Gå til innhold

SNIKTITT: Her er fremtidens matbutikk på hjul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel få som regner tapt timesbetaling på tusenlappen i timen når de går på Rema for å handle. Denne teite bussen vil kun bli fordyrende for kunden. Det enkle er ofte det billigste. Det betyr å gå til butikken selv.

 

 

Det er da ikke alle som har like lett for å gå på butikken. Mange er gamle, dårlig til beins og gjerne alene. Spesielt på vinteren er det ikke bare å ta en tur på butikken. Kan se for meg at hvis de gamle får valget mellom å få alle varene sine levert på døren for noen ekstra kroner kontra å gå på butikken selv, så gjør de nok det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er det vel få som regner tapt timesbetaling på tusenlappen i timen når de går på Rema for å handle. Denne teite bussen vil kun bli fordyrende for kunden. Det enkle er ofte det billigste. Det betyr å gå til butikken selv.

 

Det er da ikke alle som har like lett for å gå på butikken. Mange er gamle, dårlig til beins og gjerne alene. Spesielt på vinteren er det ikke bare å ta en tur på butikken. Kan se for meg at hvis de gamle får valget mellom å få alle varene sine levert på døren for noen ekstra kroner kontra å gå på butikken selv, så gjør de nok det.

Helt enig. Poenget er bare at det vil koste ekstra. Denne bussen gjør ikke handelen billigere. Men supert for de som trenger et slikt tilbud. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel få som regner tapt timesbetaling på tusenlappen i timen når de går på Rema for å handle. Denne teite bussen vil kun bli fordyrende for kunden. Det enkle er ofte det billigste. Det betyr å gå til butikken selv.

Nå er dette mer å betrakte som et pilotprosjekt. Altså ikke lønnsomt i seg selv, men som skal bidra til å kartlegge mulighetene og forske på forbedringsmuligheter lenge før noe slikt rulles ut i stor skala.

 

Om 10 år kan dette prosjektet ha utviklet seg til noe levedyktig. Tenk deg en ny kjede som satser på konseptet:

- Ingen behov for dyre salgslokaler

- Ingen behov for kassaarbeidere

- Ingen behov for sentrale lokaler med stor parkering

- Redusert behov for pen hyllestabling for utstilling

- Ørten kjøle og fryseskap kan erstattes av et mye billigere stort kjølerom

- Mange av omlastingsoppgavene kan automatiseres

- Mer effektivt for kjøperen. Man står på kjøkkenet og ser at smøret nærmer seg slutten, skriver det opp på handlelista og får det levert på døra

- Ingen lukt av nybakte boller, grillmat, eller hyllerader med fristevarer å gå forbi, reduserer unødvendige kjøp.

- Hurtiglister basert på ditt normale forbruk av ulike varer slik at du for eksempel fyller på med poteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om 10 år kan dette prosjektet ha utviklet seg til noe levedyktig. Tenk deg en ny kjede som satser på konseptet:

Nå driver jo disse med akkurat dette konseptet i dag, bare med menneskelige sjåfører. Utkjøring koster i dag 39-199 i Oslo, så det er jo eventuelt deler av denne kostnaden som forsvinner. Og kanskje blir det aktuelt i mer grisgrendte strøk der du fort måtte betalt mange hundre for en "mat-taxi". Inntrykket mitt er likevel at folk som har vanskelig for å komme seg ut heller vil ha skyss til og fra butikken og treffe litt folk der fremfor å isolere seg enda mer, jeg vet på Frosta der vi har hytte er det en slik bestillingstjeneste, faste dager/tider med oppsamling som lever litt i grenselandet mellom buss og taxi. Pizzabud derimot går nok en utrygg fremtid i møte...

Lenke til kommentar

 

– Jeg har regnet en god del på dette, og gitt at du gir deg selv en «grei timeslønn» for tiden du bruker, samt at vi tar med kostnaden ved å starte og stoppe bilen til og fra butikken, vil du trolig redusere matbudsjettet ditt med rundt 1/3 total sett, forklarer Guttormsen.

Kreativt regnestykke. Det blir vel omtrent som å si at dersom du gir deg selv en "grei timelønn" for tiden du sover, kan du spare mye på å gjøre noe annet i stedet :p

Lenke til kommentar

Med litt kreativ tenking kan det lett tenkes at butikker som går over autonome systemer i så og si alle ledd vil ganske enkelt kunne levere de samme varene som en hver butikk leverer idag, med de samme prisene uten noe tillegg i pris da overskuddet hentes fra punktene som Simen nevner.

 

At vi isoleres fra å gå på butikken vil jeg i minste fall kalle ett pluss da det er ingen hemmelighet at sosial engineering har for lenge siden tatt over hver centimeter av butikkene vi går i bare for at vi som konsumere skal bruke penger på ting vi ikke trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

– Jeg har regnet en god del på dette, og gitt at du gir deg selv en «grei timeslønn» for tiden du bruker, samt at vi tar med kostnaden ved å starte og stoppe bilen til og fra butikken, vil du trolig redusere matbudsjettet ditt med rundt 1/3 total sett, forklarer Guttormsen.

Kreativt regnestykke. Det blir vel omtrent som å si at dersom du gir deg selv en "grei timelønn" for tiden du sover, kan du spare mye på å gjøre noe annet i stedet :p

 

At bilhold er dyrt er ikke spesielt kontroversielt. Etter kjøring til og fra jobb er nok kjøring til og fra butikk det folk flest kjører flest kilometer for i løpet av året. Dette er tid som går bort i det store dragsuget. La oss si man bruker 10 minutter om dagen på kjøring til og fra butikk inkludert parkering så kaster man bort 60 timer i året bare på det. I tillegg kommer selve gåturen gjennom de stadig større butikkene, kjedelig køståing og pakking av varer. La oss si i gjennomsnitt 20 minutter per dag. Det betyr at man kaster bort 120 timer fritid hvert år på dette. Totalt 180 timer i året. I motsetning til søvn kan butikktimene effektiviseres bort.

 

Om man regner disse timene som potensiell tilleggs-arbeidstid er ikke så nøye hvis man verdsetter fritid. Fritid kan alltids byttes bort med mer jobb (overtid eller bi-jobb) om man verdsetter lønn mer enn fritid. Poenget er at du kan ikke ignorere at fritid også har en verdi, som også kan måles/verdsettes i kroner per time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste og kjappeste for folk flest er å skrive handlelista på PCen og få maten på døra. Men det blir sikkert uvant i starten og kanskje skremmende/fremmed å handle på den måten. Det er kanskje den største bøygen. Når folk blir vant til det så vil de ikke se seg tilbake.

Det er helt greit å regne timebetaling så lenge man verdsetter fritiden sin. Hvis ikke, ta kontakt med meg, da har jeg jobb å tilby... :p At mange er uvant med å verdsette fritiden konkret betyr ikke at folk flest mener fritid er verdiløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At fritid har en verdi er helt klart, men det er ikke en verdi man kan måle i kroner og øre basert på inntekt, og det er ikke en verdi man uten videre kan ploppe inn i regnestykker for å vise hvor mye _penger_ folk vil spare på tjenesten. Man kan kun argumentere med reell timelønn når aktiviteten erstatter tid man ellers hadde fått betalt for.

 

(faktisk er det vel heller slik at hvis man skal legge fritid inn i et realistisk budsjett, så må den for folk flest legges inn under utgifter; tiden man sparer på å slippe turen til butikken vil man nok heller bruke på andre ting som til syvende og sist koster penger)

 

Forøvrig tror jeg med fordel vi kan bremse automatiseringen litt. Alle de fordyrende menneskene man kutter ut i disse scenariene er tross alt oss.

Lenke til kommentar

 

 

– Jeg har regnet en god del på dette, og gitt at du gir deg selv en «grei timeslønn» for tiden du bruker, samt at vi tar med kostnaden ved å starte og stoppe bilen til og fra butikken, vil du trolig redusere matbudsjettet ditt med rundt 1/3 total sett, forklarer Guttormsen.

Kreativt regnestykke. Det blir vel omtrent som å si at dersom du gir deg selv en "grei timelønn" for tiden du sover, kan du spare mye på å gjøre noe annet i stedet :p

 

 

Det er ikke så veldig kreativt, det er faktisk ganske vanlig. Om fritiden er verd mindre enn timelønna, hvorfor jobber du ikke mer?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

– Jeg har regnet en god del på dette, og gitt at du gir deg selv en «grei timeslønn» for tiden du bruker, samt at vi tar med kostnaden ved å starte og stoppe bilen til og fra butikken, vil du trolig redusere matbudsjettet ditt med rundt 1/3 total sett, forklarer Guttormsen.

Kreativt regnestykke. Det blir vel omtrent som å si at dersom du gir deg selv en "grei timelønn" for tiden du sover, kan du spare mye på å gjøre noe annet i stedet :p

 

 

Det er ikke så veldig kreativt, det er faktisk ganske vanlig. Om fritiden er verd mindre enn timelønna, hvorfor jobber du ikke mer?

 

AtW

Det er da ikke alle som kan velge sin egen arbeidstid. Den store majoriteten kan vel faktisk ikke det.

 

Og å ta seg ekstra arbeid er selvsagt ikke på langt nær så enkelt som det er å ta seg en tur på butikken. Man sitter ikke å slapper av foran PC'en også plutselig finner ut at "nei nå vil jeg arbeide litt gitt" også drar og setter seg i kassa på G-sport i en time...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

– Jeg har regnet en god del på dette, og gitt at du gir deg selv en «grei timeslønn» for tiden du bruker, samt at vi tar med kostnaden ved å starte og stoppe bilen til og fra butikken, vil du trolig redusere matbudsjettet ditt med rundt 1/3 total sett, forklarer Guttormsen.

Kreativt regnestykke. Det blir vel omtrent som å si at dersom du gir deg selv en "grei timelønn" for tiden du sover, kan du spare mye på å gjøre noe annet i stedet :p

 

 

Det er ikke så veldig kreativt, det er faktisk ganske vanlig. Om fritiden er verd mindre enn timelønna, hvorfor jobber du ikke mer?

 

AtW

Det er da ikke alle som kan velge sin egen arbeidstid. Den store majoriteten kan vel faktisk ikke det.

 

Og å ta seg ekstra arbeid er selvsagt ikke på langt nær så enkelt som det er å ta seg en tur på butikken. Man sitter ikke å slapper av foran PC'en også plutselig finner ut at "nei nå vil jeg arbeide litt gitt" også drar og setter seg i kassa på G-sport i en time...

 

 

Neida, det er litt overforenklet såklart, men det er allikevel en ganske rimelig antakelse at arbeid og fritid er verd omtrent det samme, fordi folk nok hadde prøvd å jobbe mer om ikke (selv om ikke alle er like fleksible)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om 10 år kan dette prosjektet ha utviklet seg til noe levedyktig. Tenk deg en ny kjede som satser på konseptet:

Inntrykket mitt er likevel at folk som har vanskelig for å komme seg ut heller vil ha skyss til og fra butikken og treffe litt folk der fremfor å isolere seg enda mer, jeg vet på Frosta der vi har hytte er det en slik bestillingstjeneste, faste dager/tider med oppsamling som lever litt i grenselandet mellom buss og taxi. Pizzabud derimot går nok en utrygg fremtid i møte...

Å få maten levert på døren er helt genialt i en hektisk hverdag hvor man heller vil bruke tiden til andre ting. Det er miljøvennlig da en matbil kan levere til flere husstander på samme tur. Kan ikke si at jeg savner spesielt å gå i butikken. Der vi uansett handler møter vi sjelden noen vi kjenner, og gjør vi det er det i en såpass stresset situasjon at man knapt nok rekker å anerkjenne personen med et lite nikk før man må løpe videre. Det er klart om man lever i et noenlunde annet tempo fortoner det seg sikkert annerledes. Synes å erindre en gang jeg kunne gå i butikken opp til hver dag dersom jeg følte for det, og kjøpe matvarer jeg kom over i butikken mens jeg stod der og funderte på hva slags tilbehør jeg skulle ha til. Den slags utopi er forbi. I dag planlegges ukens middagsretter for hele uken og vi handler en gang.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå er det vel få som regner tapt timesbetaling på tusenlappen i timen når de går på Rema for å handle. Denne teite bussen vil kun bli fordyrende for kunden. Det enkle er ofte det billigste. Det betyr å gå til butikken selv.

 

Det er da ikke alle som har like lett for å gå på butikken. Mange er gamle, dårlig til beins og gjerne alene. Spesielt på vinteren er det ikke bare å ta en tur på butikken. Kan se for meg at hvis de gamle får valget mellom å få alle varene sine levert på døren for noen ekstra kroner kontra å gå på butikken selv, så gjør de nok det.

Helt enig. Poenget er bare at det vil koste ekstra. Denne bussen gjør ikke handelen billigere. Men supert for de som trenger et slikt tilbud. :)

Tanken her er jo ikke å gi ett tilbud til de late som har mye penger, men å sette fingeren på ett problem mange har ift det å ha frihet til å få kjøpt dagligvarer når de vil. Dette er kjempe bra!

Lenke til kommentar

 

Nå er det vel få som regner tapt timesbetaling på tusenlappen i timen når de går på Rema for å handle. Denne teite bussen vil kun bli fordyrende for kunden. Det enkle er ofte det billigste. Det betyr å gå til butikken selv.

Nå er dette mer å betrakte som et pilotprosjekt. Altså ikke lønnsomt i seg selv, men som skal bidra til å kartlegge mulighetene og forske på forbedringsmuligheter lenge før noe slikt rulles ut i stor skala.

 

Om 10 år kan dette prosjektet ha utviklet seg til noe levedyktig. Tenk deg en ny kjede som satser på konseptet:

- Ingen behov for dyre salgslokaler

- Ingen behov for kassaarbeidere

- Ingen behov for sentrale lokaler med stor parkering

- Redusert behov for pen hyllestabling for utstilling

- Ørten kjøle og fryseskap kan erstattes av et mye billigere stort kjølerom

- Mange av omlastingsoppgavene kan automatiseres

- Mer effektivt for kjøperen. Man står på kjøkkenet og ser at smøret nærmer seg slutten, skriver det opp på handlelista og får det levert på døra

- Ingen lukt av nybakte boller, grillmat, eller hyllerader med fristevarer å gå forbi, reduserer unødvendige kjøp.

- Hurtiglister basert på ditt normale forbruk av ulike varer slik at du for eksempel fyller på med poteter.

Sikkert bra. Hva gjør alle de som jobber i butikk idag da? Går på NAV, som du betaler for? Ikke alle er, eller kan bli gründere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...