteden begynne å anerkjenne hverandre og snakke om de reelle problemene og løsningene i samarbeid. Alt den ene siden er ikke tøv, og alt den andre siden sier er heller ikke tøv. Alt er ikke et politisk spill her i verden for å oppnå makt. Den tankegangen må legges bort.

Men kjære deg, når Trump's stabssjef uttaler offentlig at det ikke vil bli gjort noen forsøk på å kontrollere pandemien, så trenger jeg ikke TRO at han driter i en målrettet  bekjempelse av Covid-19 !?! Å skylde på noen er det heller ingen som har gjort, bortsett fra DT, som utallige ganger har sagt at det er Kina sin skyld.

Og den som har politisert dette er også i første rekke DT, som hele veien har påpekt hvor dårlig det går i blue states, hvor elendig de blå guvernørene  har håndtert epidemien, og gjort narr av maskebrukere (Biden især). Biden går til valg med en parole om samarbeid over partigrensene (noe han er kjent for), mens DT gjør sitt beste for å spre polarisering, løgner og kaos.

Endret av SilverShaded
  • Liker 5
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (11 minutter siden):

Men kjære deg, når Trump's stabssjef uttaler offentlig at det ikke vil bli gjort noen forsøk på å kontrollere pandemien, så trenger jeg ikke TRO at han driter i en målrettet  bekjempelse av Covid-19 !?! Å skylde på noen er det heller ingen som har gjort, bortsett fra DT, som utallige ganger har sagt at det er Kina sin skyld.

Og den som har politisert dette er også i første rekke DT, som hele veien har påpekt hvor dårlig det går i blue states, hvor elendig de blå guvernørene  har håndtert epidemien, og gjort narr av maskebrukere (Biden især). Biden går til valg med en parole om samarbeid over partigrensene (noe han er kjent for), mens DT gjør sitt beste for å spre polarisering, løgner og kaos.

Det jeg har sett er at Trump-administrasjonen ber folk være varsomme, bruke masker, sprite seg etc etc, men at de ikke vil ha et like nedstengt samfunn lenger pga konsekvensene av det. Det betyr ikke at de vil slutte å teste folk, hjelpe syke, eller stanse vaksine- og medisinforskning. Vurderingen er altså at de vil at folk tar mer ansvar selv fordi de trenger å åpne opp mer. De skylder på hverandre i hytt og pine. Biden og venstresiden at Trump nærmest driter hele greia. Jeg har allerede sagt at DT også polariserer dette og at det er del av problemet, men det opplever jeg ofte som forsvar på anklager. Og DT er ikke akkurat kjent for å snakke med millimeterpresisjon. Han overdriver det meste i kjent stil, men det han mener med ting som "vi gjør mer enn alle andre noen gang" er at "jo, vi gjør noe med det" når han angripes. Akkurat som han gjør når han overdriver om folkemengder eller andre ting også. Om det er 1 million tilstede eller 750.000 er feil nok, men det var derimot ikke poenget, men at det var veldig mange mennesker der. Alle vet hvordan han snakker og lyver, men jeg har også sett gode sider ved Trump (som du ikke får se andre steder enn i konservative medier). Også personlige vitnesbyrd fra folk som priser seg overlykkelige for hånden har har strukket ut til dem. Biden lyver han også mens han står der å gliser, og deres valgkampløfter tror jeg veldig mange amerikanere er drittlei av å høre om når de gjentatte ganger har sett at de ikke blir gjennomført. De tror ikke på dem lenger. Jeg vet også at det er mange der borte som forteller at de vil stemme Biden til meningsmålingene bare fordi de er så drittlei og vil se reaksjonene enda en gang når de stemmer frem Trump som vinner. Andre tør ikke si at de vil stemme Trump. Det sier egentlig altfor mye.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 minutter siden):

Det jeg har sett er at Trump-administrasjonen ber folk være varsomme, bruke masker, sprite seg etc etc, men at de ikke vil ha et like nedstengt samfunn lenger pga konsekvensene av det. Det betyr ikke at de vil slutte å teste folk, hjelpe syke, eller stanse vaksine- og medisinforskning. Vurderingen er altså at de vil at folk tar mer ansvar selv fordi de trenger å åpne opp mer. De skylder på hverandre i hytt og pine. Biden og venstresiden at Trump nærmest driter hele greia. Jeg har allerede sagt at DT også polariserer dette og at det er del av problemet, men det opplever jeg ofte som forsvar på anklager. Og DT er ikke akkurat kjent for å snakke med millimeterpresisjon. Han overdriver det meste i kjent stil, men det han mener med ting som "vi gjør mer enn alle andre noen gang" er at "jo, vi gjør noe med det" når han angripes. Akkurat som han gjør når han overdriver om folkemengder eller andre ting også. Om det er 1 million tilstede eller 750.000 er feil nok, men det var derimot ikke poenget, men at det var veldig mange mennesker der. Alle vet hvordan han snakker og lyver, men jeg har også sett gode sider ved Trump (som du ikke får se andre steder enn i konservative medier). Også personlige vitnesbyrd fra folk som priser seg overlykkelige for hånden har har strukket ut til dem. Biden lyver han også mens han står der å gliser, og deres valgkampløfter tror jeg veldig mange amerikanere er drittlei av å høre om når de gjentatte ganger har sett at de ikke blir gjennomført. De tror ikke på dem lenger. Jeg vet også at det er mange der borte som forteller at de vil stemme Biden til meningsmålingene bare fordi de er så drittlei og vil se reaksjonene enda en gang når de stemmer frem Trump som vinner. Andre tør ikke si at de vil stemme Trump. Det sier egentlig altfor mye.

Vi snakker ikke om «millimetere», han ødelegger demokratiet med desinformasjon om, for eksempel valgfusk som ikke eksisterer.   Dette klarer du ikke å bortforklare som en overdrivelse eller et løgn uten stor konsekvens 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...